کد خبر: 230108 - تاریخ: سه‌شنبه، 23 می 2023 - 21:51

چرا عرضه مرغ در گیلان کم شده؟ | دود گرانی مرغ در کشور به چشم مردم گیلان رفت

علیرغم تولید تقریباً ۲ برابری مرغ در گیلان در مقایسه با سرانه مصرف آن در استان، عرضه این کالای اساسی در استان با کمبود شدید مواجهه است.

به گزارش خوبان، مرغ یکی از کالاهای اساسی در سبد خانوار است و تأمین و توزیع آن متناسب با نیاز جامعه از جمله تکالیفی است که وزارت جهاد کشاورزی بر عهده دارد.

استان گیلان یکی از بزرگ‌ترین قطب تولیدکننده مرغ در کشور است و بنابر اعلام مسؤولان جهاد کشاورزی استان، بالغ‌بر ۹۳۰ واحد تولید مرغ در استان فعال است.

علی‌رغم اینکه گیلان قطب تولید مرغ در کشور است و به عنوان استان معین تهران، سهم قابل‌توجهی از این کالای اساسی پایتخت‌نشینان را فراهم می‌کند، در اغلب اوقات بازارش در استان به شدت ملتهب می‌شود.

طی هفته‌های اخیر بازار مرغ در گیلان به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و اغلب شهروندان و به ویژه رستوران‌دارها با کمبود شدید مرغ روبرو هستند.

خرده‌فروشان مرغ در بازارهای عمده این کالای اساسی ازجمله در رشت به عنوان مرکز استان و همچنین شهرستان صومعه‌سرا به عنوان پایتخت تولید مرغ نیز امروزه با محدودیت در توزیع مرغ مواجه هستند.

شهروندان رشتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از کاهش عرضه مرغ در واحدهای توزیع‌کننده مرغ در شهر خبر داده‌اند و می‌گویند میزان مرغ توزیع شده در فروشگاه‌ها بسیار محدود است و در ساعات ابتدایی صبح تمام شده و یا در برخی از فروشگاه‌ها به بهانه اینکه از واسطه‌ها مرغ تهیه می‌کنند، مرغ را با بهای گران‌تر، خریداری می‌کنند!

مرغ یک کالای کشاورزی است و خوشبختانه تولید و توزیع آن به جهت ایجاد تراز و تعادل در عرضه و تقاضا به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده و دلیل نوسانات و التهابات موجود کنونی را باید از متولیان آن جویا شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به رشد تولید مرغ در استان می‌گوید: روزانه بالغ بر ۶۰۰ تن مرغ در استان تولید می‌شود که مصرف داخل استان در ایام تعطیلات نهایتاً بین ۲۳۰ تا ۲۵۰ تن است.

به گفته محمد گلشنی، مازاد تولید مرغ در گیلان بنا بر تکلیف وزارت جهاد کشاورزی بر گیلان، به استان معین یعنی تهران صادر می‌شود.

آن‌طور که معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان اذعان کرده، سقف تولید مرغ در استان سیر صعودی دارد اما آنچه بازار مرغ استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اختلاف قیمت مصرف‌کننده مرغ بین گیلان و دیگر استان‌ها و خروج مرغ از مبادی غیررسمی جهت کسب حداکثر سود است.

این در حالی است که قاسم جوادزاده، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی گیلان به خبرنگار فارس ضمن اعلام توزیع مرغ متناسب با سرانه مصرف در هر شهرستان گیلان، می‌گوید: در تمام شهرستان‌های استان گیلان مرغ موردنیاز متناسب با سرانه مصرف و جمعیت شناور نیازسنجی و در بازار توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه گیلان کمبودی در تولید مرغ ندارد، افزود: فرایند تولید تا توزیع مرغ در گیلان به‌صورت جدی توسط جهاد کشاورزی گیلان نظارت می‌شود هر چر در مقاطعی ممکن است توزیع خارج از شبکه نیز رخ دهد.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی گیلان از حدود یک هزار و ۱۰۰ فقره بازدید و نظارت در شبکه توزیع مرغ در استان خبر داد و گفت: از این بین ۱۸۹ واحد توزیع‌کننده مرغ در استان متخلف شناسایی و با جریمه حداقلی ۴۶۳ میلیون توان به تعزیرات حکومتی معرفی شده‌اند که این جریمه تا ۲۰ برابر جریمه اولیه در محاکم تعزیراتی قابلیت افزایش هم دارد.

تفاوت قیمت بین استان تولیدکننده مرغ و استان‌های مصرف‌کننده حاشیه گیلان ازجمله استان تهران و مازندران و البرز، یکی از عمده چالش‌های بازار مرغ در استان گیلان است که بارها مردم آن را تجربه کرده‌اند و هنوز هم آن را تجربه می‌کنند.
عدم تعادل در بازار مرغ در گیلان که خود عمده تولیدکننده آن است، زیبنده استان نیست و لازم است نظارت‌ها و برخوردها در این رابطه با عزم و جدیت بیشتری انجام شود تا بازدارندگی‌ها محسوس‌تر و ملموس‌تر باشد.

 

منبع: فارس

انتهای پیام

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads