کد خبر: 11917 - تاریخ: چهارشنبه، 14 نوامبر 2012 - 18:21

رئیس مجمع نمایندگان گیلان:

سئوال از رئیس جمهور انجام وظیفه نمایندگی است

نرخ ارز از اسفند ماه سال گذشته به‌ویژه در شهریور و نیمه نخست مهر امسال با نوسان شدید مواجه شده و به این دلیل طرح سئوال از رئیس جمهور با امضای 77 نماینده در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.

به گزارش خوبان به نقل از فارس:  طبق اصل 113 قانون اساسی پس از رهبری، رئیس‌ جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه‌ مجریه را به غیر از اموری که مربوط به رهبری می‌شود به عهده دارد و قانون‌گذاری و نظارت مبتنی بر قانون اساسی از وظایف مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود.

نرخ ارز از اسفند ماه سال گذشته به‌ویژه در شهریور و نیمه نخست مهر امسال با نوسان شدید مواجه شده و به این دلیل طرح سئوال از رئیس جمهور با امضای 77 نماینده در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.

طرحی که مهم‌ترین محور آن نوسان شدید بازار ارز است و این طرح مرحله بررسی در کمیسیون را گذرانده و با اعلام وصول طرح سئوال از رئیس جمهور در هفته گذشته از طرف هیئت رئیسه مجلس، احمدی‌نژاد باید نیمه دوم اسفند سال جاری به مجلس برود و به پرسش‌های نمایندگان مردم پاسخ دهد.

سئوال از دولت و رئیس آن جزو حقوق قانونی مجلس شورای اسلامی است و نمایندگان می‌توانند در چارچوب قانون و اختیارات خود از وزرا و رئیس جمهور پرسش کرده و طلب پاسخ کنند و در این‌باره با ناصر عاشوری رئیس مجمع نمایندگان گیلان و نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی که یکی از امضا کنندگان طرح سئوال از رئیس جمهور است، مصاحبه تفصیلی انجام دادیم که ماحصل آن را در ذیل می‌خوانید.

 هفته گذشته بیانیه‌ای در مجلس شورای اسلامی به حمایت از سخنان رهبر معظم انقلاب به امضای بیش از 220 نفر رسید، این امضا کنندگان چه طیفی از مجلس هستند؟

عاشوری: مجلس شورای اسلامی در مسائل مهم کشوری داخلی یا خارجی بیانیه صادر می‌کند و برای صدور بیانیه مذکور بنده و بعضی از نمایندگان به لحاظ شرایط ویژه کشور در حمایت از بیانات مقام معظم رهبری امضا جمع‌آوری کردیم و طبق آیین‌نامه مجلس اگر بیانیه‌ای به امضای دو‌سوم از نمایندگان برسد باید از تریبون مجلس قرائت شود.

 برخی از سایت‌ها و شخصیت‌ها به نوعی اعلام کردند که سئوال نمایندگان از رئیس جمهور خلاف نظر مقام معظم رهبری است، دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

عاشوری: این نوع تفکر و موضع‌گیری نسبت به بیانات مقام معظم رهبری ظلم است زیرا ایشان دفتر و مشاور دارند و از طرفی اگر مقام معظم رهبری نظری داشته باشند به رئیس مجلس یا سران دیگر قوا ابلاغ می‌فرمایند ضمن اینکه بعضی از افراد برای اینکه موضع خود را مشروعیت بخشیده و خود را حق به‌جانب نشان دهند به جای اینکه برای نظر خود منطق و استدلال داشته باشند از رهبر انقلاب هزینه می‌کنند و می‌گویند نظر آقا این است در حالی که این طرفداری و حمایت از رهبری نبوده بلکه جفا به ایشان است و مردم خوب می‌دانند در این دوره طیف‌های مجلس اصولگرا، فدایی انقلاب و پیروان ولایت هستند و توصیه رهبری به سران قوا و مسئولان رعایت وحدت، انسجام و عدم ایجاد تنش بین مردم و جامعه بوده اما نفرمودند که قوه قضاییه به قوانین قانونی خود عمل نکند یا از وظایف قانونی خود که تقنین قوانین و تذکر، سئوال و استیضاح است، دست نگه‌دارد تا تنشی ایجاد نشود.

 آیا طرح سئوال از رئیس جمهور جنبه سیاسی دارد؟

عاشوری: این اشتباه برخی از دوستان است که سئوال را دعوا و تنش تفسیر می‌کنند یا برخورد سیاسی می‌دانند اما از نظر بنده سئوال بحث و گفت‌وگوی مسئولانه، مودبانه و منطقی است و پاسخ صحیح و رفع ابهام می‌خواهد زیرا اتفاقی که در بازار پولی و مالی در یک ماه اخیر در کشور افتاده، در 30 سال گذشته سابقه نداشته است ضمن اینکه رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در جلسه‌های مختلف و کمیسیون‌های مجلس تاکنون نتوانستند یا اجازه نداشتند پاسخگوی نمایندگان باشند و به ناچار از رئیس جمهور سئوال شده است.

 شما دوره نهم مجلس را با توجه به سابقه نمایندگی خود در دوره‌های پنجم و هفتم چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عاشوری: این دوره مجلس به لحاظ کمیت متفاوت نیست اما از نظر کیفی و فکری متفاوت است زیرا سطح علمی و سواد نمایندگان بالاست و به لحاظ ارزشی بیشتر نمایندگان جانباز، رزمنده دوران دفاع مقدس و خانواده‌های معظم شهدا هستند و اکثریت مطلق مجلس اصولگرا، ارزشی و سرباز ولایت هستند اما تفکری حاکم است و می‌گویند مجلس باید جنبه تشریفاتی و تزیینی داشته باشد و این امر خلاف قانون اساسی، تفکر امام (ره) و رهبر معظم انقلاب است و ما اعتقاد داریم مجلس باید جدی باشد همانگونه که رهبر فقید انقلاب و رهبر عزیز فرمودند مجلس در رأس امور است، عصاره فضیلت ملت است و جای گفت‌وگو و بحث‌های عقلایی و منطقی است، مجلس خانه ملت است و خانه باید محل امنی برای مردم باشد و در شرایط سخت نمایندگان مردم باید بتوانند از نظام، رهبری و امنیت ملی حمایت کنند ضمن اینکه مردم در برطرف شدن بحران‌ها، چشم امیدشان باید مجلس باشد.

 انتظار کنونی جامعه درباره وظایف نمایندگان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عاشوری: دقت نظر جامعه از نمایندگان بیشتر است و مردم حساسیت بسیاری به مسائل دارند و مجلس طبق قانون اساسی به وظیفه خود عمل می‌کند و اگر سئوال از رئیس جمهور را مخالفت بدانیم، تعارض به وجود می‌آید و این درست نیست زیرا جایگاه و جنس وظایف ذاتی مجلس، اختیارات و شرح وظایف آن در قانون اساسی با وظایف ذاتی دولت و قوه قضائیه متفاوت است و تقسیم قدرت شده و یک قوه همه‌کاره نیست و همه باید در چارچوب قانون انجام وظیفه کنیم نه اینکه خود را بالاتر از قانون بدانیم.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads