کد خبر: 229868 - تاریخ: شنبه، 13 می 2023 - 08:45

به دنبال رویاپردازی برای دانش‌آموزان با طعم شیرین کارآفرینی؛

تلفیق دو رشته حسابداری و کشاورزی در هنرستان شهید بهشتی خمام

دانش آموزان حسابداری هنرستان شهید خمام ثابت کردن که میشه با یه دست چند هندونه بلند کرد.

به گزارش خوبان خبر ؛ دانش آموزان حسابداری هنرستان شهید خمام ثابت کردن که میشه با یه دست چند هندونه بلند کرد.

دانش آموزان این هنرستان حسابداری که سرشون به حساب و کتابه و دستشون به کسب و کار کشاورزی، در راستای اجرای طرح آموزش همراه با تولید در تکّه زمینی کوچک اما با اراده‌هایی بزرگ ۲۵۰ کیلوگرم توت فرنگی ارگانیک تولید کردند.

«بهزاد حق‌پرست» هنرآموز حسابداری هنرستان  شهید بهشتی خمام درباره این طرح می‌گوید: در راستای تحقق سند تحول بنیادین و کتاب درس ملی به دنبال رویاپردازی برای دانش آموزان بودیم و سعی کردیم نگرش بچه‌ها را به کسب و کار تغییر دهیم. تشکیل تیم و استفاده بهینه از خاک مستعد منطقه، گام دیگر ما بود. با کمک انجمن اولیا و مربیان و به ویژه اولیای یکی از هنرجویان، زمینی به وسعت ۷۰۰ متر مربع در اختیار ما قرار گرفت که توانستیم ۵۰۰ متر مربع را به کشت توت فرنگی اختصاص دهیم. برای آماده‌سازی زمین، خرید بوته‌های توت فرنگی از کردستان، محصور کردن زمین و… حدود ۲۷ میلیون تومان هزینه شده است. به همت بچه‌ها توانستیم تاکنون در سه نوبت ۲۵۰ کیلوگرم توت فرنگی به ارزش حدود ۲۰ میلیون تومان برداشت کنیم.

قطعاً حضور پرانگیزه دانش آموزان این گروه در به ثمر رسیدن برنامه آموزش همراه با تولید تعیین کننده بود. هنرجویانی که با انگیزه‌ای بالا، تجربه‌ای نوین را برای ورود به بازار کسب و کار به دست آوردند. محمد از آن دسته بچه‌هایی است که تاکنون تجربه کار کشاورزی را در خانواده نداشته است ولی این تجربه اول را بسیار مفید می‌داند و قدردان باعث و بانی این حرکت، یعنی آقای حق پرست است.

اشکان هم این تجربه را به سان میوه توتیقب فرنگی «شیرین» می‌داند. میوه‌ای خوش خوراک که می‌تواند افق‌های تازه‌ای را پیش روی هنرجویان قرار دهد.

و اما آقای راسخی، پدر امیرحسین، همپای دانش آموزان در فرایند کسب و کار و تولید توت فرنگی نقش پررنگی داشته است. او ۷۰۰ مترمربع زمین در اختیار هنرستان قرار داده که ۵۰۰ متر مربع به کشت توت فرنگی و ۲۰۰ متر هم به کشت صیفی‌جات اختصاص یافته است. توت فرنگی‌هایی از گونه مرغوب که امیدواریم در سال آینده سطح زیرکشت زمین آن افزایش یابد.

سید فخرالیدن مومن زاده، سرگروه آموزش کشاورزی، امورباغی و زراعی و عضو برنامه همراه با تولید به فعالیت ۳ هنرستان کشاورزی در شهرهای: رشت، لاهیجان و صومعه سرا خاطرنشان کرد: برنامه آموزش همراه با تولید به دنبال تربیت هنرجویانی است که با استفاده بهینه از ظرفیت‌ها کسب روزی حلال را در سرلوحه برنامه‌های زندگی خود قرار دهند. وی افزود: هنرستان‌های کشاورزی گیلان با دارا بودن ۱۰۰ هکتار زمین‌های زراعی و باغی و حدود ۱۰۰۰ متر مربع فضای گلخانه‌ای و همچنین فعالیت ۴۰ هنرآموز و ۴۰۰ هنرجو دارای امکانات مناسب جهت تحقق مواد مختلف اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین است. مومن زاده با تأکید بر برخی محدویت‌های زمانی و مالی در هنرستان‌های کشاورزی خاطرنشان کرد: به روزرسانی آموخته‌های نظری و اجرای روش‌های نوین زراعی از مهم‌ترین راهکارها برای تجاری‌سازی و بهینه کردن تولیدات زراعی است.

آری، آموزشی که منجر به تولید یا ارائه خدمات شود، کیفیت آموزش را هم افزایش خواهد داد و از محل عرضه محصولات هنرستانی منافع مادی نیز برای هنرستان‌ها دارد. توجه به ویژگی‌های اقلیم هر استان نقش محوری در افزایش تولید محصولات استراتژیک، علاقه مندی نسل جدید به کشاورزی نوین، استفاده از تجربیات پدران و مادران کشاورز و در نتیجه حفظ میراث معنوی گذشتگان در زمینه کشاورزی است.

هنرستان حسابداری  شهید بهشتی خمام، نمونه‌ای عملی از اجرای برنامه آموزش همراه با تولید است. چرا که آموزش و تربیت انسان ماهر و تأمین سرمایه انسانی، یکی از وظایف «نظام آموزش و پرورش» کشور است

 

انتهای پیام

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads