کد خبر: 73219 - تاریخ: یکشنبه، 22 فوریه 2015 - 22:50

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان مطرح کرد:

خشکسالی هیدرولوژی در انتظار گیلان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: پیش‌بینی می‌کنیم خشک‌سالی هیدرولوژی در گیلان داشته باشیم.

به گزارش خوبان، سیف‌الله آقابیگی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب گیلان با اشاره به اینکه 60 درصد از بارندگی‌های استان در فصل پاییز و زمستان است اظهار کرد: بارندگی بسیاری در شهریور ماه داشتیم اما خارج از فصل زراعی محسوب می‌شود و قابل استفاده نیست.

وی به بارندگی قابل توجه در فروردین ماه در گیلان اشاره کرد و افزود: بارندگی در سال‌های مختلف بین 200 تا 300 میلی‌متر گزارش شده است و فروردین ماه سال جاری 96 میلی‌متر بارندگی در استان داشتیم.

آقابیگی بارندگی 200 تا 300 میلی‌متر برای چهار ماه فصل کشاورزی را بحران دانست و بیان کرد: نیاز است برنامه‌ریزی ویژه‌ای در زمینه مذکور داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه 848 میلیون متر مکعب آورد سد سفیدرود به طور میانگین در پنج ماه 45 سال گذشته است، تصریح کرد: 15 سال اخیر عدد مذکور به 433 میلی‌متر مکعب رسیده و این موضوع نشان می‌دهد در حوزه سفیدرود تغییرات ایجاد شده است.

وی وضعیت استان‌های هم‌جوار در بالادست سد سفیدرود را مانند گیلان عنوان کرد و گفت: در پنج سد مخزنی کوچک بالادستی سد سفیدرود نمودار مذکور حاکم است.

آقابیگی ورودی آب سد سفیدرود در سال جاری را 321 میلیون متر مکعب دانست و خاطرنشان کرد: سال‌های 89 و 90 ورودی سد سفیدرود کمتر از میزان مذکور بود اما با همت دستگاه‌های مربوطه مدیریت خوبی اعمال شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به شوری آب نسبت به آورد آب رودخانه قزل‌اوزن، یادآور شد: کم شدن میزان آورد رودخانه‌ها موجب بالا رفتن شوری آب می‌شود و این امر در رودخانه‌های شاهرود و قزل‌اوزن وجود دارد.

وی استفاده از آب سد بیجار برای استفاده از مصارف شرب را سبب برطرف شدن دغدغه شوری آب خواند و اظهار کرد: سال‌های آینده باید روند مذکور در نظر گرفته شود.

آقابیگی پوشش برف حوزه سد سفیدرود را 12 هزار کیلومتر مربع در سال جاری عنوان کرد و افزود: سال گذشته 21 هزار کیلومتر مربع پوشش برف حوزه مذکور بود ضمن اینکه برف‌سنجی از حوزه سفیدرود در 15 اسفند ماه جاری انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از ابلاغ 3 میلیارد و 392 میلیون تومان اعتبار برای فصل کشاورزی سال 94 خبر داد و بیان کرد: تاکنون دو میلیارد تومان معادل 60 درصد از اعتبارات اختصاص پیدا کرده است.

وی اعتبارات تبصره 22 را یک‌میلیارد و 600 میلیون تومان خواند و تصریح کرد: تاکنون 600 میلیون تومان معادل 40 درصد اختصاص داده شده است.

آقابیگی با بیان اینکه برنامه‌ریزی لازم برای مدیریت منابع آب گیلان از دی ماه سال جاری آغاز شده است، خاطرنشان کرد: 54 سردهنه برای استفاده کشاورزان برای شخم زمستانی از آورد رودخانه‌ها تاکنون آماده‌سازی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از لایروبی 61 کیلومتر انهار و رودخانه‌ها خبر داد و گفت: 31 حلقه ایستگاه‌های پمپاژ آب راه‌اندازی شده ضمن اینکه 49 حلقه چاه تجهیز و راه‌اندازی شده است.

وی بر استفاده از آب‌بندان‌ها، سردهنه‌ها و … تاکید کرد و یادآور شد: بارندگی‌ها مناسب است اما خشک‌سالی هیدرولوژی در گیلان را پیش‌بینی می‌کنیم.

آقابیگی خواستار آماده‌سازی 394 سردهنه آب کشاورزی در گیلان شد و اظهار کرد: آماده‌سازی 508 ایستگاه پمپاژ آب در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه یک‌هزار و 800 کیلومتر از انهار استان در سال جاری لایروبی شده است، تصریح کرد: سال گذشته تعداد 70 پروژه از محل حوادث غیرمترقبه گیلان تامین اعتبار شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/87


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads