کد خبر: 92481 - تاریخ: پنج‌شنبه، 15 اکتبر 2015 - 19:17

صالحی در جمع خبرنگاران:

احتمالاً دوشنبه روز اعلام پذیرش رسمی برجام باشد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: فکر می‌کنم امروز معاونین وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی عازم وین می‌شوند و اگر همه چیز طبق روال پیش برود دوشنبه، روز اعلام پذیرش رسمی برجام خواهد بود.

به گزارش خوبان، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه یازدهمین مجمع عمومی حزب مؤتلفه اسلامی که صبح امروز در تالار آدینه برگزار شد در جمع خبرنگاران با اشاره به تصویب برجام در مجلس و شورای نگهبان گفت: باید از نمایندگان مجلس و شورای نگهبان که همت کرده و برجام را بررسی کردند و در نهایت با اکثریت آراء این برجام را تایید نمودند تشکر کنم.

وی با بیان اینکه امروز دولت جمهوری اسلامی ایران از یک حمایت قوی در ارتباط با پیاده کردن برجام برخوردار است ادامه داد: توصیه‌های موکدی که در طرح مجلس در 9 بند آمده توصیه‌های بسیار خوبی است که باعث می‌شود جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای وارد پیاده‌سازی برجام شود که چشمانی باز داشته و با احتیاط کامل نسبت به جلوگیری از خدشه به حاکمیت ملی ما عمل کند.

صالحی با اشاره به روند پیاده‌سازی برجام تصریح کرد: فکر می‌کنم امروز دوستان ما عازم وین هستند و اگر همه چیز طبق روال پیش برود روز دوشنبه به احتمال قوی روز تصویب و در واقع اعلام رسمی پذیرش برجام از سوی طرفین خواهد بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: این اعلام به معنای آن است که طرفین روندهای مربوط به اجرای برجام را در کشورهای خود طی کردند و ما نیز در ایران همین روندها در مجلس و شورای نگهبان طی کردیم.

صالحی تصریح کرد: به مجرد این اعلام اتحادیه اروپا اعلام خواهد کرد که تحریم‌های خود علیه ایران را لغو کرده و رئیس جمهور امریکا نیز رسما اعلام می‌کند که بخشی از تحریم‌ها را لغو و بخشی را تعلیق می‌کند و نسبت به این کار متعهد می‌‌شوند، اما تاریخ اجرا را به زمانی می‌گذارند که جمهوری اسلامی ایران طبق تعهدی که در برجام کرده قدم‌هایی را در ارتباط با نطنز، فردو و اراک بردارد که این کار نیز طبق یک نقشه راه طی یک الی دو ماه انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: امیدواریم اواخر آذر ماه یا اوایل دی ماه ما شاهد اجرایی شدن برجام از سوی طرفین باشیم.

صالحی در پاسخ به سوالی درباره ترکیب تیم اعزام شده از سوی ایران به وین گفت: آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه و آقای کمال‌وندی به عنوان معاون سازمان انرژی اتمی و  تعدادی از کارشناسان مربوطه در این تیم حضور دارند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که اقدامات ایران در بعد فنی چه خواهد بود اظهار داشت: ما باید تعداد سانتریفیوژهای خود را در نظنز را به تعدادی که در برجام تعهد کردیم برسانیم و در فردو نیز کاری شبیه این را انجام دهیم؛ در اراک نیز باید مخزن اصلی رآکتور را در بیاوریم تا بتوانیم مخزن جدید را جایگزین کنیم.

صالحی در پاسخ به سوالی درباره ورود یک دانشمند روسی طی یک سال و نیم اخیر به کشورمان گفت: من هیچ اطلاعی در این زمینه ندارم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر همکاری ایران و ژاپن در زمینه مسایل هسته‌ای گفت: ما با ژاپن و تعدادی از کشورهای دیگر در حال گفت‌وگو در زمینه ایمنی هسته‌ای هستیم چون این مساله یکی از مهمترین ابعاد مساله هسته‌ای است.

صالحی ادامه داد: ژاپنی‌های اعلام کردند که در این زمینه حاضر با همکاری با ایران هستند و ما قدم‌هایی را در این جهت نیز برداشته‌ایم که در بعد ایمنی هسته‌ای کار کنیم و دلیل تاکید ما بر روی این مساله آن است که تمام دنیا بر روی ایمنی هسته‌ای مساله‌ای است که اگر از آن غفلت شود ابعاد آن مرز نمی‌شناسد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ف


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads