کد خبر: 91671 - تاریخ: دوشنبه، 5 اکتبر 2015 - 18:18

به منظور پایش بیماری آنفلو‌آنزای فوق حاد پرندگان/

پرندگان عرضه شده در بازارهاي محلي گيلان نمونه‌برداری مي شوند

مدیرکل دامپزشکی گیلان از نمونه‌برداری از بازار پرندگان زنده در این استان به منظور پایش بیماری آنفلو‌آنزای فوق حاد پرندگان خبر داد.

به گزارش خوبان، سهراب عاقبتی مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به آغاز اجرای طرح پایش پرندگان برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اظهار کرد: در 9 ماه اخیر 25 کشور جهان مبتلا به بیماری آنفلوآنزای پرندگان شدند که دو استان کشورمان نیز درگیر بودند.

وی با بیان اینکه در گیلان کانون مثبت بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان نداشتیم، افزود: با آغاز مهاجرت پرندگان و سرد شدن هوا احتمال درگیری این بیماری در گیلان وجود دارد و باید آماده باشیم.

مدیرکل دامپزشکی گیلان به اجرای طرح پایش آنفلوآنزای حاد پرندگان در این استان اشاره کرد و گفت: این طرح به مدت 42 روز طی سه مرحله در گیلان در حال اجراست.

وی نمونه‌برداری از بازار عرضه پرندگان زنده را از برنامه‌های طرح پایش مذکور عنوان کرد و افزود: تهدید آنفلوآنزا به طیور بومی و صنعتی بر می‌گردد و به اقتصاد روستاییان ضربه می‌زند و مرحله دوم طرح پایش برای طیور بومی و واحدهای طیور صنعتی استان است.

عاقبتی هدف از اجرای طرح پایش آنفلوآنزا را مراقبت و مقابله و پیشگیری در برابر این بیماری ذکر کرد و یادآور شد: هر دوره واگیری موجب اختلاط سویه جدید می‌شود که مبارزه با آن را سخت می‌کند و واکسن برای سویه‌های جدید کاربرد ندارد.

وی با بیان اینکه گیلان به دلیل برخورداری از 10 تا 20 میلیون طیور بومی ریسک بالایی در مقابل بیماری مذکور دارد، تصریح کرد: مهاجرت پرندگان و شرایط اقلیمی استان موجب می‌شود خطر بیماری آنفلوآنزا در گیلان بالا باشد و به همین دلیل به‌ویژه باید از خرید طیور زنده خودداری و هنگام کشتار طیور از دستکش استفاده شود.

مدیرکل دامپزشکی گیلان آنفلوآنزا را بیماری فصلی خواند و خاطرنشان کرد: در فصل پاییز هستیم و برودت سرما در کنار دیگر عوامل می‌تواند برای طیور تهدیدکننده باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ع


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads