کد خبر: 7509 - تاریخ: شنبه، 15 سپتامبر 2012 - 18:22

راه‌اندازی دومین بندر اقتصادی گیلان در آستارا

ناظر گمرکات گیلان از راه‌اندازی دومین بندر اقتصادی استان در آستارا خبر داد و گفت: آستارا یکی از تاثیرگذارترین بنادر کشور است.

به گزارش خوبان به نقل از فارس: پرویز تقوی پیش از ظهر امروز در جلسه گمرک این شهرستان با اشاره به ویژگی‌های گمرک آستارا اظهار کرد: گمرک آستارا با دارا بودن یک اداره کل در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، ترانزیت داخلی و خارجی، کارتینگ بین‌المللی، مبدا و مقصد کارنه تیر، کاپوتاژ، امور مسافری، مرجوعی و قضایی آمادگی کامل برای راه‌اندازی دومین بندر اقتصادی گیلان را دارد.

وی با بیان اینکه گمرک در راستای ارائه خدمت و تسهیل در امر تجارت مجوز رویه‌های مختلف گمرکی را در اختیار این بندر قرار داده است، افزود: وجود زیرساخت‌ها و امکانات در این بندر نقش بسزایی در اعطای مجوزها داشته است.

سرپرست گمرک آستارا، این اداره کل را بزرگ‌ترین گمرک زمینی شمال کشور دانست و تصریح کرد: گمرک آستارا علاوه بر ارائه خدمات مختلف گمرکی در زمینه امور مسافری نیز فعالیت می‌کند.

وی گمرک آستارا را سومین مرز زمینی پرتردد کشور خواند و یادآور شد: گمرک آستارا کسب رتبه نخست تجارت چمدانی کشور با 45 درصد از کل صادرات چمدانی ایران در سال‌های متوالی را به خود اختصاص داده است.

تقوی، رتبه نخست صادرات در بین گمرکات شمال کشور توسط آستارا را از دیگر مزایای این گمرک عنوان کرد و یادآور شد: بیشترین حجم صادرات آستارا شامل مواد غذایی، محصولات کشاورزی، انواع ماشین، مواد معدنی، مصالح ساختمانی و برخی کالای صنعتی بوده که به کشورهای آذربایجان، روسیه و …ارسال شده است.

وی عمده‌ترین کالای وارداتی گمرک آستارا را شامل آهن‌آلات، انواع چوب و تخته، محصولات مصرفی و البسه و لوازم خانگی نامید و تصریح کرد: این کالا از کشورهای ترکیه‌، آذربایجان و چین به آستارا وارد شده است.

سرپرست گمرک آستارا اضافه کرد: با راه‌اندازی اسکله و ورود کشتی‌های تجاری، گمرک آستارا می‌تواند یکی از تاثیرگذارترین گمرکات کشور در زمینه صادرات به کشورهای حوزه دریای خزر باشد.

وی با اشاره به مزایای بندر آستارا اذعان کرد: آستارا از نظر اقتصادی به هیچ‌یک از شهرستان‌های هم تراز خود شباهتی ندارد.

تقوی، قرار داشتن در نقطه مرزی ایران با جمهوری آذربایجان، همسایگی با چهار کشور تازه استقلال یافته شوروی سابق، دارا بودن تنها راه ترانزیتی زمینی خلیج فارس با کشورهای آسیای میانه، اتصال آستارای ایران به آستارای آذربایجان از طریق راه‌آهن را از مزایای مهم این شهرستان برشمرد.

وی ادامه داد: این شهر بندری به سبب واقع شدن در گلوگاه حیاتی دریای خزر و نزدیکی به مرکز کشور نسبت به دیگر نقاط مرزی با فاصله 530 کیلومتر از تهران و 190 کیلومتر از مرکز گیلان دارای ویژگی‌های مهم است.

به گفته این مسئول، دسترسی آسان به امکانات خطوط انتقال گاز و برق، طبیعت ملایم و مساعد و گردشگری مناسب. دریایی ملایم با 120 روز آفتابی و شیب کم، بندر آستارا را در موقعیت منحصر به‌فرد طبیعی و گردشگری قرار داده که این مزایا با راه‌اندازی کامل بندرگاه می‌تواند تاثیر مهمی بر افزایش توریست به کشور داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی کامل بندر چند منظوره آستارای این شهرستان در بخش تجارت و بازرگانی توسعه گیلان را سرعت می‌بخشد و با توجه به اینکه بندر آستارا، محل تلاقی دو قاره و کریدورهای مختلف حمل و نقل است، این بندر در آینده نزدیک می‌تواند نقش راهبردی مهمی در منطقه داشته باشد.

تقوی، بندر تجاری و دریایی آستارا را احیا کننده نقش تاریخی این منطقه در حمل و نقل دریایی خزر دانست و یادآور شد: با راه‌اندازی این بندرگاه و مسیر دریایی آن، مسافت حمل کالا به مقاصد خارجی در بین بنادر شمال کشور حدود 160 کیلومتر در خشکی و 150 کیلومتر در مسافت‌های دریایی کاهش می‌یابد که این امر نقش موثری در کاهش قیمت تمام شده کالا برای صنایع تولیدی استان‌های شمال و شمال‌غرب کشور دارد.

وی با بیان اینکه بندر آستارا برای بازرگانان و صنایع تولیدی استان‌های شمال و شمال‌غرب کشور اهمیتی ویژه‌ای دارد، متذکر شد: راه‌اندازی این بندر موجب کاهش هزینه واردات و صادرات کالا برای بازرگانان ایرانی می‌شود.

تقوی، صادرات، واردات و ترانزیت غلات را از اهداف احداث بندر آستارا برشمرد و ابراز کرد: بندر تجاری آستارا به منظور حمل و بارگیری کالای عمومی، فرآورده‌های نفتی و مسافری در دست ساخت بوده و با ظرفیت اسمی 3.5 میلیون تن بارگیری و تخلیه سالانه احداث می‌شود.

وی افزود: 2 میلیون تن از محموله‌های تخلیه و بارگیری شده در بندر آستارا شامل مواد سوختی و 1.5 میلیون تن نیز شامل فعالیت‌های عمومی بندری خواهد بود.

تقوی با تصریح بر اینکه مرز آستارا تنها مرز امن و دست نخورده و بدون تنش ایران در حداقل 80 سال گذشته‌ است، خاطرنشان کرد: این امر تأثیر به‌سزایی در امنیت اقتصادی و سیاسی این شهرستان مرزی دارد.

وی قدمت تاریخی و وضعیت فرهنگی مناسب را یکی دیگر از مزایای آستارا دانست و ابراز کرد: این عوامل اهمیت اقتصادی و راهبردی آستارا را زیاد می‌کند.

به گفته سرپرست گمرک آستارا، بیش از 50 درصد مردم آستارا به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق فعالیت‌های گمرکی امرار معاش می‌کنند.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads