کد خبر: 9059 - تاریخ: دوشنبه، 8 اکتبر 2012 - 11:30

مجلل ترین هتل های ایران در جوار حرم امام رئوف(ع) / شبی 2 میلیون تومان + عکس

«تور تفرحي سياحتي مشهد، اقامت در هتل پنج ستاره، اسكان در نزديكي سرزمين موج‌هاي آبي، سرو همه وعده‌هاي غذايي با منوي فرنگي در شانديز و طرقبه و… همراه با امكان زيارت امام رضا(ع) در صورت تمايل!‌»

«تور تفرحي سياحتي مشهد، اقامت در هتل پنج ستاره، اسكان در نزديكي سرزمين موج‌هاي آبي، سرو همه وعده‌هاي غذايي با منوي فرنگي در شانديز و طرقبه و… همراه با امكان زيارت امام رضا(ع) در صورت تمايل!‌»

به گزارش خوبان به نقل از رجا، دور نيست كه شركت‌هاي مسافرتي براي تورهاي مشهد مقدس خود چنين تبليغاتي را منتشر كنند. نگاهي به اين روزهاي پايتخت معنوي كشورمان چنين آينده‌اي را با كمي بالا و پايين پيش رويمان قرار مي‌دهد. شهري كه به پيست رقابت براي ساختن پارك آبي‌هاي مختلف و مجهزتر تبديل شده است، شهري كه دارد به پديده شانديزش شناخته مي‌شود و حالا ركورد ديگري هم زده است و آن افتتاح مجلل‌ترين هتل كشور در اين شهر است. هتلي با اين امكانات:

 

«این هتل دارای ۵ رستوران و اتاقهای مختلف است رستوران هایی که هر یک منوی جداگانه ای برای مشتریان خود دارد. در یکی از این رستوران ها غذای مراکشی سرو می شود و در دیگری که رستوران برکه نام دارد، مشتریان اکنون از آن به عنوان چایخانه استفاده می کنند اما در آینده می توانند همانجا ماهیگیری کرده و آن را به هفت مدل مختلف سرو کنند.

 

اتاقهای آن نیز از شبی ۱۸۵ هزار تومان برای یک نفر قیمت دارد تا شبی دو میلیون تومان. اتاقهای لوکس این هتل به این دلیل گران هستد که مسافر می تواند از تمام خدمات هتل حتی ترانسفر به صورت رایگان استفاده کند ضمن اینکه در این اتاقها که سوئیتهای ۷۰ متری پنت هاوس هستند، سونای خشک، وسایل الکترونیکی، کامپیوتر و فکس نیز وجود دارد.

نمایی از مرکز خرید تعبیه شده در هتل

دوبلکس های ملل نیز عنوان اتاقهای دیگر این هتل است که اکنون تا ۹۵ درصد پیشرفت داشته و تا یکی دو ماه آینده برای پذیرایی از مهمانان خارجی بهره برداری می شود این اتاقها با سبک و معماری کشورهایی از جمله مصر، هند و چین ساخته شده است.»

اشتباه نكرديد؛ اين توصيف هتلي در كيش يا پاتايا نيست، اينجا هتلي است كه قرار است زائران امام رئوف را در خود جاي دهد و البته مهم است كه اين زائران در چند روز مجاورتشان با اين قطعه از بهشت، غذاي مراكشي بخورند، ماهيگيري كنند، در اتاقشان به سوناي خشك بروند، تحت ماساژ شير و عسل و ماساژ كمپرس گياهي قرار بگيرند و شبها در جايي بخوابند كه معماري‌اش شبيه چين و هند و مصر باشد. همه اينها براي يك زيارت با حال و «عارفاً بحقه» لازم است تا انشاالله مصداق «وجب له الجنّه» شويد!

ساخت و تبليغ اين هتلها و اماكني مثل پديده شانديز كه رسما عنوان مركز تفريح، سرگرمي و خريد را برخود دارد و رقابت براي ساخت پارك‌هاي آبي علاوه بر اينكه ترويج تجمل است، مي‌تواند تركيب جمعيتي زائران اين شهر مقدس را تغيير دهد و مسافرت‌ها را از سفرهاي زيارتي به سفرهايي تفريحي و سياحتي تبديل كند.

البته ممكن است اين پرسش مطرح شود كه وقتي اين ساخت و سازها توسط بخش خصوصي صورت مي‌گيرد مسئولين استاني چه نقشي دارند و اصولا چه كاري از دست چه كسي بر مي‌آيد. شايد بخشي از پاسخ اين سوال را بتوان در سخن مدير و سرمايه گذار اين هتل پيدا كرد كه با گلايه گفته است: «برای هتلی که برای ساخت آن تنها ۱۱ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی استفاده کرده است، سوددهی اهمیتی ندارد!»

نمایی از سالن ماساژ با سنگ

حالا علاوه بر اينكه مي‌توان به مسئولين خرده گرفت كه چرا از بيت المال براي ساخت اين اماكن هزينه مي‌كنند، بايد آنها به اين سوال هم جواب دهند كه نقش مسئولين در پايش مزيت‌هاي استاني چيست؟ و اصولا مگر مسئولين وظيفه سياستگذاري و جهت دهي به سرمايه‌هاي استان خويش را ندارند؟ در واقع متهم نخست اين وضعيت نه سرمايه گذاران كه مسئولين هستند كه اهتمام و دقت كافي را براي اولويت بندي و حهت دهي سرمايه‌ها به سمت مزيتهاي منطقه‌اي ندارند؛ و البته به تبعات فرهنگي اين سرمايه گذاري‌ها نيز توجه نمي‌كنند.

جالب است بدانيد كه در حالي اين امكانات تجملي در حال بلعيدن مشهد مقدس است كه طبق آمار امروز به خاطر ساخته شدن هتل هاي متعدد و مناسب تقريبا مشکلي براي پذيرايي از زائران با درآمدهاي بالا و نسبتا بالا در مشهد وجود ندارد. اما هنوز اقدام جدي، فراگير، اثرگذار و کارآمدي براي تحقق اسکان ارزان قيمت ميليون ها زائر کم درآمد مشهدالرضا نشده است و خيل کثيري از اين زائران به خاطر کمبود چنين اقامتگاه هايي مجبور مي شوند ظرف يکي دو روز علي رغم ميل باطني خود مشهد را ترک کنند و آمارها متاسفانه نشانگر کاهش ميانگين ماندگاري زائران در مشهد است.

نمايي از استخر هتل

اما در اين شرايط كه قاطبه زائران به دنبال پيدا كردن حسينه‌ها و اماكن ارزان قيمت براي اقامت چند روزه در جوار ثامن الائمه هستند، هتلي 20 طبقه از بيت المال همين آدمها  -و در غياب هدفگذاري و جهت دهي مسئولين به سرمايه‌هاي بخش خصوصي- در حال قد كشيدن است كه مي‌توان زيارت با طعم غذاي مراكشي را در آن تجربه كرد.

در پايان بد نيست براي روشن شدن بيشتر اين انحراف كه دامن گير مشهد الرضا(ع) شده است بخشي از فرمايشات مقام معظم رهبري درباره سفر حج را بخوانيم. ايشان در اين بخش از سخنانشان جايگاه و حد و حدود آسايش و رفاه در سفر حج را مشخص مي‌كنند كه با توجه به سخن ايشان مي‌توان يك دستورالعمل كلي براي سفرهاي معنوي پيدا كرد:

«دوستان اشاره كردند به اينكه من براي آسايش حجاج سفارش كرده‌‏ام. بله، معلوم است؛ اما اين آسايش به معناي تن‏‌پروري نيست. اين را هم من هميشه به دوستان برگزاركننده حج در طول سال‌ها گفته‏‌ام كه اين آسايش، فراغت است براي همين دلباختگي و دل‏سپردگي و انقطاع الي اللَّه. كاري كنيد كه مردم فراغت پيدا كنند، دغدغه‏‌اي نداشته باشند، بتوانند اين فريضه را به بهترين وجهي انجام بدهند؛ مراد اين است. والّا آسايش حيواني و خور و خواب و بيشتر خوردن و بهتر خوردن، نه؛ اين‌ها سليقه بنده نيست، كه ما در حج دنبال اين چيزها برويم.حج يك سفر تفريحي نيست، حج يك سفر معنوي است. سفر الي ‏اللَّه است با جسم و جان؛ هر دو. سفر الي‏ اللَّه براي اهل سلوك سفر جسماني نيست، سفر قلبي و روحي است. اينجا براي همه ما مردم اين سفر الي‏ اللَّه با جسم و جان هر دو هست. حالا جسم را آن‌جا ببريم، دل را نبريم؛ اين كه نشد.

…اين فرصت چند روزه حج، يك تمرين و آموزش تجربي است؛ يعني انسان مي‏بيند كه اين جوري هم می‌شود زندگي كرد. بي ‏تفاخر و بي‏ اعتناي به لذائذ مادي هم می‌شود زندگي كرد. نه اينكه حالا بيائيم همه‏ زندگي را در حال احرام زندگي كنيم؛ اين مراد نيست؛ نه، از طيبات رزق كه خداي متعال براي شما حلال كرده، بايد استفاده كنيد؛ اما دل بستن، بي‏تاب شدن، زندگي را همين دانستن -كه ما دچارش هستيم كه زندگي را همين لذائذ و شهوات مادي و همين هوس‌هاي بي‏مورد و بي‏جا گمان می‌بريم – بايد در هم بشكند تا بفهميم نه، ميشود فصلي از زندگي، بخشي از شبانه‏روز، ساعاتي از نيمه‏ي شب را اختصاص داد به همين حالت انقطاع الي‏ اللَّه و به اين حالت صفا. اين را آن‌جا تمرين می‌كنيد، ياد می‌گيريد؛ حاجي ياد می‌گيرد كه اين كار را می‌شود انجام داد. ببينيد، چه فرصت عظيمي است. شما دست‏اندركاران حج بايد كاري كنيد كه اين خيل عظيم مردمي كه با شما حج مي‏آيند، يا آنجا هستند – از كشورهاي ديگر مي‏آيند – به اين نكته‏ي حج واقف شوند، اين فرصت را بشناسند و تحريض شوند بر اينكه اين فرصت را به چنگ بياورند. »(187- ديدار با كارگزاران حج)

حال بايد از مسئولين و متوليان شهر مقدس مشهد پرسيد كه شتاب روزافزون ساخت و سازهاي تجملي در اين شهر مقدس كه امكانات و تفريحات خاصي را به اين شهر روانه كرده است آيا با اين فرمايشات حضرت آقا مطابق است، يا اينكه قرار است مشهد مقدس تبديل بشود به منطقه آزاد كيش بعلاوه امام رضا(ع)؟!

نمايي از سالن ماساژ

 

نمايي از يكي از انواع اتاق‌هاي هتل!

نمونه ای از غذاهاي تبليغ شده در كاتالوگ هتل

 

نظرات بینندگان

یک نظر ثبت شده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads