کد خبر: 90225 - تاریخ: دوشنبه، 21 سپتامبر 2015 - 18:43

باخت کتابفروشی به کباب فروشی؛

دودهایی که به چشم فرهنگ گیلان می رود

کتابفروشی ادیب شعبۀ ۲ رشت که ادبیات، تاریخ و فلسفه را با کتب علمی در کنار هم داشت در سکوت و بی خبری بسته شد، دریغ از آنکه این شهر از اولین شهرهای دارای مدنیت در تاریخ هزاران سالۀ ایران بوده است.

به گزارش خوبان به نقل از ديار باران، بی شک شهر رشت از قدیمی ترین شهرهای ایران عزیز محسوب می شود اما متاسفانه در مقایسه با دیگر شهرهای مرکز استان نظیر تبریز، مشهد، شیراز، اصفهان، قم، اراک از کمترین توجه و توسعه برخوردار بوده است.

این شهر هم اکنون از نظر توسعه با مرکز استان جدیدالتاسیس خراسان شمالی یعنی شهر بجنورد هم قابل به مقایسه نیست.

سالها بود که در مرکز شهر رشت یعنی میدان شهرداری کتابفروشی متفاوتی دایر بود، کتابفروشی ادیب شعبه۲، که ساعت ها می توانستی در آن حضور داشته باشی و با حوصله و دقت کتاب انتخاب کنی؛ متاسفانه این کتابفروشی علی رغم استقبال قشر کتابخوان رشت از آن، اخیرا بعد از سه سال تعطیلی برای همیشه بسته شد!

به دلیل جو آلوده ای که در اطراف کتابفروشی وجود داشت خصوصا بوی تعفن ادرار با آمیزه ای تهوع آور از دود کباب، حضور طولانی مدت در کتابفروشی را حتی برای فروشنده های آن غیرقابل تحمل کرده بود.

متاسفانه در منطقه ای که باید ساختمان های سفید تاریخی و فرهنگی در مرکز شهر بدرخشند، گاری های کبابفروش با افروختن آتش و دود، کل فضای منطقه را آلوده کرده و هر روز علاوه بر کدر کردن ساختمان های سفید شهر که نماد رشت هستند، موقعیت فرهنگی منطقه را آسیب می زنند و آن را زشت و نازیبا می کنند.

 

كبابي

 

علاوه براینها، از ساعات اولیه شب نیز، رهگذران میدان برای رفع حاجات و معذورات خود به صورت کاملا غیر بهداشتی به سایه روشن های اطراف ساختمان شهرداری و هتل ایران، یعنی کنج دیوار کتابفروشی پناه می گیرند و رفع معذوریت می کنند. دریغ از آنکه این شهر از اولین شهرهای دارای مدنیت در تاریخ هزاران سالۀ ایران بوده است.

یکی از دلایل اساسی چرایی وضعیت نامناسب رشت و گیلان آن است که رسانه های استان به رسالت حقیقی خود عمل نمی کنند. رسانه ها به جای آنکه به مشکلات و معضلات بپردازند و آنها را در چشم مردم و مسئولان آفتابی نمایند کارشان صرفا خبر رسانی از آنچه هایی است که مسئولان می کنند و می خواهند.

در ظرف سالهای متمادی محوطه ای در دل پرتجمع ترین میدان شهر از آلودگی رنج می برد اما تاکنون هیچ رسانه ای دم برنیاورده است!

یک کتابفروشی در مرکز شهر رشت سه سال تعطیل شد، یک موسسه خبری مراجعه نکرده تا جستجو کند که علت چیست؟

کتابفروشی ادیب شعبۀ ۲ رشت که ادبیات، تاریخ و فلسفه را با کتب علمی در کنار هم داشت در سکوت و بی خبری بسته شد، اما شهر ما در سکوت و بی خبری از معضلات، هرگز آباد نخواهد شد.

در کلانشهر تهران وقتی شایعۀ تعطیلی کتابفروشی طهوری شنیده شد رسانه ها به موضوع پرداختند و خدا را شکر توانستند از تعطیلی کتابفروشی جلوگیری کنند و حداقل تعطیلی آن را به تاخیر بیاندازند اما در رشت متاسفانه «موج رسانه ها» بیشتر به سوی خبرهای مربوط به مسئولان می چرخد نه به سوی خبرهای مربوط به مسائل و معضلات.

امیدوارم روزی مطبوعه ای همت کند و از فضا و بوهای نامطبوع در مرکز شهر رشت گزارشی تهیه نماید و توجه مسئولان امر را به زیباسازی این شهر فرهنگی و تاریخی که برای همۀ ما عزیز است رهنمون کند، خلاصه در میدان شهرداری رشت عاقبت «کتاب علمی و ادبی» به «کباب گاری و خیابانی» باخت، امیدوارم «شهر ما» عاقبت بازنده نباشد. به امید آن روز

انتهاي پيام/63


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads