کد خبر: 11236 - تاریخ: یکشنبه، 4 نوامبر 2012 - 19:48

عزل مقام‌سعودی درپی شکایت حجاج ایران

وزیر حج کشور عربستان سعودی شورای موسسه‌ی مطوفان حجاج جمهوری اسلامی ایران را درپی بروز مشکلاتی برای حاجیان ایرانی مقیم خارج از کشور، منحل اعلام و دستور تشکیل شورای جدید را با تغییر ریاست، صادر کرد.

به گزارش خوبان به نقل از ایسنا: این اتفاق حدود یک هفته پس از آن رخ داد که 17 کاروان از 22 کاروان ایرانیان مقیم خارج از کشور که برای شرکت در مناسک حج به عربستان سعودی سفر کرده بودند، روز عید قربان با مشکل اسکان و سرگردانی در مشعر منا مواجه شدند. این موضوع که در برخی روزنامه‌های سعودی انعکاس بدی هم داشت، با پیگیری مسئولان سازمان حج و زیارت ایران، پس از یک تجمع اعتراضی، پای نیروهای امنیتی را هم به میان کشاند و با تسلیم شکایت و اسکان اضطراری این گروه از حجاج در چادرهای در اجاره‌ی جمهوری اسلامی ایران به‌شکل موقت پایان یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد موسوی – رییس سازمان حج و زیارت – در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در این‌باره گفته بود: معمولا، کسانی به‌دنبال این هستند که مکان‌هایی را در سرزمین منا کم کنند و آن فضاها را به دیگران بفروشند تا درآمد بیشتری داشته باشند؛ ولی ما محکم ایستادیم و هیچ فضایی را اجازه ندادیم که کم کنند. با این حال، ظاهرا یک شب قبل، بخشی از سهمیه‌ی ما را به کاروان‌های ایرانیان خارج از کشور فروخته بودند و قصد داشتند ایرانیان داخل و خارج را مقابل هم قرار دهند.

او افزوده بود: از نیروهای امنیتی سعودی خواستیم تا در محل حاضر شوند و به موضوع رسیدگی کنند. در نهایت هم برای آن‌ها محرز شد که تخلف از سوی مؤسسه‌ی سعودی است که جایی را که قراردادش بسته شده، به دیگران فروخته است. این موضوع، انعکاس نادرستی در رسانه‌های عربستان پیدا کرد که معاون سازمان و سفیر ایران در عربستان پیگیرند تا اصلاحیه‌های لازم منتشر شود.

حالا روزنامه‌ی الوطن خبر داده است، بندر الحجار – وزیر حج عربستان – فرمانی صادر کرد که به موجب آن، شورای اداری موسسه‌ی مطوفان حجاج ایران منحل شد.

ریاست این شورا را محمدعلی جمال برعهده داشت و با دستور وزیر حج عربستان، شورای اداری جدیدی به ریاست طلال قطب تشکیل می‌شود.

طبق آنچه الوطن نوشته، شورای اداری مؤسسه‌ی مطوفان حجاج ایران درپی دریافت شکایت‌های حجاج ایرانی منحل شده است. مؤسسه‌ی مطوفان حجاج شامل نمایندگان عربستانی است که وظیفه‌ی رسیدگی و سامان‌دهی به امور حجاج کشورهای مختلف را برعهده داشت.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads