کد خبر: 6985 - تاریخ: شنبه، 8 سپتامبر 2012 - 19:14

65 هزار خانوار چایکار به اسقبال بیکاری میروند

رئیس مجمع دوره‌ای نمایندگان گیلان با بیان اینکه دولت باید هر چایکار را به رسمیت بشناسد، گفت: اکنون در چای رکودی وجود دارد که عده‌ای از کشاورزان از تولید چایکاری دست کشیدند و فاجعه‌ای برای 65 هزار خانوار که از این راه امرار معاش می‌کنند، در حال رخ دادن است.

به گزارش خوبان به نقل از فارس, محمدمهدی رهبری املشی امروز درباره وضعیت چای و حمایت دولت از چایکاران اظهار کرد: اکنون در چای رکودی وجود دارد که عده‌ای از کشاورزان از تولید چایکاری دست کشیدند و فاجعه‌ای برای ۶۵ هزار خانوار که از این راه امرار معاش می‌کنند، در حال رخ دادن است.

* فاجعه بیکاری در کمین ۶۵ هزار خانوار چایکار/ دولت باید چایکار را به رسمیت بشناسد

وی با بیان اینکه خطر بیکاری برای ۶۵ هزار خانوار چای یک فاجعه است، افزود: میانگین ایجاد شغل ۸۵ میلیون تومان است و در صورت بیکاری دولت باید ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان بدهد تا این عده بر سر کار بروند.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی‌کار کشاورزی را ناموس کشاورزان دانست و تصریح کرد: کار کشاورزی به ویژه در بحث چای آبرو و حیثیت، هویت و فرهنگ کشاورزان است و نباید این را از دست دهیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید هر کشاورز چایکار را به رسمیت بشناسد، ابراز کرد: مالکیت کشاورز چایکار حدود ۶ دهم هکتار است و دولت نباید بگوید توجیه اقتصادی ندارد زیرا از قبل همین بوده است.

رهبری املشی با تاکید بر رسیدگی به وضعیت معاش کشاورزان چایکار ادامه داد: باید به آن اندازه به کشاورز رسیدگی شود که حداقل معیشت او تامین شود.

* قیمت تضمین برگ سبز چای یک‌دهم قیمت واقعی آن است

وی خط فقر در روستا را زیر ۶۰۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: کشاورز باید حداقل از محل کشاورزی در ماه ۳۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشد به ویژه اینکه تک محصولی است و تنها از این محل درآمد کسب می‌کند.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان درباره راهکار نجات چای و چایکار اضافه کرد: دولت از محل بودجه عمومی‌به کشاورز رسیدگی کند و یا اجازه دهد از محل تعرفه گمرکی واردات چای، قیمت برگ سبز واقعی شده و کشاورز تامین معیشت شود.

وی قیمت تضمینی برگ سبز چای را یک‌دهم قیمت واقعی نامید و اذعان کرد: اگر قیمت برگ سبز واقعی شود باید هر کیلو برگ سبز چای حدود ۴ هزار تومان نرخ‌گذاری شود.

رهبری املشی، هزینه تولید برگ سبز چای را زیاد دانست و افزود: در صورت افزایش نرخ تضمینی کیفیت محصول نیز بالا می‌رود و تمام مسایل چای برطرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صنعت چای دارای مراحل مختلف است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسئله چای رسیدگی به کشاورز چایکار است در غیر این صورت بقیه چیزها ابتر بوده و قابل حل است.

نماینده مردم رودسر و املش با بیان اینکه چای سنواتی در انبارها موجود است، ابراز کرد: هر سال نیز به مقدار این چای سنواتی اضافه می‌شود.

وی درباره تعیین تکلیف چای سنواتی ابراز کرد: معاون اول رئیس جمهور کارگروهی برگزار کرد و ما مذاکراتی در این راستا انجام دادیم و برخی از افراد که در این زمینه تصمیم‌گیرنده هستند کاملا واقف به امور چای نیستند و ما باید صدای خود را به آنها برسانیم و زبان مشترک داشته باشیم.

* ۷۰ هزار تن چای وارد می‌شود

رهبری املشی، تولید برگ سبز چای را متفاوت دانست و یادآور شد: سال گذشته ۱۳۰ هزار تن چای تولید شد و در برخی سال‌ها که دولت چای داشت تولید تا ۳۰۰ هزار تن نیز می‌رسید.

وی درباره میزان مصرف داخلی چای و واردات آن اذعان کرد: حدود ۳۰ درصد مصرف چای از محل تولیدات داخلی بوده و ۷۰ درصد چای وارداتی است.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس، ۳۰ درصد مصرف چای داخلی را به میزان ۳۵ هزار تن و ۷۰ درصد چای وارداتی را نیز حدود ۷۰ هزار تن عنوان کرد.

وی با بیان اینکه رسیدگی به چای کار خداپسندانه‌ای است، متذکر شد: اگر به چای رسیدگی شود در واقع کمک به ۶۵ هزار خانوار چایکار است.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads