کد خبر: 219580 - تاریخ: پنج‌شنبه، 10 فوریه 2022 - 10:07

تولید ۹۷درصد داروهای مورد نیاز در کشور/ داروی تحریمی روی خط تولید شرکت گیلانی

یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی خودکفایی در حوزه درمان و رونق گردشگری سلامت است. مردم در دوران پیش از انقلاب برای دریافت خدمات درمانی قابل قبول به خارج از کشور سفر می کردند اما امروزه علاوه بر رفع نیازهای درمانی مردم در کشور، خدمات بزرگ و ارزشمندی به مردم کشورهای منطقه ارائه می شود.

به گزارش خوبان،  پیشرفت های بزرگی در ۴۳ سال گذشته در زمینه بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش حاصل شد.

در حال حاضر در کشور بیش از ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی با بیش از ۲۰ هزار عضو هیات علمی، ۱۰۰۰ مرکز درمانی و ۱۵۰ هزار تخت بیمارستانی به منظور خدمت رسانی به مردم، فعالیت می کنند.

یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی خودکفایی در حوزه درمان و رونق گردشگری سلامت است. مردم در دوران پیش از انقلاب برای دریافت خدمات درمانی قابل قبول به خارج از کشور سفر می کردند اما امروزه علاوه بر رفع نیازهای درمانی مردم در کشور، خدمات بزرگ و ارزشمندی به مردم کشورهای منطقه ارائه می شود.

تولید ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز مردم در کشور
“بهرام عین‌اللهی” وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پس از انقلاب اسلامی با بیان اینکه ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز مردم در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: این دستاورد در سایه انقلاب اسلامی به دست آمده است و در آینده‌ نزدیک با هدف افزایش صادرات دارو به کشورهای منطقه گام‌های موثری برداشته می‌شود.

وی افزود: پیشرفت های بزرگی که در این ۴۳ سال در زمینه بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش حاصل شد، به دنبال استقلالی بود که در سایه انقلاب اسلامی و حمایت های حضرت امام خمینی (ره) رقم خورد.

عین اللهی یکی از بزرگ ترین ضعف های دستگاه ها و نهادهای کشور را بی توجهی به مستندسازی و ارایه گزارشات عملکردی به عموم مردم خواند و گفت: این موضوع موجب می شود مواجهه افراد جامعه با سیاه نمایی ها و اخبار غیرواقعی افزایش یابد، از همین رو ارایه گزارشات شفاف در حوزه فعالیتی سازمان ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

افزایش پزشکان و متخصصان، دستاوردهای صنعت دارویی، پیشرفت‌های علمی پزشکی، افزایش امید به زندگی و تخت‌های بیمارستانی، کاهش مرگ‌ومیر و سایر نوآوری‌ها و اختراعات پزشکی در زمینه تولید ردۀ سلول‌های بنیادی و…از جمله مواردی در حوزه بهداشت و درمان است که می توان از آنها بعنوان شاخص های توسعه یافتگی حوزه بهداشت و درمان کشور از پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام برد.

این در حالی است که تولید دارو، یک صنعت حیاتی برای بشر به شمار می رود و سیاستگذاری کلان کشور باید به نحوی باشد که از صنایع و تولیدات استراتژیک نظیر داروسازی ها، حمایت های اساسی انجام شود.

صنعت داروسازی علاوه بر جذب و بکارگیری بخش قابل توجهی از نیروهای متخصص، همواره به عنوان بستری مناسب برای ارتقای سطح دانش فنی داروسازی در کشور، نقش قابل توجهی دارد.

سبحان دارو به عنوان یکی از شرکت های بزرگ و صاحب نام ایرانی در حوزه سلامت و بهداشت و از شرکت‌های داروسازی تابعه گروه دارویی برکت واقع در شهر صنعتی رشت است.

شرکت سبحان دارو یکی از موفق ترین شرکت های بازار دارویی است و با داشتن بیش از ۱۵۰پروانه تولید، در حال حاضر رتبه اول کشوری از لحاظ حجم تولید را دارا می باشد.

صادرکننده نمونه گیلان
این شرکت صادرکننده ی نمونه استان گیلان در سال ۹۹ نیز هست. بر همین اساس، شرکت سبحان دارو ضمن تأمین نیازهای دارویی کشور و کمک به سلامت جامعه، در محور صادرات و غنی سازی تولید ملی نیز پرتلاش و کارآمد است. این شرکت صادرات اقلام دارویی را نیز در کارنامه خود دارد. در همین راستا به تازگی، قرص خوراکی دیازپام ١٠میلی گرم در کشور گرجستان و پماد کلوبتازول با نام تجاری کلوبیتان در کشور تاجیکستان را ثبت کرده است.

“سبحان دارو” یکی از تولیدکننده‌های عمده قرص و قرص روکش‌دار در کشور نیز است که ظرفیت تولید قرص آن به بیش از ۲ میلیارد عدد در سال می‌رسد.

این کارخانه سه خط تولید شامل خط تولید محصولات جامد ـ قرص‌ها و قرص‌های روکش دار و کپسول‌ها، خط تولید محصولات نیمه جامد- کرم، پماد و ژل دارد. که بیش از ۸۶ درصد از تولیدات آن را محصولات جامد تشکیل می‌دهند.

داروی تحریمی ضد تشنج روی خط تولید
علی گودرزی مدیر عامل شرکت سبحان دارو در این رابطه می گوید: “پریمیدون ۲۵۰” دارویی است که اکثر پزشکان بویژه متخصصین مغز و اعصاب برای مبتلایان به صرع ، آن را تجویز می‌کنند، اما مدتی بود که به خاطر مشکلاتی که تحریم برای انتقال ارز دارو و مواد اولیه دارویی ایجاد کرده ما نمی‌توانستیم ماده مؤثره اولیه آن را تأمین کنیم.

وی افزود: خوشبختانه راه‌های جدیدی گشوده شد و اکنون ۴ تُن ماده مؤثره دارویی تأمین شده و بعد از این تولید داروی پریمیدون به صورت مداوم ادامه خواهد یافت، ما به سرعت خط تولید را فعال کردیم.

مدیر عامل شرکت سبحان دارو وابسته به گروه دارویی برکت افزود: در حال حاضر می‌توانیم ۸۰ هزار بسته پریمیدون که هر بسته حاوی ۱۰۰ عدد قرص است در هر ماه تولید کنیم و قیمت تمام شده آن برای بیماران یک سوم نمونه خارجی است.

گودرزی گفت: پریمیدون جزو دارویی‌هایی است که قطع و جایگزین کردن آن بسیار دشوار است و ممکن است باعث تشنج در بیماران شود، دسترسی نداشتن به این دارو باعث بروز مشکلات زیادی برای بیماران شده بود.

شرکت سبحان دارو در دوران کرونا به یاری حوزه سلامت و بهداشت درمان کشور شتافت و روزانه ۲۰ هزار ژل ضدعفونی تولید کرد. دکتر شریف اعلم مدیرعامل شرکت سبحان دارو در این باره می گوید: شرکت سبحان دارو در بحران کرونا علی رغم اینکه محصولات ضدعفونی کننده در خط تولید خود نداشت به سرعت خط تولید خود را به محصولات ضدعفونی تغییر داد.

۱۷ درصد از نیازهای دارویی کشور در گیلان تولید می‌شود
فرهاد دلق‌پوش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نیز با بیان اینکه ۱۷ درصد از نیازهای دارویی کشور در استان گیلان تولید می‌شود تصریح کرد: خوشبختانه در حوزه بهداشت و تولیدات اقلام بهداشتی گام‌های خوبی در استان برداشته شد و شرکت گیلانی داروی ضد کرونا بر روی خط تولید آورد.

 

دانشگاه علوم پزشکی گیلان محور توسعه گیاهان دارویی
دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ازجمله دستگاه‌هایی است که اقدامات قابل‌توجهی درزمینهٔ گیاهان دارویی انجام داده است.

فاطمه یوسف بیک، داروساز و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفتگویی با اشاره به اقدامات انجام شده این دانشگاه در حیطه مأموریت ویژه گیاهان دارویی در کلان منطقه یک می‌گوید: تاکنون اولین باغ گیاهان دارویی، هرباریوم، جمع‌آوری و شناسایی علمی گیاهان در نقاط مختلف استان و تکمیل هرباریوم، برگزاری جشنواره‌های علمی، بازآموزی و کارگاه‌های پژوهشی، بررسی مواد مؤثره و اثرات بیولوژیک گیاهان دارویی بومی استان گیلان در قالب طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌ها در دستور کار قرارگرفته است.

به گفته وی، وب‌سایت گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان راه‌اندازی شده و علاوه بر آن طرحی با عنوان تهیه نرم‌افزار جامع پراکنش جغرافیایی گیاهان دارویی ایران در کنار ارائه پایان‌نامه‌های محصول محور جهت تبدیل علم به فناوری به‌عنوان یک رویکرد در علوم پزشکی گیلان به آن توجه شده است.

رشد شاخص های بهداشت در گیلان
سید علی آقازاده نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ۸دی ضمن تبریک آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی از توسعه بهداشت و آموزش پزشکی بعنوان یکی از دستاوردهای انقلاب نام برد و اظهار کرد: بهبود وضعیت درمان کشور به ویژه استان، بررسی وضعیت بهداشت، درمان و سلامت مردم نکته ای مغفول تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می شود، زیرا بخش بزرگی از شهر‌ها و روستاها در آستانه‌ی انقلاب اسلامی از پزشک و حداقل امکانات بهداشتی محروم بودند.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی مهمترین برنامه های حوزه سلامت در دهه ۶۰ در کشور را راه اندازی و ایجاد نظام شبکه بهداشت دانست و افزود: با گسترش نظام شبکه بهداشت بحث واکسیناسیون، غربالگری بیماری های غیر واگیر، آموزش های محیطی، بهداشت محیط از اقدامات موثر حوزه درمان و پیشگیری است که جزء برنامه‌های بلند مدت درمانی کشور محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه افزایش خانه های بهداشت بعد از انقلاب منجر به ریشه کن شدن بسیاری از بیماری ها از جمله فلج اطفال شد، افزود: می توان گیلان را از پیشتازان گسترش خانه های بهداشت در کشور دانست چرا که بعد از انقلاب رشد چشمگیری از شاخص بهداشت در گیلان ثبت شده است.

عضو مجمع نمایندگان گیلان به شاخص های حوزه سلامت استان در قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف انقلاب اسلامی، بالا بردن سطح سلامت و ایجاد شرایط لازم برای دسترسی عادلانه و فراگیر آحاد مردم به خدمات بهداشتی درمانی مناسب بود که از روزهای اول انقلاب در این مسیر گام برداشته شده است.

 

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads