کد خبر: 94213 - تاریخ: پنج‌شنبه، 29 اکتبر 2015 - 20:03

رفتار انفعالی وزارت ارشاد با خاطیان ماهواره‌ای؛

بچه خوبي باشيد و به «‌GEM‌» آگهي ندهيد!/ وقتی وزارت ارشاد مهربان می شود

با وجود پخش غير مجاز آگهي‌هاي تجاري سفارش داده شده از داخل كشور در شبكه‌هاي ماهواره‌اي خارج از كشور، وزارت ارشاد تلاش دارد با رصد شبكه‌هاي ماهواره‌اي متخلفان را شناسايي و با آنها برخورد كند.

به گزارش خوبان: شبكه‌هاي فارسي زبان ماهواره‌اي به جز چند شبكه معدود مانند BBC و VOA كه دولتي به شمار مي‌روند، اغلب از طريق ايرانيان مهاجر اداره مي‌شوند. افرادي كه از طريق راه اندازي شبكه‌هاي تلويزيوني اهداف متفاوتي را از موضع‌گيري سياسي تا كاسبي پيگيري مي‌كنند. هزينه‌هاي بالاي نگهداري شبكه‌هاي تلويزيوني و اجاره باند ماهواره، باعث شده هميشه حرف و حديث‌هايي درباره منابع درآمدي شبكه‌هاي فارسي زبان وجود داشته باشد. برخي از مديران شبكه‌هاي فارسي زبان معتقدند شبكه‌هاي رقيب آنها از طريق كمك‌هاي مالي جمهوري اسلامي اداره مي‌شوند، موضوعي كه در مصاحبه مقام پيشين امنيتي با يك هفته نامه به طور تلويحي مطرح شده و مورد تأييد قرار گرفته بود. حيات شبكه‌هاي تلويزيوني فارسي زبان به غير از كمك‌هاي دريافتي به جذب و پخش آگهي‌هاي بازرگاني نيز بستگي دارد.

مهاجرت و مشكلات جنسي

در يك تقسيم بندي ساده آگهي‌هاي بازرگاني شبكه‌هاي ماهواره‌اي به دو قسمت متفاوت تقسيم مي‌شوند؛ آگهي‌هاي مربوط به خارج از كشور و آگهي‌هايي مربوط به داخل كشور. در آگهي‌هايي كه سفارش دهنده آن در خارج از كشور است مي‌توان از مشاوره‌هاي حقوقي براي مهاجرت گرفته تا فروش محصولات آرايشي و بهداشتي را ديد. اين آگهي‌ها بينندگان را تشويق مي‌كنند كه اگر قصد مهاجرت از كشور دارند با فلان ايراني ساكن در كانادا، استراليا يا ايالات متحده در تماس باشند، اين مشاوره‌هاي حقوقي وعده اخذ اقامت را در غرب مي‌دهد و البته هر كدام از آگهي دهندگان خود را مجرب‌ترين فرد در خصوص مهاجرت و انتقال سرمايه عنوان مي‌كنند. از طرف ديگر خريد و فروش ملك در خارج از ايران از طريق همين گونه آگهي‌ها تشويق مي‌شود، آگهي هايي كه در نهايت با كلاهبرداري شخص آگهي دهنده از هموطنان ساده لوح با وعده خيالي خريد املاك به خصوص در دوبي به پايان مي‌رسد. تا به حال چندين پرونده مربوط به اين گونه كلاهبرداري‌ها در مراجع قضايي تشكيل شده كه در برخي از آنها رد پاي خواننده‌هاي خارج نشين در كلاهبرداري‌ها به چشم مي‌آيد. محصولات آرايشي بهداشتي و دارو‌هاي تقويت جنسي، نيز بخش قابل توجه آگهي‌هاي شبكه‌هاي فارسي زبان ماهواره‌اي را تشكيل مي‌دهد. سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي درباره استفاده از اين گونه محصولات به هموطنان هشدار داده است. دكتر جنت، مديركل بازرسي ارزيابي عملكرد و رسيدگي اين سازمان مي‌گويد: «سود‌جويان با استفاده از تبليغات ماهواره‌اي نيازهاي كاذبي را در مردم ايجاد مي‌كنند و با كالاهاي قاچاق اين نياز را پاسخ مي‌دهند، به همين خاطر اغلب كالاهاي حوزه سلامت كه در ماهواره تبليغ مي‌شوند، تقلبي هستند.

از مردم مي‌خواهيم به تبليغات ماهواره‌اي كه حاوي اطلاعات غيرعلمي و غيرمستند هستند اعتماد نكنند؛ زيرا تمام اين كالاها غيرمجاز محسوب مي‌شوند و طبق قانون، تبليغ محصولاتي كه به طور مستقيم در حوزه درمان به كار مي‌روند، در سراسر دنيا ممنوع است.»
سازمان غذا و دارو با اعلام دستور العمل اجرايي واردات مواد اوليه، اقلام بسته بندي و محصولات فرآيند شده غذايي و آشاميدني مشمول ثبت منبع و محصول، كه در شهريور ماه امسال ابلاغ شده، «تعهد نامه عدم تبليغ در شبكه‌هاي ماهواره‌اي غير مجاز فارسي زبان » را درج كرده است.

آگهي‌هاي آشنا در ماهواره

با وجود اينكه دستور العمل‌هاي اين چنيني براي منع سفارش آگهي محصول به شبكه‌هاي ماهواره‌اي وجود دارد اما باز هم شاهد تبليغات بازرگاني محصولاتي آشنا در ماهواره‌ها هستيم. تبليغاتي كه از نظر قيمت بسيار ارزان‌تر از آگهي در شبكه‌هاي زير مجموعه صدا و سيما نيز هستند اما آنچه مسلم است ارائه آگهي بازرگاني به شبكه‌هاي ماهواره‌اي غير قانوني است.

در دفتر تبليغات و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه متولي بحث تبليغات تجاري به شمار مي‌رود بخشي تاسيس شده كه وظيفه مونيتورينگ شبكه‌هاي فارسي زبان ماهواره را دارد. اگر چه تماس «جوان» با مدير كل دفتر تبليغات و اطلاع رساني براي دريافت اطلاعات مربوط به برخورد قانوني با سفارش دهندگان آگهي‌هاي بازرگاني از داخل كشور به شبكه‌هاي ماهواره اي، با عدم همكاري شخص مدير همراه شد اما شواهد نشان‌دهنده آن است كه در بخش مونيتورينگ آگهي‌هاي ارائه شده از داخل كشور رصد شده و بر اساس اطلاعات تماس، شخص آگهي‌دهنده كه مي‌تواند يك شخص حقيقي يا حقوقي باشد به وزارت ارشاد فراخوانده شده و تذكر دريافت مي‌كند، آگهي دهنده متعهد مي‌شود ديگر آگهي به شبكه ماهواره ندهد و اگر باز اين عمل خلاف تكرار شد، وزارت ارشاد دوباره وي را احضار و باز هم تعهدي ديگر از وي مي‌گيرد، در مرحله آخر اگر اين اتفاق رخ دهد، دفتر تبليغات پرونده‌اي به اداره اماكن نيروي انتظامي ارائه مي‌شود. روندي طولاني و بروكراسي تو در تويي كه برخورد با متخلفان را طولاني و زمان بر و شايد هم بي‌نتيجه بكند.

هم اكنون آگهي‌هاي فيلم‌هاي روي پرده و سريال‌هاي شبكه خانگي نمايش نيز به جمع آگهي‌هاي داخلي راه يافته به ماهواره‌ها اضافه شده‌اند، حالا جمع آگهي‌هاي بازرگاني از خوراكي گرفته تا محصول فرهنگي جمع‌تر شده است. اين در حالي است كه ممنوعيت تبليغات در ماهواره هنوز پا برجا است و احتمالا آگهي دهندگان از حداقل سواد لازم براي خواندن و آگاه شدن از اين ممنوعيت برخوردار بوده و هستند.
منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام /36

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads