کد خبر: 99222 - تاریخ: چهارشنبه، 16 دسامبر 2015 - 19:01

«مدیریت» حلقه مفقوده در شبکه های اجتماعی

دشمنان و فریب‌خوردگان داخلی می‌کوشند با تولید محتوایی گزینشی، تحریف آمیز و آمیخته با شایعه و دروغ، مانع از توجه اذهان عمومی و به ویژه نسل جوان به واقعیات موجود جامعه توانمند و بیدار ایران اسلامی شوند.

به گزارش خوبان،کمیسیون عالی امنیت مرکز ملی فضای مجازی کشور در پنجاه و سومین جلسه خود با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی  با بررسی وضعیت امنیت شبکه ملی اطلاعات و چگونگی اعمال سیاست بر شبکه های اجتماعی در کشور مقرر کرده است تا سیاست ها و چارچوب های کلان در مورد شبکه های اجتماعی تهیه و برای تصویب نهایی به شورای عالی فضای مجازی کشور ارایه شود.

این خبر با توجه به وضعیت موجود در شبکه‌های اجتماعی بسیار نویدبخش بوده و انتظار این است که سرعت عمل ویژه‌ای در تهیه سیاست‌ها و چارچوب‌های کلان در شبکه‌های مذکور و البته تصویب آن‌ها صورت گیرد.

فضای کنونی شبکه‌های اجتماعی از نظر تولید محتوا نگران‌کننده به نظر می‌رسد. در روزهای گذشته و هفته‌های اخیر شما نیز میزان «شایعه‌» سازی و شایعه پردازی‌ها با سواستفاده از محیط شبکه‌های اجتماعی را احساس کرده‌اید. این تنها یک نمونه از فرصت‌طلبی دشمنان در سایه کم‌توجهی مسئولان به این ابزار نوین است. بی‌گمان مصادیق و مثال‌های فراوانی را می‌توان در این باره ارائه کرد که خارج از حوصله مخاطب این یادداشت است.

همچنان که پیش از این نیز در یادداشتی اشاره شد، شبکه‌های اجتماعی از ظرفیت بالایی برای «آگاهی‌بخشی» و « بصیرت افزایی» جامعه و به ویژه نسل جوان و آینده دار ایران اسلامی – هسته‌ای برخوردار است که هرگونه «غفلت» و بی‌توجهی می‌تواند نتیجه‌ای عکس در بر داشته باشد.

بازخوانی بخشی از تولید محتوای حال حاضر شبکه‌های اجتماعی، گواه این واقعیت است که بیگانگان و فریب‌خوردگان داخلی برای ایجاد انحراف در مسیر نگاه جامعه و نسل جوان تقلا می‌کنند.
به گزینه دیگر، در فضای کنونی شبکه‌های اجتماعی ، باورها، ارزش‌ها و معارف جامعه مورد تحقیر و تمسخر قرار می‌گیرد و شرمگینانه‌ این‌که موجی از ناآگاهان همراه «نااهلان» شده و دامنه آن را افزایش می‌دهند!

بنابراین باید نسبت به «وضع موجود» در شبکه‌های اجتماعی نگران بود و برای رسیدن به «وضع مطلوب« تلاشی مضاعف داشت.

در یک نگاه کلی ، مجموعه محتویات این گروه پیدا و پنهان را می توان به محورهای ذیل دسته‌بندی کرد:
– القای یاس و ناامیدی و سرخوردگی‌ اجتماعی و فرهنگی
– شایعه‌پردازی و اصرار بر استمرار خط فریب و شایعه
– شبهه‌پردازی  نسبت به کارکرد بخش‌های مختلف نظام و تلاش برای ایجاد فاصله میان مردم و مسئولان
– اعمال سیاست سکوت در برابر موفقیت‌ها، توانمندی‌ها و وارونه‌نمایی واقعیات موجود جامعه
– تحریف تاریخ و انتشار مطالب به صورت گزینشی با هدف تحریک افکار عمومی علیه سیاست ها و برنامه‌ها

و از این نکته نیز نباید غافل ماند که معاندان و مخالفان در القای دیدگاه‌های مغرضانه خود تصاویری خاص و مجهول و ساختگی را نیز مستندی بر ادعای خود قرار می‌دهند که شاید ضریب مقبولیت و اثرگذاری آن افزایش یابد.

بدون تردید،  نظارت و رصد مستمر تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی واقعیات دیگری را نیز – به رغم تقلای دشمنان در پنهان‌کاری‌ها و مخفی‌کاری‌ها- به تصویر می‌کشد.

گرایش تدریجی افکارعمومی به «شبکه‌های اجتماعی» را نمی‌توان انکار کرد و بلکه باید با نگاه ابزاری به این شبکه‌ها زمینه «نفوذ» بیشتر در سطوح مختلف افکار عمومی با سلایق و ذائقه های متنوع و مختلف را فراهم کرد. این دقیقا در نقطه مقابل تقلای دشمنان و فریب‌خوردگان قرار دارد. آنان نیز می‌کوشند با تولید محتوایی گزینشی، تحریف آمیز و آمیخته با شایعه و دروغ، مانع از توجه اذهان عمومی و به ویژه نسل جوان به واقعیات موجود جامعه توانمند و بیدار ایران اسلامی شوند.

بی‌تردید اعمال سیاست‌هایی منطبق با ارزش‌ها، باورها و قوانین مصرح کشور، مانع از کامیابی آنان خواهد شد.

این که سیاست‌‌ها و سیاست‌گذاری‌ها چگونه باشد؟ در بضاعت این قلم نیست و صاحب نظران و تحلیلگران صحنه باید بگویند و بنویسند اما مروری بر گروه‌ها و شبکه‌های تعریف شده در شبکه‌های اجتماعی در دیگر کشورها نیز نشان می‌دهد که این محیط نیازمند نظارت مستمر و رصد لحظه‌ای است تا مانع از «فریب» ، « گسترش شایعه» و « اغوای اذهان عمومی » شد.

 

منبع :تسنیم

انتهای پیام/64


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads