کد خبر: 11788 - تاریخ: دوشنبه، 12 نوامبر 2012 - 22:58

انتقاد معاون توسعه کتابخانه‌های کشور از پیشرفت کند کتابخانه مرکزی رشت

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با انتقاد از پیشرفت کند کتابخانه مرکزی رشت گفت: این کتابخانه پس از هشت سال تنها 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، مجدالدین معلمی در همایش تجلیل از خادمان و حامیان کتاب گیلان در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با بیان اینکه فرهنگی بودن در دنیای متلاطم امروز جای بسی شکر دارد، اظهار کرد: کتابداری شغل مهم و قابل احترامی است و برای اینکه کتاب و کتابخوانی جایگاه شایسته‌ای را بین مردم پیدا کند نیازمند تقویت مطالعه در کشور است.

وی با اشاره به اینکه هنوز در کشور احساس نیاز به مطالعه در اغلب جمعیت کم است، ادامه داد: کسی که مطالعه ندارد نمی‌تواند مشاور و راهنمای خوبی برای دیگران باشد.

این مسئول، نداشتن وقت کافی برای مطالعه را بهانه‌ای برای دوری از مطالعه دانست و تصریح کرد: امروزه با وجود ابزارهای نوین و کتاب‌های اینترنتی و استفاده از فضای مجازی بخش بزرگی از اوقات جوانان را به خود اختصاص داده است.

وی به وجود کتاب‌های اینترنتی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: کتاب‌های اینترنتی هرگز نمی‌توانند جای لذت مطالعه مطالب روی کاغذ را بگیرند.

معلمی، با تاکید بر اینکه باید برای رقبای کتاب برنامه‌ریزی کرد، ابراز کرد: از مسئولان می‌خواهیم تا در ارائه آمار سرانه مطالعه استان‌های خود کمال صداقت را در نظر بگیرند زیرا پیشرفت با دروغ موجب خسران است.

وی اذعان کرد: هرگونه ارائه آمار اشتباه از استان‌ها در نهایت منجر به رقم خوردن ارقامی باور نکردنی در امر کتابخوانی کشور می‌شود و مسئولان را بر آن می‌دارد که تاکنون در این مسیر هیچ مشکلی وجود نداشته است.

معاون توسعه کتابخانه‌های عمومی کشور، دیر رسیدن کتاب از نهاد کتابخانه‌ به استان‌ها را از جمله انتقادهای موجود در این راستا عنوان کرد و گفت: عمر مفید کتاب‌ها در بازارهای ایران بیشتر از پنج سال نیست و این بزرگ‌ترین مشکل بازار کتاب کشور است.

وی به‌روز رسانی اطلاعات را بسیار مهم دانست و گفت: کتابخانه سازی باید مانند خانه سازی در کشور اهمیت پیدا کند زیرا در گذشته برای از بین بردن فرهنگ یک مملکت دشمنان اقدام به کتابخانه‌سوزی می‌کردند که این امر نشان‌دهنده اهمیت وجود کتابخانه‌ها در کشور بوده است.

معلمی با بیان اینکه تاکنون از 90 درصد کتابخانه‌های کشور بازدید شده است، تصریح کرد: بقیه کتابخانه‌ها تا دو هفته دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرند و این بررسی‌ها طبق شاخص‌هایی انجام می‌شود و پس از بررسی نقاط ضعف و قوت به کتابخانه‌ها امتیاز داده می‌شود.

وی، نبود یک کتابخانه مرکزی در رشت را مورد انتقاد قرار داد و افزود: احداث کتابخانه مرکزی در رشت از مصوبات دور نخست سفر هیئت دولت بوده که هنوز پس از هشت سال تنها 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این مسئول با اشاره به راه‌اندازی شبکه کتابخوانی حرفه‌ای در فضای مجازی اذعان کرد: روزانه 7 هزار نفر در مسابقات کتابخوانی اینترنتی نهاد شرکت می‌کنند.

وی یادآور شد: شناسایی خیران و خارج کردن احداث کتابخانه‌ها از فضای دولتی در توسعه کتابخانه‌های عمومی تاثیر به‌سزایی دارد به طوری که این امر پس از انقلاب تاکنون پنج برابر و از ابتدای دولت نهم و دهم دو برابر رشد داشته است.

معلمی متذکر شد: با کمک مدیران کتابخانه‌های استانی باید ظرفیت‌هایی را ایجاد کنیم تا هویت کتابخانه‌ها تثبیت و مشخص شوند.

وی بر ضرورت ایجاد ارتباط مدیران با محیط‌های پیرامون کتابخانه‌ها تاکید کرد و گفت: توجه به وجود کتاب‌های محلی و مورد دسترس کتابخانه‌های محلی و به تناسب آن تهیه کتاب‌های مرتبط با کتابخانه‌های دانشگاهی و فرهنگی نیز اهمیت دارد.

معاون توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین نشانه‌های تمدن ایران زمین وجود کتابخانه‌های این سرزمین هستند که امروزه کتابخانه‌های ما جایگاه محوری ندارند و برای هویت‌بخشی به آنها نیازمند ایجاد ارتباط صمیمانه مدیران با پیرامون خود هستیم.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads