کد خبر: 220196 - تاریخ: دوشنبه، 7 مارس 2022 - 15:57

کرونا در گیلان؛ پُرفراز و کم‌نشیب

کووید ۱۹ مهمان سرزده و جهانی، بیش از ۲ سال گریبانگر خانواده‌ها شده و هر بار با سویه‌ها و موج‌های خروشان مردم را مبتلا کرده یا به گام مرگ می‌کشاند، ویروس کرونا در گیلان نیز پُرفراز و کم‌نشیب ادامه دارد و سهل‌انگاری در برابر این بیماری غیرقابل جبران است.

به گزارش خوبان، کرونا با بدرفتاری به کوچک و بزرگ رحم نمی‌کند، بیماری کووید ۱۹ به ویژه با سویه اُمیکرون به همه نزدیک بوده و هیچ کس از دست آن در امان نیست، هر روز هزاران نفر را در جهان مبتلا می‌کند یا می‌کشد در چنین شرایطی سهل‌انگاری نسبت به این بیماری پذیرفتنی نبوده و غیرقابل جبران است.

بیماری کووید ۱۹ در این مدت ظالمانه جولان داد، ویروس کشنده کرونا با جهش‌های متنوع با فراز و نشیب‌ها، نه تنها جان مردم را نشانه گرفت بلکه روح و روان بسیاری از خانواده‌ها را آزُرد، گیلانی‌ها به لحاظ جانی و روحی از کرونا بسیار آسیب دیدند، آنان پنج خیز بیماری کووید ۱۹ را طی کردند و اکنون موج ششم بیماری را سپری می‌کنند.

مراکز درمانی گیلان در هر موج از بیماری شاهد ناله‌های بیماران و ضجه خانواده‌ها از مرگ عزیزانشان هستند، کادر بهداشت و درمان نیز خسته از این دردها بی‌وقفه برای بهبودی مبتلایان از جانشان مایه می‌گذارند، با تجربه چنین رفتارهایی نمی‌توان قید کرونای سرکش را زد و بی‌خیال موازین بهداشتی و تزریق واکسن شد.

با وجود تلاش‌های مسئولان و کادر بهداشت و درمان برای مقابله با بیماری کووید ۱۹، متاسفانه عادی‌انگاری‌ برخی از مردم ادامه دارد، شایعه پایان کرونا در گیلان نگرانی‌هایی را ایجاد کرده و برخی هم درصدد دامن زدن به این شایعات هستند.

گفته می شود با توجه به اینکه اُمیکرون در خیز ششم کرونا شدت کمتری دارد، به پایان همه‌گیری نزدیک می‌شویم در حالیکه متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند: پایان همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ هنوز مشخص نیست.

غافلگیریِ کرونا

ویروس کرونا در سایه سهل انگاری‌های برخی از مردم، به همه‌گیری ادامه می‌دهد، زهره یکی از مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ تقریبا یک ماه گذشته به سویه اُمیکرون مبتلا شد او اکنون از سرفه و ضعف ناشی از این بیماری ابزار ناراحتی می‌کند و از مردم می‌خواهد که نسبت به کرونا بی‌خیال نشوند.

کرونا در گیلان؛ پُرفراز و کم‌نشیب

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اصلا متوجه نشدم که چگونه و از کجا به کرونا مبتلا شده‌ام افزود: ویروس کرونا غافلگیر می‌کند، یک مرتبه با علائم بیماری  شامل گلودرد، سردرد شدید، سرفه و ضعف مواجه شدم.

وی اظهار داشت: ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده بودم اما برای دریافت نوبت سوم تردید داشتم که در این بین کرونا مبتلا شدم، البته بعد از بهبودی کامل حتما دُز سوم واکسن را دریافت خواهم کرد.

زهره بیان داشت: بعد از دریافت واکسن نوبت دوم نسبت به استفاده از ماسک اعتقادی نداشتم و اکثر موارد کوتاهی می‌کردم اما اکنون به نقش مهم ماسک برای مقابله با کرونا پی برده‌ام و به مردم توصیه می‌کنم که بیرون از منزل حتما ماسک بزنند.

وی از اینکه ویروس کرونا را به همسر و دخترش منتقل کرده و آنان نیز به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند بسیار ناراحت است.

این دردکشیده بیماری کووید ۱۹ از مردم خواست تا جایی که می توانند در رعایت توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا به ویژه استفاده از ماسک دقیق باشند و واکسن “هر سه دُز” را تزریق کنند.

خیزهای متلاطم کرونا در گیلان

با استناد به آمارهای مبتلایان بستری به کرونا در بیمارستان‌های گیلان تا این لحظه موج پنجم را می‌توان سخت‌ترین خیز بیماری کووید ۱۹ در این استان عنوان کرد؛ در این مرحله از تاخت و تاز بیماری در نزدیک به ۲ ماه؛ حدود ۲ هزار و ۱۰۰ بیمار در مراکز درمانی گیلان بستری شدند.

موج ششم بیماری کووید ۱۹ نیز از اواخر دی ماه در گیلان آغاز شده و توانست بر اساس آخرین آمار، تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها را به حداکثر ۷۱۳ نفر “در ۲۸ بهمن” برساند که از این تاریخ تقریبا آمار مجموع بستری‌ها روند کاهشی دارد که اکنون ۴۴۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

مسئولان بهداشتی و متخصصان بیماری‌های عفونی علت تعداد کمتر بیماران بستری کووید ۱۹ در بیمارستان های گیلان در خیز ششم نسبت به موج پنجم را گسترش تزریق واکسن عنوان می‌کنند و از مردم می‌خواهند که به شایعات پایان کرونا و ناتوانی ویروس کرونا توجه نداشته باشند؛ آنان همچنان بر ضرورت واکسیناسیون کامل و رعایت موازین بهداشتی تاکید دارند.

غلبه واکسن بر کرونا

تزریق واکسن کرونا بعد از گذشت یک سال از شیوع بیماری کووید ۱۹ از بهمن سال ۹۸ ابتدا از کادر بهداشت و درمان استان گیلان آغاز شد، بعد از مدتی برای گروه سنی سالمندان بالای ۶۰ سال به بالا و چندی بعد هم برای سایر گروه‌های سنی “بالای ۱۸ سال” فراخوان شد.

کرونا در گیلان؛ پُرفراز و کم‌نشیب

تزریق واکسن برای گروه سنی دانش‌آموز ۱۲ تا ۱۸ از مهرماه و گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال نیز از نهم بهمن امسال آغاز شده ضمن اینکه هم اکنون گروه سنی بالای پنج سال می‌توانند واکسن دریافت کنند.

واکسیناسیون سپری محکم در مقابله با بیماری کووید ۱۹ و نقش موثری در افزایش ایمنی بدن در برابر کرونا دارد و دریافت به موقع واکسن به ویژه هر سه دُز در پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار اهمیت دارد.

موج پنجم بیماری کووید ۱۹ با ویروس دلتا زمانی آغاز شد که تزریق واکسن برای همه گروه‌های سنی “واکسیناسیون عمومی” به تبع کشور در گیلان آغاز نشده بود، بر اساس آمارها “پنجم شهریور” تنها حدود ۹۲۰ هزار دُز واکسن کرونا در این استان تزریق شده بود.

اما ویروس اُمیکرون زمانی ظهور کرد که گروه‌های هدف برای تزریق واکسن بالای ۱۲ سال بوده ضمن اینکه برای گروه های سنی بالای ۱۸ سال نیز نوبت سوم واکسن کرونا تزریق می‌شود، با تکیه بر این آمارها می‌توان مدعی شد که واکسیناسیون در پیشگیری از ابتلا به سویه‌های جدید کرونا و کاهش بیماری و مرگ و میر نقش موثری دارد.

بر اساس آمار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (۱۲ اسفند) ۲ میلیون ۱۶۱ هزار و ۲۶۹ نفر از گروه‌های هدف دُز نخست، ۲ میلیون و ۳۰ هزار و ۲۳۱ نفر دُز دوم و ۹۴۸ هزار ئ ۵۵۹ نفر دُز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

این در حالی است که بر اساس آمار بیستم شهریور امسال، ۷۲۰ هزار و ۶۰۸ هزار نفر دُز اول و ۴۶۴ هزار و ۱۹۲ نفر نوبت دوم واکسن کرونا را تزریق کرده بودند.

پایان کرونا مشخص نیست

متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند: در مورد پایان کرونا کسی خبر ندارد آنچه اکنون همه باید برای رهایی از شرِ بیماری در امان باشند تزریق واکسن و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است.

دکتر توفیق یعقوبی متخصص بیماری های عفونی بیمارستان رازی رشت در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا اُمیکرون پایان کرونا است، گفت: کسی از پایان بیماری کووید ۱۹ خبر ندارد، ویروس کرونا در حال جهش بوده و ممکن است که سویه‌های دیگر نیز ظهور کند.

وی با بیان اینکه پایان کرونا ۲ چیز شامل تزریق واکسن و ابتلاهای متعدد است، اظهار داشت: همه گروه‌های هدف باید واکسن بزنند، در انتخاب یک نوع از واکسن نباید بی‌ثبات بود، هر واکسن در دسترس باید انتخاب و تزریق شود.

اُمیکرون به راحتی انتخاب می‌کند

این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه با بیان اینکه اُمیکرون به راحتی افراد را برای ابتلا انتخاب می‌کند، گفت: واکسن نزده‌ها هر چه سریعتر واکسن بزنند، تنها راه ایمنی برابر کرونا به ویژه سویه جدید اُمیکرون تزریق واکسن به همراه رعایت توصیه‌های بهداشت است.

کرونا در گیلان؛ پُرفراز و کم‌نشیب

وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ و کاهش شدت بیماری و مرگ و میر بسیار مهم است، افزود: اکثر بیماران مراجعه‌کننده مبتلا به کرونا واکسن دریافت نکرده‌اند و به تزریق واکسن کامل هر سه دُز هم بی‌اعتنا بودند.

دکتر یعقونی اظهار داشت: متاسفانه برخی از مبتلایان با برخورداری از بیماری‌های زمینه‌ای از جمله دیابت و سکته مغزی واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند که ویروس کرونا برای آنان خطرناک است.

وی با بیان اینکه این بیماران و گروه سالمندان حتی اگر از منزل بیرون نمی‌روند حتما باید واکسن بزنند، اضافه کرد: هر یک از اعضای خانواده این سالمندان با علامت بیماری یا بدون علامت می‌توانند انتقال دهنده ویروس به آنان باشند بنابراین زدن واکسن اهمیت بسزایی دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه واکسن نزده‌ها در معرض ابتلا به ویروس کرونا با جهش‌های جدید و شدت بیماری کووید ۱۹ هستند، اظهار داشت:  مرگ بر اثر کرونا در واکسن نزده‌ها بیشتر است.

نوروز بیشتر مراقبت کنیم

دکتر توفیقی در ادامه با بیان اینکه در تعطیلات نوروز باید مراقبت بیشتری شود، گفت: ضروریست تا ایام نوروز رعایت توصیه‌های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در کنار واکسیناسیون بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به ضرورت پایبندی به توصیه‌های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا از جمله استفاده از ماسک و پرهیز از دورهمی اظهار داشت: دورهمی‌ها در تعطیلات نوروزی انجام نشود یا کاهش یابد و در صورت دید و بازدید حتما ماسک زده شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی از خانواده‌ها خواست تا از کودکان در مقابل سویه‌های ویروس کرونا بیشتر مراقبت کنند.

اهتمام به تزریق واکسن کرونا به کودکان

کرونا در گیلان؛ پُرفراز و کم‌نشیب

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به آغاز چندین هفته‌ای واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۲ سال تاکید کرد: خانواده‌های گیلانی کودکان خود را برای جلوگیری از ابتلا به سویه‌های پیشرفته کرونا واکسن بزنند.

دکتر آبتین حیدرزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه سویه‌های جدید ویروس کرونا بیشتر سنین پایین جامعه را نشانه گرفته است اظهار داشت: این باور کاملاً اشتباه است که احتمال ابتلا کودکان زیر ۱۲ سال به بیماری کووید ۱۹ کم است.

وی با بیان اینکه کودکان نیز به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می شوند و موارد ابتلا و حتی بستری آنان را داشته و داریم، افزود: به ویژه اینکه سویه جدید اُمیکرون توانایی بیمار کردن کودکان زیر ۱۲ سال را افزایش داده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به تزریق واکسن سینوفارم و پاستوکووک به کودکان خاطر نشان کرد: این واکسن‌ها مجوز تزریق به کودکان را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارد.

هشدارها را جدی بگیریم

در صورت  ابتلا به بیماری کووید ۱۹ ریه به تنهایی آسیب نمی‌بیند بلکه می‌تواند عوارضی را در هر یک از ارگان‌های بدن شامل مغز، قلب، کبد، کلیه، طحال و دستگاه گوارش ایجاد کند و منجر به عوارضی از قبیل اختلالات خواب، افسردگی، اضطراب، اختلالات وسواس، آسیب قلبی، کبدی و نارسایی کلیوی شود.

در افراد واکسن نزده، سالمندان، مادران باردار، بیماران دیابتی، نارسایی کلیوی، قلبی، ریوی، افراد تحت شیمی درمانی و سیگاری‌ها ابتلا به کرونا ممکن است شدیدتر باشد و پیشرفت بیماری سریع‌تر و منجر به بستری شود، واکسیناسیون، استفاده از ماسک و تهویه مناسب برای این افراد بسیار مهم است.

اینکه اُمیکرون موجب بیماری خفیف کرونا می‌شود تصور اشتباهی است اگر چه این ویروس ممکن است نسبت به نوع دلتا شدت کمتری داشته باشد اما نباید آن را خفیف در نظر گرفت، برخی معتقدند از آنجایی که اُمیکرون شدت کمتری دارد شاهد بستری شدن کمتر در بیمارستان‌ها خواهیم بود اما اُمیکرون می‌تواند با توجه به شیوع بسیار زیاد آمار بستری‌ها را افزایش دهد.

اینکه اُمیکرون مانند سرماخوردگی معمولی است تصور اشتباهی است، بلکه بسیار خطرناک تر از سرماخوردگی می‌باشد و انتقال آن به دیگران می‌تواند حتی منجر به مرگ افراد آسیب‌پذیر شود، این ویورس می تواند افرادی را که قبلا به کرونا مبتلا شده‌اند را نیز آلوده کند.

ابتلا به کرونا را ساده نگیرید، واکسن بزنید و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنید.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads