کد خبر: 9336 - تاریخ: پنج‌شنبه، 11 اکتبر 2012 - 15:48

دولت احمدی‌نژاد به طور دقیق عملکردی بر خلاف شعارهایش داشته

با 110 میلیارد دلار درآمد ارزی چرا باید پول ایران بی‌ارزش‌ترین پول جهان شود جز اینکه سیاست‌های غلط دولت باعث آن شده است.

به گزارش خوبان به نقل از فارس: جعفر قادری چهارشنبه ‌شب در برنامه مناظره‌ای با حضور عبدالرضا داوری که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز در راستای تحلیل تحولات اخیر اقتصادی کشور با تاکید بر اختلالات ایجاد شده در بازار ارزی برگزار شد، اظهار داشت: آقای احمدی‌نژاد در مصاحبه اخیر خود به نوعی همگی را متهم کردند و در پایان خواستند که همه برای حل مشکلات دست به دست دولت دهند.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد تصریح کرد: پس از مصاحبه رئیس جمهور و با وجود سخنانی که ایشان گفتند رئیس مجلس و برخی از افراد حقوقی دیگر سکوت کردند و این موضوع دامنه پیدا نکرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نهم ادامه داد: در اواخر مجلس هشتم به دولت یادآوری کردیم که باید آماده تحریم‌های جدی‌تری باشیم و نباید به طور مداوم دلارهای نفتی را به اقتصاد تزریق کنیم.

وی اضافه کرد: دولت به این نصایح گوش نداد و موجودی صندوق ذخیره ارزی را به صفر رساند.

قادری علت این نوع رویکرد در دولت را حاکمیت نگاه مهندسی در دولت خواند و بیان کرد: تنها دغدغه دولت افزایش پروژه‌های عمرانی بود و نگاه مهندسی حاکم هیچ اطلاعی از بیماری هلندی نداشت.

به گفته وی، بیماری هلندی به دلیل تزریق دلارهای نفتی و نبود قدرت جذب در اقتصاد رخ می‌دهد که به دلیل رویکرد دولت در کشور اتفاق افتاده است.

سخنگوی کمیسیون تولید ملی مجلس بیان کرد: نیروهایی که در بانک مرکزی با دولت همکاری دارند نیروهایی هستند که تنها تجربه بانکداری دارند و کارشناس اقتصادی محسوب نمی‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: تیم اقتصادی دولت و مدیران میانی اقتصادی نیز برای حفظ میز و صندلی خود جرات باز گفتن حقایق را ندارند.

فاصله بسیار بین ارز مرجع و ارز آزاد دیگر موردی بود که قادری به آن اشاره کرد و افزود: از اول فروردین سال جاری تا کنون 27 میلیارد دلار گشایش ارزی شده و 15 هزار خودروی لوکس و 4 میلیون دلار عروسک چینی به کشور وارد شده است.

قادری تصریح کرد: در تیر ماه سال جاری بیش از 3 هزار خودرو به کشور وارد شده که برای واردات این میزان خودرو رقمی معادل 82.7 میلیون دلار با قیمت رسمی یک‌هزار و 200 تومان هزینه شده که در همان زمان قیمت هر دلار در بازار آزاد به طور متوسط رقمی معادل 2 هزار تومان بوده و با یک مقایسه ساده می‌توان گفت رانت واردات خودرو از محل ارز دولتی تنها در یک ماه معادل 5.8 میلیارد تومان بوده است.

وی تصریح کرد: دولت آنقدر بازار را رها کرد که اکنون دیگر کنترل آن مشکل شده است.

نماینده مردم شیراز ‌بیان کرد: در هدفمندی یارانه‌ها 50 درصد سهم مردم، 30 درصد تولید و 20 درصد برای پروژه‌های عمرانی بود که در هیچ یک از این بخش‌ها دولت به مصوبات مجلس عمل نکرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: بنابر محاسبات مجلس باید 17 هزار تومان به هر فرد یارانه پرداخت می‌شد که به دلیل پرداخت اضافی دولت مجبور به استقراض از بانک مرکزی شد.

قادری اضافه کرد: به دلیل سیاست‌های دولت شرکت‌هایی مانند برق و آب اکنون حتی در پرداخت حقوق کارکنان خود نیز مشکل دارند.

به گفته وی، در هیچ دولتی سابقه نداشته که مصوبه مجلس که به تایید شورای نگهبان نیز رسیده مورد پذیرش دولت قرار نگیرد و به مرجع حل اختلاف برود.

سخنگوی کمیسیون تولید ملی مجلس اضافه کرد: نرخ خرید تضمینی گندم مطابق نرخ تورم واقعی تعیین نشد و بخش بسیاری از گندم کشاورزان صرف دام و صادرات شد و از آن سو دولت نزدیک به 7 میلیون تن گندم وارد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با 13 تا 14 میلیون تن گندم تولیدی در داخل، نزدیک هفت تن گندم از خارج وارد و با نرخ ارز موجود چند برابر هزینه واقعی نرخ خرید تضمینی به کشور زیان وارد شد.

قادری با اشاره به وابستگی شدید کشور به واردات کالاهای لوکس گفت: تغییر عادت مردم به موز و نارگیل و انبه به دلیل سیاست‌های دولت سخت شده است.

وی افزود: از زمان دولت احمدی‌نژاد حجم نقدینگی از 65 هزار میلیارد تومان به 400 هزار میلیارد تومان رسید و این روش‌های پوپولیستی بیشترین ضرر را به قشر کم‌درآمد وارد کرده است.

قادری ادامه داد: رتبه ایران در بهبود فضای کسب و کار در جهان 144 و در منطقه از بین 15 کشور سیزدهم است در حالی که عربستان در دنیا رتبه دوازدهم و در منطقه رتبه اول را دارد.

وی تصریح کرد: دولت احمدی‌نژاد به طور دقیق عملکردی بر خلاف شعارهایش داشته چنانکه در بعد داخلی قشر کم‌درآمد را دچار مشکل کرده و در عرصه خارجی نیز به دنبال برقرار کردن رابطه با آمریکا است.

این نماینده مجلس ادامه داد: برخی اعتقاد دارند به هم‌ریختگی اقتصادی راهی است که جریانی خاص در درون دولت برای وادار کردن نظام به رابطه با آمریکا دنبال می‌کند.

عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با 110 میلیارد دلار درآمد ارزی چرا باید پول ایران بی‌ارزش‌ترین پول جهان شود جز اینکه سیاست‌های غلط دولت باعث آن شده است.

نماینده مردم شیراز ‌‌گفت: نباید منکر وجود جریان انحرافی در دولت شد که اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی با همین جریان ارتباط دارد.

قادری با اشاره به خانه‌نشینی 11 روزه احمدی‌نژاد بیان کرد: آن زمان که مقام معظم رهبری بحث قرار داشتن در مرحله بدر و خیبر و نه شعب ابی‌طالب را مطرح کرد، مخاطبی جز دولت نداشت.

وی ادامه داد: وام تغییر تکنولوژی جایگزین یارانه تولید نیست و تغییر تکنولوژی خاصی در صنایع تولیدی کشور رخ نداده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: از 22 شاخصه کسب و کار یک مورد آن به قوه قضائیه ربط دارد و کاهش رتبه ایران به طور عمده متوجه فعالیت دولت است.

هفت محور تحول اقتصادی و قانون کار، واگذاری‌ها در بخش‌های بهداشت و درمان و فرهنگی، عدم پرداخت ما‌به‌التفاوت قیمت حامل‌های انرژی موارد دیگری بود که قادری به آن اشاره کرد و سپس گفت: دولت برنامه‌ریزی ندارد و در حال حاضر پیمانکاران در زمین و هوا معلق مانده‌اند که آیا به آنها پول می‌دهند یا خیر و اگر قرار نبوده بدهند چرا از ابتدا نگفتند تا هزینه نکنند.

وی اضافه کرد: در قانون بهره‌وری تمام اختیارات لازم برای کنترل واردات به وزیر کشاورزی و دولت داده شده است و تنها ابزار دولت تعرفه نیست.

قادری بیان کرد: بنده در زمان انتخابات در طرفداری از احمدی‌نژاد در چند شهر سخنرانی کردم و در حال حاضر نیز طرح سئوال از وی را امضا نکرده‌ام و آنچه می‌گویم تنها از سر دلسوزی است.

وی افزود: من نیز اعتقاد دارم که حتی اگر تحریم چند برابر شود باز توانایی ایستادگی داریم اما دولت باید برنامه‌ریزی دقیق داشته باشد.

قادری ‌گفت: احمد توکلی در مواردی با دولت هم‌رای بوده و اتهام سیاه‌نمایی به ایشان زدن صحیح نیست.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: در بحث مدیریت بانک مرکزی و همچنین قانون توسعه فضای کسب و کار توکلی با دولت هم‌رای بود.

وی ادامه داد: اینکه آقای داوری به جهرمی استناد می‌کند بیانگر این است که امثال این فرد محصول شیوه انتخاب دولت هستند چنانکه یک شبه در استان فارس فردی ‌‌را بدون هیچ سابقه، فرماندار‌ یا بخشدار‌ و … ‌کردند.

قادری در جمع‌بندی بحث خود گفت: دولت کارهای قابل تحسین بسیاری داشته اما با استراتژی و برنامه حرکت نکرده و در هر مقطع تمام ظرفیت کشور را بر اجرای یک موضوع مورد نظر خود متمرکز کرده است.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads