کد خبر: 6308 - تاریخ: جمعه، 31 آگوست 2012 - 12:29

گیلان مقام دوم تولید برنج را در ایران دارد .

گیلان با تولید 700 هزارتن برنج – معادل 38 درصد برنج تولیدی کشور مقام دوم تولید این محصول استراتژیک را در ایران دارد .

به گزارش خوبان به نقل از واحد مرکزی خبر:خودکفایی درتولید محصولات زراعی به ویژه برنج به عنوان سیاست راهبردی ، محورفعالیتهای کشاورزی ایران است، گیلان نیز با تولید سالانه 2 میلیون و 400 هزار تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی یکی از مهم ترین قطب های کشاورزی و دامی کشور است.
براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر سالانه دو میلیون و 200 هزار تن برنج سفید در 615 هزار هکتار از شالیزارهای 16 استان برنج خیز کشور، تولید می‌شود که این مقدار برنج 75 تا 80 درصد نیاز داخلی کشور را تامین می کند.
گیلان با تولید 700 هزارتن برنج – معادل 38 درصد برنج تولیدی کشور مقام دوم تولید این محصول استراتژیک را در ایران دارد .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه رسیدن به خودکفایی در تولید برنج فقط درصورت فراهم شدن تمام زیرساخت های آن، ازجمله اجرای طرح توسعه ،تجهیز، و یکپارچه سازی شالیزارها و زهکشی آنها، کاهش هزینه های تولید با گسترش مکانیزاسیون کشاورزی،اصلاح ساختارشالیکوبی ها ،افزایش دانش فنی کشاورزان وحفظ سطوح زیر کشت به نتیجه خواهد رسید گفت:البته این امورزمان بر وهزینه بر است.
اردشیر روحی ماسوله می گوید : اما با افزایش سطح تولید ارقام پرمحصول و دستیابی به ارقام زودرس و با کیفیت پخت مطلوب که یکی از مهمترین برنامه های اصلاحی کشاورزی است می توان کشور را در تولید برنج به مرز خودکفایی رساند.
رییس موسسه تحقیقات برنج کشورنیزمی گوید: خودکفایی برنج در پروسه یکی دو ساله میسر می شود زیرا با افزایش تولید حدود 500 تا 600هزار تن برنج در کشور، خودکفایی، قابل دسترسی است و حتی با تغییرالگوی مصرف می توانیم به این امر دست یابیم .
عباس شهدی کومله با اشاره به اینکه ارقام بومی – محلی برنج ، با کیفیت هستند اما بازده این ارقام درهر هکتار پایین است افزود : در چند سال گذشته کشت ارقام اصـلاح شـده و پـرمحصول مانند خزر، سپیدرود و ندا که درمقایسه با ارقام بـومی بازدهی بیشتری درهرهکتار دارند معرفی و وارد شالیزارها شده اما به دلیل نامناسب بودن کیفیت، چندان مورد توجه کشاورزان و مصرف کنندگان قرارنگرفته است.
وی با بیان اینکه از سال86 رقم جدید برنج با کیفیت عالی توسط محققان موسسه ی تحقیقات برنج کشور به کشاورزان معرفی شده است گفت : این رقم از نظر کیفی همانند برنج های بومی- محلی، اما با عملکرد حدود 8 تن در هرهکتار است و می تواند زمینه ساز خودکفایی برنج در کشور شود.
به اذعان کارشناسان کشاورزی، کشت گسترده ی رقم پرمحصول و با کیفیت برنج که با نام «گوهر» در اختیار شالیکاران قرارگرفته، راهکاری مناسب برای افزایش تولید محصول برنج محسوب می شود و کشت این رقم پر محصول و با کیفیت، در کنار اصلاح ساختارکشاورزی ، کمبود نیاز برنج کشور را جبران می کند.
افزایش عملکرد نسبت به ارقام بومی، مقاومت دربرابر برخی بیماریهای برنج و ورس یا خوابیدگی و هم چنین کیفیت خوب نسبت به ارقام پرمحصول معرفی شده ی قبلی، 3 فایده مهم تولید برنج گوهر و استقبال کشاورزان برای تولید این برنج است.
مدیر امورزراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفتگو با خبرنگارما با اشاره به این که 15 تا 20هزارهکتارازشالیزارهای گیلان زیرکشت ارقام پرمحصول قرار دارد گفت: البته رقم پرمحصول و خوش کیفیت گوهر بیش از 70 درصد این سطح را تشکیل می دهد.
شایگان ادیبی خاطر نشان کرد : برای نخستین باردر سال 89 و در 9 هکتاراز شالیزارهای گیلان، 85 کشاورز رقم جدید گوهر را کشت کردند.
وی با اشاره به افزایش 35 درصدی عملکرد برنج گوهر نسبت به ارقام بومی- محلی افزود: با کشت این رقم می توان از هر هکتار به طور میانگین 7 تا 8 تن برنج کیفی برداشت کرد.
این کارشناس کشاورزی می گوید: این در حالیست که عملکردارقام بومی – محلی مانند بینام و انواع صدری از جمله حسنی، حسن سرا، طارم و دم سیاه به طور میانگین از هر هکتار 4 تن است.
مدیرامور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه کشت رقم پرمحصول و کیفی گوهر 15 درصد نسبت به ارقام بومی مقرون به صرفه تر است می گوید: هر کیلو برنج گوهر در بازار 20 تا 25هزارریال است که با توجه به افزایش عملکرد این رقم در هر هکتار، کشاورزان می توانند در آمد بیشتری نسبت به دیگر ارقام اصلاح شده ی برنج درواحد سطح کسب کنند.
وی هم چنین خاطرنشان کرد: برای آغاز کشت این رقم ، 35 کیلوگرم بذر در هر هکتار نیاز است در حالی که برای کشت برنج بومی- ‌محلی، در هر هکتار 75 کیلوگرم بذر مصرف می‌شود.
مقاومت دربرابر برخی بیماریهای برنج و ورس یا خوابیدگی یکی دیگر از مزایای برنج گوهر است.
رییس موسسه ی تحقیقات برنج کشور با اشاره به این که گوهر در مقابل برخی بیماری های مهم از جمله بلاست مقاوم تر است به خبرنگار ما گفت: از آنجا که برنج گوهر،ساقه های کوتاهتر و با استحکام بیشتری نسبت به ارقام دیگر دارد در مقابل وزش باد و بارندگی، دچار ورس یا خوابیدگی نمی شود.
عباس شهدی کومله افزود: گوهر به ‌دلیل مقاوم بودن به ورس ، امکان برداشت ماشینی را فراهم می‌کند و بدین ترتیب مقدار زیادی از هزینه‌های زمان درو را کاهش می‌دهد.
کیفیت خوب نسبت به ارقام پرمحصول معرفی شده قبلی، فایده ی دیگر کشت رقم گوهر و برداشتن گامی بلند برای خودکفایی این محصول استراتژیک است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان می گوید: از 36 رقم تجاری برنج، 10 تا 15 رقم به ذائقه ایرانی نزدیک است که رقم اصلاح شده ی گوهر که تاکنون در استانهای گیلان، گلستان و فارس کشت شده بسیار مورد توجه کشاورزان و مصرف کنندگان قرار گرفته است.
ایرج بنیادی با اشاره به اینکه ارقام جدید اصلاح شده باید از کیفیت پخت مناسبی برخوردار باشند تا در رقابت با ارقام بومی و کیفی از نظر سطح کشت پایدار باقی بمانند ، افزود: عطر ، طعم و قد کشیدن برنج هنگام پخت، کیفیت ممتاز برنج گوهر است که آن را به ارقام بومی شبیه کرده است.
اما گفتگو با چند تن از کشاورزان که quotation mark گوهر quotation mark را در شالیزارهایشان کاشته اند نشان از رضایتشان دارد.
عسکر بهاری جوکندان شالیکار 50 ساله ای که 2 سال است در 1 هکتار شالیزارش این رقم جدید را کشت می کند به خبرنگارما گفت:در سال های گذشته رقم بومی – محلی هاشمی را می کاشتم اما به دلیل بازدهی کم آن در هر هکتار و مقاوم نبودنش در برابر بیماری ها و بارندگی ها ،اغلب، به ویژه هنگام برداشت محصول دچاردردسر می شدم.
این کشاورز تالشی می گوید: از دو سال پیش با برگزاری کلاس های ترویجی جهاد کشاورزی و آشنا شدن با مزایای برنج گوهر تصمیم گرفتم که این رقم را وارد مزرعه ام کنم .
وی می گوید: همانطور که کارشناسان می گویند ، برنج گوهر در برابر برخی بیماریهای برنج و هم چنین در مقابل بادهای تند و بارندگی های شدید مقاوم است و دچار خوابیدگی نمی شود این درحالیست که ارقام بومی در مقابل بارندگی مقاومت چندانی ندارند و ساقه هایشان به سرعت می خوابد که هنگام دروی محصول این امر باعث می شود علاوه بر طولانی تر شدن زمان برداشت هزینه ی برداشت هم افزایش یابد.
سلام صفری یکی دیگر از کشاورزان اهل شاندرمن ماسال هم به خبرنگار ما گفت: 20 هزار متر مربع شالیزار دارم که امسال برای اولین بار در 16 هزار مترمربع از آن برنج گوهر کاشتم .
وی که از مقرون به صرفه نبودن برنجکاری در این سالها گلایه می کرد افزود: با توجه به هزینه ی زیاد تولید برنج تصمیم داشتم از امسال شالیزارم را به باغ کیوی و صیفی تبدیل کنم ولی با راهنمایی کارشناسان جهاد کشاورزی، امسال این رقم جدید را کاشتم تا اگر نسبت به ارقام محلی مقرون به صرفه تر بود به برنجکاری ادامه دهم.
این کشاورز 51 ساله که دبیر بازنشسته است می گوید: شالیکارانی که در یکی – دو سال اخیر این رقم را کاشته اند می گویند رقم جدید گوهرعلاوه بر مقاومت نسبی نسبت به ارقام بومی – محلی، از نظرمیزان مصرف بذر درهرهکتارنیز به مراتب کمتر از بذر هاشمی است که این امر در کنار افزایش تولید در هر هکتار، برای کشاورز مقرون به صرفه است.
وی که هنگام برداشت محصول، شلتوک برنج را می فروشد ادامه داد : شلتوک هاشمی کیلویی 1200 تومان و شلتوک گوهر کیلویی هزار تومان است که این تفاوت قیمت هم قابل توجه است.
اما گفتگو با چند تن از شهروندان هم که از برنج گوهر استفاده کرده اند موید نظر کارشناسان جهاد کشاورزی و موسسه ی تحقیقات برنج کشور است.
آنان معتقدند برنج گوهر عطر و طعم خوبی دارد،خوش پخت است و هنگام پخت نیز قد می کشد.
با توجه به اینکه کمبود نیاز کشور به برنج تا حدی نیست که نتوانیم آن را جبران کنیم، به نظر می رسد در صورت تامین زیرساخت ها و حمایت‌های همه‌جانبه، رسیدن به خودکفایی این محصول استراتژیک دور از دسترس نباشد.
نباید فراموش کرد که برای رسیدن به خودکفایی، افزایش تولید مهم است و این مهم نیزاز طریق کشت ارقام پرمحصول کیفی در مدت زمانی کوتاه تری امکان‌پذیر است البته حمایت همه جانبه ی دولت در سالی که حمایت از تولید ملی نام گرفته، با خرید تضمینی و جلوگیری از واردات بی روی و نابهنگام برنج از جمله اقداماتی هستند که در طرح خودکفایی برنج ، نقش مهمی دارند.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads