کد خبر: 226952 - تاریخ: سه‌شنبه، 15 نوامبر 2022 - 07:53

رئیس اداره مرتع گیلان خبر داد

اجرای طرح های مرتعداری در ۷۴ درصد مراتع گیلان

رئیس اداره مرتع گیلان، با بیان اینکه درصددیم تا پایان سال در کل مراتع استان گیلان تهیه طرح مرتعداری انجام شود، گفت: تاکنون در ۷۴ درصد مراتع استان طرح مرتعداری در حال اجرا است که مساحت اجرا شده به ۱۸۲ هزار هکتار می رسد.

به گزارش خوبان، شاهین علیجانپور، مساحت مراتع استان گیلان را ۲۴۴ هزار و ۹۸۶ هکتار دانست و اظهار کرد: تاکنون در ۹۸ درصد مراتع استان نسبت به تهیه طرح مرتعداری اقدام شده که در سطح کشور بی سابقه است.

وی با بیان اینکه درصددیم تا پایان سال در کل مراتع استان گیلان تهیه طرح مرتعداری انجام شود، گفت: تاکنون در ۷۴ درصد مراتع استان طرح مرتعداری در حال اجرا است که مساحت اجرا شده به ۱۸۲ هزار هکتار می رسد.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به راهکارهای ارتقای کمی و کیفی مراتع استان، تصریح کرد: برنامه های اصلاحی و احیایی و مدیریتی در طرح های مرتعداری پیش بینی شده که باعث افزایش پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و ارتقای کمی و کیفی مراتع می شود و مرتع را به مرتع درجه یک تبدیل می کند؛ علاوه بر آن در جهت اقتصادی کردن طرح های مرتعداری استفاده از سایر پتانسیل های موجود در مرتع نظیر کاشت گیاهان دارویی، علوفه کاری، گردشگری و زنبورداری هم مدنظر است که در قالب طرح های مرتعداری تلفیقی در حال اجرا می باشد.

علیجانپور با بیان اینکه مرتعداران مکلف به رعایت ظرفیت مرتع و تعداد دام مندرج در پروانه چرا هستند، خاطرنشان کرد: با تمهیدات پیش بینی شده در طرح های مرتعداری و برنامه های بیولوژیکی و مدیریتی مصوب در طرح ظرفیت مراتع تا سه برابر نیز افزایش می یابد و در واقع مشکل بسیاری از مرتعداران مرتفع می شود؛ در سایر موارد مرتعداران به طور کلی و برابر قانون مکلف به رعایت ظرفیت چرای مندرج در کتابچه های طرح خواهند بود.

وی درباره عملیات نظارت بر اجرای طرح های مرتعداری نیز، تصریح کرد: عملیات نظارت بر اجرای طرح های مرتعداری و ساماندهی و کنترل پروانه های چرای دام در سطح مراتع استان گیلان از اهم برنامه های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان بوده که در حال اجرا است؛ همچنین کاشت گیاهان دارویی در عرصه های مساعد با هدف اقتصادی کردن طرح های مرتعداری و ارتقای معیشت مرتعداران با استقبال خوبی مواجه شده است.

رئیس اداره مرتع گیلان همچنین قانون مراتع را یادآوری کرد و متذکر شد: مرتعداران اصول مرتعداری و ضوابط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور را در حوزه مراتع به دقت رعایت و تا پایان سال جاری عوارض پروانه های چرای دام را پرداخت کنند؛ چنانچه عوارض پرداخت نشود موجب ابطال پروانه چرا خواهد شد لذا مرتعداران دو سال فرصت دارند نسبت به بازنگری و نیز تمدید قرارداد طرح های مرتعداری اقدام کنند و در غیر این صورت مرتع بلامعارض تشخیص داده می شود.

علیجانپور اضافه کرد: همسر و فرزندان مرتعداران متوفی که بیش از دو سال از فوت صاحب پروانه مرتعداری سپری شده فقط تا تاریخ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ فرصت تعیین تکلیف و انتقال پروانه چرا را خواهند داشت و در صورت عدم اقدام، پروانه ابطال خواهد شد.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads