کد خبر: 8604 - تاریخ: یکشنبه، 30 سپتامبر 2012 - 18:55

آيا قاليباف دقيق‌ترين مواضع را درباره فتنه گرفته است!؟

معتقدم نباید کسی رفتارش را به رخ دیگران بکشد که من در حوادث سال 88 عمارگونه رفتار کردم! متاسفانه این به رخ کشیدن امروز خیلی زیاد شده است

به گزارش خوبان به نقل از رجانیوز: محمد باقر قاليباف هفته گذشته باز هم ميهمان يك برنامه زنده تلويزيوني در رسانه ملي شد تا اين بار به بهانه فرارسيدن هفته دفاع مقدس به ابراز نظر درباره مسائل جاري كشور بپردازد. اين در حالي بود كه «ديروز، امروز، فردا» اينبار سنت شكني كرده و بجاي دعوت از ميهمان برنامه، به ميهماني مدعو خود رفته بود.

اظهارات شهردار تهران در اين برنامه زنده تلوزيوني به فتنه 88 هم كشيده شد و او با دفاع تمام قد از عملكرد خود در آن برهه حساس اظهار داشت: “معتقدم نباید کسی رفتارش را به رخ دیگران بکشد که من در حوادث سال 88 عمارگونه رفتار کردم! متاسفانه این به رخ کشیدن امروز خیلی زیاد شده است.”

قالیباف با اشاره به موضع‌گیری در برابر حوادث سال 88 گفت: “خود من جزو کسانی بودم که اولین صحبتم را در شب دوم یا سوم بعد از انتخابات انجام دادم و الان که مرور می‌کنم می‌بینم دقیق ترین حرف‌ها را هم همان زمان زدم اما ما از شهید بهشتی یاد گرفته ایم که مودب باشیم و به کسی توهین نکنیم.”

وی بدون اشاره به عملكرد خود و مجموعه تحت مديريتش پس از نمازجمعه تاريخي رهبر انقلاب افزود: “در مورد حوادث آن سال حادثه تلخ زمانی رخ داد که با وجود حضور رهبر انقلاب در نماز جمعه و صحبت‌های ایشان که تکلیف را کاملا روشن کرد برخی باز هم عناد ورزیدند و راهشان را ادامه دادند.”

شهردار تهران اگرچه اين اظهارات را در يك برنامه مرتبط با دفاع مقدس بيان داشت و همواره نيز تاكيد داشته كه جنگ تحميلي 8 ساله به عنوان يكي از معيارهاي غربال نيروهاي انقلابي در تاريخ ثبت شده اما اظهارات وي نشان مي دهد وي چندان اعتقادي به اينكه فتنه 8 ماهه سال 88 نيز به مثابه غربالي براي سياسيون بوده است، ندارد و عليرغم عملكرد و مواضع نه چندان خوب خود در اين زمينه، بر دفاع از آن تاكيد جدي دارد.

در اين زمينه رجانيوز ضمن بازخواني مواضع دكتر قاليباف در فتنه 88، قضاوت را به خوانندگان محترم مي سپارد:

مواضع دوپهلو و نقش ميانه بازي كردن بين ضدانقلاب و نيروهاي انقلابي

مهمترین موضع‌گیری آقای قالیباف در سال 88 صحبت‌های ایشان در گفتگوی ویژه‌ی خبری در تاریخ 2 تیر 88 است و در حالي كه چند شب قبل از وي دكتر حداد عادل با حضور در همين برنامه، با صراحت به ادعاي دروغ تقلب در انتخابات سبزها تاخت و حتي اعلام كرد حاضر است با ميرحسين موسوي مناظره كند و دعوا را فراتر از دعواي دو كانديدا دانست، قاليباف در این مصاحبه بدون یک کلمه موضع گیری درباره دروغ تقلب، به مواردی کلی اشاره ميکند و بین نظام و اغتشاش‌گران، نقش میانه را بازی کند.

شهردار تهران در اين برنامه مي گويد: «وقتي يك منازعه‌اي به پيش مي‌آيد و يك اختلافي پديد مي‌آيد هر دو طرف مقصرند»، «يكي از افتخارات نظام جمهوري اسلامي ايران خلق حماسه بزرگ 85 درصدي ملت در سي سالگي انقلاب اسلامي ايران است»، «عدالت در اخلاق بزرگترين نياز عرصه سياست است»، «اين جنگ تبليغاتي كه در اين مناظره‌ها و اين منازعه‌ها شروع شد، قبل از آن اگر دقت مي‌كرديد پيش از گسترش در جامعه همه اينها را در رسانه‌هاي خود نامزدها قابل مشاهده بود»، ، «قانون انتخابات نيازمند به بازنگري است»، «اطلاع‌رساني در زمينه انتخابات يكي از ضعف‌هاي عمده اين دوره بود »، «همه آنها كه داراي ابهاماتي در فضاي انتخابات هستند بايد با سند سخن بگويند»، «بايد، نخبگان، مردم و نامزدها بپذيرند كه در يك انتخابات يك نفر برنده مي‌شود و يك نفر انتخاب مي‌شود»، «آيا آموخته‌ايم كه اگر شكست خورديم بايد چگونه رفتار كنيم، آيا بايد بداخلاقي‌ها را ادامه دهيم؟»، «عزيزي كه منتخب مي‌شود بايد اين باور دروني را داشته باشد كه از لحظه انتخاب شدن بداند كه منتخب 75 ميليون جمعيت ايران است و مخاطبان وي تنها راي‌دهندگان به وي نيستند و اين را بايد در عمل و بيان رعايت كنند»، «وقتي ما مدعي قانونگرايي هستيم اما خودمان توجهي به قانون نداريم نتيجه آن اين مي‌شود كه يك عده‌اي آشوبگر فضا را در كشور ملتهب مي‌كند»، « آن جمعيتي كه در 25 خرداد به خيابان‌ها آمدند يك بخشي از مردم بودند كه داراي ابهاماتي بودند»، « اي كاش مجريان قانون و آنهايي كه مي‌خواهند تجمعات را برگزار كند، قانون را رعايت مي‌كردند »، «{در 25 خرداد} شاهد آن بوديم كه افرادي حرفه‌اي با نظام مشكل دارند و صف‌شان از مردم جداست، دست به اغتشاشاتي زدند»، « كانديداها از فرصت پنج روزه استفاده كنند »، « اگر ما اختلاقي داريم بايد آن را در چارچوب قانون پيگيري كنيم و بدانيم كه دشمنان در كمين‌اند و در اين راه بايد دست در دست هم با تكيه بر وحدت كلمه براي پيروزي در مسير انقلاب و نظام گام برداريم»، «با در اختيار قرار دادن فرصت‌ها براي همه اجازه دهيم بيانات مختلف مطرح شود»، « وي در پايان با تاكيد بر ارائه مستندات محكمه پسند از سوي كانديداها گفت: اجازه دهيم شيريني بزرگ حضور ملت كه برخاسته از افكار امام و انقلاب بوده به كام جامعه تلخ نشود و اعتراضات خود را در مجاري قانوني پيگيري كرده و به پيش ببريم».

به علت آنكه این اصلی‌ترین موضع ایشان در تمام سال 88 است، کمی به تفصیل اشاره شد. ولی در این موضع‌گیری‌ها کاملا سیاست پرهیز از مواضع صریح و پرداختن به کلیات تا به کسی بر نخورد، یکی به میخ و یکی به نعل زدن، عدم پرداختن به موضوع اصلی، عدم پرداختن به دروغ بزرگ و اتفاقات عجیبی که علیه نظام برنامه‌ریزی شده است، عدم اشاره به نفوذ و دخالت و نقشه‌کشی گسترده آمریکا و بیگانگان، تقلیل سطح اختلافات و تعارضات به یک اختلاف سلیقه ساده و … مشخص است. در بهترین حالت، شهردار محترم تهران در آن برهه هنوز متوجه دعوای اساسی بین نظام و مستکبرین نشده است و تصور می‌کند دعوا بین دو کاندیدا است.

باز هم كلي گويي و مقصر دانستن دو طرف!

در 20 تیر 1388 ایشان در موضع‌گیری دیگری در مراسم گردهمایی فصلی مدیران ارشد شهرداری تهران اظهار داشت: «برای گذار از شرایط حساس کنونی که به راستی سخت تر و پیچیده تر از گذشته است، نیازمند هوشیاری و بهره گیری از تجارب قبلی هستیم و باید با میانه روی به جامعه آرامش بخشیم»، « وی حوادث اخیر در کشور را ، فتنه خواند»، «در این شرایط همه ما وظایفی داریم و باید برای شفاف سازی تلاش کنیم»، «باید تلاش کنیم تا محیط و جامعه را به سمت آرام سازی ببریم ، نه به سمت تنش و بدون موضع گیری های غلط و حرف های غیر منطقی ، باید میانه روی را اساس کار قرار دهیم»، « نباید در عالم فتنه ، همه چیز را سیاه یا کاملا سفید ببینیم و خودمان را حق به جانب دید»، « تندروی ، جناحی عمل کردن ، قدرت طلبی و شهوت نام و زیاده خواهی از عوامل سیاسی فتنه انگیزی است»، «باید از ولایت فقیه دفاع و آن را حفظ کنیم و باید آن را فصل الخطاب دانسته و اساس کار بدانیم ».

باید پرسید در آن شرایط میانه‌روی چه معنایی می‌داد؟ اصولا مطرح كردن كليدواژه “اعتدال و ميانه روي” در اوج فتنه ها و درگيري هاي نيروهاي انقلابي با ضد انقلاب چه پالسي براي هواداران انقلاب مخابره مي كند؟

آيا باید نظام در برابر خواسته‌های غیر قانونی کوتاه می‌آمد؟ مگر می‌شود میانه‌ی حق وباطل ایستاد؟ آیا فراتر از این مصاحبه‌، ایشان و مجموعه زیر نظرشان تلاشی برای شفاف سازی داشتند؟

باز هم حمله به دو طرف: امروز گرفتار فتنه‌ افرادي هستيم که يا از جنس نهروانيانند و يا از جنس جمليان!

موضع بعدی شهردار محترم تهران به 9 مرداد 88 مربوط است. وي در مراسم بزرگداشت شهيد بابانظر درباره فتنه می‌گوید: «معتقدم هيچ گاه در اين 30 سال مانند فتنه‌ امروز را نداشتيم و حتي زمان گروهک‌هاي ضدانقلاب باز هم مانند فتنه‌ امروز نبود، چرا كه امروز گرفتار فتنه‌ افرادي هستيم که يا از جنس نهروانيانند و يا از جنس جمليان… بنابراين نگذاريم در اين مقطع ضربه‌اي به نظام و ولايت بخورد و همان طور که در جنگ مردانه ايستادگي کرديم، امروز هم بايد در مقابل اين فتنه‌ها بايستيم»

وي ادامه مي دهد: «حال بايد بدانيم کساني که در جبهه‌ نامردها هستند، حق دارند پرچم دفاع از جنگ و بسيج را بردارند؟ … روي صحبت من با کساني است که نهايت، کار آن‌ها، آمدن به راه‌آهن بود. کساني که دکمه‌هاي يقه‌شان تا بالا بسته بود و مي‌گفتند، خدا به ما توفيق حضور در جبهه را نداده است» و قاليباف هيچ گاه توضيح نداد آیا کسانی که انتهای هزینه کردنشان در فتنه، مواضع مبهم، ناکارآمد، حداقلی و بی اثر بود، حق داشتند ادعای دفاع از انقلاب را داشته باشد؟

تاكيد بر وحدت بدون اشاره به مباني و طرفين آن

موضع‌گیری بعدي شهردار تهران درباره حوادث روز قدس مربوط به چند روز پس از آن است. وي در مراسم افتتاح تقاطع غير همسطح خيابان شقايق با بزرگراه شهيد كاظمي بر “وحدت” بدون اشاره به مباني و طرفين آن سخن مي گويد و تاكيد مي كند: «امروز دشمنان انقلاب با تشخيص درست مهمترين گرانيگاه انقلاب را مورد حمله قرار دادند كه وحدت را از بين ببرند». وي درباره حوادث روز قدس نيز به چندجمله كلي اكتفا مي كند: «در حاشيه روز قدس تعدادي حركات‌هاي ضد انقلابي ايجاد شد و هر كس كه دلسوز مردم باشد اين حركت را محكوم مي‌كند»، « درست است كه اين حركت قابل توجه نبود و تعداد آنها بسيار محدود بود ولي به هر حال اين كارها غير قابل قبول و غير قابل تحمل است».

سكوت در برابر افتضاح 13 آبان؛ موضع گيري همسو با اصطلاح طلبان بعد از توهين به امام

شهردار تهران 13 آبان 88 و پس از بي حرمتي هاي بي سابقه فتنه گران به آرمان هاي انقلاب سكوت اختيار كرد و بعد از مدتها، در قبال اهانت به امام روح الله در 16 آذر 88 كه هاشمي رفسنجاني نيز با صدور بيانيه اي نسبت به آن موضع گيري كرد و حتي حزب كارگزاران، مجمع روحانيون، مردم سالاري و حزب مشاركت نيز اين اقدام را از سر ناچاري محكوم كردند، اعلام كرد: “حتما هم باید بر سر ضرورت برخورد با مسببین و عاملین این حرکت زشت به سختی ایستاد… «حالا» باید موضع شفاف گرفت و نگاهها را از زاویه سیاست معطوف به صورت زیبای وفاداری کرد. اصلا مگر می شود دم از انقلابی بودن بزنیم و حالا که سخن از شأن و حرمت آن معمار کبیر انقلاب است سکوت کنیم؟”

اما قاليباف بلافاصله مواضع دوپهلوي خود را در اين جا نيز بروز مي دهد: “این اقدام از منظری دیگر حاصل بی تقوایی آنهایی است که نه تنها فضای تهمت و شایعه سازی را از میان نبرده بلکه اتفاقا می خواهند حتی الامکان بدان دامن بزنند. آنها کسانی هستند که حتی در رسانه های عمومی هم برای یکدیگر خط و نشان کشیده، همدیگر را تهدید کردند” البته خطاب این جمله واضح است که به آقای موسوی نیست. اینها چه کسانی‌اند؟ و به چه کسان دیگری تهمت می‌زنند؟ آیا اتهام خیانت به آقای موسوی و گروهک سبز را تخطئه می‌کند؟

قاليباف ادامه مي دهد: “هر چند نباید فراموش کنیم که دوستان ما در رسانه ملی هم با حرکت اشتباهشان بدعتی تازه پدید آورده و دلهای فراوانی را به درد آورده اند. ما همگی معتقدیم که محکوم کردن آن اقدام زشت و اطلاع رسانی و شفاف سازی حاشیه آن باید صورت می گرفت، اما پخش اینچنینی تصاویر آن هم از رسانه ملی هم جای سؤال دارد و هم جای تأسف.” این درحالی بود که در آن شرایط حميد انصاری رييس موسسه تنظیم آثار امام، اصل توهین‌ها را منکر شد و به صدا و سيما تاخت و از طرف دیگر بی بی سی، هر روز تحلیل و برنامه می‌گذاشت که کار صدا و سیما زشت و اشاعه‌ی فحشا بوده است و در اين بين رهبر معظم انقلاب چند روز پس از اين ماجرا اعلام كردند: “عقل حكم می‌كند، در قضیه اهانت به امام (ره) به جای آنكه منكر اصل قضیه شوید، اهانت را محكوم كنید و بالاتر از آن به حقیقت و عمق این اقدام پی ببرید و متوجه شوید كه دشمن كجا را هدف گرفته و به دنبال چیست.”

مقصر دانستن هر دو طرف بعد از افتضاح روز عاشوراي فتنه گران

اما پس از افتضاح روز عاشوراي فتنه گران که از طرف موسوی “خدا جو” لقب گرفتند؛ آقای قالیباف در این اوضاع چه موضعی گرفت؟

وي در گفتگو با خبرگزاري مهر همچنان بر مقصر بودن دو طرف تاكيد دارد و ميگويد: « تداوم روند قانون‌گریزی و افراط امکان دارد کار را به‌جایی برساند که روزی کار از دست هر دو طرف ماجرا خارج شود، این مسائل قابل پیش‌بینی بود»،‌ «وقتی قرار باشد امور به‌جای حل آن در مجاری قانونی و عقلانی‌اش در کف خیابان مطرح شود،حتما گروه‌هایی که با نظام و اسلام هیچ نسبتی ندارند و معاند هستند به طمع می‌افتند تا بیایند و صحنه را مدیریت کنند»، « بنده معتقدم باید تفکیک بین جریان معترض و جریان مشکوکی که حوادثی از قبیل روز عاشورا ایجاد می‌کند، قائل شد»، « من تاکید دارم که جریان معترض باید خط خودش را از این حوادث جدا کند. اگر اتفاقات روز عاشورا را قبول ندارد به روشنی آن را بیان کند و بین خود و جریان اغتشاشگر و مشکوک مرز شفاف ایجاد کند»، « باید به دشمنان این کشور و مردم هم آشکارا گفت که پرونده و کارنامه شما روشن است. عملکرد شما در این 50 سال اخیر حتی فراتر از کارنامه‌تان با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، کارنامه سیاهی است. خیانت شما آشکار است».

اما مواضع اين چنيني شهردار تهران باز هم ادامه دارد. ايشان پس از ماجرای عاشورا و حماسه 9 دی در 19 بهمن 88 در قم می‌گوید:

«چه آنهایی که بد تصمیم می گیرند و بد مدیریت می کنند و چه آنهایی که ناامنی درست می کنند و نمی گذارند مدیریت کار خود را انجام دهد هر کدام به نوعی چوب لای چرخ انقلاب می گذارند». «تنها آنارشیستها هستند که برای حل مشکلات کف خیابان را به منطق و گفتگو و قانون ترجیح می دهند»

عملكرد شهرداري تهران و رسانه هاي آن در فتنه چگونه بود؟

اينها همه ي مواضع شهردار محترم تهران در قبال فتنه 88 بود، عملكرد شهرداري تهران در اين برهه نيز خود جاي تامل جدي است و در حالی که ايشان به عنوان شهردار تهران حجم عظیمی از امکانات فرهنگی-رسانه‌ای در اختیار داشت تا از آنها برای مقابله با فتنه‌گران استفاده کند، چقدر از اين پتانسيل در راه مقابله با فتنه 88 بكار گرفته شد؟

آیا به واقع فرهنگسراها و سازمان فرهنگی هنری این ظرفیت را نداشتند که دست به شفاف‌گری بزنند؟ برنامه‌های مختلفی برای آگاه کردن ذهن مردمی که آقای قالیباف معتقد بود از اغتشاشگران جداست، بگذارند؟ چه برنامه‌هایی اجرا کردند؟

و پرسش ديگر اينكه اطرافيان شهردار تهران در اين برهه چه كساني و با چه كارنامه اي بودند؟

در 20 تیر 88 آقای ایازی جایگزین آقای نوریان در سازمان فرهنگی هنری شد و اين در حالي بود که حتی سایت خبرآنلاین در فروردین 89 درباره‌ی ايازي می‌نویسد: “وي در دوره پس از انتخابات، مواضعی خاص داشت. روزنامه شرق نیز در اولین شماره دوره جدید انتشار خود مصاحبه مفصلی با سیدمحمد علی ایازی داشت.”

یا ماجرای استعفای اخراج مانند یکی دیگر از معاونان قالیباف به دلیل امضای نامه حمایت از آشوبگران در مهر 88.

احمد دنيامالي معاون شهرداري تهران در فتنه 88 بود كه در طول رقابت‏هاي انتخابات دهم رياست جمهوري، روابط منظم و تشكيلاتي با ستاد مير حسين موسوي داشت و برخي منابع از استفاده او از جايگاه معاونت شهرداري در اين رقابت‏هاي سياسي هشدارهايي را اعلام مي‏كردند.

معاون دكتر قاليباف حتي بعد از انتخابات، نامه حمايت از آشوبگران را به همراه جمعي از منسوبين آيت الله هاشمي رفسنجاني و آقاي خاتمي و مديران ارشد دولتهاي آن دو امضا كرد.

دنيامالي كه پس از ريزش تونل توحيد به شدت مورد انتقاد افكار عمومي قرار داشت به همراه جمعي از مديران ارشد دولتهاي سازندگي و اصلاحات و اعضاء ارشد احزاب مشاركت و مجاهدين انقلاب در تاريخ جمعه، 23 مرداد 1388، بيانيه اي صادر كرد و در آن نوشت: “نظرهاي انتقادي و راه حل هاي اصلاحي مراجع عظام، استادان دانشگاه ها و نخبگان كشور همچنين آقايان هاشمي رفسنجاني، سيد محمد خاتمي، ميرحسين موسوي و مهدي كروبي را بايد به عنوان حاصل مديريت عالي نظام در قوه مجريه و مقننه تا پيش از دولت نهم جدي، همه جانبه و دلسوزانه براي كشور و نظام قلمداد كرد. بايد باور كنيم كه به كمك همين تجربه‌ها و آگاهي ها بايد راهي براي خروج از اين بحران پيدا كرد.”

در ادامه اين بيانيه ادعا شده است:”از اولين روز پس از انتخابات رسانه به اصطلاح ملي تبليغاتي وسيع و پردامنه عليه نامزدها و جريان هاي انتخاباتي رقيب دولت را سازمان داد و هرگونه امكان قانوني برابر براي معترضان به نحوه برگزاري و نتايج انتخابات در هر زمينه يي عملاً سلب شد. مردم در برابر درخواست روشن و ساده خود آن هم از طريق راهپيمايي مسالمت آميز ميليوني و سكوت اعتراض آميز مدني به مهندسي (مديريت) انتخابات متاسفانه با پاسخ ضرب و جرح و حبس بي سابقه يي مواجه شدند.”

اين بيانيه به امضاي چهره هايي نظير فائزه هاشمي رفسنجاني محمدرضا خاتمي، مصطفي معين، هادي خانيكي، رجبعلي مزروعي، محسن آرمين، محمد سلامتي، عبدالواحد موسوي لاري، معصومه ابتكار ، مرتضي الويري، محمدرضا بهزاديان، حميدرضا جلايي پور، علي شكوري راد، الهه كولايي و … نيز رسيده بود.

در کنار همه اين مسايل، عملكرد روزنامه همشهري چگونه بود؟ و چرا در ویژه‌نامه‌ی نوروزی 89 اين روزنامه، نه تنها هیچ اشاره‌ای به اقدامات بی سابقه و اتهامات سنگین میرحسین موسوی و مهدی کروبی علیه نظام جمهوری اسلامی و بی اعتنایی به قانون و رای مردم نشد بلکه حتی با انتشار مطالبی حاشیه ای نظیر “قطع پیامک‌ها در شب انتخابات” که بارها از سوی مراجع مختلف، علت آن و شبهات مربوط به آن پاسخ داده شده، به حمایت از این ادعاهای بدون سند سران اصلاحات پرداخته شد؟

در همین وي‍ژه نامه كه احتمالا به قصد ترويج فضاي اعتدال در جامعه منتشر شده بوده است! با اشاره‌ به نامه ي بي سلام و السلام هاشمی رفسنجانی به رهبر معظم انقلاب -‌سه روز مانده به برگزاری انتخابات‌-، به توهین‌آمیز بودن این نامه و پیش بینی آشوب در آن هیچ اشاره‌ای نشد و در عوض تلويحا به تایید این نامه جنجالی پرداخته شد.

همشهری همچنین همگام با ادعای سایت‌ها و رسانه‌های ضدانقلاب، با تحریف سخنان رئیس جمهور در جشن میدان ولی‌عصر، عبارت “خس و خاشاک” را به عنوان صحبت‌های رييس جمهور منتشر ميكند که این ادعا نه تنها از سوی رييس جمهور بلکه با نشان دادن فیلم سخنان رئیس جمهوری در رسانه ملی تکذیب شده بود.

همشهری حتي به جای اینکه تمرد اصلاح‌طلبان از رای و نظر مردم را که رهبر معظم انقلاب آن را “مسئله اصلی” دانستند، تقبیح کند و حرمت‌شکنی‌های حامیان این جریان نظیر هتک حرمت روز عاشورا و اهانت به عکس امام خمینی (ره) را یادآوری کند، برکناری میرحسین موسوی از ریاست فرهنگستان هنر را به دلیل “پیگیری برای به کرسی نشاندن حرفش” مي داند.

اينها بخشي از عملكرد و “دقيق ترين” مواضع دكتر محمد باقر قاليباف شهردار تهران در فتنه 88 است و همه اينها در حالي بود ه رهبر معظم انقلاب در 29 تير 88 فرموده بودند:

” نخبگان بدانند هر حرفى، هر اقدامى، هر تحليلى كه به آنها كمك بكند، اين حركت در مسير خلاف ملت است. همه ‌ى ما خيلى بايد مراقب باشيم؛ خيلى بايد مراقب باشيم: مراقب حرف زدن، مراقب موضع گيرى كردن، مراقب گفتن ها، مراقب نگفتن ها. يك چيزهائى را بايد گفت؛ اگر نگفتيم، به آن وظيفه عمل نكرده ايم. يك چيزهائى را بايد بر زبان نياورد، بايد نگفت؛ اگر گفتيم، برخلاف وظيفه عمل كرده ايم. نخبگان سر جلسه ى امتحانند؛ امتحان عظيمى است. در اين امتحان، مردود شدن، رفوزه شدن، فقط اين نيست كه ما يك سال عقب بيفتيم؛ سقوط است.”

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads