کد خبر: 96437 - تاریخ: چهارشنبه، 18 نوامبر 2015 - 19:30

معاون جهاد کشاوزی استان گیلان:

224 هزار تن شلتوک از اراضی استان گیلان برداشت شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان گیلان گفت: 224 هزارتن شلتوک به ارزش ریالی 720 میلیارد ریال از اراضی زیر کشت دوم گیلان برداشت شده است.

به گزارش خوبان ، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گیلان با بیان اینکه در 78 درصد از اراضی زراعی استان، کشت بهاره و 23 درصد کشت پائیزه انجام می‌شود، اظهار داشت: امسال 31 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان زیر کشت راتون رفته اند که از این مقدار 224 هزارتن راتون به ارزش ریالی 720 میلیارد ریال برداشت شده است.

جهانساز با بیان اینکه هدف از کشت دوم زیرکشت بردن اراضی شالیزاری و غیرشالیزاری بعد از برداشت کشت بهاره است، خاطرنشان کرد: عمده کشت بهاره در نیمه دوم شهریور به پایان می‌رسد و زمین متناسب با شرایط اقلیمی منطقه برای کشت دوم آماده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گیلان، افزود: در کشت دوم این فرصت برای کشاورز ایجاد می‌شود که علاوه بر افزایش درآمد و تولیدات جامعه در فصلی که به عنوان فصل بیکاری برای کشاورزان محسوب می‌شود اشتغال‌زایی کند.

وی با بیان اینکه با بهبود زیر ساخت ها و تجهیز و نوسازی می‌توان کشت دوم را در استان افزایش داد، گفت: در گیلان این ظرفیت وجود دارد که در 150 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت دوم برود.

جهانساز با اشاره به اینکه کشت دوم از 15 شهریور آغاز و تا آواخر آبان به پایان می‌رسد و امسال در 60 هزار هکتار از اراضی استان کشت دوم انجام گرفته است، اظهار کرد: از این میزان 31 هزار هکتار کشت راتون و مابقی سایر محصولات شامل حبوبات، سبزیجات، گندم و کلزا بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه کشت راتون یک درآمد سهل الوصول برای کشاورز محسوب می‌شود، تصریح کرد: در کشت راتون کشاورز بدون هزینه کاشت و با آبیاری و کودهی آسان می‌تواند یک چهارم برداشت اولیه را در زمین خود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در کشت راتون در هر هکتار به طور متوسط 700 تا 800 کیلو شلتوک به‌دست می‌آید که در فصل پاییز برداشت خوبی است، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی و اقدامات تحقیقاتی می‌توان کشت دوم را متناسب‌تر و اقتصادی‌تر در استان توسعه داد.

انتهای پیام/254


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads