کد خبر: 99150 - تاریخ: چهارشنبه، 16 دسامبر 2015 - 10:30

افزايش شمار مجردها، تهديد حيات خانواده‌ها

آژير قرمز سن ازدواج با طرح‌هاي رنگي سبز نمي‌شود

از زماني كه يادمان مي‌آيد هميشه مي‌گفتند «ازدواج سنت پيامبر‌(ص) است».

به گزارش خوبان،الان هم البته اين را هميشه و همه جا مي‌گويند، از جمع خانوادگي و فاميلي گرفته تا در برنامه‌هاي راديو و تلويزيون يا حتي در اتوبوس و تاكسي و صف نانوايي، همه جا هنوز هم اين جمله قديمي آشنا و رايج است. اين يعني اينكه هيچ كس حق ندارد سنت پيامبر خدا(ص) را به جا نياورد. ازدواج در اسلام امري مقدس و البته واجب شمرده شده به گونه‌اي كه در احاديث نيز آمده است اگر فردي ازدواج نكند دينش كامل نيست. در كنار اينها و توصيه‌هايي كه در احاديث و روايات معتبر ديني در خصوص اهميت ازدواج بيان شده است، جامعه‌شناسان نيز دلايل بسيار زيادي در خصوص اهميت ازدواج و نتايج نامطلوب تجرد يا بالا رفتن سن ازدواج بيان كرده‌اند. در اين ميان هم البته بر اساس آنچه در قانون آمده است، بخش‌هايي از دولت از جمله وزارت ورزش و جوانان متولي تسهيل ازدواج جوانان و فراهم آوردن شرايط ساده براي ازدواج جوانان هستند. با اين حال شاهد بالا رفتن سن ازدواج هستيم و اين روند نگران‌كننده همچنان ادامه دارد؛ روندي كه سبك زندگي ايراني – اسلامي را تهديد مي‌كند.

 خطر بالا رفتن سن ازدواج

بر اساس تازه‌ترين آمار تعداد افراد مجرد قطعي بالاي ۵۰‌سال ۱۵۲ هزار نفر عنوان شده است. يك ميليون و۳۰۰ هزار فرد بالاي سن متعارف نيز در كشور هرگز ازدواج نكرده‌اند. به گفته مدير كل اطلاعات و آمار جمعيت و مهاجرت سازمان ثبت احوال، سن متعارف براي مردان ۲۰ تا ۳۴ سال و براي زنان ۱۵ تا ۲۹ سال است كه البته اين سن در حال تغيير و تحول است.

وي تعداد جوانان در سن ازدواج هرگز ازدواج نكرده را ۱۱‌ميليون و ۲۴۰ نفر اعلام كرده و گفته است: از اين تعداد ۵ ميليون و ۵۷۰ هزار نفر مرد و ۵ ميليون و ۶۷۰ هزار نفر نيز زن هستند. وي درباره افرادي كه از سن متعارف ازدواج عبور كرده اما هرگز ازدواج نكرده‌اند نيز گفته است: تعداد اين افراد يك ميليون و ۳۰۰ هزار نفر است كه ۳۲۰ هزار نفر آنان مردان و ۹۸۰ هزار نفر آنان را زنان تشكيل مي‌دهند.

اين آمارها به خوبي نشان مي‌دهد جامعه با مشكل بسيار بزرگ و با خطري نرم به نام افزايش سن ازدواج روبه‌رو است، به گونه‌اي كه اگر براي اين مشكل و خطر نرم فكري نشود در آينده‌اي نه چندان دور جامعه با تعداد بسيار زيادي دختر و پسر مجرد با سن بالا روبه‌رو مي‌شود كه پاسخگويي به نيازهاي فكري و روحي و رواني آنان كار بسيار مشكلي خواهد بود. از سويي فراموشي سنت پيامبر (ص) و افزايش شمار مجردها، به مرور پايه‌هاي نهاد خانواده را متزلزل خواهد كرد.

اسم‌هاي رنگي براي سنت پيامبر (ص)

با اين حال دولت به عنوان اصلي‌ترين متولي جامعه به جاي پرداختن به موضوعات اصلي مانند تسهيل در ازدواج جوانان و فراهم آوردن زمينه‌هاي ازدواج جوان‌ها، با ارائه طرح‌هاي مختلف در حقيقت مشكلي به مشكلات ديگر ازدواج جوانان اضافه مي‌كند.

طرح‌هايي با اسامي عجيب و غريب كه به اعتقاد كارشناسان نه تنها زمينه‌ساز تسهيل ازدواج جوانان نيست بلكه خود به عنوان يك معضل پيش روي ازدواج جوانان است يا اينكه يك طرح فرافكني است كه گرهي از مشكلات ازدواج جوانان باز نمي‌كند.

نمونه يكي از اين طرح ها، طرح «ازدواج سبز» است كه جزئيات آن چندي پيش از سوي معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تشريح و مهم‌ترين هدف آن انجام ازدواج سبز با هدف اصلاح الگوهاي اجتماعي و محيط زيستي است. آن طور كه محمدرضا رستمي در گفت‌وگو با ايسنا اعلام كرده است: پيشنهاد ازدواج سبز توسط وزارت ورزش و جوانان به مناسبت هفته ازدواج به سازمان حفاظت محيط زيست داده شد. طرح ازدواج سبز با اهداف اجتماعي و محيط زيستي انجام مي‌شود.

او گفته است: در اين طرح قصد داريم شاخص‌هاي محيط زيستي و ازدواج را به عنوان دو امر اجتماعي و محيط زيستي تركيب كنيم و الگوي جديد با عنوان ازدواج سبز را براي جوانان ارائه كنيم، در اين الگو مواردي را كه مي‌تواند كمك‌كننده محيط‌زيست باشد به عنوان ملاك و معيار قرار داديم. وي ادامه داده است: در اين شاخص‌ها موضوعاتي مانند مصرف آب در عروسي‌ها و ساير مراسم‌هاي مرتبط با ازدواج مديريت مي‌شوند. همچنين مسائلي از جمله استفاده از گل طبيعي و فرهنگ غلطي كه به عنوان شادي استفاده مي‌شود و آلودگي‌هاي زيست محيطي ايجاد مي‌كنند مانند بوق زدن‌هاي مكرر در سطح خيابان و ايجاد ترافيك برداشته مي‌شود. معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان البته تأكيد كرده است كه در اجراي اين طرح اصلاح برخي الگوهاي غلط و نامناسب مد‌نظر قرار گرفته است. همچنين برخي الگوهاي اشتباهي كه در حال حاضر وجود ندارند ولي مي‌توانند در آينده به فرهنگ ازدواج در كشور اضافه شوند را نيز مورد توجه قرار مي‌دهيم تا به عنوان فرآيند اجتماعي جديد اعمال نشوند.

اين همه درحالي است كه مشكل امروز جوانان درخصوص ازدواج مصرف آب يا مصرف گل‌هاي طبيعي و غيرطبيعي نيست بلكه مسائلي مانند هزينه‌هاي بالاي ازدواج، مسكن و مخارج زندگي و… مشكلات اساسي هستند كه جوانان در آستانه ازدواج با آن روبه‌رو هستند.

راه‌حل‌هاي رنگي و فانتزي

آيا واقعاً مشكل جوانان ما در ازدواج اين است كه در مراسم عروسي آب كمتري مصرف شود؟ به طور حتم محيط زيست اهميت بسيار بالايي دارد و هيچ كس منكر اهميت محيط زيست و ضرورت فرهنگ‌سازي در خصوص حفظ محيط زيست و نعمت‌هاي خدادادي نيست اما سؤال اساسي اينجاست كه آيا بهتر نيست دولت به جاي ارائه طرح‌هايي مانند ازدواج سبز به فكر ارائه طرح‌هاي ماندگار و مفيد و كارآمدي باشد كه بتواند به رفع مشكل ازدواج جوانان كمك كرده و زمينه ازدواج آسان آنان را فراهم آورد.

شايد براي همين است كه به محض ارائه اين طرح مخالفت‌ها با طرح ازدواج سبز در كشور آغاز شد و برخي از مسئولان، فعالان حوزه جوانان، فعالان فرهنگي و كارشناسان حوزه‌هاي اجتماعي با مخالفت به اين طرح پرداختند.

مريم ورزدار، كارشناس مسائل اجتماعي يكي از كارشناساني است كه چندي پيش در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس به انتقاد از اين طرح پرداخت و گفت: طرح «ازدواج سبز» فرافكني در حوزه جوانان است.

اين كارشناس مسائل اجتماعي با طرح اين سؤال كه دولت براي ازدواج آسان جوانان چه كرده است؟ افزود: طرح‌هايي مانند «ازدواج سبز» فرافكني مسئولان در حوزه‌هاي كاري خودشان است، بهتر است مسئولان وزارت ورزش و جوانان پاسخ دهند براي ازدواج آسان جوانان چه اقداماتي انجام داده‌اند؟ وي گفته است: يكي از اولويت‌هايي كه بايد مسئولان و متوليان امر روي آن سرمايه‌گذاري كنند، بحث ازدواج جوانان است و اين يكي از دغدغه‌هاي اصلي جوانان ماست. وقتي با جوانان صحبت مي‌شود از اينكه امكانات لازم براي ازدواج در اختيار آنها قرار ندارد ناراحت هستند و آن را علت برخي از كارهاي خود مطرح مي‌كنند.

اين كارشناس مسائل اجتماعي گفت: متأسفانه هم اكنون بيشتر اقدامات در وزارت ورزش و جوانان در حوزه ورزش متمركز شده است و مشكلات جوانان در موضوع اشتغال و ازدواج را فراموش كرده‌اند كه اين موضوع جامعه را دچار مشكل مي‌كند. به نظر بنده به جاي اينكه معاون امور جوانان دغدغه‌هاي محيط زيستي خود را مطرح كند، بهتر است مسئولان وزارت ورزش و جوانان پاسخ دهند در مدتي كه مسئوليت اين حوزه را بر عهده دارند براي ازدواج جوانان، اشتغال و مسائل فرهنگي چه كار مهمي انجام داده‌اند؟

وي افزود: اگر به جاي طرح ازدواج سبز با شهرداري‌ها هماهنگ شوند كه برخي سالن‌ها را با قيمت پايين در اختيار جوانان قرار دهند كارگشاتر است يا با نهادهاي مرتبط همراه شوند تا جوانان ظرف يك‌سال اول زندگي مشتركشان خانه‌اي با كرايه كمتر در اختيار داشته باشند و بهتر است بحث‌هاي محيط زيست را به خود آنها محول كنند.

اين كارشناس مسائل اجتماعي افزود: متأسفانه در جامعه ما هر مسئولي در حوزه كاري ديگران اظهار نظر مي‌كند. وقتي سراغ محيط زيست مي‌رويم از مسائل سياسي ‌و وقتي سراغ جوانان مي‌رويم از محيط زيست صحبت مي‌شود و هيچ‌كس انگار نمي‌خواهد قبول كند كه شرح وظايف اصلي او در چه زمينه‌اي است. بهتر است مسئولان حوزه جوانان در حوزه عمل خودشان طرح و برنامه ارائه دهند و به دنبال حل مشكل اصلي جوانان باشند و به دنبال حاشيه‌ها نروند.

ازدواج جوانان برنامه ندارد

بر اساس آمار ارائه شده ميانگين جمعيت سني كشور جوان است و اين جوانان در حقيقت سرمايه‌هاي اصلي كشور به حساب مي‌آيند، با اين حال وجود ميليون‌ها دختر و پسر در كشور و نتايج بسيار ناگوار مجرد ماندن و نيز افزايش سن ازدواج اين ضرورت را دو چندان كرده است که زمينه‌سازي براي تسهيل در ازدواج جوانان بيش از پيش برنامه‌ريزي شود. در اين ميان اين گونه به نظر مي‌رسد كه دولت برنامه‌اي جدي براي تسهيل در امر ازدواج و فراهم آوردن شرايط ساده ازدواج براي جوانان ندارد.

مصداق اين ادعا هم همان وام‌هاي پر‌حاشيه 25 ميليون توماني خودرو است كه تحت عنوان بسته خروج از ركود به مردم معرفي شد. در واقع در حالي كه ميليون‌ها جوان از دريافت مبلغ ناچيز 3 ميليون توماني وام ازدواج از بانك‌ها نا‌اميد شده‌اند، دولت در اقدامي عجيب اقدام به پرداخت وام 25 ميليون توماني خودرو مي‌كند.

اين همه درحالي است كه تعداد زيادي از جوانان ماه‌ها و حتي سال‌ها براي دريافت وام 3 ميليون توماني ازدواج در نوبت قرار دارند و بسياري از بانك‌ها عدم تخصيص اعتبارات لازم را مهم‌ترين دليل كند بودن پرداخت وام ازدواج ذكر مي‌كنند. واقعيت اين است كه هنوز حداقل انتظارات مردم از دولت در خصوص تسهيل ازدواج و فراهم آوردن زمينه ازدواج ساده جوانان برآورده نشده است. اين همه درحالي است كه كارشناسان در خصوص بالارفتن سن ازدواج و فراهم نبودن زمينه‌هاي ازدواج آسان تا كنون هشدارهاي بسيار زيادي داده‌اند و خواستار فراهم شدن زمينه ازدواج جوانان به شكل و شيوه‌اي ساده شده‌اند. يك جوان براي اينكه ازدواج كند بايد متحمل هزينه‌هاي بسيار زيادي شود، ضمن اينكه تغيير سبك زندگي و تحول در الگوهاي رفتاري در برخي از جوانان دم بخت باعث مي‌شود آنها نتوانند به خوبي از عهده اجراي اين سنت پيامبر(ص) بر‌آيند.

 منبع :جوان آنلاین
انتهای پیام/644

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads