کد خبر: 9567 - تاریخ: یکشنبه، 14 اکتبر 2012 - 16:03

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور خبر داد

معرفی 38 رقم پرمحصول برنج در موسسه تحقیقات برنج کشور

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور از معرفی 38 رقم پرمحصول برنج در این موسسه خبر داد و گفت: شیرودی، کشوری، کوهسار، گوهر و… جزو جدیدترین نوع محصول برنج هستند.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، عباس شهدی کومله با اشاره به فعالیت موسسه تحقیقات برنج کشور در گیلان اظهار داشت: در این موسسه تاکنون 38 رقم پر محصول برنج معرفی شده است.

این مسئول، جدیدترین نوع برنج معرفی شده در موسسه مذکور را شیرودی، کشوری، کوهسار، گوهر، خزر، درفک، کادوس و… عنوان کرد.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: برنج شیرودی، کشوری و کوهسار در سطح زیرکشت مازندران بوده و گوهر، درفک، خزر، کادوس و… در گیلان سطح زیرکشت است.

شهدی‌کومله برنج را یکی از مهم‌ترین محصولات غذایی در منطقه آسیای مرکزی و غربی دانست و افزود: تقاضا برای این محصول در حال افزایش است.

وی مصرف برنج در ناحیه آسیای مرکزی و غربی را با افزایش سه برابری عنوان کرد و افزود: اگر چه تولید برنج در هر هکتار آسیای مرکزی و غربی افزایش یافته اما واردات برنج نیز از دو میلیون تن در سال به حدود 6 میلیون تن در سال 2009 رسیده و پیش‌بینی می‌شود مصرف برنج در این ناحیه از حدود 9 میلیون تن در زمان حاضر به میزان 12 میلیون تن در سال 2020 و 16.5 میلیون تن در سال 2035 افزایش یابد.

این مسئول تولید سالانه محصول برنج در ناحیه مرکزی و غربی را متغیر دانست و تصریح کرد: بسیاری از این نوسانات تولید به دلیل تغییرات اقلیمی و افزایش رقابت برای آب بوده که سیستم‌های تولید برنج را نسبت به کمبود آب، شوری، گرما و دیگر تنش‌های محیطی آسیب‌پذیر می‌کند.

وی با بیان اینکه مگاپروژه جهانی «گریسپ» سه هدف اصلی در مشارکت علمی برنج در دنیا را دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد: افزایش بهره‌وری تولید برنج با درنظر داشتن ارزش اقتصادی آن برای فقرا، گسترش سیستم‌های تولید پایدار بر پایاه کشت برنج و توسعه کارایی متوازن در بخش برنج از طریق دسترسی به اطلاعات بهتر توسعه کشاورزی پیشرفته و… از جمله اهداف مذکور است.

شهدی‌کومله با بیان اینکه ایران 54 درصد از وسعت کل منطقه برنج‌خیز ناحیه آسیای مرکزی و غربی را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: حدود 61 درصد مجموع تولید برنج در منطقه مرکزی و غربی آسیا به ایران تعلق دارد.

به گفته وی، تولید برنج در ایران در 10 سال گذشته از طریق افزایش عملکرد برنج در واحد سطح و توسعه مناطق زیرکشت برنج به سرعت توسعه یافته است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور فعالیت‌های منطقه‌ای آموزش برنج را در بالا بردن علمی و ترویجی ظرفیت‌سازی منطقه آسیای مرکزی و غربی تاثیرگذار دانست.

این مسئول متذکر شد: برای چشم‌انداز مرکز منطقه‌ای تحقیقات و آموزش برنج آسیای مرکزی برنج باید فناوری‌های مدیریتی جدید برای افزایش راندمان مصرف آب و استفاده کارآمد از آب و عناصر غذایی در تولید برنج درنظر گرفته شود.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads