کد خبر: 230471 - تاریخ: پنج‌شنبه، 8 ژوئن 2023 - 09:58

هرگونه بارگذاری مصارف جدید آبی در حوضه آبریز سفیدرود ممنوع است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: بر اساس مصوبه شورای هماهنگی مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه آبریز سدسفیدرود در سال ۱۳۹۴، هرگونه بارگذاری جدید مصارف آب در حوضه آبریز این سد ممنوع است.

به گزارش خوبان، وحید خرمی  در مورد اخبار منتشره در خصوص اخذ مجوز ماده ۲۳ انتقال آب از سفیدرود به دشت اردبیل گفت: انتقال آب بین حوضه‌ای در مسیر افزایش تنش‌های آبی این حوضه تلقی می‌شود و برخلاف رویکردهای توصیه شده وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران است.

حوضه آبریز سفیدرود با وسعت حدود ۵۹ هزار کیلومترمربع، مشتمل بر ۹ استان ذینفع شامل؛ آذربایجان شرقی، گیلان، اردبیل، کردستان، زنجان، تهران، قزوین، همدان و البرز است.
وی افزود : از آنجایی که در ۲دهه اخیر میزان جریان سطحی این حوضه آبریز به کمتر از نصف تقلیل یافته است در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه آبریز سفیدرود که در سال۱۳۹۴ با حضور وزیر نیرو، معاونان وقت وزارتخانه، معاونان سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و استانداران وقت استانهای مربوطه برگزار شد، ضمن بررسی چالش‌های شدید ناشی از عدم تعادل منابع و مصارف آب، هرگونه بارگذاری جدید در این حوضه آبریز ممنوع شده است.
خرمی تصریح کرد : این مصوبه تا امروز دارای اعتبار بوده و تمامی استانهای ذینفع ملزم به رعایت آن هستند.
وی تأکید کرد : تمامی استانهای ذینفع در حوضه سفیدرود باید در راستای جلوگیری از تشدید تنش های اجتماعی، اقدامات لازم را در قالب مدیریت بهره برداری متوازن از منابع و مصارف آب انجام داده و کمبودها را از طریق مدیریت مصرف، افزایش بهره وری، استفاده بهینه از ظرفیت مخازن سدها و آزاد سازی منابع آب فعلی برای تامین کمبود نیاز شرب با جابجایی تخصیص پساب بویژه برای مصارف صنعت جبران کنند.

گفتنی است ،  سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads