کد خبر: 50365 - تاریخ: چهارشنبه، 7 می 2014 - 21:11

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان:

۹۴ روستای گیلان با تنش آبی مواجه است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه ۹۴ روستای گیلان با تنش آبی رو به رو است، گفت: ۱۹ هزار و ۴۹۰ هکتار معادل هشت درصد مزارع گیلان در معرض تنش آبی است که باید در مصرف آب کشاورزی مدیریت داشته باشیم تا این مقدار به حداقل برسد.

به گزارش خوبان، علیرضا شعبان‌نژاد عصر امروز در جلسه بررسی آخرین وضعیت آب کشاورزی گیلان در سالن شهید انصاری استانداری، اظهار کرد: 97 درصد اراضی شالیزاری گیلان شخم نخست زده شده و 98 درصد خزانه گیری انجام شده است.

وی با بیان اینکه 60 درصد خزانه گیلان آمده انتقال به مزارع است، اگر آب مناسب وجود داشته باشد، 70 درصد نشای همزمان در استان انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این سازمان، گفت: با توجه به آب موجود در مزرعه باید تغییر رفتار را در بین کشاورزان ایجاد کنیم.

شعبان‌نژاده با اشاره به تدوین تقویم زراعی قبل از شروع سال زارعی جدید در مدیریت بحران استان، تصریح کرد: با استفاده از روان آب‌ها در سطح استان و مدیریت درست در آب کشاورزی شخم نخست به خوبی در استان انجام شد.

وی با اشاره به توزیع نهادهای کشاورزی خاطرنشان کرد: امسال در تأمین کود فسفات و پتاسه با مشکل رو به رو بودیم که توانستیم شش هزار تن از این کود را وارد استان کنیم اما با وجود گران شدن قیمت نهادها مردم کمتر از این مسئله استقبال کردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه اگر از کودها حداقل استفاده نشود قطعاً در تولید محصول با کاهش رو به رو می‌شویم، گفت:اطلاع‌رسانی رسانه‌ها، ائمه جمعه، مسئولان استانی و شهرستانی سبب شد تا مردم از آب کشاورزی استفاده بهینه داشته باشند.

شعبان‌نژاد خاطرنشان کرد: با تأمین اعتبار 900 میلیون تومانی توانستیم 69 دستگاه چاه آب کشاورزی را در استان مرمت کنیم.

وی با اشاره به اختصاص سه میلیارد تومان برای خرید موتور پمپ در گیلان، گفت: این وام با سود 15 درصد است که 400 میلیون آن تاکنون دریافت شد اما تاکنون کسی برای دریافت آن استقبال نکرده که نیازمندد اطلاع‌رسانی مجدد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به دبی آب در گیلان، افزود: نباید خیلی به سد سپیدرود امیدوار باشیم باید از اتلاف آب در استان جلوگیری کنیم و نیازمند احداث انهار بتنی هستیم.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه در سفر هیئت دولت باید اعتبار خوبی برای احداث نهر بتی جذب کنیم، گفت: با وجود مشکلات آبی نیازمند اصلاح ساختار هستیم تا از پرتی و هدر رفت آب جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه 94 روستای گیلان تنش آبی دارد، خاطرنشان کرد: 19 هزار و 490 هکتار معادل هشت درصد مزارع در معرض تنش آبی هستند که باید با مدیریت آب به حداقل برسد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads