کد خبر: 6991 - تاریخ: شنبه، 8 سپتامبر 2012 - 22:13

افشاگری از یک تصمیم کاملا غیر دیپلماتیک

علت اصلی تعطیلی سفارت خانه کانادا در تهران چیست؟ / دولت کانادا و یک پز سیاسی

عصر روز گذشته (جمعه 17 شهریور ماه 1391) بود که خبرگزاری های غربی، خبر تعطیلی سفارت خانه کانادا در تهران را به نقل از وزیر امور خارجه این کشور روی خروجی خود قرار دادند.

به گزارش خوبان به نقل از باشگاه خبرنگاران، جان بیرد وزیر امور خارجه دولت کانادا روز گذشته (جمعه هفدهم شهریور ماه) در کنفرانس خبری خود در کنفرانس موسوم به دوستان سوریه (دشمنان سوریه) در استانبول در یک پز و پرستیژ کاملا سیاسی با حضور در میان خبرنگاران، از تعطیلی سفارت خانه این کشور در تهران خبر داد و اعلام کرد: دیپلمات های ایرانی 5 روز فرصت دارند خاک کانادا را ترک کنند.

نفر اول دیپلماسی کشور کانادا در توجیه تصمیم دولت کانادا مسائلی همچون حمایت ایران از سوریه و دشمنی با رژیم صهیونیستی را بر شمرده و با این توجیحات کار دولت متبوعش را کاملا سیاسی جلوه داد.

پس از این بود که خبرنگاران باشگاه خبرنگاران در تماس با منابع آگاه علت اصلی این تصمیم را جویا شدند.

بنا بر اطلاعات به دست آمده از منابع موثق داخلي و خارجي، دولت کانادا که همچون دولت های غربی در بحران شدید اقتصادی فرو رفته است و تا ورشکستگی ملی فاصله زیادی ندارد، از چیزی حدود یک سال پیش در دستوری محرمانه به وزارت امور خارجه از آنها می خواهد طرح تعدیل نیروهای محلی و سپس تعطیلی سفارت خانه های خود در چندین کشور را در دستور کار خود قرار دهند.

وزارت امور خارجه هم که منابع مالی خود را به دلیل بحران شدید مالی و اقتصادی دولت رو به کاهش می بیند، در دستوری به سفارت خانه های خود در 25 کشور دنیا از جمله ایران دستور تعدیل نیروهای محلی و در نهایت تعطیلی سفارت خانه را صادر می کند.

از حدود 6 ماه پیش دستور محرمانه دولت بحران زده کانادا در دستور کار اصلی سفارت خانه های کانادا در 25 کشور دنیا قرار می گیرد و اولین قدم تعدیل نیروهای محلی و بومی بود.

بنا بر اطلاعات موثق ارائه شده از سوی منابع مطلع، از 6 ماه پیش مسئولان سفارت کانادا در تهران بنا بر دستور دریافتی از اتاوا (پایتخت کانادا) کارمندان محلی خود را تعدیل می کنند تا اینکه پس از یک ماه تمام کارمندان ایرانی این سفارت خانه تعدیل شده و مرحله بعدی تعطیلی سفارت خانه در تهران در دستور کار قرار می گیرد.

بنابراین گزارش، مسئولان سفارت خانه کانادا در تهران بیش از 4 ماه پیش، 250 کارتن از وسایل و تجهیزات سفارت خانه کانادا در تهران را بسته بندی کرده و به کانادا منتقل می کنند تا سفارت خانه این کشور در تهران به صورت نیمه تعطیل در بیاید.

دولت کانادا که طی ماه های گذشته فشار شدید مالی و اقتصادی را در کنار فشارهای شدید اجتماعی و سیاسی تجربه کرده و همین عوامل باعث بروز تظاهرات گسترده دانشجویی، بالا رفتن میزان بیکاری و همچنین فقر و گرسنگی شده است در اقدامی کاملا بی ربط با سیاست ولی با پزی سیاسی اولین قدم از تعطیلی سفارت خانه های خود در نقاط مختلف دنیا را با تعطیلی سفارت خانه نیمه تعطیل خود در تهران (به بهانه حمایت ایران از سوریه و دشمنی با رژیم صهیونیستی) کلید زد تا در آینده سفارت خانه های خود در برخی دیگر از کشورها از جمله آلمان، ژاپن، فیلیپین، ترکمنستان و چندین کشور دیگر را نیز که نیمه تعطیل هستند، تعطیل کند.

این در حالی است که کار بسیاری از این به اصطلاح سفارت خانه ها در دیگر کشورهای دنیا صرفا کار کنسولی بوده و دفتر وزارت امور خارجه کانادا در آن کشورها پرسنل و دیپلمات بلند پایه برای پرداخت مبالغ هنگفت مالی نداشته است.

گزارش ها حکایت از آن دارند که دولت کانادا برای انجام امور خود در کشورهایی که سفارت خانه خود را در آنجا تعطیل کرده، قصد دارد سفارت خانه منطقه ای دایر کند.

باشگاه خبرنگاران به زودی اطلاعات دیگری را از دلایل کاملا اقتصادی تعطیلی سفارت خانه کانادا در تهران منتشر می کند.

نظرات بینندگان

یک نظر ثبت شده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads