کد خبر: 9260 - تاریخ: چهارشنبه، 10 اکتبر 2012 - 09:30

نرخ گذاری جدید دلار توسط سازمان سنجش!

هزینه برگزاری آزمون تافل و آیلتس که از سوی سازمان سنجش تا پیش از این برابر با حدود 230 هزار تومان بود،
امروز برابر با 600 هزار تومان است.

به گزارش خوبان به نقل از تابناک، متأسفانه این روزها از هر سویی با اتفاقات عجیب و غریبی مواجه می‌شویم. خبرهایی به گوش می‌رسد که خاطرمان را آزرده می‌سازد. بعضی اوقات حوصله‌مان از این همه بازگو کردن این اخبار و واکاوی آن‌ها خسته می‌شود. گاهی به این نتیجه می‌رسیم که به این همه اتفاق جالب فقط می‌توان خندید. آیا شما بعد از خواندن این متن میخندید؟

به گزارش تابناک، تا کنون فقط تصور ما بر این بود که این دلالان سود جویان بازار ارز هستند که از همهمه و بلبشوی بازار ارز استفاده می‌کنند تا سود خود را ببرند. اما گویا برخی نهادها در این میان ید طولای در ماهی گیری از آب گل آلود ارزی دارند. خوب است سران قوه قضائیه سری هم به این ارگان‌ها زده، حالی از آن‌ها بپرسند.

آخرین نمونه از این ماهی گیری‌ها که تا کنون موفق به کشف آن شده‌ایم، مربوط به آزمون تافل و آیلتس است که از سوی سازمان سنجش برگزار می‌شود. در حالی که تا پیش از این هزینه برگزاری آزمون برابر با حدود 230 هزار تومان بود، امروز متوجه شدیم که هزینه آزمون برابر با 600 هزار تومان است. می‌خواهید بدانید چرا؟ سری به سایت این سازمان زده و نگاهی به شرایط خرید ووچر آزمون بزنید:

حال بیایید حساب کنیم که منظور سازمان سنجش از نرخ فعلی دلار چیست؟ نرخ ارز مرجع یا نرخ دلار مبادلاتی یا هیچ کدام!

هزینه ثبت نام برای تافل آی بی تی معادل 190 دلار است. بر این اساس چنانچه این هزینه با نرخ ارز مرجع حساب شده باشد برابر خواهد بود با 232 هزار تومان که هزینه آزمون تافل تا پیش از این است.

اما امروز نرخ ارز مبادلاتی در اتاق ارزی برابر با 2548 تومان اعلام شد. در نتیجه اگر سازمان سنجش بهای دلار مبادلاتی را مبنا قرار داده باشد این هزینه برابر خواهد بود با حدود 485 هزار تومان. با احتساب کارمزد حواله ارز برای هر نفر که معادل 7300 تومان خواهد بود، این رقم برابر با چیزی در حدود 493 هزار تومان می‌شود.

حدس بزنید چه اتفاقی افتاده است؟! با یک محاسبه ساده (600000 / 190 و لحاظ کردن هزینه کارمز حواله) می‌توان فهمید که اکنون سازمان سنجش هزینه برگزاری آزمون تافل را با نرخ بازار آزاد حساب می‌کند یعنی با دلاری به بهای حدود 3130 تومان. منظور سازمان سنجش از «نرخ فعلی دلار» بهای بازار آزاد است!

حال می‌توان پرسید که در جایی که بانک مرکزی و دولت، با راه اندازی مرکز مبادلات ارزی، تبلیغات فراوانی پیرامون آن می‌کنند، چرا وزارت علوم از نرخ بازار آزاد برای برگزاری آزمون تافل سود می‌برد؟ آیا اتاق مبادلات ارزی و نرخ دلار مبادلاتی فقط برای افراد عادی و فعالان اقتصادی است و سایر ارگان‌های دولتی در جایی که نفعشان باشد از بازار آزاد تبعیت می‌کنند؟

به چه دلیل وزارت علوم و سازمان سنجش نرخ بازار آزاد را مبنای کار خود قرار داده‌اند؟ آیا این به معنی آن نیست که خود نهادها و ارگان‌ها پیشرو در سوء استفاده از وضعیت موجود هستند؟ در جایی که دولت و مجلس ادعا دارند که نرخ بازار آزاد کاذب است، آیا این امر در صورت اثبات به معنی تخلفی آشکار نیست که باید مورد پیگرد قانونی واقع شود؟ این‌ها و هزاران سوال دیگر همه سوالاتی است که اکنون ذهن ما را به خود مشغول ساخته است. اما آیا کسی برای این سوالات پاسخی دارد؟

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads