کد خبر: 90973 - تاریخ: سه‌شنبه، 29 سپتامبر 2015 - 11:35

واکنشی غیرمحترمانه و پر از اتهام

وزیر خارجه عربستان: روحانی آخرین کسی که می‌تواند از سلامت حجاج و دموکراسی حرف بزند

وزیر خارجه عربستان با بیان اینکه «ایرانی‌ها در گذشته با تظاهرات و آشوب در مکه سبب شهادت زائران شده‌اند»، در واکنش به سخنان روحانی گفت، ایران و رئیس جمهور ایران آخرین کسانی‌ هستند که باید از دموکراسی و سلامت حجاج حرف بزنند.

به گزارش خوبان،«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان که در نیویورک به سر می‌برد به سخنرانی «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران و انتقادهای او از عملکرد عربستان در مراسم حج و لزوم مسئولیت پذیری این کشور درباره فاجعه «منا» (+)، واکنش تند و غیرمحترمانه‌ای نشان داد.

1

عادل الجبیر که با شبکه العربیه گفت‌وگو می‌کرد، گفت: ایرانی‌ها و رئیس جمهورشان آخرین کسی هستند که می‌توانند درباره سلامت حجاج یا دموکراسی سخن بگویند.

با وجود اینکه عربستان شش ماه است که یمن را هدف حملات شدید قرار داده و تاکنون بیش از 6100 یمنی کشته شده‌اند، وزیر خارجه این کشور در این گفت‌وگو تظاهرات مردم و جنبش انصارالله را کودتا نامید و مدعی شد «اگر ایران نبود، حوثی‌ها [جنبش انصار الله یمن] کودتا نمی‌کردند». «ایران است که به حوثی‌ها سلاح و کارشناس و مستشار می‌دهد و ایران علت اصلی جنگ جاری در یمن و ایران است که بر خلاف قوانین بین‌الملل و قطعنامه سازمان ملل به آنان سلاح می‌دهد».

الجبیر در واکنش به انتقاد رئیس جمهوری ایران از عملکرد عربستان در برگزاری مراسم حج نیز گفت «پیش از این هم گفته‌ایم که درست نیست از یک اتفاق مانند ازدحام در سرزمین منا بهره‌برداری سیاسی شود بویژه اینکه ایرانی‌ها بخوبی می‌دانند که سطح خدمات عربستان در برگزاری مراسم حج طی دهه‌های گذشته به چه شکل بوده است و ریاض تا کنون برای بهتر کردن و تسهیل مناسک حج برای زائران دریغ نکرده است».

با وجود اینکه مراسم حج یک مراسم بین‌المللی است و عربستان تنها به دلیل اینکه خانه خدا در این کشور واقع شده متولی انجام این مراسم شده، الجبیر مدعی شد که آنچه رئیس جمهور ایران گفته با اصل عدم دخالت در امور دیگر کشورها در تضاد است و تحقیق‌هایی در این زمینه در حال انجام است که نتایج آن را اعلام خواهد شد.

وزیر خارجه عربستان با لحنی ناشایست ادامه داد «آخرین افرادی که می‌توانند درباره مراسم حج و خانه خدا سخن بگویند ایرانی‌ها هستند زیرا پیش از این چه با تظاهرات یا هرج و مرج در مکه  مشکلات زیادی برای حجاج و زوار بیت‌الله الحرام ایجاد کرده و سبب شهادت زائران شده‌اند».

عادل الجبیر که کشورش تهی از دموکراسی و مملوء از قوانین یکجانبه سلطنتی است، ادامه داد: همچنین آخرین کسی که از دموکراسی سخن بگوید، ایران است که با اعزام هزاران جنگجو به سوریه و روشن کردن آتش فتنه بین طوائف سوری، از بشار اسد حمایت کرده، لذا آخرین کسی که باید از دموکراسی در سوریه سخن بگوید رئیس جمهور روحانی است».

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز دوشنبه (دیروز) در مجمع عمومی سازمان ملل آغاز سخن خود را به فاجعه منا اختصاص داد و گفت  متاسفانه حجاج قربانی بی کفایتی و سوء مدیریت مجریان شده و حتی به دلیل عدم پاسخگویی مسئولان، از شناسایی مفقودین و بازگرداندن سریع پیکر قربانیان به خانواده های عزادارشان دریغ شده است (جزئیات بیشتر).

منبع: فارس

انتهای پیام/ف


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

انتشار یافته:۲

  1. آرمان
     | 2015/09/29 - 11:53
    پاسخ

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………سانسور اجباریه

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads