کد خبر: 220270 - تاریخ: پنج‌شنبه، 10 مارس 2022 - 00:44

سرپرست اوقاف و امور خیریه شهرستان رشت؛

برخی دستگاه‌های دولتی متصرف املاک وقفی هستند |حداقل در ۳۳ بقعه طرح آرامش بهاری اجرا خواهد شد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رشت با بیان اینکه بخش عظیمی از موقوفات در اختیار دستگاه‌های دولتی است، گفت: متأسفانه این تصرفات به سال‌های ۵۰ یا ۶۰ برمی‌گردد و با اداره اوقاف در این خصوص همکاری انجام نمی‌شود.

به گزارش خوبان، سرپرست اوقاف و امور خیریه شهرستان رشت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه از وظایف مهم اوقاف بحث بهره وری موقوفات و به روزرسانی املاک وقفی و گرفتن حق واقعی موقوفه است، گفت: موقوفات سرمایه‌ای هستند که متعلق به شخص نیست و اداره اوقاف برای بهره وری موقوفات و حفظ نیات واقفین تمام تلاش خود را برای برخورد با متصرفین انجام خواهد کرد.

عباس نیکخواه با بیان اینکه بخش عظیمی از موقوفات در اختیار دستگاه‌های دولتی است، افزود: برخی از این دستگاه‌ها که واگذاری موقوفات به آنها به سال ۵۰ و ۶۰ برمی‌گردد، همکاری لازم را نداشته و به نوعی متصرف هستند و باید با آن‌ها برخورد شود.

 
وی با بیان این که پنج هزار و ۲۳۸ رقبه و ۴۳۸ موقوفه در رشت داریم و با برخی متصرفین روند حقوقی در حال طی شدن است، گفت: تاکنون اوقاف رشت از ابتدای سال توانست ۱۱۴ سند مالکیت برای موقوفات و بقاع‌های شهرستان را بگیرد و همچنین ۴۲ رأی صادره علیه مستأجران داشتیم.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رشت در مورد اقدامات فرهنگی این اداره نیز اظهار داشت: در بحث فرهنگی از بین ۲۱۹ بقعه متبرکه رشت سه بقعه شاخص سطح یک کشوری فاطمه اخری (س)، امامزاده هاشم و دانای علی داریم و کارهای فرهنگی از محل بقاع و موقوفات برای برگزاری برنامه‌ها استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای طرح ملی “طرح قرار دوازدهم” به منظور توزیع بسته‌های معیشتی دوازدهم هر ماه از هر بقاع به طور متمرکز توزیع شده که منابع آن هم از درآمد بقاع متبرکه و هم نیات مرتبط موقوفات است.

نیکخواه با اشاره به بحث اجرای نیت در سال جاری افزود: تا کنون ۱۰ میلیارد تومان اجرای نیت داشتیم که از این میان در مدت ریاست بنده حدود ۵۰۰ میلیون تومان بوده که بخش اعظم آن کمک به نیازمندان، پرورشگاه مژدهی و خانه سالمندان است.

نیکخواه به فعالیت‌های قرآنی در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: در سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی و مسابقات روشندلان دو برگزیده نیز از شهرستان رشت داشتیم که از آن‌ها تجلیل خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای طرح آرامش بهاری در بقاع سطح یک و دو در ایام نوروز تصریح کرد: حداقل در ۳۳ بقعه طرح آرامش بهاری اجرا خواهد شد.

نیکخواه با اشاره به برپایی خیمه‌های معرفت، غرفه‌های کودک، فروش محصولات فرهنگی و استفاده از ظرفیت مبلغان بومی و اعزامی از قم نیز در این طرح‌ها، اظهار کرد: در بقاع سطح یک و دو این طرح با برپایی خیمه‌های معرفت با شمایلی دیگر و کلاس‌های مختلف برای نوجوانان با حضور مبلغان بومی و اعزامی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به کارهای عمرانی در حوزه اوقاف و امور خیریه شهرستان رشت گفت: طرح بازآفرینی حرم فاطمه اخری (س) به بخش خصوصی واگذار شد که تا کنون سه میلیارد و ۵۰۰ هزینه شد و نیز برای بازسازی هتل امامزاده هاشم در حال انجام است و پیگیر بهره‌برداری و تکمیل سایر پروژه‌های عمرانی در سال ۱۴۰۱ هستیم.

نیکخواه با اشاره به هفته منابع طبیعی و درختکاری نیز گفت: هفت هزار اصله نهال صنوبر اصلاح شده در سطح ۲۰ بقعه واحد شرایط کاشت می‌شود. امروز هم هزار اصله درخت در بقعه کفته رود پیربازار با حضور مسئولان استانی و شهرستانی کاشت و توزیع میشود.

 
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads