کد خبر: 91402 - تاریخ: شنبه، 3 اکتبر 2015 - 13:19

آمار تاسف آور از نفوذ دخانیات در باسوادان!

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور با اشاره به اینکه خدمات کلینیک‌های تازه تاسیس ترک سیگار رایگان است، گفت‌: هر چه سطح سواد در قشر جوان و تحصیلکرده افزایش می‌یابد، مصرف سیگارشان به ویژه در زنان تحصیلکرده افزایش می‌یابد.

به گزارش خوبان، نخستین گردهمایی همیاران سلامت را با حضور بازیگران محبوب کودکان و نوجوانان برنامه «فیتیله ای‌ها» در کنار بعضی از بازیگران سینما و تلویزیون را در جهت آموزش زیان‌های استعمال دخانیات به نوجوانان ۱۰ تا ۱۷ سال، در سالن ورشو برگزار شد، در این رابطه دکتر محمد رضا مسجدی با استناد به آخرین آمارهای ارائه شده در زمینه مصرف سیگار اظهار کرد: ۲۵ تا ۲۷ درصد مردان بالای ۱۵ تا ۱۶ سال و ۳.۵ تا ۴ درصد زنان در کشور سیگار می‌کشند. همچنین هر چند سطح سواد در قشر جوان و تحصیلکرده افزایش می‌یابد، مصرف سیگار به ویژه در زنان تحصیلکرده نیز افزایش می‌یابد. بنابراین جایگزین کردن چیزی به جای سیگار در باور زنان نسبت به مردان بسیار سخت تر است.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور افزود: در مجموع حدود ۱۵ درصد از کل جمعیت کشور یعنی ۱۰ میلیون نفر سیگار می‌کشند. میزان مصرف سیگار سالانه ۵۵ تا ۶۰ میلیارد نخ است. به طور متوسط هر نخ سیگار در کشور حدود ۲۰ تومان است به این ترتیب سالانه مردم هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خرج سیگار می‌کنند. این در حالی است که دو برابر این رقم سالانه توسط دولت صرف هزینه‌های درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار است.

مسجدی با اشاره به این مطلب که ایران دومین کشور دنیا به لحاظ دارا بودن قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات است، افزود: در مطالعه‌ای در سطح شهر تهران مشخص شده است که کمتر از چهار درصد مردم از این موضوع با اطلاع هستند. این در حالی است که فضا برای اجرای قانون در جامعه فراهم نیست. در این زمینه مردم از پشتوانه‌های اصلی اجرای قانون هستند، بنابراین در صورتیکه فرهنگ قانون مداری در کشور نهادینه شود بسیاری از معضلات امروزی جامعه در رابطه با مصرف دخانیات برطرف می‌شود. در صورتیکه از ۵۵ میلیارد نخ مصرف سالانه سیگار ۱۰ درصد کم شود می‌توان یک برنامه مفصل تلویزیونی در مورد سیگار و مواد دخانی را راه اندازی کرد.

وی متذکر شد: کلینیک‌های ترک سیگار در سطح کشور راه اندازی شدند و اغلب به صورت رایگان خدمات خود را ارائه می‌دهند. همچنین فرآموز (نفس پاک) که در ساختمان جمعیت مستقر است در رابطه با کودکان و نوجوانان برنامه‌هایی را برای مبارزه با استعمال دخانیات، راه‌های پیشگیری از آن و چگونگی نه گفتن جوانان به شرایط پُرخطر را می‌آموزد.

دبیر کل جمعیت مبازره با استعمال دخانیات کشور در خاتمه با اشاره به برگزاری نخستین گردهمایی همیاران سلامت را با حضور بازیگران محبوب کودکان و نوجوانان برنامه «فیتیله ای‌ها» در کنار بعضی از بازیگران سینما و تلویزیون در جهت آموزش زیان‌های استعمال دخانیات به نوجوانان ۱۰ تا ۱۷ سال، خاطرنشان کرد: این همایش به منظور گرد هم آوردن نوجوانانی بود که از سن خردسالی برای آموزش نسبت به مبارزه با استعمال سیگار و مواد دخانی و چگونگی نه گفتن به آن در بزرگسالی در مرکز فرآموز جمعیت در گذشته آمده بودند، با استفاده از آموزش‌های لازم تجربیات نوجوانی‌شان با یکدیگر به اشتراک گذاشته شد.

منبع: تسنيم

انتهاي پيام/ع


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads