کد خبر: 229637 - تاریخ: پنج‌شنبه، 4 می 2023 - 16:48

سامانه خودحفاظ هسته ای برای محصولات کشاورزی گیلان راه اندازی می شود

معاون سازمان انرژی اتمی، با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ فعالیت هسته ای را در گیلان آغاز کردیم، افزود: توسعه سامانه های پرتودهی در گیلان ادامه دارد و طی سال جاری می توانیم یک سامانه خودحفاظ را برای کاربرد پوتوها در گیلان راه اندازی کنیم.

 به گزارش خوبان،  سید پژمان شیرمردی، پرتودهی را ابزاری برای ارتقای امنیت غذایی، بالا بردن کیفیت محصولات کشاورزی، افزایش انبارمانی محصولات کشاورزی و همچنین حفظ و ارتقای کیفیت محصولات و نهاده های دامی دانست و اظهار کرد: هدف پرتودهی ارتقای سلامت انسان و محیط زیست است.

وی با بیان اینکه پرتودهی در حوزه محیط زیست به کاهش آلاینده های محیطی کمک و محیط زیست را پاک تر و سالم تر می کند، افزود: در بخش صنعت هم شاهد اثرات پرتوها برای فرآوری برخی از محصولات نفتی و پلیمری و شیمیایی هستیم.

معاون سازمان انرژی اتمی در حاشیه سفر به گیلان و گفت وگوی خبری شبکه باران، با اشاره به سابقه فناوری پرتودهی در دنیا، تصریح کرد: بیش از هفت دهه است که دنیا پرتودهی تجاری را دنبال می کند؛ در کشور ما نیز از دهه ۶۰ اولین سامانه پرتودهی را برای محصولات کشاورزی و تجهیزات یکبار مصرف پزشکی در تهران راه اندازی کردیم.

شیرمردی با بیان اینکه امروزه بخشی از محصولات کشاورزی به ویژه پودرهای غذایی و ادویه جات را پرتودهی می کنیم، گفت: سرنگ ها و نخ و سوزن های بخیه و ظروف آزمایشگاهی نیز به وسیله پرتودهی استریل می شود.

وی با اشاره به نقش پرتوها در سه مرحله کاشت، زمان داشت و پس از برداشت محصولات کشاورزی، اضافه کرد: در مرحله کاشت با پرتودهی برخی از بذرها می توانیم رقم هایی را تولید کنیم که علاوه بر بهره وری نسبت به تنش های محیطی همچون شوری خاک و کم آبی و بیماری های گیاهی مقاومت بیشتری دارند.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در زمان داشت با استفاده از پرتودهی عقیم سازی آفات و حشرات را به جای مواد شیمیایی دنبال می کنیم، متذکر شد: کرم گلوگاه انار و مگس میوه مدیترانه از جمله آفات درختان شمال کشور است و لذا با استفاده از تکنیک پرتودهی اقدام به عقیم سازی شفیره می کنیم که به مرور موجب کاهش جمعیت آفات می شود. در این راستا کاربرد سموم و مواد شیمیایی کاهش می یابد که یکی از معضلات حوزه غذایی است.

وی با تاکید بر لزوم افزایش مدت زمان انبارمانی محصولات کشاورزی، خاطرنشان کرد: در دنیا با تلفات بیش از ۲۵ درصدی محصولات کشاورزی مواجه هستیم، اما با استفاده از پرتوها می توانیم آفات را کم و ماندگاری را زیاد کنیم که در نهایت به اقتصاد کشور کمک می کند و غذای سالم را در اختیار مردم قرار می دهد.

شیرمردی در پاسخ به این سوال که «آیا پرتودهی محصولات کشاورزی سلامت انسان را به خطر می اندازد؟»، عنوان کرد: وقتی ما یک ماده غذایی را پرتودهی می کنیم، این اشعه درون ماده غذایی باقی نمی ماند و مانند نور از آن عبور می کند؛ در واقع هیچ ماده رادیواکتیوی در ماده غذایی باقی نمی ماند، اما هنگام عبور آفت را از بین می برد.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به تحقیقات جهانی و داخلی درباره سالم ماندن ساختار مواد غذایی در حین پرتودهی، تاکید کرد: میزان مواد مغذی پس از پرتودهی تغییر نخواهد کرد، بلکه با کاهش آفات غذای سالم تر و ماندگارتری خواهیم داشت و از هیچ ماده نگه دارنده شیمیایی دیگری نیز استفاده نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته بیش از ۵۰ درصد سامانه های پرتودهی برای مواد غذایی کاربرد دارد، گفت: در حوزه سلامت نیز به دنبال افزایش سهم استریل سازی تجهیزات پزشکی هستیم؛ استفاده از پرتو یک ساختار جدید به ماده نخواهد داد و فقط آن را استریل می کند و میکروارگانیسم ها را کاهش می دهد.

معاون سازمان انرژی اتمی بر افزایش سهم استریل سازی تجهیزات پزشکی در صنعت هسته ای تاکید کرد و ادامه داد: استفاده از رادیوداروها یکی از بهترین روش ها در دنیا برای تشخیص و درمان بیماری های سرطانی است؛ البته ایران جایگاه خوبی دارد و یکی از صادرکننده های رادیوداروهای تشخیصی و درمانی هستیم.

وی با اشاره به کاربرد پرتودهی در کاهش ترکیبات گوگردی ماده نفتی با هدف جلوگیری از آلودگی های محیط زیستی، اضافه کرد: در حوزه پلیمرها نیز به افزایش مقاومت آنها کمک می کنیم؛ پرتو به داد پلیمر لاستیک خودرو می رسد و مقاومت کششی و خمشی و سایشی و ارتجاعی آن را افزایش می دهد.

شیرمردی، رویکرد پرتودهی را ارتقای کیفیت زندگی مردم دانست و بیان کرد: ایران یکی از ۱۳ کشور دارنده چرخه کامل سوخت هسته ای و یکی از ۳۲ کشور دارنده نیروگاه های هسته ای است و لذا باید بر توسعه کاربردهای پرتوها کار کنیم.

وی با اشاره به برنامه سازمان انرژی اتمی در استان گیلان، یادآور شد: گیلان یکی از استان های بزرگ از نظر تولید محصولات کشاورزی است و سرمایه های انسانی توانمند و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی خوب و دو بندر مهم انزلی و آستارا را دارد که درگاه وارداتی و صادراتی کشور هستند لذا گیلان را یکی از قطب های توسعه صنعت هسته ای کشور با رویکرد پرتودهی در نظر گرفتیم.

معاون سازمان انرژی اتمی، با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ فعالیت هسته ای را در گیلان آغاز کردیم، افزود: توسعه سامانه های پرتودهی در گیلان ادامه دارد و طی سال جاری می توانیم یک سامانه خودحفاظ را برای کاربرد پوتوها در گیلان راه اندازی کنیم.

شیرمردی با بیان اینکه در صنعت هسته ای کشور با بالاترین سطح استانداردها سروکار داریم و هیچ فعالیت هسته ای بدون نظارت سازمان و نظام ایمنی هسته ای انجام نخواهد شد، خاطرنشان کرد: قطعا حرکت ما به سمت توسعه فناوری هسته ای با محوریت سلامت انسان و محیط زیست است.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads