کد خبر: 10343 - تاریخ: سه‌شنبه، 23 اکتبر 2012 - 17:14

قطب فندق بی‌بهره از صنایع تبدیلی

استان گیلان با تولید 85 درصد فندق کشور متاسفانه از نبود صنایع فرآوری، تبدیلی و تکمیلی رنج می برد، از این رو مسئولان باید برای رفع این مشکل اساسی چاره اندیشی کنند.

به گزارش خوبان به نقل از مهر: محصول فندق با وجود 17 هزار هکتار سطح زیر کشت در استان همچون بسیاری دیگر از محصولات کشاورزی از عرضه خام و فله‌ ای رنج می‌برد.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: کشورهایی چون ترکیه با ایجاد صنایع تبدیلی سالانه درآمدهای هنگفتی از فرآوری این محصول به دست می آورد.

محمد مهدی رهبری املشی افزود: این کشور همچنین به دلیل گستردگی صنایع تبدیلی‌ توانایی تامین همه فندق مورد نیاز خود را نداشته و از ایران هم فندق وارد و این محصول را پس از فرآوری به شکل محصولاتی از قبیل شکلات و شیرینی آن هم به قیمتی چندین برابر ارزش فندق خام، به ایران صادر می ‌کند.

خام فروشی محصول فندق جفا در حق کشاورزان است

وی اظهارداشت: نبود صنایع تبدیلی برای فرآوری محصول فندق باعث می شود کشاورزان محصول خود را به نازل ‌ترین قیمت بفروشند که جفا در حق یک کشاورز است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بر ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسب برای فرآوری فندق تاکید کرد و گفت: دراین صورت علاوه بر مصارف خشکباری همچون کشورهای اروپایی از این محصول ارزشمند در محصولات آرایشی، بهداشتی و دارویی استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به نقش بسیار مهم این صنعت در ایجاد ارزش افزوده، کاهش ضایعات، افزایش ماندگاری، توسعه صادرات عرضه مناسب تر محصول و ایجاد اشتغال بعنوان یکی از حلقه های مهم زنجیره تولید در بخش کشاورزی محسوب می شود.

به هر ترتیب ” فندق ” یکی از اقلام عمده خشکبار است که امروزه تولید و مصرف این محصول به شکل های گوناگون از قبیل خام، بوداده، ورقه، خمیر، بلغور و آرد به طور مستقیم یا بصورت فرآوری در صنایع روغن کشی، شیرینی و شکلات سازی سهم و جایگاه بسزایی یافته و در اقتصاد پاره ای از کشورهای جهان موفقیت ویژه ای را کسب کرده است.

با توجه به موقعیت تولید فندق در گیلان و امکانات توسعه این محصول به عنوان یکی از فعالیت های عمده و ارزآور کشاورزی به نظر می رسد، بررسی روند تولید و تجارت جهانی محصول فندق برای دست اندر کاران کشاورزی و به ویژه برای صادر کنندگان خالی از فائده نباشد.

بررسی ها نشان می دهند که در میان تولید کنندگان فندق کشورهمسایه یعنی ترکیه توانسته با تولید و عرضه انبوه فندق در بازارهای جهانی علاوه بر کمک به ایجاد اشتغال و حداقل ثابت نگهداشتن نرخ اشتغال در این رشته از فعالیت، میلیون ها دلار ارز عاید کشور خود کند به طوری که این کشور هم اکنون عمده ترین تولید کننده فندق است و همچنین در صدر فهرست صادر کنندگان فندق در تجارت جهانی قرار دارد.

فندق از فعالیتهای عمده و ارزآور کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در این ارتباط گفت: کشور ایران به دلیل ویژگی های خاص طبیعی از نظر تنوع گونه بسیار غنی بوده به طوری که در برخی از رویشگاه ها توده های منحصر به فردی مثل توده های جنگلی فندق استقرار یافته است.

اردشیر روحی ماسوله افزود: فندق درخت بومی اروپا، آسیای صغیر، قفقاز و ایران است که در برخی از مناطق نیمکره شمالی از قبیل برخی از مناطق ایران و به ویژه شمال توسعه دارد و در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا از قبیل ترکیه در سطح وسیعی کشت و تولید می شود.

وی با بیان اینکه در ایران منطقه اشکورات رودسر هم از نظر سطح زیر کشت و هم از نظر میزان تولید “قطب فندق کشور” است، اظهارداشت: کشت و تولید این محصول در منطقه اشکورات دارای اثرات اقتصادی، اجتماعی مهم و قابل توجهی است که ایجاد اشتغال از طریق جذب نیروی کارگر، ایجاد و تولید درآمد برای خانوارهای روستایی و غیره از مهمترین این اثرات است.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان بر ضرورت توسعه صنایع فرآوری فندق در استان تاکید کرد و گفت: سرمایه گذاران و کارآفرینان متقاضی فعالیت در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی علاوه بر حمایت های سازمانی در زمینه مکان یابی استقرار واحد های تولید می توانند از تسهیلات بانکی کم بهره نیز برخوردار شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه گیلان استانی با استعداد کشاورزی و دامداری است، افزود: علاوه بر تولید محصولات کشاورزی، فرآوری و تبدیل محصولات می تواند پاسخگوی بخشی نیازهای اقتصادی باشد.

به هر ترتیب درخت فندق از نافع ترین گیاهان و میوه این درخت یکی از غنی ترین میوه های گیاهی بوده که تا به امروز شناخته شده و همینطور روغن فندق از بهترین، سالم ترین و مفید ترین روغن های گیاهی است.


فندق تنها میوه‌ای که 20 اسید آمینه ضروری بدن را دارد

فندق تنها میوه‌ای است که 20 اسید آمینه ضروری بدن را دارد و علاوه بر این به دلیل داشتن فسفر زیاد باعث تقویت جوهرمغز و از نظر ویتامین ‌های گروه B و E که برای حفظ سلامتی مغز و خون سازی ضروری هستند، غنی است.

همچنین از تمامی قسمت های درخت فندق اعم از میوه، برگ، گل، پوست، ساقه، تنه، ریشه و چوپ در طب برای درمان بیماری ها و داروسازی، صنایع غذایی و شکلات سازی، رنگ سازی و نقاشی، صنایع دستی، مصرف سوخت و غیره استفاده می کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز گفت: امسال 50 هزار باغدار گیلانی با برداشت 14 هزار 650 تن فندق 700 میلیارد ریال درآمد کسب کردند.

ایرج بنیادی همچنین با بیان اینکه قیمت خرید هرکیلو فندق از باغدار 50 هزار ریال است، افزود: در حال حاضر 85 درصد فندق ایران از 17 هزار هکتار باغ فندق گیلان برداشت می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهارداشت: شهرستانهای رودسر، املش، سیاهکل، تالش، رودبار و آستارا مهمترین مناطق تولید فندق در ایران هستند.

وی درادامه کمبود صنایع فرآوری را مهمترین مشکل تولید فندق در استان دانست و گفت: در حال حاضر بیشتر فندق تولیدی این منطقه به صورت آجیل مصرف می شود.

بنیادی با اعلام اینکه هم اکنون در گیلان فقط دو کارگاه فندق شکنی وجود دارد که آن هم نیمه فعال است، اظهارداشت: از محصول فندق در دنیا بیش از 100 نوع محصول غذایی، آرایشی و بهداشتی تولید می شود.

بنابراین مرکز عمده تولید فندق در دنیا، منطقه شمالی ترکیه در ساحل دریای سیاه با 71 درصد سطح زیرکشت 60 درصد فندق جهان را تولید می کند، سایر مناطق مهم تولید فندق در جهان ایتالیا، اسپانیا و اورگون ایالات متحده آمریکا و همینطور مناطق عمده تولید این محصول در ایران شامل استانهای گیلان، قزوین، مازندران، اردبیل، گلستان و قم است.

گیلان فقط دو کارگاه فندق شکنی نیمه فعال دارد

سطح زیر کشت و میزان تولید فندق در ایران نسبت به دنیا به ترتیب معادل3.7 و 1.5 درصد است، ایران ازنظر سطح زیر کشت فندق به میزان 19 هزار و 300 هکتار رتبه پنجم و با تولید سالانه 15 هزارتن، رتبه هشتم جهان را داراست، سطح زیر کشت فندق دراستان گیلان 17 هزار هکتار است که این رقم معادل 85 درصد باغ های فندق ایران بوده و در رتبه نخست کشور قراردارد.

مناطق اشکورات بخش رحیم آباد شهرستان رودسر از استان سرسبز گیلان به لحاظ برخورداری از شرایط خاص طبیعی 90 درصد باغ های فندق شهرستان، 65 درصد باغ های استان و 55 درصد باغ های فندق کشور را در اختیار دارد و به عنوان قطب فندق استان و کشور مطرح است.

به هر حال فندق به عنوان یکی از محصولات باغی و خشکباری است که از نظر اقتصادی بسیار با ارزش بوده و قابلیت رقابت با بسیاری از درختان با ارزش دیگر را دارد، همچنین علاوه بر ارزش غذایی، دارویی و اقتصادی دارای مزیت بالای صادراتی و ارزآوری داشته که به این دلیل توجه به گسترش، توسعه باغات و بهبود روند تولید و فرآوری آن از اهمیت خاصی برخوردار است.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads