کد خبر: 94650 - تاریخ: دوشنبه، 2 نوامبر 2015 - 08:21

وبلاگ /

با فضای مجازی چه كنیم؟

فضای مجازی محل امتحان‌ها و تكلیف‌های جدید ماست؛ امتحاناتی كه ماهیت متفاوتی نسبت به دیگر آزمایش‌های آدم‌ها، در قرون و اعصار گذشته ندارد، ولی متناسب با وضعیت انسان معاصر مختصات خاصی پیدا كرده است. همچون تمام امتحانات دنیا، نه می‌توان كاملاً آن را كنار گذاشت و نه می‌توان به راحتی از آسیب‌هایش در امان بود.

به گزارش خوبان، فضای مجازی محل امتحان‌ها و تكلیف‌های جدید ماست؛ امتحاناتی كه ماهیت متفاوتی نسبت به دیگر آزمایش‌های آدم‌ها، در قرون و اعصار گذشته ندارد، ولی متناسب با وضعیت انسان معاصر مختصات خاصی پیدا كرده است. همچون تمام امتحانات دنیا، نه می‌توان كاملاً آن را كنار گذاشت و نه می‌توان به راحتی از آسیب‌هایش در امان بود. همۀ دنیا همینطور است.

هدف تمام امتحانات الهی سنجش میزان عزم و ایمان انسان‌ها در مواجهۀ عقلانی با «هوای نفس و تمایلات بی‌ارزش» طبق دستورات دین است، كه موجب رشد انسان‌ها و تعالی روحی آنها می‌شود. این‌بار نیز فضای مجازی با همۀ مختصات تازه‌ای كه دارد و تغییرات گسترده‌ای كه ایجاد كرده است، چیزی نیست جز زمینۀ جدیدی برای سنجش قدرت روحی انسان و بستر تازه‌ای برای تكالیف انسانی و دینی، كه باید ببینیم چگونه از عهدۀ آنها برخواهیم آمد.
انسانی كه از عقل و تجربه بیشتری نسبت به نسل‌های قبل برخوردار است و از امكانات بهتری برای زندگی بهره می‌برد، طبیعی است كه با امتحانات جدید و پیچیده‌تری هم مواجه شود. مهم این است كه ما بتوانیم در مواجهه با این عرصه، هوشمندانه و مسئولانه برخورد كنیم، و با نشان دادن قدرت معنوی خود محل تجلی حكمت خداوند متعال در خلقت انسان قرار گیریم.
علاوه بر آنكه اگر ما در آخرالزمان قرار گرفته باشیم، ممكن است این جزئی از شرایط امتحانات نهایی ما هم باشد. امتحانات نهایی دوران غیبت هم، دشواری‌های خاص خود را دارد. در امتحانات نهایی كمتر فرصت جبران است و غربالش شبیه قیامت است؛ خیلی‌ها می‌روند و خیلی‌ها می‌رویند.
اینكه ابزار و فناوری فضای مجازی، از كدام فرهنگ و تمدن سرچشمه گرفته و یا مهم‌تر از آن، اینكه چگونه جریان سلطه در حال سوءاستفاده از این ابزار است، مسئولیت ما را در مواجهه با این فضا كم نمی‌كند كه هیچ، بیشتر هم می‌كند. فعلاً این ماییم و این امكاناتی كه می‌تواند موجب شكست ما و یا برعكس شكست دشمنان ما بشود. ما باید ببینیم با امتحان الهی در مواجهه با این فضای جدید چگونه برخورد می‌كنیم؛ آیا محل تجلی قدرت خدا می‌شویم یا محل تجلی ضعف خودمان؟
بی‌تردید اگر خداوند توان رویارویی با چنین امتحانی را در ما نمی‌دید، چنین آزمونی را پیش روی ما قرار نمی‌داد.
بی‌تردید اگر توان رویارویی صحیح با این امتحان را نداشتیم، با چنین وضعیتی مواجه نمی‌شدیم و خداوند چنین آزمونی را پیش روی ما قرار نمی‌داد. فضای مجازی واقعاً مسئولیت ما را سنگین‌تر كرده است و می‌توانیم چند برابر پیشینیان ثواب ببریم و جهاد كنیم. همانطور كه می‌توانیم چندین برابر دچار ضعف و معصیت شویم.
فضای مجازی فرصتی است برای آنكه میزان درك خود از حقایق ناب دینی را ارزیابی كنیم، و بخشی از درك خود را به دیگران منتقل كنیم. گاهی در جریان انتقال معرفت دینی خودمان به دیگران است كه می‌فهمیم چقدر می‌فهمیم. و نیز فرصتی است برای اینكه بفهمیم چقدر عاشق دین خدا و اولیاء خدا هستیم و یا چقدر خودخواهیم و بی‌خیال خدمت به دین.
معلوم است كه این فضا، هم خطرات جدیدی را برای ما به دنبال دارد، و هم امكانات جدیدی را برای رشد فردی و اجتماعی در اختیار ما قرار می‌دهد. اما نباید صرفاً منفعلانه برخورد كنیم؛ باید ضمن صیانت و محافظت از آنچه می‌خواهند از ما بگیرند، از فرصتهای این فضا استفاده كنیم. وقتی به فرصت‌های فضای مجازی نگاه می‌كنیم، به سهولت درمی‌یابیم چقدر جای این فناوری برای افزایش هدایت بشر و نجات انسان‌ها خالی بود، و… شاید این فرصت‌ها یكی از زمینه‌های پدید آمدن مقدمات ظهور باشد.
در مواجهه با تهدیدهای فضای مجازی دو اقدام اساسی لازم است؛ یكی آنكه تقوا را رعایت كنیم تا آلودگی‌های این فضا نَفَس ما را نگیرد؛ چون یكی از خصوصیات این فضا گسترش هرزگی است. و دیگر اینكه نظم و زمان‌بندی استفاده از این ابزار و حضور در فضای مجازی را نباید فراموش كنیم. زیرا یكی از خصوصیات این فضا هدررفتن و بی‌نظمی در زمان است و به دلیل آنكه هر لحظه در اختیار ماست، می‌تواند از سر كنجكاوی یا به هر دلیل دیگری نظم زندگی ما را بهم بزند.
امكان «دسترسی راحت و منظم به اطلاعات»، «پردازش و انتخاب دقیق نیازمندی‌ها»، «انتقال سریع و فراگیر آگاهی‌ها»، «تبلیغ موثر و مكرر ارزش‌ها»، و فواید فراوان دیگر در فضای مجازی، وظایف مؤمنان را در زمینۀ دعوت به حق و ترویج حق‌پرستی بسیار زیادتر كرده است. پیام‌های مظلوم انقلاب مقتدر ما منتظر جهانی شدن هستند؛ باید جهان تشنۀ دریافت پیام‌های انقلاب و اسلام ناب را دریافت.
در این میان، آنچه موجب تأسف فراوان است، تأمین نشدن زیرساخت‌ها و به سرانجام نرسیدن شبكۀ ملی فضای مجازی است كه در حد یك فاجعۀ تأسف‌آور است. باید به حال و فرجام جامعه‌ای كه برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب و امن در فضای مجازی تلاش و اقدام فوری نمی‌كند گریست. نداشتن شبكه ملی اطلاعات و ارتباطات مانند این است كه صدا و سیما و مخابرات كشور را از دیگران و احیاناً دشمنان قرض بگیریم و به آنان وابسته باشیم. مثلاً در زمان جنگ، به دشمن خود بگوییم بخشی از مخابرات و برنامه‌های تلویزیون خود را برای استفادۀ ما اختصاص دهید.

انقلاب اسلامی از ابتدا با قدرت نرم به پیروزی رسیده و تداوم پیدا كرده است، و سخت‌افزار اینترنت به سهولت می‌تواند در خدمت نرم‌افزار انقلاب اسلامی ما قرار گیرد. حتی بیش از آنكه بتواند در خدمت ضد انقلاب قرار بگیرد، ذاتاً برای ما بیشتر می‌تواند مفید واقع شود

منبع: مركز اسناد انقلاب اسلامی

انتهاي پيام/ع


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads