کد خبر: 6920 - تاریخ: جمعه، 7 سپتامبر 2012 - 17:28

اردوغان: اگر به ایران حمله کنید قیامت می شود

نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با سی ان ان: «احتمال نمی دهم که اسرائیل به ایران حمله کند. این احتمال بسیار ضعیف است؛ اما اگر چنین شود، در سرتاسر جهان قیامت به پا می شود.»

به گزارش خوبان به نقل از جام : رسانه دولتی ترکیه (TRT) امروز از مصاحبه تلویزیونی “رجب طیب اردوغان” نخست وزیر ترکیه، با “کریستین امانپور” خبرنگار مشهور و مجری شبکه امریکایی “سی‌ان‌ان” (CNN) گزارش داد.
اردوغان در این گفتگو، راجع به موضع دولتش در قبال تحولات سوریه اظهار داشت: «ما از مدت ها پیش به “بشاراسد” هشدار داده بودیم و به عقیده ما اکنون دیگر دیر شده است. بشاراسد راه پدرش را در پیش گرفت و آینده سوریه را به خطر انداخت.»
نخست وزیر سوریه همچنین در مورد طرح ایجاد منطقه امن یا بی‌طرف در خاک سوریه، به سی ان ان گفت: «برای این کار اول باید مسأله ایجاد “منطقه پرواز ممنوع” برای پروازهای نظامی حل شود. در سوریه رژیمی بی‌رحم بر سر کار است و معلوم نیست تا کی می‌توانیم این وضعیت را تحمل کنیم. آرزوی قلبی من تصمیم‌گیری مشترک اعضای دائمی و موقت شورای امنیت سازمان ملل در این خصوص است. اگر با اتحادیه عرب هم به تصمیم مشترکی برسیم، دستیابی به نتیجه سریعتر خواهد بود. بشاراسد دیگر یک مرده سیاسی است.»
رجب طیب اردوغان به این سؤال امانپور که “آیا ترکیه در مسأله سوریه بدون هماهنگی با آمریکا حرکت خواهد کرد یا خیر؟” پاسخ داد: «باید به گونه‌ای عمل کنیم که مطابق با حقوق بین‌المللی باشد. نزدیکی تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می تواند باعث عدم مسئولیت پذیری این کشور در قبال مسأله سوریه شده باشد. امانپور پرسید: «آیا از کمک های آمریکا به اپوزیسیون سوریه راضی هستید؟»
نخست وزیر ترکیه در جواب گفت: «شاید آمریکا به این خاطر در سوریه مداخله نمی کند[!] که درگیر انتخابات است.»
اردوغان در مورد شایعات چندماهه مبنی بر حمله اسرائیل به ایران نیز تصریح کرد: «احتمال نمی دهم که اسرائیل به ایران حمله کند. این احتمال بسیار ضعیف است اما اگر چنین شود، در سرتاسر جهان قیامت به پا می شود.»
گفتنی است دولت ترکیه با جاه طلبی و عجله، در مورد تحولات سوریه مرتکب اشتباهی استراتژیک شده که تبعات آن دامان شهروندان ترکیه ای را هم گرفته است. ضمن اینکه اغلب ملت های مسلمان منطقه که حامی آرمان مقاومت و بیزار از رژیم صهیونیستی و امریکا هستند، نسبت به ترکیه بدبین و بی اعتماد شده اند. این نتیجه سیاست خارجی غلط و حساب نشده اردوغان و کابینه اوست.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads