کد خبر: 94670 - تاریخ: دوشنبه، 2 نوامبر 2015 - 15:40

واكاوي يك تلاش نافرجام

نه ماهیت ضداستکباری ملت ایران تغییر می‌کند و نه خوی استکباری آمریکا/ تلاش بیهوده نکنید!

روز ملي مبارزه با استكبار جهاني در حالي امسال همچون سال‌های گذشته در ۱۳آبان برگزار مي‌شود كه برخي در داخل كشور به دنبال آن هستند كه ضمن ايجاد تغيير در ماهيت برگزاري اين مراسم براي حذف دائمي مراسم اين روز زمينه‌چيني كنند؛ روزي كه يادآور اتفاقات مهم و تاريخ‌‌ساز در صحنه سياسي كشور است.

به گزارش خوبان،روز ملي مبارزه با استكبار جهاني در حالي امسال همچون سال‌های گذشته در ۱۳آبان برگزار مي‌شود كه برخي در داخل كشور به دنبال آن هستند كه ضمن ايجاد تغيير در ماهيت برگزاري اين مراسم براي حذف دائمي مراسم اين روز زمينه‌چيني كنند؛ روزي كه يادآور اتفاقات مهم و تاريخ‌‌ساز در صحنه سياسي كشور است. اين تلاش در حالي اتفاق مي‌افتد كه مرور تاريخ وقايع ۱۳آبان بيانگر اين واقعيت است كه بخش بزرگي از اتفاقات اين روز در تعامل مستقيم با استكبارستيزي است.

تبعيد امام خميني(ره)

واقعه نخست مربوط به تبعيد امام خميني (ره) به تركيه در سال ۱۳۴۳ است؛ اقدامي كه باعث آن اعتراض‌هاي روشنگرانه اين رهبر مبارز به قانون امريكايي كاپيتولاسيون بود. بر اين اساس، كاپيتولاسيون يا حق قضاوت كنسولي حقي است كه به اتباع بيگانه داده مي‌شود و آنها را ازشمول قوانين كشور مصون و مستثني مي‌كند، در واقع در صورت ارتكاب جرم در خاك كشور، دولت ميزبان حق محاكمه آن مجرم را ندارد. درست در سال ۱۳۴۲ بود كه كابينه اسدالله علم به دستور شاه، پيشنهاد امريكا مبني‌بر اعطاي مصونيت قضايي به اتباع امريكايي را به صورت يك لايحه قانوني در هيئت دولت تصويب كرد. چندي بعد اين خبر به امام خميني (ره) رسيد و ايشان نسبت به اين اتفاق كه زمينه‌ساز سلطه جدي جريان استكباري بر كشور مي‌شد، فرياد خشم و خروش برآورد. بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در اعتراض به اين طرح سلطه‌گرانه فرمودند: «… دولت با كمال وقاحت از اين امر ننگين طرفداري كرد، ملت ايران را از سگ‌هاي امريكايي پست‌تر كردند. اگر چنانچه كسي يك سگ امريكايي را زير بگيرد، بازخواست از او مي‌كنند،‌ اگر شاه ايران يك سگ امريكايي را زير بگيرد بازخواست مي‌كنند و اگر چنانچه يك آشپز امريكايي شاه ايران را زير بگيرد، مرجع ايران را زير بگيرد، بزرگ‌ترين مقام ايران را زير بگيرد، هيچ كس حق تعرض ندارد…»

كشتار دانش‌آموزان

واقعه مهم ديگري كه در ۱۳آبان به وقوع پيوسته و اين روز را مرجع مبارزه با استكبار قرار داده است، به خاك و خون كشيده شدن دانش‌آموزان و دانشجويان انقلابي در زمين چمن دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۷ بود؛ روزي كه دانش‌آموزان مدارس را تعطيل كرده بودند و در لبيك به حركت انقلابي و ضداستكباري امام خميني(ره) به جرگه راهپيمايان پيوستند. اين حركت با پيوستن دانش‌آموزان به دانشجويان در دانشگاه تهران و زمين چمن اين دانشگاه اجتماعي گسترده را تشكيل داد كه حكومت شاه نتوانست آن را بربتابد، از اين رو بود كه مأموران اين اجتماع را به خاك و خون كشيدند و ۵۶ دانش‌آموز و دانشجو را در اين روز به شهادت رساندند.

تسخير سفارت امريكا

اما اوج تحولات ضداستكباري ۱۳آبان، ‌به ماجراي تسخير سفارت امريكا در تهران توسط دانشجويان خط امامي باز مي‌گردد؛ حركتي كه بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران آن را انقلاب دوم و بزرگ‌تر از انقلاب اول نام نهادند. اين روند در حالي شكل گرفت كه ايالات متحده سال‌ها خاك ايران را به حياط خلوت خود تبديل كرده بود و در پي آن بود كه پس از انقلاب اسلامي نيز با سوار شدن بر موج تحولات، مانع از شكل‌گيري يك حكومت مستقل در ايران شود اما تسخير سفارت آنها در ايران و انتشار هزاران سندي كه از داخل اين سفارت كشف شده بود، چهره ايالات متحده را نزد مردم ايران، ‌زشت‌تر از هر زمان ديگر نمود. شايد همين واقعه باعث شد ايالات متحده چهره واقعي خود را براي مردم ايران افشا و انواع و اقسام فشارها براي سرنگوني كشورمان را به كار ببندد؛ فشارهايي كه از حمله مستقيم نظامي به خاك ايران شروع و در ادامه به تحريم‌هاي گسترده منجر شد و حتي كار را به آنجا رساند كه از دشمنان جمهوري اسلامي ايران كه درگير جنگ با كشورمان بودند نيز حمايتي آشكار كرد.

ماهيتي غيرقابل كتمان

اما اين تنها نمونه‌اي كوچك از مجموعه جناياتي است كه ايالات متحده به صورت مستقيم و غيرمستقيم عليه مردم و نظام كشورمان مرتكب شده است. تجهيز و كمك به عراق در جريان جنگ هشت ساله اين كشور با جمهوري اسلامي، كمك مالي و اطلاعاتي به گروهك‌هاي تروريستي از جمله منافقين و جندالشيطان كه منجر به كشته شدن صدها هزار شهروند ايراني شده و همچنين طراحي و برنامه‌ريزي براي ترور دانشمندان هسته‌اي كشورمان را نيز بايد به پرونده جنايات اين كشور در قبال جمهوري اسلامي اضافه كرد. علاوه بر اين شايد مهم‌ترين تقابلي كه چند سالي است از سوي ايالات متحده در خصوص جمهوري اسلامي به كار گرفته شده، موضوع تحريم‌هاي غيرانساني و يكسويه اين حكومت عليه كشورمان ‌است؛ تحريم‌هايي كه امريكا مدعي است بر اساس آن به دنبال زمينگير كردن حكومت ايران است اما در حقيقت استفاده از يك نوع ترور خاموش براي هدف قرار دادن مردم ايران است. واقعيت آن بود كه ايالات متحده به رغم ژست‌هاي بشردوستانه خود، نوك پيكان تحريم‌ها را به سوي حوزه ‌نيازهاي اساسي مردم ايران نظير دارو، قطعات هواپيماهاي مسافربري و مواد غذايي هدف گرفت تا ثابت كند امريكا در روزگار نو نيز هنوز دست از خصلت جنايتكارانه خود برنداشته است.

امريكا نيازمند يك تغيير

حال در اوج مخاصمه‌هاي امريكا با جمهوري اسلامي و در حالي كه پرونده گزينه نظامي آنان عليه كشورمان (به گفته خودشان) هنوز روي ميز است، جمهوري اسلامي به دنبال اعتماد‌سازي جهاني بر سر پرونده فعاليت‌هاي صلح‌آميز خود است؛ موضوعي كه باعث شده برخي به بهانه آن به دنبال عادي‌سازي روابط با ايالات متحده امريكا باشند و اين روند را از مسير حذف روز مبارزه با استكبار جهاني دنبال كنند. اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد آنان فراموش كرده‌اند تخاصم ايران و امريكا قدمتي به بلنداي عمر نظام جمهوري اسلامي دارد و قرار نيست با چند روز مذاكره، اين روابط عادي شود. تمام اينها نيز در حالي است كه هنوز تغييري در سياست‌هاي يكسويه امريكا در قبال كشورمان ديده نمي‌شود و قطعاً اگر مردم ايران روزي بخواهند به سيگنال‌هاي مذاكره با ايالات متحده پاسخ دهند، بي‌شك به دنبال يافتن نشانه‌اي از تغيير در مواضع ايالات متحده در قبال ايران خواهند بود؛ تغييري كه ركن اصلي آن عذرخواهي رسمي از ملت ما، به خاطر ۳۶ سال جنايت و دشمني در قبال كشورمان است.

منبع: جهان نبوز

انتهای پیام /65


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads