کد خبر: 91763 - تاریخ: سه‌شنبه، 6 اکتبر 2015 - 16:07

همه آنچه در جلسه استیضاح آخوندی گذشت؛

وزیر راه ماندنی شد/ استیضاح رای نیاورد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی با ادامه حضور آخوندی در وزارت راه موافقت کردند.

به گزارش خوبان: در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

این استیضاح مدتها است که در کمیسیون عمران در حال بررسی است اما با اعمال نظر هیات رئیسه تا هفته گذشته اعلام وصول نشده بود.

بر اساس این گزارش فراکسیون اصولگرایان در برابر این استیضاح سکوت کرده و هیچ یک از اعضای هیئت رئیسه فراکسیون این استیضاح را امضاء نکرده اند.

فراکسیون رهروان نیز در جلسه صبح امروز خود، اعلام کرده است که با این استیضاح مخالف است. بنابراین هیچ کدام از فراکسیون های سیاسی مجلس از این استیضاح حمایت نکردند. عدم حمایت فراکسیون های سیاسی مجلس از استیضاح آخوندی در کنار توصیه نهادها، دستگاه ها و فعالیت شدید معاونان پارلمانی وزارت راه و شهرسازی طی روزهای گذشته وضعیت استیضاح را مبهم کرده است.

محورهای استیضاح وزیر راه و شهرسازی

در طرح استیضاح وزیر راه که با امضاء ۱۵ نفر از نمایندگان خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته شده است، ۵ محور برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی عنوان شده است.

۱ ـ عدم انجام تعهدات زمان اخذ رای اعتماد از قبیل:

ـ عدم عمل به تعهد خود مبنی بر تاسیس و فعالیت سازمان ایمنی جاده ها

ـ بدون اقدام و پاسخ ماندن ایرادات عملکردی و برنامه ای مندرج در گزارش ماده ۴۹ کمیسیون عمران

۲ ـ مشکلات حوزه عمومی وزارتخانه از قبیل:

ـ عزل و نصب های بدون دلیل و حذف نیروهای مومن

ـ عدم اعلام موضع شفاف نسبت به فتنه و سران آن

ـ عدم اجرای احکام قانون برنامه پنجم توسعه

ـ عدم توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی

ـ عدم توجه به اجرای قوانین ایثارگران

۳ ـ مشکلات حوزه زمین، مسکن شهری و روستایی از قبیل:

ـ ناتوانی وزیر در ساماندهی بازار مسکن و اتمام پروژه های مسکن مهر

ـ عدم نظارت جامع بر اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و ورودهای غیر قانونی و خارج از صلاحیت در این حوزه

ـ رهاکردن پروژه های نیمه تمام ساخت ابنیه و ساختمان های عمومی در برخی از استانهای کشور با وجود پیشرفت فیزیکی بالا و نیاز مبرم مردم به آنها مانند بیمارستان ها و کتابخانه ها

ـ عدم اراده جدی و موثر در تعیین تکلیف اراضی شمال و شرق تهران در جهت احقاق حقوق مردم حسب فرمایش مقام معظم رهبری.

ـ عدم ارائه برنامه و سیاست مشخص در حوزه تامین مسکن و عدم حمایت از مسکن محرومان

۴ ـ مشکلات حوزه حمل و نقل از قبیل:

ـ افزایش خروج قطارها از ریل و تخلفات گسترده مالی و حقوقی و اقدامات مغایر قانون در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی به دلیل غیرقانونی بودن هیئت مدیره فعلی

ـ عدم توجه به ایمنی و کنترل پرواز و عملکرد ایمن فرودگاه ها

ـ عدم توجه به مطالبه عمومی در اعلام دلایل سانحه آنتونوف و فلایت چک

ـ عدم توجه به آمار تصادفات و کشته های جاده ای و رفع نقاط حادثه خیز

ـ افزایش عقب ماندگی در ترانزیت و توسعه کریدورهای بین المللی

ـ بی توجهی به نوسازی ناوگان و تداوم سوانح جاده ای مانند افزاش آتش سوزی ناوگان عمومی

ـ عدم توجه به تعطیلی گسترده پروژه های راهسازی

۵ ـ مشکلات حوزه مالی وزارتخانه از قبیل:

ـ خریدهای خارجی به ویژه در حوزه های ریلی و دریایی با وجود تولیدات مشابه داخلی

ـ عقد قراردادهای مبهم و غیرشفاف با قیمت های واقعی

ـ بروکراسی شدید، ناتوانی در شناسایی و جذب سرمایه های داخلی و خارجی و بکارگیری نقدینگی جامعه در عمران کشور و عدم موفقیت در جذب تسهیلات خارجی (فاینانس)

ـ تبعیض در توزیع و تخصیص اعتبارات به طرح ها و پروژه های نیمه تمام در استانها

این استیضاح به امضاء حسن کامران، مجتبی رحماندوست، مهدی کوچک زاده، حسینعلی حاجی دلیگانی، بهرام بیراوند، موسی الرضا ثروتی، سید محمود نبویان، جواد کریمی قدوسی، روح الله حسینیان، حمید رسایی، عبدالله سامری، سید ناصر وسوی لارگانی، نیره اخوان بی طرف، فاطمه آلیا و زهره طبیب زاده نوری رسیده است.

متن استیضاح وزیر راه و شهرسازی در هنگام اعلام وصول در هفته گذشته ۱۳ امضاء داشت که امروز دو امضاء دیگر به آن اضافه شده است.

ثروتی: مقایسه آخوندی با نیکزاد/نابسامانی‌ها ناشی از سوء مدیریت است نه کمبود اعتبارات

در ابتدای این جلسه موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در موافقت با این استیضاح گفت: نمایندگان مجلس برای نظارت بر وزرا، ابزارهایی در اختیار دارند؛ مذاکره، رایزنی، تذکرات کتبی و شفاهی و سئوال از وزیر از جمله این ابزارهاست.

وی ادامه داد: استیضاح‌کنندگان علاوه بر پیمودن همه این راه‌ها، جلساتی را دو بار با آقای لاریجانی و دو بار با آقای ابوترابی و مشترک با وزیر راه و شهرسازی برای بررسی مشکلات برگزار کردند، اما متاسفانه به وعده‌ها عمل نشد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی ایجاد رکود در جامعه را علت اصلی این استیضاح خواند و گفت: پروژه‌های عمرانی و مسکن مهر راکد شد‌ه‌اند، افزایش مکرر قیمت‌ها، عدم اجرای وعده‌های وزیر مبنی بر عدم افزایش قیمت مسکن و مزخرف خواندن طرح‌های مسکن مهر از جمله علل استیضاح وزیر راه و شهرسازی است.

ثروتی با بیان اینکه مسکن مهر از طرح‌های خوبی است که مورد تائید رهبری قرار گرفته است، گفت: عدم اجرای قانون حمل و نقل عمومی، کاهش پروازها، تأخیرهای پیاپی، فقدان راه‌های روستایی و عدم توازن منطقه‌ای از محورهای مهم استیضاح است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استیضاح وزیر راه سیاسی نیست، گفت: این استیضاح در راستای حل مشکلات مردم انجام شده است.

وی با انتقاد از بی‌مسئولیتی مجموعه وزارت راه نسبت به پاسخگویی به نمایندگان گفت: به خاطر فقدان اعتبار و تحریم‌ها، همه کارها خوابیده است؛ بسیاری از نابسامانی‌ها ناشی از سوء مدیریت است نه کمبود اعتبارات.

ثروتی ادامه داد: در قانون بودجه، روش‌های متعددی برای پرداخت بدهی پیمانکاران شامل پرداخت سهام، فاینانس و… پیش‌بینی شده است اما وزارت راه از هیچ یک از این راهکارها برای حل مشکلات پیمانکاران استفاده نکرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: مقام معظم رهبری در سفری که به خراسان شمالی داشتند در راستای حل مشکلات زائران تاکید کردند که پروژه راه‌آهن شمال هر چه زودتر اجرا شود؛ پروژه آغاز به کار کرد و شش ماه هم فعالیت داشت، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم، در ماه‌های ابتدایی این پروژه لغو شد.

وی ادامه داد: دادگاه حکم داد که پروژه باید اجرا شود اما وزیر استنکاف کرد، در نتیجه فاینانس‌ها متوقف شد و جلسات متعدد با وزیر هیچ تاثیری در بهبود اوضاع نداشت.

ثروتی در ادامه با اشاره به توقف وام‌های روستایی، مقاوم‌سازی و مسکن، گفت: ضمانت‌های زنجیره‌ای از روستاییان پذیرفته نمی‌شود، درخواست ضامن کارمند می‌کنند که پیدا کردن آن برای روستاییان امکانپذیر نیست.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم هماهنگی سیستم اقتصادی با وزارت راه و شهرسازی، گفت: از ۱۱۲ برنامه ارائه شده توسط وزیر راه و شهرسازی در زمان رای اعتماد، ۸۴ درصد برنامه‌ها نیاز به اعتبار نداشت، اما اجرایی نشده است.

وی خطاب به نمایندگان گفت: تحرک و پویایی زمان وزارت آقای نیکزاد را با امروز مقایسه کنید.

رحماندوست: وزارت راه به تکالیف خود در تامین مسکن ایثارگران عمل نکرده است

در ادامه مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران نیز در موافقت با این استیضاح موارد عدم رعایت قانون در زمینه حل مشکلات ایثارگران در تهیه مسکن، بلیت هواپیما و مناسب سازی راه ها را تشریح کرد.

وی ادامه داد: آقای آخوندی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی زمانی که مورد سوال قرار گرفتند درخصوص تامین مسکن ایثارگران اعلام کردند که خودم شخصا متولی این کار هستم و مسئله را حل می کنم و نه در حد قانون بلکه فراتر از قانون برای حل مشکل مسکن ایثارگران اقدام می کنند.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: قانون برنامه پنجم توسعه وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرده است که مسکن جانبازان بالای ۵ درصد را تامین کند. عدم واگذاری مسکن ایثارگران و رخوت در وزارت راه و شهرسازی بستری برای تصاحب اموال بیت المال شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی افزود: وزارت راه و شهرسازی تسهیلاتی که در قالب تسهیلات مسکن ایثارگران پرداخت می کند به معنای تامین مسکن ایثارگران تلقی می کند که این امر اشتباه است.

وی استیضاح را در راستای وظیفه نظارت نمایندگان خواند و تصریح کرد: تذکرات شفاهی و کتبی و طرح سوال وزارتخانه را مجبور به اجرای وظایف خود نکرد بنابراین ما ناچار به استیضاح شدیم.

نماینده مردم تهران در ادامه مشکلات استخدام ایثارگران را یکی دیگر از محورهای استیضاح خواند و گفت: فرزندان شهدا درخصوص استخدام در این وزارتخانه با مشکل روبرو هستند. اگر چه مجموعه ستادی مشکل آنها را حل کرده اما شرکت های زیرمجموعه مانند هما برای حل این مشکل همکاری نمی کند.

عضو کمیسیون اجتماعی بلیت هواپیما ایثارگران را یکی دیگر از مشکلات موجود خواند و اظهار داشت: قانون خدمت رسانی به ایثارگران وزارت راه را مکلف می کند که با ارائه کارت ایثارگری خانواده های شهدا و جانبازان از پرداخت ۵۰ درصد بهای بلیت معاف شوند و در پروازهای خارجی نیز فقط برای یک بار در سال از این امتیاز استفاده کنند اما وزارت راه برای تحقق قانون در این بخش اقدام نمی کند.

وی عدم مناسب سازی مسیرها برای جانبازان، معلولان و سالمندان را یکی دیگر از محورهای استیضاح خواند و گفت: آقای وزیر سالی یک روز روی ویلچر بنشینید و ببینید مردم چه می کشند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: مناسب سازی مسیرها برای ویلچر سالهاست که در کشورهای مختلف اجرا شده است اما با توجه به الزامات قانونی مناسب سازی مسیرها توسط وزارت راه مورد غفلت قرار گرفته است. داستان دایی جون شهردار را بخوانید تا ببینید وزارت راه در زمینه مناسب سازی مسیرها چه کرده است.

لارگانی: مبارزه با فساد با واگذاری‌های متعدد به شرکت‌ها و افراد نورچشمی در تضاد است

همچنین سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در موافقت با این استیضاح گفت: هدفم از پیگیری این استیضاح، احقاق حقوق ملت مظلومی است که باید صدای رسای آنها در این مجلس باشیم.

وی با اشاره به اینکه قسم یاد می‌کنیم که اهداف سیاسی دلیل این استیضاح نیست، افزود: بی‌عدالتی در توزیع اعتبار بین استان‌ها و توزیع اعتبار بر اساس چانه‌زنی در وزارتخانه‌ی شما رواج دارد و به شدت در این حوزه مشاهده می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با طرح این سئوال که آیا این عدالت است؟ افزود: شما به شهرستانی ۲۰ میلیون تومان اعتبار می‌دهید اما به یک شهرستان مشابه برای دادن ۱۰ میلیون تومان خسّت به خرج می‌دهید؛ چرا روستاییانی که به احمدی نژاد یا روحانی رأی دادند باید تاوان سیاست‌بازی را بدهند؟

موسوی لارگانی ادامه داد: شما در جریان کسب رای اعتماد از مجلس، وعده دسترسی آزاد به اطلاعات را داده بودید اما پاسخ دهید که علت عقد قرارداد با ترکِ تشریفات در راه‌آهن و قرارداد با شرکت ابن‌سینا که از وابستگان شماست، چیست؛ چرا خون برخی برای شما رنگین‌تر است؟

وی گفت: علت امتیاز فراوان شما به برخی چهره‌ها چیست، آیا رکود بی‌سابقه در صنعت مسکن در دوران شما پذیرفتنی است یا نه؛ شما چه برنامه تاثیرگذاری در صنعت ساختمان انجام دادید؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه شما در زمان کسب رای اعتماد، مبارزه با فساد بود، اما آیا مبارزه با فساد در وزارت راه با واگذاری‌های متعدد به شرکت‌ها و افراد نورچشمی در تضاد نیست؟

موسوی لارگانی تصریح کرد: قرار بود نسبت به مهندسی ساختار وزارتخانه کاری کرده و به مجلس گزارش دهید اما دریغ از یک اقدام عملی و گزارشی که به صحن مجلس ارائه دهید.

وی با اشاره به وعده وزیر راه برای تسویه حساب با پیمانکاران حوزه راه و شهرسازی، ادامه داد: هر روز، پس از گذشت دو سال از مسئولیت شما، شاهد مراجعه بیشتر پیمانکاران و طلبکاران به وزارت راه هستیم؛ در حالی که به واسطه همین بدهی‌ها و عدم بازپرداخت آنها، هزاران شغل در کشور از بین رفته است.

موسوی لارگانی گفت: وزارتخانه راه که باید محل کار و تلاش باشد در دو سال گذشته تبدیل به محلی برای فعالیت سیاسی برخی چهره‌ها شده است که تامین مسکن برای مستضعفین را مزخرف می‌دانند و با این سخنان، با اندیشه‌های امام و رهبری مقابله می‌کنند.

این نماینده استیضاح‌کننده ادامه داد: شما برای روستاها چه کردید، مجلس برای آسفالت راه‌ها دو میلیارد اعتبار اختصاص داد اما این اعتبار کجا هزینه شد؟ چرا روستاها هر روز بیشتر از گذشته خالی از سکنه می‌شود؟ من به عنوان یک روستازاده سرِ پلِ صراط از شما خواهم پرسید که چرا بی‌عدالتی شما باعث شد روستاها هر روز پس‌رفت کنند.

وی با اشاره به اینکه همین روستاییان هستند که امام فرمود پشتوانه انقلاب خواهند بود، ادامه داد: اگر رئیس‌جمهور و وزیر شدید، با رأی روستاییان بوده است. حال چرا باید یک روستایی چند سال در نوبت وام مسکن ۱۲ میلیون تومانی باشد؛ وامی که فقط با آن می‌توان سرویس بهداشتی یک مسکن را ساخت؟

عضو فراکسیون رهروان ولایت ادامه داد: تکلیف ۱.۵ میلیاردی که خرج مهمانسرای پشت وزارتخانه نمودید آن هم به دستور یکی از بستگان خود، چیست؟

موسوی لارگانی گفت: دو سال است که تسهیلات روستایی را افزیش ندادید چرا در دوران وزارت شما اجرای ماده ۱۹۴ قانون برنامه پنجم توسعه فراموش شده و میزان تسهیلات روستایی از ۴۰۰ هزار واحد در سال ۹۲ به ۲۰ هزار واحد در سال ۹۴ رسیده است.

وی ادامه داد: بزرگترین سهم سبد خانوارهای مستضعف، مسکن است اما شاهد هیچ اقدامی از جانب شما نبوده‌ایم؛ چرا فقط به انتقاد از طرح‌های قبلی می‌پردازید و هیچ جایگزینی هم برای آن معرفی نمی‌کنید؟

نماینده مردم فلاورجان با اشاره به اینکه آیا راه دیگری برای انتقاد از دولت قبل ندارید؟ ادامه داد: مسکن مهر با پول مردم مستضعف ساخته شده است که شما آن را ناتمام گذاشته‌اید. دو سال است که از مسکن اجتماعی حرف می‌زنید اما برای تحقق آن هیچ اقدامی انجام نداده‌اید.

موسوی لارگانی تصریح کرد: بارها در سخنرانی‌های خود عنوان کردید که آسفالت معابر روستایی رشد ۲۰۰ درصدی داشته؛ پس به مردم و نمایندگان آنها بگویید این رشد در کدام مناطق صورت گرفته است.

وی در پایان با بیان اینکه عده‌ای تلاش می‌کنند این استیضاح را سیاسی جلوه بدهند، گفت: من عضو فراکسیون رهروان ولایت هستم و کاری با پایداری‌ها ندارم، پس کار را سیاسی نکنید.

رسایی:حوزه مسکن رها شده و آخوندی تسلطی بر آن ندارد

حمید رسایی در جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه پیش از استیضاح دو سئوال از وزیر مطرح شده است، گفت: آقای آخوندی در سال ۹۲ با وعده‌هایی که داد و با اختلاف ۸ رای وزیر شد، اما عملکرد ایشان باعث شد که در اردیبهشت ۹۳ اولین سئوال از وی مطرح شود.

وی افزود: آقای آخوندی در آن زمان گفت که من هنوز زمان کافی برای کار نداشتم به همین دلیل سئوال کننده که امروز یکی‌از استیضاح‌کنندگان است، سئوال خود را پس گرفت، اما یک سال بعد سئوال دوم را من مطرح کردم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه پس از طرح سئوال، اقای آخوندی با اختلاف یک رای از کارت زرد مجلس رها شد و بعدا معلوم شد که اشتباه صورت گرفته است، ادامه داد: با گذشت فرصت سه‌ماهه از آن سئوال و عدم تغییر وضعیت، مجددا سئوال خود را درباره مسکن مهر مطرح کردم. همان یک رای نیز اشتباه بوده است.

رسایی با اشاره به گفته‌های برخی نمایندگان که استیضاح را سیاسی می‌خوانند، اظهار داشت: اگر استیضاح سیاسی بود، آیا باید این اندازه مماشات می‌کردیم؟ آیا اعتراض مردم به روند طولانی تعیین تکلیف مسکن مهر و نیز اعتراض رهبر انقلاب به این موضوع در هفته دولت سیاسی است؟

وی تصریح کرد: آیا پیگیری تکمیل این پروژه‌ها سیاسی‌کاری است!؟ پس برای اینکه سیاسی نباشیم یا مجلس را تعطیل کنیم و یا به مدح و ثنای آقایان بپردازیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه طی دو سال اخیر کمترین اعتبار به پروژه‌های بانک مسکن اختصاص یافته است، عنوان کرد: وزیر و معاونان وی در خرداد ۹۳ گفتند پروژه‌های مسکن مهر تا سال ۹۴ تمام می‌شود، اما در بهمن ۹۳ وعده تکمیل پروژه‌ها در سال ۹۵ را دادند و مدتی بعد سال ۹۶ را وعده دادند.

رسایی با اشاره به اختلاف آمار واحدهای تحویل داده شده مسکن مهر و واحدهای فروش اقساطی و به دست آمدن عدد ۲۶۰ هزار از این اختلاف، گفت: معنای این آمار این است که ۲۶۰ هزار خانوار در عین حال که اقساط مسکن مهر را پرداخت می‌کنند، مسکن خود را تحویل نگرفته‌اند و این در حالی است که فروش این واحدها به صورت اقساطی بوده است، اما این مالکان هم اقساط را می‌پردازند و هم به دلیل آنکه خانه آنها تکمیل نشده، اجاره مسکن می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: بارها این افراد جلوی مجلس تجمع کرده‌اند و جلوی ما را به خاطر این مشکل گرفته‌اند.

نماینده مردم تهران سپس فیلمی از اظهارات مشتریان بلاتکلیف مسکن مهر و نمونه‌هایی از واحدهای نیمه‌تمام و یا تحویل داده شده فاقد امکانات در صحن مجلس پخش کرد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه من با نگاه سیاسی در اینجا حاضر نشده‌ام، تصریح کرد: برای اینکه روز قیامت بتوانم جواب بدهم اینجا آمده‌ام و صحبت می‌کنم.

رسایی خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: تنها جوابی که تاکنون از شما شنیده‌ایم، عدم وجود منابع مالی بوده است؛ در حالی که بنا به گزارش بانک مسکن، بازپرداخت اقساط مسکن مهر به ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده و هر ماه نیز ۴۰۰ میلیارد تومان به آن اضافه می‌شود؛ این در حالی است که طبق گفته مسئولان وزارتخانه فقط ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مسکن مهر لازم بوده است که وزارتخانه ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز بیشتر دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: کاری که این وزارتخانه کرده این بوده است که ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار را بابت بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی پرداخت کرده است! این دیگر خلاف مروت در حق مردم است! بانک مسکن بدهی‌اش را از راه دیگر تامین کند.

وی تاکید کرد: مشکل اینجاست که حوزه مسکن رها شده و آقای وزیر تسلطی به این امور ندارد.

لاریجانی:اظهارات رسایی درباره اشتباه در رای‌گیری هیات رئیسه صحت ندارد

پس از اتمام سخنان حمید رسایی نیز علی لاریجانی رئیس مجلس با اشاره به بخشی از سخنان رسایی، گفت: آقای رسایی نکته‌ای را درباره سئوال گذشته از وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد و گفت که ایشان با اختلاف یک رای از کارت زرد مجلس رها شده و بعدا معلوم شده است که رای‌گیری اشتباه بوده است.

وی افزود: این مسئله مربوط به هیات رئیسه است و ما چنین چیزی را تایید نمی‌کنیم. رئیس مجلس در پاسخ به اصرار رسایی برای صحبت مجدد در این زمینه و قرار گرفتن پشت تریبون تاکید کرد: تخلف نکنید، شما حرفتان را زدید؛ شما اتهامی را به هیات رئیسه زدید و هیات رئیسه هم دارد جواب شما را می‌دهد.

لاریجانی گفت: بررسی‌های ما حرف شما را تایید نمی‌کند؛ سئوال انجام شده اما رای لازم را نیاورده است.

لحظاتی بعد رئیس مجلس آمار مربوط به آرای نمایندگان در قانع شدن از پاسخ‌های آخوندی در اردیبهشت ماه سال جاری را اعلام کرد که بر اساس آن از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر، مجلس با ۱۰۷ رای موافق و ۸۴ رای مخالف از پاسخ‌های آخوندی قانع شده بود.

کوچک زاده: استیضاح آخوندی؛ استیضاح پابرهنگان علیه کابینه تنبل و مرفه است

مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران هم در موافقت با این استیضاح، گفت: صحبت من با ملت نجیب و شریف ایران است، ملت نجیب و شریف ایران در دو، سه هفته اخیر که پس از تلاش‌های بسیار این استیضاح، از قید قضاوت‌ها و برداشت‌های سلیقه‌ای شده و در مسیر قانونی خود قرار گرفت. شارلاتانیزم رسانه‌ای، خدمتگزار به کانون‌های قدرت و ثروت، تلاش وافری نمود تا این استیضاح را جناحی و باندی معرفی کند و ضرب‌الامثل «کافر همه را به کیش خود پندارد»، مصداقی واقعی پیدا کند.

وی افزود: من می‌خواهم عرض کنم که این جماعت اگر یک حرف درست زده باشند، همین است؛ این استیضاح از نظر من که آن را امضا کرده‌ام با توجه به مصادیق معدودی که برخواهم شمرد، صد درصد در خدمت منافع یک جماعت و به ضرر یک جماعت دیگر است.

کوچک‌زاده ادامه داد: این استیضاح در صدد است فریاد بی‌خانمان‌ها و بیغوله‌نشینان را که از دستِ مالکان و مستغلات‌داران به ستوه آمده و به امید تهیه سرپناهی، همه دارایی‌هایشان را در مسکن مهر و بر اساس قراردادی که امضاکننده آن نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است، ریخته‌اند را به گوش همگان برساند.

وی گفت: همین شارلاتان‌های رسانه‌ای حرف بیجای مرفهان بی‌درد را مبنی بر مزخرف بودن این طرح، مکرر منعکس می‌کنند.

نماینده مردم تهران افزود: این استیضاح می‌خواهد منعکس‌کننده فریاد پابرهنگانی باشد که می‌گویند اگر برای آسفالت کردن فضاهای بین بلوک‌های مسکن مهر، بودجه نیست؛ می‌گویند پس اگر بودجه نیست چرا از روستای کوشک‌زرد تا دمِ ویلای آقای جهانگیری قابل آسفالت کردن است. اگر بودجه نیست چرا برای آسفالت مسیر ویلای فلان وزیر و فلان رئیس‌جمهور، از ابتدای روستای ییلاقی‌شان بودجه است؟

وی ادامه داد: این استیضاح می‌خواهد حرف کسانی را بازتاب کند که می‌گویند اگر بودجه برای ارتقای حمل و نقل عمومی اعم از زمینی و هوایی نیست، پس چرا برای خرید ایرباس برای سفرهای رئیس‌جمهور به نیویورک بودجه است؟

کوچک‌زاده با اشاره به اینکه این استیضاح فریاد کارشناسان و مدیران عالم و متعهدی است که قرار نبود اتوبوسی جابجا شوند، ادامه داد: با ورود شما که از بیست سالگی معاون وزیر و وزیر بوده‌اید و حتماً هم بدون رانت و آشنایی با فلان آیت‌الله‌ها و مسئولین‌ بوده است، جوانان دلسوز اتوبوسی برکنار شدند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: با بودجه وزارت نفت برای تحصیل به انگلستان اعزام شدید و بعد از اخذ درجه دکتری، خدمات دریافتی از نظام را با پذیرش ریاست ستاد فتنه جبران نمودید و جوانان دلسوز را قلع و قمع کردید.

وی تصریح کرد: این استیضاح فریاد کامیون‌داران مظلومی است که بی‌هیچ حمایتی از سوی شما و وزارتخانه تحت امرتان در برابر زورگویی‌ها، باندبازی‌ها و بی‌کفایتی‌های مدیریت گمرک بوشهر در مساله تخلیه بار به حال خود رها شدند؛ یک کامیون‌دار گاهی 20 روز معطل می‌شود چون وابسته به آقایان نیست.

کوچک‌زاده ادامه داد: این استیضاح می‌خواهد حرف منطقی و حق جوانان فرهیخته، باعُرضه و عالمی را منعکس کند که می‌گویند آقای آخوندی می‌توان حداقل بخشی از کسری منابع مسکن مهر را از محل بیش از هفت هزار میلیارد تومان اقساط بازداشتی و فروش زمین‌ها با کاربری اداری تجاری در مجموعه‌های مهر جبران نمود، اما آقای وزیر برای اثبات سخن بی‌جایی که مرتکب شد، هر پیشنهاد سازنده‌ای را مثل آقای رئیس‌جمهور نادیده گرفته و بر اساس خود محوری و خودرأیی می‌تازد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این استیضاح، استیضاح متعهدانِ به اهل علیه وزیری است که وقت گرفتن رای از مردم، هم خودش و هم رئیس‌اش هزار وعده وعید بی‌جا به مردم دادند اما دریغ از عمل به یکی از این وعده‌ها.

وی ادامه دد: آقای رئیس‌جمهور قرار بود صد روزه مشکلات ملت را حل کند و امروز دو سال گذشته است. آقای رئیس‌جمهور بنا نبود از خزانه خالی، ساختمان ریاست جمهوری را با چند میلیارد بازسازی کنید و بنا نبود با خزانه خالی با هواپیمای اختصاصی جدید خریداری شده به نیویورک سفر کنید؛ بنا بود به دردِ دل مردم برسید نه اینکه وزیر خود را مامور دست دادن با شیطان کنید.

کوچک‌زاده یادآور شد: استیضاح ما، استیضاح باند و گروه پیاده و پابرهنه علیه کابینه تنبلی، مرفه و عهدشکن و بی‌توجه به مسائل مردم است.

به گزارش خبرنگار مهر، در جریان سخنان کوچک‌زاده، وزرا همچون وزیر اقتصاد اعتراضاتی را سر دادند و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز برای بیان اعتراضات خود به هیات رئیسه رفت.

هاشمی:انتقاد از افزایش ۲۰۰ درصدی حوادث هوایی در دولت روحانی

در ادامه جلسه بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی، مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی، آماری در خصوص افزایش حوادث هوایی در دوران وزارت وی ارائه داد.

هاشمی گفت: در سال ۲۰۰۸ آمار حوادث هوایی در ایران ۲۰۰ درصد بالاتر از متوسط جهانی بود. در سال ۲۰۰۹ این آمار به ۹۰ درصد کاهش یافت. در سال ۲۰۱۰ این آمار به ۱۵ درصد رسید و در سال ۲۰۱۱ روند افزایشی آن آغاز شد و این آمار به ۱۸ درصد بیشتر از متوسط جهانی رسید.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۲ آمار حوادث هوایی در ایران ۱۹ درصد بالاتر از متوسط جهانی، در سال ۲۰۱۳ میزان ۵۰ درصد بالاتر از متوسط جهانی، در سال ۲۰۱۴ میزان ۱۵۰ درصد بالاتر از متوسط جهانی و در سال ۲۰۱۵ بر اساس برآوردهای انجام شده ۲۲۰ درصد بالاتر از متوسط جهانی ارزیابی شده است.

هاشمی عدم بکارگیری افراد توانمند و مدیران کارشناس را علت اصلی افزایش حوادث هوایی خواند و گفت چرا علی رغم نظر سازمان بازرسی، برخی پروازها انجام شده است؟

رئیس کمیسیون عمران چرا در سقوط هواپیمای آنتونوف کسی برکنار نشد و عذرخواهی صورت نگرفت.

وی ادامه داد: هواپیمایی که در کیش سقوط کرد از آب بیرون نیامد و جنازه ها نیز خوراک کوسه ها شد.

هاشمی علت اصلی حوادث هوایی اخیر را واگذاری آزمایش هواپیما به شرکت های هواپیمایی خواند و گفت: بعداً مشخص شد علت این مشکل این بود که شلنگ های رفت و برگشت هواپیما اشتباه بسته شده بود.

وی تصریح کرد: وقتی کار نظارت به شرکتها واگذار شود مدیر عامل با فحش و ناسزا هواپیما را به پرواز در می آورد.

رئیس کمیسیون عمران خطاب به آخوندی گفت: شما برای نظارت بر شرکتهای هواپیمایی وقت نمی گذارید اما وقت برای راه اندازی میز زنان در وزارت خانه، نظریه پردازی های اقتصادی، بازدید از خانه هنرمندان، تشکیل تالار گفتگوی شهر دارید.

هاشمی تصریح کرد: این گپ و گفت های نسبی و سببی را کنار بگذارید و به درد مردم برسید.

وی گفت: ۴۰ درصد مشکلات رکود مربوط به این وزارتخانه است.

رئیس کمیسیون عمران با اشاره به انتخابات نظام مهندسی ساختمان گفت: قانون شرایط کسانی که می توانند برای این انتخابات نامزد شوند را مشخص کرده است اما شما ۲۴ ساعت مانده به انتخابات، شرایط جدیدی را از جانب خود اعلام می کنید، شما درست است آخوندی هستید، اما آخوند نیستید که فتوا می دهید «جایز نیست».

وی همچنین از انتصاب دوستان آخوندی در مجمع شرکتهای فرودگاهی انتقاد کرد.

هاشمی گفت: ده ها مورد اطلاع دارم که مشکلات جدی در بحث های قراردادها وجود دارد.

رئیس کمیسیون عمران ادامه داد: ما دو سال تلاش کردیم که این استیضاح شکل نگیرد و اشکالات رفع شود اما وزارت راه حاضر نیست اشکالات را رفع کند.

آخوندی: هیچ پروژه‌ای تعطیل نشد/ استیضاح جای تامل دارد

عباس آخوندی  هم در جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس با بیان اینکه از کل بودجه ۶ هزار ميليارد توماني تخصيصي امسال به حمل و نقل کمتر از هزار ميليارد تومان تحقق يافته است، افزود: با اين حال ما بيش از ۱۲۰ هزار ميليارد تومان قرارداد در اين عرصه داريم و مانع از تعطيلي اين طرح ها شده ايم.

وزیر راه و شهرسازی استيضاح را حق قطعي نمايندگان مردم دانست و گفت: هيچ گلايه اي ندارم و با خوشنودي و کمال افتخار به شما پاسخ مي دهم؛ صحنه هاي استيضاح نمايش مردم سالاري در ايران است و بايد از اين صحنه ها دفاع کرد.

وی گفت: استیضاح وقتی به جریان می‌افتد که پاسخ‌های دوره‌های پیشین قانع کننده نباشد. به همین دلیل این استیضاح تا اندازه‌ای جای تامل دارد. این استیضاح پنج ماه است به جریان افتاده است. من چهار بار در کمیسیون عمران حاضر شدم و هر بار پاسخ‌های من برای استیضاح کنندگان قانع کننده بود و استیضاح از دستور کار خارج می‌شد ولی دوباره عده‌ای امضا جمع می‌کردند و من به کمیسیون عمران می‌آمدم. این کار چهار بار تکرار شد.

وی با اشاره به سابقه بيش از ۵ ماهه روند استيضاحش افزود: وزارت راه و شهرسازي ۵۶ هزار کارمند دارد و دهها هزار پيمانکار و مشاور با ما در ارتباطند اما اجازه ندادم سايه استيضاح و ترديد در همکارانم  تاثير ايجاد کند.

وزير راه و شهرسازي گفت: آخرين اقدام ما بر پايه نخستين همايش بين المللي براي جلب سرمايه ايرانيان و خارجي ها بود  که ۱۲۱ طرح بزرگ با ۲۵ ميليارد يورو سرمايه گذاري عرضه شد.

وي در بخش ديگري از سخنانش با تاکيد بر اهميت رويکرد راهبردي در چارچوب اقتصاد مقاومتي افزود: وزارت راه وشهرسازي جزو نخستين وزارتخانه هايي است که براي بيانات مقام معظم رهبري در اين زمينه برنامه عملیاتی، نقشه راه و روش اجرا ارائه کرده است.

آخوندي توجه به تعهدات در تکميل مسکن مهر و مبارزه بنيادين با فساد را از ديگر رويکردهاي مهم اين وزارتخانه برشمرد و گفت: قيمت نفت از ۱۰۶ دلار در هر بشکه به ۴۲ دلارکاهش يافته است و ما با کاهش ۶۰ درصدي درآمدهاي نفتي در تنگناي مالي کم نظيري در تاريخ کشور مواجهيم؛ به نحوي که از بودجه ۶۰۰۰ ميليارد توماني امسال حمل ونقل کمتر از هزار ميليارد تومان  اختصاص يافته است.

وی ادامه داد: کل قدرت وام دهي بانک هاي کشور به کمتر از ۱۰ درصد توليد ناخالص ملي کاهش يافته است و کل تسهيلاتي که در بانکهاي کشور پرداخت مي شود  ۳۰۰ هزار ميليارد تومان است. حداکثر ۱۰۰ هزار ميليارد تومان از اين رقم تسهيلات جديد است که به بخش هاي صنعت، خدمات، کشاورزي، مسکن و ديگر بخش ها داده مي شود.

وزير راه و شهرسازي گفت: ما ماموريت بسيار بزرگي براي خروج از رکود، توسعه کشور و رشد بالاي ۸ درصد داريم که مردم  و مقام معظم رهبري انتظار دارند که براي تحقق اين هدف بايد همدل و همزبان باشيم. در همين شرايط سخت توانستيم چندين هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري جديد کنيم، بدون اینکه به منابع دولتي متکي باشيم که افتخار بزرگي براي وزارتخانه راه و شهرسازي، دولت و مجلس است.

آخوندی با اشاره به وعده‌های خود درباره حفظ حقوق شهروندی اظهار داشت: شما ملاحظه می‌کنید که شفافیت، صداقت و مبارزه با فساد را به شکل گسترده همواره پیگیری کردیم ضمن آنکه درباره مسکن مهر به تفضیل گزارش خواهم داد و اینکه چگونه به تعهدات خود در این بخش عمل کرده‌ایم و خواهیم کرد.

وی به مبارزه با فساد اقتصادی در وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: مبارزه با فساد بارها و بارها از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شد و علاوه بر این خواسته شما نمایندگان مجلس نیز است. با توجه به اینکه در وزارت راه و شهرسازی بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان قرارداد وجود دارد بنابراین مبارزه با فساد در وزارتخانه بنیادی خواهد بود.

آخوندی به اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی و به وضعیت فعلی اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: قیمت نفت بشکه‌ای ۱۰۶ دلاری به ۴۲ دلار کاهش یافت به طوریکه درآمدهای نفتی کشور ۶۰ درصد تنزل پیدا کرد. برای همه شما نمایندگان محترم کاملا محسوس است و با رگ و پوست خود تنگناهای مالی را حس می‌کنید چراکه بودجه را خود شما در مجلس شورای اسلامی تصویب کردید و می‌دانید در طول تاریخ با چه تنگنای مالی کم نظیری مواجه هستیم و می‌دانید وضعیت تحقق اعتبارات عمرانی چگونه بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه‌گذاری چندین هزار میلیارد تومانی در حوزه‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی بدون توسل به بودجه‌های دولتی گفت: رهبر معظم انقلاب همواره به اقتصاد مقاومتی تأکید کردند که خروج از اتکای به نفت و اتکا به توان اقتصادی مردم و بخش خصوصی داخلی و خارجی جان مایه اصلی این فرمایشات است. رهبر معظم انقلاب دو رویکرد درون‌زای برون‌گرا را مطرح کردند.

آخوندی ادامه داد: مفهوم درون‌گرا به معنای آن است که بهره‌برداری حداکثری از تمام ظرفیت‌های اقتصادی ایران داشته باشیم و اینکه از عواملی که منجر به شوک‌های اقتصادی می‌شود خودداری کنیم و به دنبال ثبات اقتصادی ملی متکی به سرمایه‌های مردم هستیم. مفهوم برون‌گرا نیز به معنای آن است که باید از ظرفیت‌های بازار جهانی استفاده کنیم تا هم سهم خود را از این بخش افزایش دهیم و هم منافع کشور را تأمین کنیم.

وی افزود: تمام این حرف‌ها را که خلاصه کنیم سه برنامه ملی ارتقای بهره وری، برنامه ملی توسعه صادرات و برنامه ملی قطع وابستگی به بودجه نفت در وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ اینکه بتوانیم به تمام شبکه راه‌های آسیایی وصل شویم باید تمام پایانه‌های مرزی ایران را بازسازی کنیم که در جهت نوسازی این پایانه‌ها اقدامات جدی صورت گرفت به طوری‌که در پایانه‌های مرزی استان کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و سایر استان‌ها مشکلات ورود و خروج مرزها را برطرف و به رغم تنگناهای مالی اکثر پایانه‌ها را مکانیزه کردیم و زمان توقف کامیون‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافت.

آخوندی با اشاره به دسترسی به آب‌های آزاد در جنوب و شمال و بنادر توسعه یافته گفت: بندر شهید بهشتی در چابهار به رغم اینکه اعتبارات آن صفر است اما با سرعت بسیار بالا در حال ساخت و ساز هستیم علاوه بر این راه آهن چابهار به سمت بیرجند در دست احداث و یک خط شمال-جنوب در منطقه شرق ایران در حال ساخت است که اجرای این پروژه می‌تواند در توسعه منطقه شرق کمک شایانی کند.

وی افزود: نمایندگان استان هرمزگان نیز مشاهده می‌کنند که در همین شرایط مالی چگونه فاز دو و سه بندر شهید رجایی در حال توسعه است و نمایندگان استان خوزستان نیز مطلع هستند که طرح‌های توسعه بنادر جنوب و بندر امام خمینی (ره) در حال اجرا است علاوه بر این نمایندگان شمال کشور مشاهده می کنند که بندر امیرآباد در این منطقه را آباد کردیم در حالیکه ظرفیت بندر انزلی نیز حدود یک ماه پیش توسعه یافت. همچنین بنادر شمال ایران مورد توجه جدی قرار گرفته است این برنامه‌ها همان فرامین رهبر معظم انقلاب است.

وی ادامه داد: ما تظاهر به اقدام نمی‌کنیم و برنامه واقعی ارائه می‌دهیم در بخش استفاده از وضعیت موجود در حوزه صنعت هوانوردی نیز باید گفت در حال حاضر ۶۷ فرودگاه در کشور وجود دارد که ۵۴ فرودگاه فعال است.

آخوندی با بیان اینکه نمایندگان مجلس می دانند که صنعت هوانوردی صنعتی بود که بیشترین آسیب را از تحریم‌ها در بخش‌های ناوبری، ناوگان و فرودگاه‌ها متحمل شد گفت: بیش از یازده سال است که در بخش توسعه سیستم‌های ناوبری هیچ سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است؛ آیا می‌دانید بیش از ۴۰ سال است که پرترددترین فرودگاه کشور یعنی فرودگاه مهرآباد نوسازی نشده است؟ علاوه بر این همانطور که مشاهده می‌کنید وضعیت فرودگاه بین‌المللی در شأن مسافران نیست.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه میانگین عمر ناوگان هوایی حمل و نقل کشور ۲۲ سال است، ادامه داد: در همین فرودگاه مهرآباد تمام کنترل‌های غیرضرور حذف شد و به دلیل کاهش توقف مسافر این اقدام صورت گرفت. در تاکسی وی این فرودگاه ۷۰ سانت بتن‌ریزی شد و برای اولین بار چند ۱۰ محل پارک هواپیما در این فرودگاه ایجاد کردیم.

وی با بیان اینکه عملیات نوسازی باند ۲۹ راست این فرودگاه که بیش از ۴۰ سال نوسازی نشده بود انجام شد و باند ۲۹ چپ را نیز به زودی نوسازی خواهیم کرد. در حال حاضر برای نوسازی سیستم ناوبری فرودگاه‌های کشور که ۱۱ سال در این بخش سرمایه‌گذاری نشده بود ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید در دستورکار است.

آخوندی گفت: بعد از اتفاقات سال گذشته در منطقه اوکراین پروازهای‌ عبوری از این منطقه به فضای ایران منتقل شد و میزان پروازهای عبوری از حدود ۵۰۰ هواپیما در شبانه‌روز به بیش از هزار هواپیما افزایش یافت. این حجم از عبور از هواپیما نیازمند چه سیستم‌های ناوبری است؟

وزیر راه و شهرسازی افزود: برای فرودگاه بین‌المللی امام که بیش از ظرفیت خود فعالیت می‌کند عملیات اجرایی ترمینال ۲ این فرودگاه با عنوان ترمینال سلام که برگرفته از سلام الهی است آغاز شد و تا ۱۰ ماه دیگر به بهره برداری می‌رسد اما در حضور معاون اول رئیس جمهور و برای اولین بار از این تریبون اعلام می‌کنم که عملیات اجرایی این ترمینال از فروردین امسال بدون اعتبارات دولتی و با اتکا به سرمایه‌های داخلی در حال انجام است و در تابستان سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در خصوص پروژه مسکن مهر، اظهارداشت: ما پس از تامین آب و برق آن را تحویل می دهیم و نمی خواهیم که مردم را مسخره کنیم چرا که متعهد به تکمیل زیرساخت های مسکن مهر هستیم.

آخوندی با بیان اینکه منظور من این بوده است که نباید برنامه ای را در سطح ملی شروع کرد بدون آنکه به فکر زیرساخت ها و مسایل روبنایی نباشیم، گفت: از جهت تعهد به ساکنان به مسکن مهر عرض کردم که به تک تک خریداران متعهد هستم و تلاش را به کار می برم تا همه امکانات را فراهم کنم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساخت مدارس در سایت های مسکن مهر، گفت: در مورد نظام مهندسی ساختمان هم کار بزرگی برای مبارزه با فساد انجام شد چراکه عده ای در وزارت راه و شهرسازی و یا شهرداری ها فعالیت می کردند و از سوی دیگر در سازمان نظام مهندسی ساختمان هم حضور داشتند و در واقع خودشان امضای خود را تایید می کردند.

وی با تاکید بر اینکه ابلاغیه عدم حضور دو شغله ها در سازمان نظام مهندسی ساختمان با استقبال زیاد مردم مواجه شد، اظهار داشت: نمایندگان زیادی هم از من تشکر کردند بابت کاری که برای مبارزه با فساد در سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام دادیم چرا که ما برای خوشنامی و اعتبار مهندسان باید تلاش کنیم.

آخوندی افزود: چرا باید به مهندسان امضافروش گفته شود وقتی عده محدودی اسم مهندسان  را بد می کنند بنابراین این ابلاغیه، درست و پسندیده بود و دیوان عدالت اداری هم این اقدام ما را تایید کرد.

باهنر: تعهد کرده بودم از آخوندی دفاع کنم/ وزیر راه مدیری مدبر و فهیم است

محمدرضا باهنر در جلسه علنی امروز مجلس و در مخالفت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مذاکراتی که امروز انجام شد بسیار مفید بود، اظهارداشت: بسیاری از دوستان به من گفتند که جو مجلس، جو مساعدی است و من نیز نه بر اساس ذهن خودم بلکه بر اساس پایشی که در مجلس دارم، چند روز قبل در مصاحبه ای گفتم که قطعا رای آقای آخوندی در این مرحله بیش از دو سال قبل است.

وی افزود: به همین دلیل نیز برخی دوستان به من گفتند که ضرورت ندارد صحبت کنم اما چون تعهد کرده بودم، چند نکته را می گویم.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه با اشاره به وضعیت پروژه های مسکن مهر، گفت: ما مسائلی مانند مسکن مهر را داریم که پروژه عظیمی است؛ در این پروژه خانواده هایی صاحب مسکن شدند که نسل در نسل مسکن ملکی نداشته اند و اگر این طرح نبود حتی امیدی به اینکه نسل های آینده آنها نیز صاحب خانه شوند، نداشتند.

باهنر تاکید کرد: این افراد حق دارند و این وظیفه قطعی حاکمیت است که به مشکل آنها برسد.

وی در عین حال تصریح کرد: اگر پروژه مسکن مهر با تدبیر بیشتر و محاسبات دقیق تر و پیش بینی های واقعی تر مدیریت می شد، شاید تا این حد با مشکل روبرو نمی شد.

نایب رئیس دوم مجلس درباره مهمترین مشکلات ناشی از مسکن مهر، عنوان کرد: با حجت علمی اعلام می کنم که بابت مسکن مهر ده واحد درصد به تورم کشور اضافه شده است؛ یعنی ۱۷ میلیون خانوار کشور، ده درصد تورم بیشتری را تحمل کرده اند؛ اینها را می توان بهتر مدیریت کرد.

باهنر گفت: با توجه به همه واقعیت های قضیه، فکر می کنم که وزارت خانه تا به حال متعهد بوده و بعد از این هم باید متعهد باشد که تا آخرین واحد مسکن مهر را تکمیل کند و البته هزینه های مسکن مهر را در اقتصاد کشور کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که وزارت راه و شهرسازی این دولت مسئولیت را تحویل گرفته است، حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام داشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اگر این ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه بخواهد تمام شود، محاسبات ریاضی می گوید که اگر سالی ۱۵ هزار میلیارد تومان بدهیم بعد از ده سال تمام می شود، اما مهندس و اقتصاد دان اینگونه حساب نمی کند، بلکه می گوید این اعتبار فقط هزینه استهلاک و تعدیل است. در حالی که این پروژه هیچ وقت تمام نمی شود و فقط ادامه می یابد و تورم ایجاد می کند.

باهنر تاکید کرد: دولت ها نباید چهار ساله یا هشت ساله فکر کنند، باید این فکر را بکنند که اگر برنامه ای را کلید زدند، دولت های بعدی نیز بتوانند با موفقیت کار را ادامه دهند.

وی همچنین با اشاره به موضوع هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی اظهار داشت: ما سالانه ۴۰ میلیارد دلار انرژی مصرف می کنیم اما اینکه چقدر بازدهی دارد، نمی دانم! اما یکی از کارهای اخیر وزارت راه این بوده است که گازوئیل را بر اساس بارنامه تحویل کامیون ها می دهد که این کار باعث کاهش روزانه ۶ میلیون لیتری مصرف گازوئیل در کشور شده است.

نایب رئیس دوم مجلس خاطرنشان کرد: من از زمان دولت اول مقام معظم رهبری تا امروز در مجلس بوده ام و تقریباً همه دولت ها را دیده ام و با صدها وزیر تعامل کرده ام و حدود ۱۳۰۰ همکار نماینده داشته ام؛ در بین وزرای مسکن و شهرسازی شهادت می دهم که آقای آخوندی یکی از وزرای مدبر، فهیم و پرکار بوده است و بچه های جهاد سازندگی و وزارت کشور نیز او را می شناسند و می دانند که مدیری مدبر و با کیاست است.

باهنر با اشاره به برخی سخنان که استیضاح امروز را سیاسی خوانده اند، تصریح کرد: من نمی خواهم به این مسئله وارد شوم اما برخی دوستان موافق استیضاح کم لطفی کردند و گفتند که رئیس جمهور با هواپیمای اختصاصی به نیویورک رفته و برگشته است؛ رئیس جمهور قبلی هم به نیویورک و ونزوئلا می رفت و اشکالی هم ندارد، چرا که این رفت و آمدها می تواند مفید و موثر باشد، اما اصل قضیه را بر این بگذاریم که استیضاح به هیچ وجه جریانی یا جناحی نیست و از همه جریان ها آن را امضاء کرده اند.

وی ادامه داد: ریاست محترم کمیسیون عمران نیز از سر دلسوزی آمد و در موافقت با استیضاح صحبت کرد، اما درخواست دارم که با رای بالا اجازه دهید آقای آخوندی به مسئولیتش ادامه دهد اما نقاط ضعف نیز باید برطرف شود و نقاط قوت نیز تقویت شود.

زارعی: پروژه‌های وزارت راه بادخالت منصوبین آخوندی باترک تشریفات واگذار می شود

در ادامه جلسه بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی علی‌اصغر زارعی در موافقت با استیضاح آخوندی، گفت: افرادی که در وزارتخانه به کار گرفته شده‌اند و شاید به عنوان معاون وزیر لیاقت داشتند، به بنادر دریایی فرستاده شدند یا در بخش هوایی تخصص داشتند و به راه‌سازی فرستاده شدند و در نیروگاه‌ها تخصص داشتند و به شهرسازی فرستاده شدند که این موضوع حکایت از عدم توجه به تخصص افراد در انتصابات است.

وی با اشاره به تخلف وزیر در تشکیل مجمع شرکت فرودگاه‌های کشور، گفت: آخوندی با عدم رعایت ضوابط قانونی ترکیبی را برای شرکت انتخاب کرده است.

زارعی ادامه داد: مدیرعامل این شرکت فاقد تحصیلات مربوطه است و آشنایی با صنعت حمل و نقل و فرودگاهی ندارد. ۴ نفر از اعضای مجمع نیز از افرادی هستند که از همکاران آقای آخوندی در فعالیت‌های اقتصادی بوده‌اند.

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان گفت: آقای آخوندی شرکت‌هایی در زمینه ساختمان، بیمه و بانک دارد و در واقع با حضور ایشان در وزارت راه و شهرسازی این وزارتخانه در اختیار تعداد معدودی از شرکتهای بخش خصوصی قرار گرفته است.

نماینده تهران ادامه داد: فعالیت اقتصادی وزرا قبل از رسیدن به وزارت خوب است، اما اگر موجب رانت شود، مشکل‌زاست.

وی تصریح کرد: کسانی که در هزینه بیت‌المال مسئول هستند نباید در پیمان‌کاری‌ها دارای منافع باشند، متاسفانه در وزارت راه و شهرسازی چنین وضعیتی حکمفرماست. آقای وزیر قبل از وزارت در شرکت‌های مختلف خانه‌سازی حضور داشتند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش اظهار داشت: وقتی آقای وزیر در این وزارتخانه معاونانی قرار داده که خودشان دارای شرکت هستند، در نتیجه پروژه‌های راه و شهرسازی را به شرکت‌های خود سوق می‌دهند که این امر موجب اعتراض شرکت‌های خصوصی شده و یکی از عوامل اصلی استیضاح است.

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان تاکید کرد: قریب به اتفاق پروژه‌های وزارت راه با ترک تشریفات واگذار شده‌اند.

نماینده تهران گفت: شورای اقتصاد در دولت قبل با خریداری ۲۰۰ دستگاه لکوموتیو از بخش خصوصی موافقت کرد. در دولت یازدهم این قرارداد تجدیدنظر شد و مبلغ خرید لکوموتیوها از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو به میزان یک میلیون یورو کاهش یافت و تعداد واگن‌های قابل خریداری نیز از ۲۰۰ دستگاه لکوموتیو به ۱۵۰ لکوموتیو کاهش یافته و این خریداری با ترک تشریفات انجام شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این برای تامین قطعات، خریداری لکوموتیوها از شرکت‌های البرز نیرو و الوند نیرو انجام شد که متعلق به دو نفر از معاونان وزیر است.

نماینده تهران اظهار داشت: شرکت رجا به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده و مسئولان این شرکت با توصیه رجا در شستا منصوب می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: سازمان بنادر هم یک سازمان درآمد- هزینه‌ای است و باید از درآمدهای خود اداره شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش گفت: بر این اساس مقرر شده بود ۳۰۰ موج‌شکن برای پدافند غیرعامل و ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت مردم در استانهای جنوبی با اعتبار ۸۴۰ میلیارد تومان ساخته شود که متاسفانه تاکنون فقط ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار این پروژه محقق شده است، آن هم از طرف سپاه، سئوال اینجاست چرا درآمدی که وجود دارد اختصاص نیافته است.

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان تصریح داد: بندر شهید بهشتی به مدت ۳۰ سال با ترک تشریفات به شرکت خصوصی آریا برادران که وابسته به صندوق بازنشستگی بنادر و دریانوردی است که حیات‌خلوتی برای این کارها شده است، واگذار شد.

نماینده تهران ادامه داد: این واگذاری با مبلغ ۴۷۷ میلیارد تومان انجام شد که ۳۷۰ میلیارد تومان آن را بانک توسعه صادرات پرداخته است.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی اعتراض دارد چرا این پیمانکاری‌ها فقط به شرکت‌های برخی آقایان اختصاص می‌یابد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش در خصوص خریداری لکوموتیوها ادامه داد: هیات ۳ نفره ترک تشریفات مصوبه‌ای برای واگذاری لکوموتیوها دارد که ذی‌حساب مخالفت می‌کند، اما علی‌رغم مخالفت ذی‌حساب اجرا می‌شود.

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان، گفت: منصوبین آقای آخوندی در شرکت‌های پیمانکاری حضور دارند، بنابراین واگذاری پروژه‌ها به این شرکت‌ها اشکال قانونی دارد.

نماینده تهران ادامه داد: دیوان محاسبات نامه‌ای به وزارتخانه داده که در بحث واگذاری ۴۴ واحد مسکونی، ضوابط قانونی رعایت نشده است.

وی افزود: در پروژه برقی کردن خط‌آهن نیز ترک تشریفات شده است.

زارعی با نشان دادن سندی به نمایندگان، گفت: با مطرح شدن استیضاح، آقای آخوندی ابلاغیه‌ای به دستگاه‌های ذیربط داده و اعلام کرده تمامی قراردادهای پیمانکاری باید در چارچوب قانون انجام شده و ترک تشریفات نداشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش در خصوص اظهارات آخوندی مبنی بر اجرای پروژه راه‌آهن ورامین و گرمسار، گفت: این پروژه توسط شهرداری تهران انجام شده نه وزارت راه.

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان تصریح کرد: ما با حضور منصوبین شما در وزارتخانه بدون حکم مخالف هستیم، آنها در هدایت پروژه‌ها نقش دارند.

نماینده تهران با اشاره به اظهارات رسایی در خصوص کارت زرد آخوندی، گفت: آقای رسایی قصد متهم کردن هیات رئیسه را نداشتند، بلکه در زمان رای‌گیری یکی از آقایان قصد داشته رای منفی بدهد، اما با شوخی یکی از نمایندگان رای مثبت داده است.

آرامی: دولت در پروژه مسکن مهر کار جهادی کرده است

در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی، منصور آرانی در مخالفت با استیضاح گفت: وزارت راه تنها یک وزارتخانه پیمانکاری نیست بلکه یک وزارتخانه اقتصادی است؛ پس وزیر آن باید نگاه اقتصادی و استراتژیک داشته باشد.

وی با بیان اینکه تعامل بسیار خوبی بین وزیر راه و کمیسیون عمران مجلس وجود داشته است، افزود: وزارت راه در حال تغییر رویکرد است و از وزارتخانه دولتی به وزارتخانه‌ای که با بخش خصوصی کار می‌کند، در حال تبدیل شدن است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ۱۵۴۳ کیلومتر راه به ارزش ۱۹ هزار میلیارد تومان با بخش خصوصی از سوی این وزارتخانه قرارداد بسته شده است و این نشان‌دهنده جذب سرمایه‌های غیردولتی برای اتمام پروژه‌های راه و شهرسازی توسط وزارتخانه راه و شهرسازی است.

آرامی گفت: برای اتمام پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی ۱۲۳ هزار میلیارد تومان بودجه لازم است؛ در حالی که امسال اعتبار این وزارتخانه ۶۴۰ میلیارد تومان بوده است. پس وزارتخانه مذکور چاره‌ای ندارد جز اینکه به سراغ جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی برود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه انجام پروژه مهر به این سادگی‌ها نیست، گفت: من پروانه ۴۰ هزار مسکن مهر را به عنوان شهردار صادر کردم و با جرات می‌گویم اگر دولت قبل بیاید و حتی دولت بعدی هم روی کار آید، وضع مسکن مهر بهتر از این نخواهد شد.

وی افزود: در دولت گذشته شورای هماهنگی دستگاه‌ها در نامه‌ای به آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت نوشت که وضع مسکن مهر اسفبار است.

این نماینده مجلس گفت: در سال ۹۱ اعلام کردند که پروژه های مسکن مهر پیشرفت خوبی ندارد. تحریم‌ها هم بعد از سال ۹۱ اعمال شد، اما منصفانه باید گفت که با تمام این مشکلات، پروژه مسکن مهر در سال‌های گذشته به خوبی پیش رفته است.

این نماینده مخالف با استیضاح وزیر راه خاطرنشان کرد: در دولت قبل ۶۰۰ هزار واحد مسکن مهر واگذار شد و در این دولت نیز ۵۰۰ هزار واحد واگذار شده است؛ بنابراین کار جهادی صورت گرفته است.

استیضاح وزیر راه و شهرسازی رای نیاورد/ آخوندی وزیر ماند

در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

پس از پایان سخنرانی موافقان و مخالفان استیضاح و دفاعیات آخوندی استیضاح آخوندی به رای نمایندگان گذاشته شد.

نمایندگان با ۷۲ رأی موافق، ۱۷۵ رأی مخالف و ۵رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ رأی با استیضاح آخوندی مخالفت کردند و وی را مجددا به کابینه یازدهم فرستادند.

منبع: مهر

انتهای پیام/83


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads