کد خبر: 202277 - تاریخ: شنبه، 20 ژوئن 2020 - 09:19

مدیرکل منابع طبیعی گیلان:

۹۵ درصد آتش سوزی جنگل های گیلان در سطح مهار شده است

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه سال ۹۷ بیش از ۳۰۰ هکتار و سال گذشته ۴۰۰ هکتار از اراضی جنگلی گیلان دچار حریق شد، اضافه کرد: ۹۵ درصد این آتش سوزی ها در سطح مهار شد و بین دو تا سه درصد به تنه و تاج سرایت کرده است.

به گزارش خوبان، محسن یوسف پو ر ، درختان را به دو نوع سوزنی برگ و پهن برگ تقسیم کرد و گفت: سوزنی برگان که دارای چوب نرم هستند در مناطق سردسیر رویش می کنند، اما درختان پهن برگ به ویژه در منطقه هیرکانی چوب های سخت دارند.

وی با بیان اینکه طی دهه ۳۰ تا ۴۰ براساس نظر فائو گونه های سوزنی برگ وارد ایران شد، اظهار کرد: کاشت این درختان به منظور استفاده از چوب آن در صنایع بود و لذا حجم عظیمی از جنگل های ما را این درختان اشغال کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، سوزنی برگان را حساس به آتش دانست و تصریح کرد: به واسطه وجود صمغ رزین در این گونه ها خیلی زود و با کوچکترین جرقه ای دچار احتراق و اشتغال می شوند و اطفای آن بسیار دشوار است. این گونه ها در سطح جنگل های دست کاشت استان وجود دارد و آتش سوزی های هفته اخیر در شهرستان رضوانشهر بیشتر مربوط به همین درختان است.

یوسف پور، ۵۰ درصد آتش سوزی جنگل ها را ناشی از عوامل محیطی از جمله دمای بالای ۴۰ درجه سانتی گراد دانست و متذکر شد: چنین شرایط دمایی اگر با یک محرک گرمازا همراه شود، موجب وقوع حریق در جنگل ها می شود.

وی بی احتیاطی مردم محلی در روشن کردن آتش در جوار جنگل و رعایت نکردن اصول اطفای آتش توسط گردشگران را از دیگر عوامل آتش سوزی در جنگل دانست و بیان کرد: در برخی از مواقع یک سری از افراد مغرض که به انحای مختلف تصرف و تجاوز و قاچاق چوب انجام داده و زخم خورده یگان حفاظت منابع طبیعی هستند، اقدام به آتش زدن جنگل می کنند که این موارد در جنگل های شمال اتفاق می افتد.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه آتش سوزی جنگل ها و مراتع به ویژه در فصل پاییز و اواسط فصل تابستان بیشتر شایع است، گفت: هنر ما طی چند سال اخیر مهار آتش در سطح بوده است.

وی ادامه داد: آتش سوزی جنگل به سه دسته سطحی، تنه و تاج تقسیم می شود و اگر آتش به تاج سرایت کند، مهار آن بسیار دشوار خواهد بود و اگر آتش به تنه سرایت کند خسارت زیادی به جنگل وارد می شود، اما آتش سوزی های سطحی با کمترین خسارت به جنگل مواجه است و در برخی از قسمت ها نیز می تواند اثر مفید داشته باشند!

یوسف پور، ضمن قدردانی از مردم طبیعت دوست گیلان به واسطه اطلاع رسانی سریع و به موقع هرگونه حریق در جنگل ها، یادآور شد: مردم و نیروهای بسیجی همواره به کمک یگان حفاطت و مسئولان محلی و استانی می آیند تا بتوانیم آتش را در سطح مهار کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه سال ۹۷ بیش از ۳۰۰ هکتار و سال گذشته ۴۰۰ هکتار از اراضی جنگلی گیلان دچار حریق شد، اضافه کرد: ۹۵ درصد این آتش سوزی ها در سطح مهار شد و بین دو تا سه درصد به تنه و تاج سرایت کرده است.

وی با اشاره به تداوم افزایش دمای هوا در گیلان، عنوان کرد: همیاران طبیعت از طریق شماره شبانه روزی ۱۵۰۴ اقدام به اطلاع رسانی هرگونه حریق و تصرف و قاچاق در سطح اراضی ملی می کنند.

انتهای پیام


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads