کد خبر: 95080 - تاریخ: پنج‌شنبه، 5 نوامبر 2015 - 21:36

جمعه های انتظار با منتظران ظهور

فرماندهان اصلی سپاه امام زمان(عج) چه کسانی هستند؟!/ ایرانیان؛ یاران برگزیده

اصحاب قائم علیه السلام از نژاد خاص، قبیله ای باسابقه یا کشوری معروف گزینش نمی گردند، زیرا این نهضت یک قیام عدالت گسترانه است و در راستای تحقق اسلام ناب، نژادپرستی در آن جایی ندارد.یاران امام زمان علیه السلام از سراسر جهان و دورترین شهرها و به تعبیر روایات از «اقالیم الارض» و «اقصی البلاد» گرد هم می آیند.

به گزارش خوبان  ، پروردگارا! سلام من و همه مشتاقان به دین و راهت را به خلیفه ات (عج) در زمین که زمینیان را به نام و راه تو دعوت خواهد نمود،برسان. هم او که کلمه تامّ تو و حافظ اسرار و علوم توست.منتقم و خونخواه مظلومان دنیا که به فرمان تو ، فاتح بر تاریکی های کفر و عصیان خواهد بود و راه حق را نمایان خواهد ساخت.

پروردگارا رحمت و درود فرست بر او و بر پدران بزرگوار او كه امامان هدايت و پيشوايان با بركت امت هستند. درود فرست بر آنان مادامى كه ستارگان طلوع مى كنند و درختان برگ برآورد و ميوه‌ها برسد و شب و روز در عالم رفت و آمد كند. پروردگارا ما را به دوستى آن بزرگوار (عج) بهرمندگردان و در زمره یاران او ،زير پرچم او ،محشورمان ساز.(۱)

سازمان امام مهدی (عج)

سازمان آن حضرت متشکل از:

فرشتگان و اجنه

اصحاب و یاران حضرت (عج)

یاران امام عصر – ارواحنا له الفداء – به چند گروه تقسیم می‌شوند:

۱-یارانی که حضرت مهدی‌علیه السلام نهضت خود را با آنان آغاز می‌کند.

۲-یارانی که به برکت مقدم بقیه اللَّه – ارواحنا فداه – از قبرها برمی‌خیزند.

۳-یارانی که همراه حضرت عیسی‌علیه السلام از آسمان فرود می‌آیند.(2)

************

۱- یارانی که حضرت مهدی‌علیه السلام نهضت خود را با آنان آغاز می‌کند.

فرماندهان اصلی سپاه امام، تعداد یاران

در حدیثی از مفضل بن عمر نقل شده است که حضرت صادق علیه السّلام فرمود: «وقتی از طرف خداوند به امام(عج) اذن ظهور داده شد ،خدا را به اسم عبری‌اش می‌خواند. آن گاه برایش سیصد و سیزده صحابی برگزیده می‌شود که هم چون ابرهای پراکنده پاییزی‌اند. آنها پرچم داران [و فرماندهان سپاه] آن حضرت می‌باشند. برخی از ایشان شبی از بستر خود جدا می‌شوند و صبحگاهان در مکه خواهند بود و بعضی دیگر در روز روشن در میان ابرها سیر می‌کنند و اسم آنها و پدرشان و مشخصات ظاهری آنها معلوم است.(۳)

در حدیث دیگری از قول امام صادق علیه السلام که شیخ صدوق به سند خود از ابو بصیر آورده است ،مردی کوفی از امام صادق علیه السّلام پرسید: «چند نفر با قائم قیام خواهند کرد؟ چه برخی می‌گویند شمار آنها به تعداد جنگجویان بدر است. یعنی سیصد و سیزده نفر.» حضرت فرمود: او جز با گروه نیرومندان (اولو القوه) قیام نخواهد کرد و آنها کمتر از ده هزار نفر نیستند.(۴)

به این ترتیب ياران امام (عج) بر دو قسم تقسیم می شوند؛ يكى خاصّ الخاص كه سى‌صد و سيزده نفرند و خاص كه ده‌هزار نفرند،فرق اين دو قسم

از چند جهت است.

دسته اوّل از طرف امام عليه السّلام در نواحى مختلف زمين در هنگام خروج و جنگ، فرمانداران و امرا(حكّام و علمدار)خواهند بود«…يارانش سى‌صد و سيزده نفر براى او آماده مى‌شوند،آنان پرچمدارانند.»(۵)

اما دستۀ دوّم،تا زمانى كه گروه اوّل در مكّه گرد هم نيايند،خود را ظاهر و آشكار نمى‌كند و در مسجد الحرام براى اخذ بيعت حاضر نمى‌شود،ظهور و بيعت بر اجتماع دستۀ اوّل خواهد شد،اما دستۀ دوّم اين‌گونه نخواهد بود.

پيش از بيعت همگانى، از عده‌اى از گروه اوّل بيعت خصوصى اخذ خواهد شد و آن‌ها اطراف امام عليه السّلام را خواهند گرفت و از او دفاع خواهند نمود،اما گروه دوّم در بيعت عمومى و يا بعد از آن جمع خواهند شد.

البتّه هردو گروه اشخاص معيّنى هستند كه نام و نام پدرانشان و نام محلهايشان در كتابى مسطور و در نزد آن حضرت و ائمّه اطهار عليهم السّلام مانند اصحاب سيّد الشهدا عليه السّلام محفوظ است.

به عبارت ديگر امتياز آن‌ها در اين است كه بايد سى‌صد و سيزده تن جمع شوند تا حضرت خود را آشكار سازد و آن‌ها فرماندهان و پرچمدارانند و ده‌هزار نفر هم بايد باشند تا از مكّه بيرون شده و خروج نمايد و آن‌ها برگزيدگان سرى دوّم هستند، نه اين‌كه انصار و ياران امام،منحصر به اين افراد است و نه وجود سى‌صد و سيزده تن در اصل ظهور آن حضرت مدخليّت داشته باشد، بلكه اجتماع آن‌ها در بروز و ظهور مدخليّت دارد؛چون ظهور آن حضرت،به انقضاى مدّت معيّن و سرآمد حكمت و تحقق شرايط و ظهور علامات بستگى دارد؛ زيرا براى غيبت مدّتى و براى حجاب مصلحتى و ظهور را شرايطى هست.(۶)

پس امام در روز اوّل ظهور با سى‌صد و سيزده نفر به تعداد ارتش بدر،به عنوان فرماندهان و با ده‌هزار سرباز خاص شروع خواهد كرد.

یاران امام (عج) از کدام نژاد هستند؟

اصحاب قائم علیه السلام از نژاد خاص، قبیله ای باسابقه یا کشوری معروف گزینش نمی گردند، زیرا این نهضت یک قیام عدالت گسترانه است و در راستای تحقق اسلام ناب، نژادپرستی در آن جایی ندارد.یاران امام زمان علیه السلام از سراسر جهان و دورترین شهرها و به تعبیر روایات از «اقالیم الارض» و «اقصی البلاد» گرد هم می آیند.

امام صادق علیه السلام از حضور تعدادی از اهل نوبه ـ که به ظاهر سیاه پوستند ـ در میان یاران مهدی خبر می دهد.

اگر در روایات بر «عجم» (غیر عرب) بودن یاران موعود اشاره شده است، جدای از تاکید بر شایسته گزینی، دلیلی بر مبارزه با قومیت گرایی است؛ ویژگی منفی ای که اعراب و بسیاری از نژاد ها بر آن پای می فشارند.

البته به جز ۳۱۳ یار اصلی، اعراب مؤمن و لایق در زمره اصحاب عمومی مهدی علیه السلام خواهند بود.(۸)

ایرانیان؛ یاران برگزیده

حافظ ابو نعيم از قول ابن عباس گويد: كه در پيش رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله سخنى از فارس به ميان آمد آن حضرت فرمود: فارس گروه ما و قدرت ما اهل بيت هستند.

امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: وزيران مهدى عليه السّلام از عجم‌هاست،در ميان آن‌ها عربى نباشد، اما با عربى صحبت مى‌كنند، درحالى‌كه آن‌ها خالص‌ترين وزرا و بافضيلت‌ترين وزيرانند.

ادامه دارد…

منابع:

۱-ترجمه فرازی از زیارت امام مهدی (عج) ،آداب سرداب مقدس

۲- بامداد بشریت، محمد جواد طبسی،بخش ۸ ،پ۴۲

۳- ترجمه تاریخ مابعداز ظهور ص۲۳۸به نقل از غیبت نعمانی ص۱۶۹

۴- همان ص۲۳۱ به نقل از کمال الدین شیخ صدوق(نسخه خطی)

۵- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ،محمدامینی گلستانی ص ۴۴به نقل از ترجمۀ غيبت نعمانى:باب ۲۰ ص ۳۶۸

۶- همان به نقل از از مهدى منتظر:ص ۳۲۵ به بعد

۷- جوانان یاوران مهدی (عج) ، محمدباقر پورامینی ص۲۲ به نقل از تهذیب الاحکام، شیخ طوسی ج ۷ ص۴۰۵

۸- عصر الظهور:ص ۲۲۷به نقل از ذکر اصبهان ۱۱

۹- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ص ۳۸۱ به نقل از ینابیع الموده۳/۱۳۳، یوم الخلاص ص۳۰۵

 

 

منبع : جهان نیوز

انتهای پیام/66


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads