کد خبر: 88438 - تاریخ: جمعه، 4 سپتامبر 2015 - 18:10

حجت الاسلام عاشوری در خطبه های نماز جمعه خمام:

بی سوادی ريشه بسياري از عقب ماندگي هاست/ در 17 شهریور سال 57 جهانيان به اصالت نهضت مردم ايران پی بردند

امام جمعه خمام قیام 17 شهریور سال 57 را روزی دانست که جهانيان به ماهيت واقعى رژيم و اصالت نهضت مردم ايران پی بردند.

به گزارش خوبان: حجت الاسلام و المسلمین علیرضا عاشوری در خطبه های امروز نماز جمعه خمام با اشاره به معنای  تعاون در قرآن کریم و اهمیت مقوله تقوای جمعی اظهار داشت: آنچه در قرآن در زمينه تعاون آمده يك اصل كلى اسلامى است كه سراسر مسائل اجتماعى و حقوقى و اخلاقى و سياسى را در بر مى گيرد. ما يک تقواي فردي داريم؛ و يک تقواي جمعي. تقواي فردي آن است که هر کسي مراقب خودش باشد. تقواي جمعي، با همکاري هاي نيکو و پسنديده تحقق پيدا مي کند. به اين صورت که جمعها مراقب خودشان باشند. مثل جمع خانوادگي، دوستي، شغلي، محلي و … .

خطیب جمعه خمام ادامه داد: بي‌مراقبتي جمعها نسبت به مجموعه‌ خودشان، موجب ميشود که حتّي آدمهائي هم که در بين آن جمعها تقواي فردي دارند، با حرکت عموميِ آن جمعها، بغلتند و به جائي بروند که نمي خواهند. ديگران هم به همان راهي مي روند که آن جمع در آن هستند.

وی با مهم دانستن جمع های مذهبی تاکید نمود: جمعيت هاي مذهبي، راهکار مناسبي براي دست يابي به تقواست. همچون محافل دعا، قرآن، نماز، پايگاهاي بسيج و کانونهاي فرهنگي ديني. افرادي که با اينگونه محافل سروکار دارند، براحتي مي توانند در اصلاح ساير محافل، نظير محافل اقتصادي هم مؤثر باشند.

امام جمعه خمام قیام 17 شهریور سال 57 را روزی دانست که جهانيان به ماهيت واقعى رژيم و اصالت نهضت مردم ايران پی بردند و افزود: حضرت امام خميني(ره)، 17 شهريور را هديه اي از عالَم غيب براي نسل هاي آينده دانستند تا بدانند که اين انقلاب با چه جان نثاري هايي به دست آمده و در حفظ آن بکوشند.

وی ادامه داد: در این روز نيروهاى ضد اغتشاش اسرائيل نيز به‏ كمك شاه شتافته و با بر تن كردن یونيفرم نظامى ايران، به ميدان نبرد با اسلام آمده و به روى مردم آتش گشودند. و صحنه ‏هاى دلخراش فراوانى بوجود آوردند. هنوز روز به نيمه نرسيده بود كه هزاران تن درخونِ خود غلتيدند. كشتار شرم‏آور و بی ‏رحمانه جمعه سياه دنيا را تكان داد از آن پس بود كه جهانيان به ماهيت واقعى رژيم و اصالت نهضت مردم ايران پى بردند.

دکتر علیرضا عاشوری با تاکید در خصوص اهمیت سواد و علم آموزی در طول زندگی افراد گفت: هفدهم شهريور ماه، روز جهاني مبارزه با بي سوادي است؛ بي سوادي پديده شومي است که ريشه بسياري از عقب ماندگي هاست. مبارزه با بي سوادي، يعني اهداي بسته اي از نور به همه آناني که از اين نعمت بزرگ محروم اند.

امام جمعه خمام با اشاره به اهمیت کسب علم و دانش از منظر دین اسلام اظهار داشت: اسلام، ديني است که با امر به خواندن اعلام وجود کرد و در نخستين گوهرهاي آسماني اش پس از توحيد، از تعليم و قلم سخن به ميان آورد. آخرين هديه ماندگار پروردگار براي اهل زمين نيز يک کتاب است. اسلام، پرچم دار مبارزه با بي سوادي است و از بزرگ ترين حاميان دانش اندوزي؛ تا آنجا که پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله و سلم) در نخستين اقدامات خود پس از اولين پيکار نظامي با مشرکان، آموزش خواندن و نوشتن به ده کودک مسلمان را بهاي آزادي اسيران باسواد اعلام مي کند و با اين دستور، در عمل، پرچم دار مبارزه با بي سوادي مي شود.

وی افرود: در حقيقت، علم از نظر اسلام هيچ حد و مرزي نمي شناسد. افزون طلبي در بسياري از امور مذموم است ولي در علم پسنديده است. افراط بد است، ولي افراط در علم معني ندارد. علم، مرزِ مکاني ندارد؛ تا چين و ثريا نيز بايد در طلبش دويد. مرزِ زماني ندارد؛ از گهواره تا گور ادامه دارد. از نظر معلم، مرز نمي شناسد. چرا که حکمت، گمشده مؤمن است.

حجت الاسلام عاشوری در بخش پایانی سخنان خود به دیدار اخیر نمايندگان مجلس خبرگان با رهبر معظم انقلاب اشاره نمود و افزود: مقام معظم رهبري در ديدار با نمايندگان مجلس خبرگان با اشاره به بحث هاي روزهاي اخير درباره نقش مجلس شوراي اسلامي در بررسي برجام فرمودند: که مصلحت نيست، مجلس شوراي اسلامي از موضوع بررسي برجام کنار گذاشته شود. و تأکيد کردند که مسئولان آمريکايي خيلي بد حرف مي زنند و بايد تکليف اين حرف ها روشن شود. آنچه که رسماً گفته مي شود نياز به پاسخ دارد و اگر پاسخ داده نشود، صحبت طرف مقابل تثبيت خواهد شد. اگر قرار است تحريم ها برداشته نشود، پس معامله اي هم در کار نخواهد بود.

وی ادامه داد: مي‌گويند برجام فرصتهايي را هم در داخل ايران و هم در خارج ايران و منطقه در اختيار آمريکا قرار داده است. مسئولان در دولت و در دستگاههاي گوناگون، به هيچ وجه نبايد اجازه اين فرصت‌طلبي را در داخل به آمريکا بدهند و در خارج هم بايد تلاش کنند که اين فرصتها در اختيار آمريکا قرار نگيرد، زيرا هر چه آنها به اين فرصتهاي خود نزديک شوند، يقيناً ذلت، محنت و عقب ماندگي ملتها بيشتر خواهد شد.

انتهای پیام/63

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads