کد خبر: 6777 - تاریخ: پنج‌شنبه، 6 سپتامبر 2012 - 09:10

تفاوتی جالب بین زنان و مردان!

شاید بسیاری از زنان از تفاهم در انتخاب رنگ لباس با همسرشان ناامید شده باشند، اما نتایج تحقیقات نشان می دهد که زنان و مردان رنگها را به صورت متفاوت می بینند.

به گزارش خوبان به نقل از جام: محققان در تحقیقی جدید دریافتند پردازش رنگ در مغز زنان و مردان با هم متفاوت است. به این معنا که اگر زن و مردی به یک پرتقال نگاه کنند مرد، پرتقال را قرمز تر از زن می بیند. یا اینکه چمن به چشم مردان زردتر و به چشم زنان سبزتر می رسد، اما این تنها تفاوت نیست.
تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه نیویورک نشان می دهد که مردان تلاش بیشتری برای تمایزات ظریف در سایه های زرد، سبز و آبی بکار می برند. این تأثیر بسیار کوچک است اما ممکن است به این معنا باشد که انتخاب یک سایه از رنگ از میان چند رنگ در یک جدول رنگی، موردی است که زنان بهتر انجام می دهند.
مغزهای زنان و مردان رنگها را به شکل متفاوتی پردازش می کند. این نتایج جالب از تحقیقاتی بدست آمده که طی آنها به زنان و مردان نورهای رنگی نشان داده و از آنها خواسته شد که نام رنگی را که می بینند بگویند. افرادی که در این آزمایش شرکت کردند میزان دید عادی داشتند و هیچ کدام کور رنگ نبودند.
«آبراموف» محقق این تحقیقات از کالج بروکلین نیویورک اظهار داشت که تمایز میان دید رنگ در دو جنس را نمی توان به واسطه تمایزها در ساختار چشم توضیح داد.
از این رو پاسخ به شیوه پردازش رنگها در مغز باز می گردد، چرا که هورمونهای مردانه تستوسترون احتمالا بر نحوه پردازش رنگها تأثیر می گذارد.این محقق تفاوتهای جنسی را در مشاهده رنگها کوچک اما واقعی توصیف کرده و اظهار داشت که فرض ما این است که تستوسترون نقش مهمی در این تفاوتها ایفا می کند.پژوهشهای انجام شده همچنین میزان حس شنوایی و بویایی و چشایی زنان را نسبت به مردان بهتر ارزیابی کرده است. برخی از آزمایش ها نشان می دهد که مردان در یافتن جزئیات دقیق در تصاویر درحال حرکت بهتر از زنان هستند، ویژگی که توضیح می دهد چرا نیاکان مذکر انسان شکارچیان خوبی بوده اند.
این مقاله در مجله زیست شناسی تفاوتهای دو جنس منتشر شده است.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads