کد خبر: 5278 - تاریخ: یکشنبه، 5 آگوست 2012 - 19:56

فائزه هاشمی فرار کرد

در حالیکه پنج ماه از صدور حکم قطعی وی از سوی دادگاه تجدیدنظر گذشته و اجرای حکم فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، سایت خبری”فرهنگ‌نیوز” با انتشار عکس و فیلمی مدعی شد که فائزه ساعت 4:30 صبح روز پنجشنبه 12 مرداد از طریق فرودگاه امام خمینی (ره)، از ایران خارج شده است.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، فائزه هاشمی رفسنجانی از سوی دادگاه انقلاب به اتهام فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام به 6 ماه حبس و 5 سال محرومیت از عضویت و فعالیت در احزاب، گروه‌ها، انجمن‌ها، فضای مجازی و همچنین فعالیت‌های فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شده است.

در حالیکه پنج ماه از صدور حکم قطعی وی از سوی دادگاه تجدیدنظر گذشته و اجرای حکم فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، سایت خبری”فرهنگ‌نیوز” با انتشار عکس و فیلمی مدعی شد که فائزه ساعت 4:30 صبح روز پنجشنبه 12 مرداد از طریق فرودگاه امام خمینی (ره)، از ایران خارج شده است.

به نوشته این سایت ، تاکنون مقصد فائزه هاشمی برای کسی آشکار نشده ولی احتمال می‌رود با توجه به برگزاری بازی‌های المپیک در لندن، این موضوع بهانه خوبی برای حضور رئیس فدراسیون ورزش زنان در انگلیس و دیدار با برادرش مهدی باشد.

فائزه هاشمی در حکم بدوی که سیزدهم دی ماه 1390 توسط قاضی ابوالقاسم صلواتی صادر شد، به 6 ماه حبس و 5 سال محرومیت از عضویت و فعالیت در احزاب، گروه‌ها، انجمن‌ها، فضای مجازی و همچنین فعالیت‌های فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شد.

پرونده وی که در جریان فتنه پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم در اغتشاشات خیابانی هم حضور یافته بود، با اعلام جرم دادستانی تهران تشکیل شده و اتهام انتسابی به او نیز ناشی از مصاحبه‌اش با سایت “روز آنلاین” بود که طی آن عبارات موهنی را علیه مسئولان نظام به کار بود.

قرار بود جلسه‌ رسیدگی به اتهامات دختر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکشنبه 23 مرداد 90 برگزار شود اما این جلسه به دلیل درخواست استمهال غلامعلی ریاحی وکیل پرونده برای تدارک دفاعیه و موافقت دادگاه، به‌ تاخیر افتاد و وقت رسیدگی نیز تجدید شد.

پس از صدور رای اولیه علیه فائزه هاشمی، وکیل او بلافاصله به حکم صادره اعتراض و درخواست تجدیدنظر کرد اما حدود سه ماه بعد و در روز سه‌شنبه 8 فروردین 91، دادگاه تجدیدنظر تهران رای دادگاه بدوی را بدون هیچ‌گونه تغییری تایید کرد.

حکم صادره مورد اعتراض بسیاری از مردم و نیروهای انقلابی قرار گرفت که معتقد بودند مجازات در نظر گرفته شده برای فائزه هاشمی تناسبی با جرائم وی ندارد ولی با این وجود حتی نسبت به اجرای همین رای هم تردیدهایی وجود داشت.

برخی رسانه‌ها نیز در آن ایام خواستار رسیدگی جداگانه دستگاه قضا به دیگر اقدامات فائزه همچون “اهانت به مقدسات و زیر سؤال بردن حجاب برتر در جریان مصاحبه با پایگاه اینترنتی الشروق الجزایر در سال 87 و تکرار آن در گفت‌وگو با یکی از برنامه‌های ورزشی سیما به عنوان رئیس فدراسیون ورزش زنان و اقدام وی علیه امنیت ملی از طریق سازماندهی دختران فیروزه‌ای در ستاد انتخاباتی موسوی” شدند.

بر اساس قانون پس از صدور حکم قطعی توسط دادگاه تجدیدنظر در مواردی که مدعی‌العموم شاکی پرونده است، دادستان خواستار اجرای حکم صادره می‌شود و دادگاه مربوطه ملزم به ابلاغ رای به متهم و دایره اجرای احکام است تا ظرف 10 روز حکم اجرا شود اما با گذشت 5 ماه از نهایی شدن حکم محکومیت فائزه، هنوز خبری از اجرای حکم وی نشده است.

از سوی دیگر در این مدت اخباری مبنی بر فعالیت فائزه هاشمی در دانشگاه آزاد به عنوان مدیر یکی از گروه‌ها و همچنین تدریس وی در واحد پردیس این دانشگاه و حضورش در دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با دانشجویان واحد مذکور منتشر شده است.

براي اجراي حكم وي زندان خالي وجود ندارد!

در همین حال،‌ سيد محمود عليزاده طباطبايي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به سفر اخير فائزه هاشمي از كشور، اظهار داشت: وي براي يك سفر كاري ايران را ترك كرده و با شروع سال تحصيلي جديد به ايران بر مي‌گردد.

وكيل هاشمي ادامه داد: فائزه هاشمي مدير گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامي است و به زودي به ايران باز مي‌گردد.

عليزاده طباطبايي در پاسخ به اين سوال كه چرا با وجود صدور حكم حبس براي فائزه هاشمي از سوي قوه قضاييه، حكم وي اجرا نشده است اظهار داشت: براي اجراي حكم فائزه هاشمي چندين مرتبه اقدام شده ولي زندان خالي وجود ندارد! هزاران محكوم به زندان در انتظار اجراي حكم خود هستند و اين در حالي است كه زندان‌ها هنوز خالي نشده‌اند.

وي افزود: محكومان بسياري هستند كه با وجود صدور حكم به قيد وثيقه آزاد و حتي خارج از كشور تحصيل مي‌كنند.

وكيل هاشمي خاطرنشان كرد: فائزه هاشمي ممنوع الخروج نيست و اين مساله تنها در مورد محكومان مالي مصداق دارد.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads