کد خبر: 92291 - تاریخ: چهارشنبه، 14 اکتبر 2015 - 10:35

روحانی: ریال دلارهای بلوکه شده قبلاً خرج شد

2دلیل کاهش رشد و 30 پیشنهاد اصلاحی؛ مردم آماده جهش اقتصادی باشند

رئیس جمهور با اعلام اینکه ریال دلارهای بلوکه شده قبلاً خرج شد، کاهش قیمت نفت و توقف خرید مردم را 2 دلیل کاهش رشد اقتصادی امسال عنوان کرد و گفت: جزئیات بسته جدید حاوی 30 بند پیشنهادی بزودی رونمایی می شود و مردم آماده جهش اقتصادی باشند.

به گزارش خوبان، حجةالاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که دیشب (سه‌شنبه) از شبکه اول سیما پخش شد با بیان اینکه هفته آینده پایان 90 روز و آغاز اجرایی شدن برجام است، گفت: اجرایی شدن برجام را می‌توانستیم زودتر آغاز کنیم و در این زمان نیز دو طرف باید اقدامات خود را آغاز کنند و تا نهایی شدن این تعهدات و اقدامات حدود یک یا دو ماه طول خواهد کشید که در نهایت تحریم‌ها برداشته می‌شود و فضای جدیدی پیش روی ملت ایران قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهور همچنین تصریح کرد: سال‌هایی ما شاهد وفور دلار نفتی بودیم و روند کشور در این مسیر بود که نفت را بفروشیم و با دلارهای آن اقتصاد را اداره کنیم و عمدتاً واردات را انجام دهیم و وقتی آنها دیدند که ما به فروش نفت متکی هستیم و از طرفی نیز برای فروش نفت باید از تبادلات بانکی استفاده کنیم، فشار را وارد کردند، در واقع شرایط اقتصادی کشور ما به آنان علامت داد که از این طریق می‌توانید به ما فشار وارد کنید، چرا که نیازمندی ما بیشتر به نفت و دلارهای نفتی بود.

وی ادامه داد: آنها این کار را شروع کرده و فروش نفت را به مقدار زیاد کاهش دادند و از طرفی نیز مسیر بانکی را نیز با مشکلات زیادی مواجه و تحریم بانکی را اعمال کردند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه در آمدی که در سال 90 از مسیر درآمدهای نفتی به دست می‌آوردیم حدود 119 میلیارد دلار بود و پس از اعمال تحریم‌ها در سال 91 این میزان به 70 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد، گفت: در سال‌های 90 و 91 قیمت نفت به آن صورت کاهش پیدا نکرده بود و حتی در سال 92 و اوایل سال گذشته، ما نفت را بالای 100 دلار و گاهی 112 دلار می‌فروختیم، اما مانع مقدار فروش شدند و در استفاده از درآمدها نیز سیستم بانکی دچار مشکل شد.

* کاهش درآمد نفت عامل اصلی رشد منفی 6.8درصد سال 91 اعلام شد

رئیس قوه مجریه کشور در ادامه اظهار داشت: شاهد بودید که کاهش درآمد نفتی چه مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرد، کاهش درآمد نفتی بر وضعیت رکود، تورم و رشد اقتصادی ما تأثیر داشت و در سال 91 رشد اقتصادی به منفی 6.8 رسید و وقتی دولت می‌خواست کار خود را آغاز کند، تورم در کشور ما بالای 40 درصد بود.

روحانی با تأکید بر اینکه اولین کاری که لازم بود انجام دهیم آن بود که از طریق اقتصادمان به دنیا پیامی را برخلاف پیامی که سال‌های قبل دریافت کرده بودند بدهیم، افزود: آن پیام این بود که ما در شرایط تحریم و فشار شما می‌توانیم اقتصادمان را ساماندهی کنیم، تورم را کاهش دهیم و از رکود خارج شویم و نیز آرامش را به جای تلاطم در بازار به وجود آوریم.

وی تصریح کرد: توفیق دولت در سال‌های 92 و 93 این بود که در قدم اول تورم کاهش پیدا کرد و این بیش از آن چیزی بود که دولت اعلام کرده بود؛ به عنوان مثال، در سال 92 گفتیم که کاهش تورم به حدود 35 درصد خواهد رسید و این میزان به 34.7 درصد رسید.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در سال 93 نیز گفتیم که تورم به 25 درصد می‌رسد که در پایان سال تقریبا به 15 درصد رسیدیم و در حال حاضر نیز این روند ادامه دارد و این مسیر ثابت دولت خواهد بود.

* تورم نقطه به نقطه تا پایان سال یک رقمی می شود

روحانی با بیان اینکه در سال‌های بعد با وجود مشکلات این مسیر را ادامه می‌دهیم و می‌دانیم در شهریور تورم نقطه به نقطه ما کاهش قابل توجهی داشت، اضافه کرد: تورم نفطه به نقطه حدود 11 درصد، 11.7 درصد و از 12 درصد کمتر بوده و احتمال دارد که نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه‌های آینده و تا پایان سال یک رقمی شود، در کل تورم رو به کاهش پیش خواهد رفت.

وی با بیان اینکه در زمینه رکود کاری کردیم که در سال 93 از رکود خارج شدیم و در سال 92 رشد ما منفی 1.9 بود اما در سه ماهه اول 93 این احساس را داشتیم و پیش‌بینی‌ها خروج از رکود بود، گفت: آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار نیز همین امر را نشان می‌داد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در سال 93 رشد 3 درصد را تجربه کردیم که قدم مهمی بود که با کاهش تورم، رشد اقتصادی و ثبات بازار و همه شاخص‌های اقتصاد کلان را کنترل کرده و جلو می‌بردیم.

* کاهش قیمت نفت و توقف خرید مردم 2 دلیل بازگشت رکود

روحانی با تأکید بر اینکه در سال گذشته ما با دو مسئله مواجه شدیم، افزود: در سال گذشته با وجود آنکه در زمینه اقتصاد به دنیا علامت مثبت دادیم، همین علامت مثبت در مذاکرات باعث شد که طرف مذاکره‌کننده ما احساس کند که حربه تحریم کارگر نیست و خود آنان نیز از سال 93 در اظهارات‌شان شاهد بودیم که ابتدا صاحبنظران و مسئولان اجرایی اعلام کردند که دیگر تحریم کارگر نیست و اقدامات دولت این پیام را به خوبی به آنان داد و آنها اعتراف کردند که در سال گذشته دیگر تحریم کارگر نیست.

* نامه 4 وزیر برای مردم تازگی داشت نه برای من

رئیس‌جمهور با اشاره به نامه 4 وزیر اقتصادی دولت به رئیس‌جمهور پیرامون وضعیت اقتصادی کشور، گفت: شاید اظهارنظر وزرا برای مردم تازگی داشت اما برای بنده که در جلسات مختلف شنیده بودم، اینطور نبود.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه اگر در اقتصاد درست حرکت کنیم، تحریم دیگر برنمی‌گردد، افزود: آنها چرا تحریم را برداشتند، چون دیدند دیگر اثری ندارد، برای اینکه ما همیشه تحریم را از کشور دور کنیم باید همان که مقام معظم رهبری فرمودند، اقتصاد مقاومتی را به درستی ایجاد و دشمن را مأیوس کنیم.

وی با تأکید بر اینکه کارمان در اقتصاد باید بازدارنده باشد و طرف‌ مقابل احساس کند که تحریم تأثیرگذار نیست، اظهار داشت: مسیری در کاهش تورم داشتیم طی می‌کردیم با دو مسئله در سال 93 مواجه شد، یعنی در تابستان 93 با دو مشکل مواجه شدیم که البته آثار این مشکلات بیش‌تر اواخر سال 93 و اوایل 94 ظاهر شد.

* کاهش قیمت نفت برنامه‌ریزی شده و برای فشار بر ایران بود

رئیس‌جمهور در همین زمینه، تصریح کرد: اولین مشکل این بود که قیمت نفت پایین آمد، این طبیعی نبود و حساب‌ شده به نظر می‌رسید. درست زمانی که داشتیم در ژنو به توافق نهایی می‌رسیدیم، یک مرتبه تحرکاتی در منطقه رخ داد و برنامه‌ریزی که برای کاهش قیمت نفت شد، خواستند هم در مذاکرات تأثیر بگذارند و هم به روسیه فشار بیاورند.

وی در همین زمینه، افزود: در آذر 93 به جای اینکه به توافق برسیم، مذاکرات 7 ماه تمدید شد که این تمدید برای مردم خیلی خوشایند نبود. آنها این کار را کردند و قیمت نفت را کاهش دادند تا به ما فشار بیاورند که در مذاکرات بتوانند امتیاز بگیرند که البته هیچ امتیازی هم نتوانستند بگیرند. توافق برجامی که در حال حاضر پیش روی ماست را اگر با متن آن زمان تطبیق بدهیم، خواهیم دید که در این 7 ماه چانه‌زنی‌ها و امتیازات خوبی را داشته و به‌دست آورده‌ایم.

رئیس‌جمهور همچنین به کاهش قیمت نفت در این 7 ماه اشاره و خاطر نشان کرد: قیمت نفت در اقتصاد ما بسیار تأثیرگذار است و وقتی قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند، صنایع وابسته به آن گاز، میعانات نفتی و حتی فولاد و دیگر صنایع هم قیمت‌شان پایین می‌آید که این نکته مهمی است که باید به آن توجه شود.

روحانی با تأکید بر اینکه کاهش قیمت نفت فشار اول بود و بهتر است مردم بدانند که ما در چه شرایطی کشور را اداره کردیم، اظهار داشت: در زمان مذاکرات خیلی مصلحت نبود که این موضوع را باز کنیم، اما الآن که از ان شرایط عبور کرده‌ایم و برجام در حال اجرایی شدن است، می‌توانیم واضح‌تر و روشن‌تر برای مردم توضیح دهیم که چگونه اقتصاد مدیریت شد.

وی اضافه کرد: در برخی کشورها با کاهش قیمت نفت ارزش پول ملی‌شان به نصف کاهش پیدا کرد و از ذخایر گذشته‌شان استفاده کردند و حتی مجبور شدند دستور اوراق قرضه بدهند، اما در ایران توانستیم به همان نسبت روند کاهنده تورم را ادامه دهیم و شرایط آرامش بازار را حفظ کنیم.

* مردم در انتظار بهبود شرایط خرید نکردند

رئیس‌جمهور همچنین تصریح کرد: مشکل دوم این بود که انتظار مردم در مسئله توافق هسته‌ای طولانی شد. مردم به درستی فکر می‌کردند که در آذر 93 به توافق نهایی می‌رسیم که طرف مقابل پس زد، در غیر اینصورت ما آماده بودیم، این 7 ماه انتظار روی مردم تأثیرگذار بود.

روحانی تأکید کرد: وقتی مردم احساس می‌کنند که آینده بهتری پیش روی آنهاست و شرایط بهتر می‌شود، گاهی تأثیر منفی در اقتصاد آنها می‌گذارد و صبر و انتظار هم روی خرید مردم و هم روی تولید تأثیر منفی می‌گذارد، از طولانی‌ شدن مذاکرات هسته‌ای و روندهای بعدی که تا یکی‌، دو ماه دیگر تحریم‌ها برداشته می‌شود و پس از آن تا مدتی که کارها روی روال می‌افتد، یکی از مشکلات ما بود.

وی در ادامه، اظهار داشت: پیش‌بینی ما در مورد درآمد نفتی امسال 25 میلیارد دلار است. در سال 90 درآمد نفتی کشور 119 میلیارد دلار بوده که این میزان در سال جاری به 25 میلیارد دلار رسیده است، تقریباً کمترین درآمد نفتی از سال 84 به بعد است و در طول 10 سال گذشته این میزان پایین‌ترین قیمت نفت است.

رئیس نهاد اجرایی کشور ادامه داد: دولت با برنامه‌ریزی که در این مدت داشت با همکاری بسیار ارزشمند مردم شرایط جدیدی را پدید آورد که از 6 ماهه دوم 93 آغاز شد و ما امروز آثار آن را می‌بینیم.

روحانی در پاسخ به سؤالی در مورد عبور از رکود در کشور که از رئیس‌جمهور نقل می‌شود، گفت:‌ رکود و رونق چارچوب خاص خود را دارد، وقتی در کشور در دو مرحله 3 ماهه به طور متوالی رشد اقتصادی داشته باشیم از آن به عنوان رونق اقتصادی یاد می‌شود و اگر این میزان در دو مرحله 3 ماهه رشد منفی داشته باشد، رکود نامیده می‌شود.

وی با بیان اینکه مسیر رشد اقتصادی کشور ادامه خواهد داشت، افزود: ممکن است در یک فصل و به عنوان مثال در 3 ماهه اول پیش‌بینی ما این است که رشد اقتصادی کمتر از سال قبل است و 3 ماهه دوم نیز ممکن است اینچنین باشد اما در 6 ماهه دوم ما می‌خواهیم وضع را تغییر دهیم که در پایان سال رشد مناسب داشته باشیم که انشا‌ءالله در سال آینده ما وضع بسیار بهتری را خواهیم داشت، هم به خاطر اینکه فروش نفت ما با محدودیت مواجه نخواهد بود و هم اینکه تحریم‌های بانکی و پولی کاملاً برداشته می‌شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد:  ما شاهد سفر انبوه مسافران خارجی به کشورمان هستیم و همه آنها می‌دانند که اقتصاد ایران به خاطر امنیت در این کشور، به خاطر نیروی تحصیل کرده و به دلیل انرژی و نیز شرایط منطقه‌ای که ایران از آن برخوردار است ایجاد شده و اینکه اساساً ایران دارای مرکزیتی در سطح منطقه است، به ایران روی آورده‌اند.

* پیام روحانی به مردم: آماده جهش اقتصادی باشید

روحانی اضافه کرد: شرایط اقتصادی ما در آینده کاملاً متفاوت خواهد بود، پیام من امشب به ملت ایران این است که باید همه برای یک جهش در تولید و رشد اقتصادی و شکوفایی اقتصادی آماده شویم و این به خاطر شرایط جدیدی است که پیش‌روی ما قرار دارد.

وی افزود: این شکوفایی تنها به خاطر این نیست که تحریم‌ها برداشته می‌شود، نه به خاطر اینکه اقتصاد مقاومتی اجرا و پیاده می‌شود بلکه به خاطر امید و حضوری است که ملت ایران در اقتصاد دارد.تحولات اقتصادی ما عمدتاً توسط مردم، بخش خصوصی و بخش عمومی غیر دولتی خواهد بود و دولت هم تسهیلات لازم را در اختیار بخش خصوصی و مردم خواهد گذاشت.

رئیس‌جمهور، اظهار داشت: اگر سیاست‌های ما سیاست‌های انقباضی و رکودی بود می‌بایست در سال 93 تورم‌ ما کاهش پیدا کند و همزمان رشد منفی اقتصادی داشته باشیم.

روحانی در همین زمینه، تصریح کرد: رشد اقتصادی ما در سال 92، منفی 1.9 درصد و در سال 93 مثبت 3درصد بوده است؛ اینکه ما توانسته‌ایم تورم را کاهش دهیم به خاطر انضباط مالی و پولی بوده است، بنده حساسیت زیادی روی این انضباط دارم و همه مسئولان بانک مرکزی به خوبی می‌دانند که با چه حساسیتی این انضباط را دنبال می‌کنم.

وی با بیان اینکه ما رشد پایه پولی را که عامل اصلی به شمار می‌رفت را مهار کردیم، اظهار داشت: امید، تحرک و حضور مردم در اقتصاد هم عامل بسیار مهمی به شمار می‌رود و ما در مسئله تورم همین روند کاهنده را ادامه خواهیم داد.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: رشد پایه پولی ما زیاد نبوده است، البته رشد پولی را شاهد بوده‌ایم و این رشد را در زمینه نقدینگی شاهد بوده‌ایم. نقدینگی ما رشد داشته و این شتاب موجود امری متفاوت با پایه پولی است.

روحانی گفت: در بحث مربوط به پایه پولی روند کاملاً کنترل شده است و رشد پایه پولی رشد محدودی است و ما این مسئله را در ارتباط با پایه پولی ادامه خواهیم داد و باید مراقبت‌های لازم توسط بانک مرکزی صورت گیرد.

وی ادامه داد: موضوع ضریب فزاینده بحث دیگری است ضریب فزاینده نمی‌تواند عاملی برای تورم به شمار رود اما رشد پایه پولی بسیار حساس است و باید مراقبت شود.

* بسته 30 بندی هفته آینده رونمایی می‌شود

وی در ادامه سخنان خود به تشریح بسته سیاست‌های جدید اقتصادی دولت پرداخت و گفت: قصد داریم سیاست‌هایی که برای عبور از رکود در سال‌های 92، 93 و حتی سال جاری برای رشد و رونق اقتصادی دنبال کردیم ادامه خواهد داشت، همچنین سیاست‌هایی که امسال در مجلس تصویب شد و آیین‌نامه سیاست‌های آن که در این چارچوب در دولت به تصویب رسید، همچنان ادامه خواهند داشت.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اجرای بسته سیاست‌های جدید اقتصادی به این معنا نیست که سیاست‌های قبلی دولت کنار گذاشته شده است.

روحانی تاکید کرد: ما اکنون به یک بسته جدید سیاست اقتصادی نیاز داریم که رونق ما را سرعت ببخشد و برای این کار سیاست‌های کوتاه مدت را در 30 بند تدوین کردیم و تیم اقتصادی هفته آینده جزئیات آن را تشریح می‌کنند.

وی با بیان اینکه با گذشت حدود 3 ماه در سال جاری و تحلیل برخی آمار و ارقام به این نتیجه رسیدیم که برای رونق اقتصادی نیاز به برخی تغییر و تحول‌ها داریم، گفت: به تیم اقتصادی دستور دادم در این زمینه مطالعه کنند و بسته سیاست‌های اقتصادی جدیدی را آماده کنند.

رئیس‌جمهور به مشکلات مختلف اقتصادی اشاره کرد و گفت:بورس یکی از همین زمینه‌هاست که در همین ارتباط تعدادی از وزرای کابینه اظهار نگرانی کرده بودند البته چون برای رسانه‌ها و مردم تازگی داشت، برایشان عجیب بود اما برای بنده که مشکلات را به صورت شفاهی در جلسات دولت و هم در جلسات اقتصادی این موضوع را مطرح می‌کردند این طور نبود.

روحانی افزود: البته به طور کلی بورس در اختیار دولت نیست اما می‌توانیم در رونق بخشیدن به آن کمک کنیم و ان‌شاءالله در آینده بورس شرایط بهتری خواهد داشت.

* جزئیات 4 اقدام بانکی جدید دولت

وی به مشکل تولید کنندگان در دریافت تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت: بسیاری از تولید کنندگان به دلیل نبودن منابع لازم برای دریافت تسهیلات مشکل دارند همچنین نسبت به نرخ بالای سود تسهیلات گلایه‌مندند که ما در این بسته سیاست‌های اقتصادی جدید برای حل این مشکل می‌خواهیم دست بانک‌ها را برای ارایه تسهیلات بازتر کنیم تا بتوانند تسهیلات ارزان‌تری پرداخت کنند.

رئیس‌جمهور افزود: همانطور که مطلع هستید بانک‌ها حدود 13 درصد از منابع و پول‌هایی که از طریق پس‌انداز مردم و غیره دریافت می‌کنند را نزد بانک مرکزی بگذارند که ما به بانک مرکزی در این بسته سیاست‌های جدید اجازه داده‌ایم که نسبت به بانک‌‌هایی که از انضباط مالی بهتری برخوردارند به عنوان یک اقدام تشویقی ضریب پس‌انداز منابع این بانک‌ها را تا 10 درصد کاهش دهند که عملی شدن این موضوع دست بانک‌ها را برای داشتن منابع بیشتر و ارایه تسهیلات ارزان‌تر بازتر کند.

روحانی گفت: علی‌رغم کاهش تورم نرخ سود بانکی نیز به طور محسوسی کاهش نیافت، همانطور که مطلع هستید نرخ سود بانکی باید از نرخ تورم تبعیت کند با این تفاصیل الان نرخ تورم ما 15 درصد بوده اما سود بانکی نسبت به این نرخ زیاد است و باید کاهش یابد، البته اگر هزینه بانک‌ها هم کاهش یابد می‌توان از این طریق سود بانکی را نیز کاهش داد.

وی به اختیار بانک مرکزی نسبت به کاهش ضریب ذخیره منابع بانک‌ها اشاره کرد و گفت: شرط عملی شدن این موضوع این است بانک مرکزی هفته به هفته شرایط تورم را بررسی کرده و تورم ماه به ماه ما حداکثر یک درصد باشد در حالی که اکنون تورم ماه به ماه ما حدود نیم درصد است و بررسی این موضوع هم به دلیل جلوگیری از افزایش پایه پولی، جلوگیری از رکود و سرعت بخشیدن به رونق است.

رئیس‌جمهور یکی دیگر از اقداماتی که در بسته سیاست‌های جدید اقتصادی در نظر گرفته شده بازار بین بانک‌ها عنوان کرد و گفت: همانطور که اطلاع دارید بانک‌ها از یکدیگر تسهیلات دریافت می‌کنند که نرخ این تسهیلات  حدود 29 درصد بوده که با توجه به این بسته سیاست‌های جدید بانک مرکزی را وارد عمل کردیم که این نرخ سود بانکی به 26 درصد رسیده است که تحقق این موضوع برای کاهش نرخ سود تسهیلات بسیار حائز اهمیت است.

روحانی افزود: از طرف دیگر در شرایط اقتصادی تولید کنندگان ما با انبارهای پر مواجه شدند در حالی که باید کالاهایشان بر اساس تقاضا به فروش برسد که ما باید در این مرحله تقاضا تحریک کرده و شرایط را فراهم کنیم که مشکلات مردم برای خرید این محصولا برطرف شود و به گونه‌ای بین عرضه و تقاضا هماهنگی ایجاد شود.

حجت‌الاسلام روحانی تأکید کرد: مشکلات مردم برای خرید از یک طرف و دولت نیز به‌عنوان مصرف‌کننده بزرگ است، بنابراین باید از یک طرف تقاضای دولت را زیاد و 7.5 هزار میلیارد تومان در مدت زمان 2 هفته آینده از طریق بودجه برای طرح‌های عمرانی زودبازده و در زمینه یارانه در برخی از بخش‌های تولیدی اعمال کنیم.

وی اضافه کرد: این بیش‌تر برای صادرات غیرنفتی است؛ چرا که اگر می‌خواهیم انبارها خالی نشود، یک راه آن تسهیل صادرات و راه دیگر خرید کالاهای داخلی است که به مردم برای خرید کالاهای با دوام تسهیلاتی را ارائه دهیم و 20 درصد منابع جدیدی که اکنون در حال به‌وجود آوردن آن هستیم به این امر اختصاص می‌دهیم تا مردم بتوانند کالاهایی را که می‌خواهند خریداری کنند و بانک‌ها به آنان تسهیلات دهند و شرایط ویژه‌ای برقرار می‌کنیم که اقساط آن طولانی می‌شود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بنده اقتصاد مقاومتی را یک اقتصاد درون‌زا می‌دانم، گفت: ما باید در درون تولیدات داخلی خود حرکت داشته باشیم و ما این اقدامات را هم در زمینه تسهیلاتی که تولید می‌خواهد که باید این تسهیلات را ارزان‌تر و بیش‌تر در اختیار مردم و بانک‌ها قرار دهیم و از طرف دیگر تحریک در تقاضا که مردم بتوانند راحت‌تر جنس را دریافت کنند و دولت نیز بتواند وارد عمل شود و در طرح‌های عمرانی تقاضای بیش‌تر داشته باشد و همچنین در صادرات غیرنفتی باید اقدام کنیم.

روحانی ادامه داد: در بسته‌ای که هفته آینده اعلام می‌شود، در قسمت اول بانک مرکزی می‌تواند بلافاصله عمل کند و به بانک‌های خوش‌حساب که می‌تواند به آنها مشوق بدهد، اعلام کند و منابع را در اختیار بانک‌ها قرار دهد، البته چارچوبی در این زمینه مقرر شده که این منابع جدید در کجاها مصرف شود و این قدم اولی است که می‌تواند بلافاصله انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه تسهیلاتی که باید به مردم ارائه دهیم ممکن است تدوین آئین‌نامه‌ها دو هفته‌ زمان ببرد و پس از آن اجرایی و عملیاتی می‌شود، اظهار داشت: 7.5 هزار میلیارد تومان دولت تا پایان هفته آینده می‌تواند به خزانه واریز کند و حرکتی ظرف دو، سه هفته آینده در بخش تولید احساس می‌شود و این تحرک می‌تواند رونق جدیدی را به بخش تولید کشورمان بدهد.

* پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران بزودی

رئیس جمهور بابت پرداخت بدهی‌های دولت به پیمانکاران گفت: پیمانکاران سال‌هاست برای دولت کار کردند و نتوانستند پول‌شان را از دولت دریافت کنند و از آغاز این دولت بخشی از بدهی پیمانکاران را پرداخت کردیم، اما با طلب آنها بسیار فاصله داریم و این بدهی دولت بخشی از آن پرداخت شده است.

وی افزود: از طرفی وقتی پیمانکاری از دولت طلب دارد و دولت پول وی را نمی‌دهد، پیمانکار باید برای اجرای پروژه از بانک‌ها پول بگیرد و این معوقه بانکی می‌شود و بانک‌ها نیز باید از  بانک مرکزی پول بگیرند که همه بدهکار یکدیگر هستند و معضلی را ایجاد کرده است.

روحانی خاطرنشان کرد: در 4-3 هفته متوالی برای شکستن سیکل بدهی و قفل ایجاد شده، بحث‌های بسیاری را انجام داده‌اند، این کار آغاز می‌شود و با اوراق مشارکت و هم با سکون که برای اولین بار در دولت اقدام می‌شود، البته نهایی نشده است و در دولت درباره آن بحث می‌شود اما در هفته‌های آینده اجرا می‌شود.

وی افزود: دولت در واقع بدهی خودش را به پیمانکاران پرداخت می‌کند و پیمانکار نیز می‌تواند اوراق را به بانک بدهد و بدهی خود را با بانک تسویه کند و بانک نیز می‌تواند آن اوراق را در اختیار بانک مرکزی قرار دهد و بنابراین این سیکل شکسته می‌شود و این اقدام دیگری است که می‌تواند انجام گیرد و بدهی‌هایی که به‌صورت زنجیره درست شده است، در جایی شکسته خواهد شد.

روحانی تصریح کرد: این موضوعات سرفصل‌هایی است که در این زمینه وجود دارد تا ما بتوانیم در ماه‌های آینده تحرکی را به رونق اقتصادی ببخشیم و بعد از آن به شرایط متفاوت با گذشته می‌رسیم که برای حل مسائل اقتصادی نیاز به برنامه بلندمدت داریم.

وی افزود: خوشبختانه تمام وزارتخانه‌ها بدون استثنا از جمله وزارتخانه‌های اقتصادی طرح‌های خود را آماده کرده‌اند که در چه زمینه‌ای سرمایه‌گذاری شود و اولویت‌های آنان کدام است و با کمپانی‌ها و شرکت‌های خارجی صحبت می‌شود.

رئیس جمهور افزود: همچنین با بخش خصوصی داخلی نیز صحبت می‌شود که من امشب از همه بخش خصوصی تقاضا کنم که خودشان را برای شرایط جدید کشور آماده کنند و در این شرایط جدید باید حماسه جدید اقتصادی را بیافرینیم.

روحانی تاکید کرد: در شرایط آینده خطوط اعتباری برای سرمایه‌گذاری خارجی به‌وجود می‌آید و شرایط جدیدی خواهد بود که کارآفرینان ما می‌توانند بهتر به منابع داخلی و خارجی دسترسی داشته باشند و پول‌هایی که مطرح می‌شود که در خارج به‌طور ذخیره داریم و آزاد می‌شود، عمدتاً پول بانک مرکزی است و پول‌هایی است که ریال آن قبلاً خرج شده است، اما بخشی از آن مربوط به خزانه دولت است و باید تسهیلاتی را فراهم آورد که شرایط بهتری پیش روی‌ ما است، منتهی این بسته می‌تواند برای دوران گذار تحرکی را در اقتصاد کشور ما ایجاد کند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارشی از سوی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری پرداخت و گفت: 30 نفر از نخبگان ایرانی که تاکنون در خارج از کشور فعالیت های خوبی داشته اند، به کشور باز گشته اند و صدها نفر دیگر هم که هم اکنون در خارج از کشور هستند، با ما همکاری خوبی دارند.

روحانی تصریح کرد: در شرایط پساتحریم و در همه زمینه‌ها از جمله فناوری وارد یک فضای رقابتی در سطح  بین المللی شدیم که در حال حاضر بسیاری از پروژه ها وجود دارد که یک طرف آن ایران است؛ پس از این باید تلاش کنیم که بهره وری را در اقتصاد افزایش دهیم.

وی افزود: معنای باز شدن دروازه ها این نیست که فناوری امکان رقابت نیابد؛ حمایت دولت از این شرکت ها در شرایط جدید حتما بیشتر می شود و این باید مطالبه همه رسانه ها از دولت باشد و از ما بخواهند که یکسال دیگر گزارش دهیم که شرکت های دانش بنیان سریعتر به اهداف خود رسیده اند.

رئیس جمهور گفت: بسیاری از پروژه‌های علمی نیاز به رقابت خارجی و شراکت در «برند» دارند، به همین منظور برای کمپانی‌های خارجی که به ایران سفر می‌کنند، این شرط را گذاشته‌ایم که بخشی از بازار داخلی را به آنها بدهیم مشروط بر اینکه با هم بتوانیم بخشی از بازار جهانی و منطقه‌ای را به دست بیاوریم.

روحانی خاطرنشان کرد: هدف ما از روز اول در مذاکرات هسته ای بر خلاف آنچه برخی ها سخن می گویند، رشد اقتصادی داخلی بوده و در بسیاری از زمینه ها که نیاز به سرمایه وجود دارد، باید جلو برویم.

وی افزود: حتی اگر تمام امکانات کشور بسیج شود، باز این سرمایه کافی نیست؛ وقتی وزیر نفت اعلام می کند که 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش انرژی نیاز داریم و وزیر راه و شهرسازی ما می گوید که نیاز به توسعه بنادر و ناوگان حمل و نقل هوایی و دریایی داریم، یعنی کار عظیمی پیش روی ما است.

رئیس جمهور به سفرهای استانی دولت اشاره کرد و گفت: در جلسات توسعه استان‌ها بسیاری از ایرانیان مقیم خارج یا حتی برخی خارجی‌ها  به ایران سفر می‌کنند و قرارداد امضا می‌کنند که  این نشان می دهد کشور ما جاذبه ها و ظرفیت‌های بسیاری دارد که باید از حالت بالقوه به فعلیت درآید.

روحانی تصریح کرد: در حال حاضر افراد جویای شغل تحصیلکرده هستند و بخش عمده‌ای از افراد جویای شغل نیز از بانوان هستند؛ بنابراین وقتی ترکیب و تحصیلات افراد جویای شغل تغییر کرده، باید بتوانیم با فناوری‌های جدید و سرمایه گذاری شرایط اشتغال را برای کشور فراهم کنیم، رشد اقتصادی در بخش هایی ممکن است اشتغال‌زا نباشد، اما دولت به تولید بیشتر توجه دارد، زیرا یکی از اهداف ما کاهش نرخ بیکاری است.

وی گفت: به هر استانی که سفر می‌کنم، یکی از سوالاتم نرخ بیکاری در آن استان است به عنوان مثال در استان مازندران اعلام کردند بیکاری 0.4 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، اشتغال، امر مهمی است که واحدهای صنعتی کوچک و متوسط، یکی از اولویت‌های ما هستند.

روحانی با اشاره به آمارها اشتغال در بخش کشاورزی رو به رشد عنوان کرد و گفت: در زمینه کشاورزی طرحی را برای تجهیز زمین‌ها اجرا می‌کنیم که این امر در راستای اشتغال‌زایی است، مشکلات فراوانی در بخش آب، حمل و نقل، اشتغال و رونق اقتصادی داریم.

وی به صادرات غیرنفتی اشاره کرد و گفت: صادرات غیرنفتی ما به کشورهای همسایه در حال افزایش است. امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور، روابط خوبی با همه همسایگان خود داشته باشیم که به غیر از یکی دو کشور، این روابط در حال شکل‌گیری است و از همین جا خطاب به کشورهای منطقه می‌گویم، بیاییم برای ثبات، امنیت منطقه و توسعه با هم مشارکت کنیم.

رئیس جمهور افزود: باید برای رونق اقتصادی تلاش کنیم، زیرا رونق اقتصادی پایه‌ای برای مبارزه با تروریسم است. امیدواریم شاهد منطقه ای امن‌تر باشیم، در زمینه سلامت و امنیت قضایی به سیاست های خود پایبند هستیم و ادامه می دهیم.

روحانی در پایان با آروزی روزهای خوب را برای ملت، خاطرنشان کرد: مردم ما در انتخابات سال 92 فقط پای صندوق نیامدند رفتار مردم ما تا امروز رفتار حمایتی و مشارکتی بوده است آرزوی من رفاه، خوشبختی و بهروزی ملت ایران است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/38


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads