کد خبر: 227741 - تاریخ: دوشنبه، 2 ژانویه 2023 - 09:20

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان؛

مبلغ آب بهای کشاورزی بر اساس قانون تثبیت آب بهای زراعی محاسبه شده است

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان در برنامه زنده رادیویی «دریچه» گفت: مبنای محاسبه مبلغ آب بهای کشاورزی را قانون تثبیت آب بهای زراعی اعلام کرد.

به گزارش خوبان، وحید خرّمی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان در برنامه زنده رادیویی «دریچه» رادیوی استان گیلان گفت: وضعیت آبی سال جاری چندان مناسب نیست و ما شاهد کاهش ۳۰ درصدی بارش‌ها هستیم که در نتیجه این امر متاسفانه حجم مخزن سد سفیدرود هم کاهش ملموسی را به نسبت سال قبل نشان می‌دهد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان افزود: هم اکنون در مخزن سد سفید رود ۱۴۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره داریم که این عدد در سال زراعی گذشته در همین هنگام ۲۳۰ میلیون متر مکعب بوده است که در شرایط نرمال این عدد باید چیزی در حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب باشد.

 

وی اعلام داشت: این هشدار‌ها و وضعیت، نشان دهنده این است که امسال هم باید همانند سال گذشته برنامه ریزی دقیق داشته باشیم و مردم و مسئولین در کنار هم قرار بگیریم تا سال زراعی جدید را با تنش کمتری به پایان برسانیم.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان در پاسخ به پرسش مجری برنامه در خصوص چگونگی تعیین آب بهای کشاورزی گفت: قیمت آب بهای کشاورزی بر اساس قانون محاسبه و تعیین شده است.

وی تشریح کرد: بر اساس آیین نامه نحوه اجرای قانون تثبیت آب بهای زراعی، ۳ درصد ارزش محصول در شبکه‌های مدرن و ۲ درصد قیمت محصول برنج در شبکه‌های نیمه مدرن و ۱ درصد در اراضی سنتی باید بعنوان آب بهاء وصول گردد که در خصوص سنتی آب خور‌ها با تمهیدات قانونی اندیشیده شده، آب منطقه‌ای گیلان از آن‌ها آب بها دریافت نمی‌کند.

خرمی افزود: بعبارتی این فرمول به این معناست که در مجموعه‌ای که از شبکه‌های مدرن سد سفیدرود تامین آب می‌شود اگر از یک هکتار، ۲ تن برنج سفید بدست آید، باید معادل قیمت ۶۰ کیلوگرم آن، یعنی بیش از ۶ میلیون تومان آب بهاء پرداخت گردد. اما با علم به این موضوع، ما برای اینکه در آب منطقه‌ای گیلان بتوانیم زحمت‌ها و فشارهای وارده به کشاورزان محترم را به گونه‌ای جبران کنیم و کاهش دهیم، با راهکارهای قانونی و با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان و ملاحظه وضعیت اقتصادی کشاورزان عزیز، آب بهاء را به بیش از نصف کاهش داده‌ایم که برای هر هکتار از اراضی مشروب از شبکه مدرن به زیر ۳ میلیون تومان و هر هکتار از اراضی تحت شبکه‌های نیمه مدرن به زیر ۲ میلیون تومان رسیده است که اعداد مناسبی هستند.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان در بخش دیگری از این گفتگوی زنده رادیویی در خصوص دیگر اقدامات این شرکت از جمله لایروبی انهار نیز گفت: ما بر اساس اعتبارات سالانه ۵۰۰ کیلومتر لایروبی انهار درجه ۱ و ۲ در سطح استان را انجام می‌دادیم که پیرو تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت منابع آب استان گیلان به ریاست استاندار گیلان در سال گذشته موفق به انجام کار بزرگ لایروبی ۱۰۰۰ کیلومتر از انهار مذکور با کمک دیگر ادارات استان در سطح استان شدیم که در فصل زراعی گذشته موجب تسریع در آب‌رسانی شد و با جلوگیری از اتلاف حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب، به کمک مدیریت آب استان گیلان و کشاورزان گیلانی آمد.

وی در خصوص لایروبی آب بندانها اظهار داشت: به دلیل وجود خاک با ارزش در آب بندانها وعدم مجوز حمل خاک بعنوان انفال، در سنوات گذشته برای لایروبی آب بندانها اعتبار خاص در نظر گرفته می‌شده است ولی بر اساس بند (ز) تبصره ۸ قانون بودجه سال گذشته جهت لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها، با درایت نمایندگان استان، لایروبی آب بندانها نیز در قانون سالجاری اضافه گردید.

خرمی ادامه داد: بر اساس بند (ز) تبصره ۸ قانون بودجه سالجاری، خاک حاصلخیز و با ارزش آب بندانها به عنوان حق الزحمه به پیمانکاران در ازای لایروبی آب بندانها داده خواهد شد که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته با حضور استاندار گیلان در هفته جاری، لایروبی حدود ۳۰۰ هکتار از آب بندانهای استان با این شیوه اجرائی خواهد شد و سایر آب بندانهایی که خاک با ارزش و حاصلخیز ندارند، با برنامه ریزی‌ها صورت گرفته توسط جهاد کشاورزی استان انجام خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه با برنامه ریزی‌های انجام شده و تلاش همکارانم در آب گیلان، در سال زراعی گذشته ۲۵۷ حلقه چاه نیمه عمیق کشاورزی و نزدیک به ۹۰۰ پمپ سنگین، آبرسانی به شالیزارها لحظه‌ای از خدمت‌رسانی باز نماندند، گفت: انجام خدماتی از این دست بعلاوه ارائه سرویس، راه اندازی، تعمیر، برق‌رسانی‌های اضطراری به چاه‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ، لایروبی نهر‌ها و آب بندانها و توزیع آب با همه تنگناها و منابع مالی محدود مستلزم این است که شرکت آب منطقه‌ای گیلان بتواند آب بهای زراعی را که از دیون دولتی است به موقع وصول نماید تا بتواند خدمات خود را پایدار نگه دارد و آن را صرف رفاه حال کشاورزان محترم گیلانی نماید.

وی در پایان تأکید نمود؛ از همه کشاورزان پر تلاش گیلانی صمیمانه تقاضا داریم تا با همان توجه و همراهی‌ای را که در طول فصل زراعی گذشته نسبت به فرزندان خود در آب منطقه‌ای گیلان مبذول داشته‌اند نسبت به پرداخت به موقع آب بهای کشاورزی خویش در جهت ارائه خدمات پایدار به کشاورزان عزیز اقدام نمایند.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads