کد خبر: 88748 - تاریخ: سه‌شنبه، 8 سپتامبر 2015 - 15:27

نماینده ولی فقیه در سپاه قدس گیلان:

مجتهدی که در مقابل حق و باطل موضع گیری نکند، هیچ خیری ندارد

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان گفت: اگر مجتهد در مقابل حق و باطل و ظالم و مظلوم موضع گیری نداشته باشد، هیچ خیری، هیچ عزت و اقتداری برای هیچ ملت و کشوری ندارد.

به گزارش خوبان به نقل از 8دي نيوز، حجت الاسلام و المسلمین عزت الله معتمد در جمع عده ای از فرماندهان نواحی و حوزه های مقاومت بسیج اظهار کرد: دو دیدگاه درحوزه نقش دین و اجتهاد دینی درجامعه ما وجود دارد، که این دو دیدگاه درحقیقت دوجریان فکری را شکل داده است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه درسپاه قدس گیلان تصریح کرد: تشخیص این دو جریان فکری فقهی که در دهه های اخیر انقلاب به حوزه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هم سرایت کرده است، برای این جمع و چنین عناصر فرهیخته و تاثیرگذاری ، خصوص” درفضای انتخابات خبرگان رهبری ضرورت دارد.

حجت الاسلام معتمد با بیان اینکه دین یک پدیده اجتماعی است، خاطرنشان کرد: اجتماع هم متشکل از فرد، جامعه وحاکمیت می باشد. این سه جزء، علیرغم استقلالی که دارند، یک پیکره واحد هستند.

 

این مقام مسئول در ادامه افزود: هریک از این دو دیدگاه، هم نسبت به فرد دینی و انسان متدین تعریف متفاوتی دارند وهم نسبت به جامعه دینی متفاوت فکر می کنند، وهم نظر ونگاهشان نسبت به حاکمیت وحاکم دینی متفاوت است. چون شاخص وملاک دراین مثلث، درنگاه اولی، احکام دین ،آنهم احکام فرد دینی است. درحالیکه درنگاه دوم، شاخص ومعیار، اهداف دین است یعنی نه تنها به احکام فردی بلکه احکام اجتماعی را هم مدنظر دارد.

 

وی با اشاره به اینکه فرد دینی وانسان متدین، کسی است که تکلیف پذیر باشد، ابراز نمود: هم دربعد فردی و هم دربعد اجتماعی و جامعه دینی درست عمل نماید؛ جامعه ای مطلوب است که اندیشه عدالتخواهی، ظلم ستیزی ، استکبارستیزی وتوحیدگرایی، درراس برنامه هایش باشد. چنانچه حاکمیت دینی وحاکم دینی دراین نگرش، درعصر غیبت، متولی وعهده دار تعیین حدود روابط حاکم برزندگی فردی و اجتماعی و مناسبات داخلی وخارجی است.

 

 

مسئول نمایندگی ولی فقیه درسپاه قدس گیلان با تأکید بر اینکه براساس ادله عقلی و نقلی، انسان دینی باید درجامعه دینی تعریف شود و جامعه دینی باید با حاکمیت وحاکم دینی معنی پیدا کند، گفت: و گرنه بخشی کردن دین وبخشی پذیری دین همان اسلام گزینشی و حداقلی است که هیچ ارتباط وپیوندی با قرائت نبوی وعلوی ندارد .

 

حجت الاسلام معتمد اضافه کرد: اعتقاد به دین و اجتهاد دینی با نظر به احکام دینی آنهم صرفاً احکام فردی، همان نگاهی انحرافی است که برخی قائلند که باغیرفقیه جامع الشرائط هم می شود جامعه دینی را اداره کرد، درحالیکه براساس مبانی امام رحمه الله ، بدون حاکم دینی، حاکمیت وحکومت، طاغوت است.

 

این مقام مسئول فلسفه اصلی اجتهاد دینی و حضور نیابتی فقیه جامع الشرائط را تفسیر وتبیین همین “حوادث واقعه” دانست و با بیان اینکه حاکمیت دینی باید حوادث واقعه را درست مدیریت و رهبری کند، اذعان داشت: امروز ما شاهد هستیم که به جهت انفجار اطلاعات و انقلاب علم و فن آوری در عالم ، بسیاری از پدیده ها و رخدادها تحت مقوله “حوادث واقعه” قرار دارند، یعنی در سرنوشت ملت ها و کشور می توانند نقش اساسی داشته باشند .

مسئول نمایندگی ولی فقیه درسپاه قدس گیلان خاطرنشان کرد: پدیده استثمار و استعمار نوین، نظام های اقتصادی فرا ملیتی، سیستم های غول پیکر بانکی و مالی با مالکیت های انحصاری، تجارت آزاد، رسانه ها، آب های مشترک، مسائل زیست محیطی و معیشتی و حتی حوزه درمان و پیشگیری و مسائل مربوط به هوا و فضا و… که همه و همه نمونه هایی از همین حوادث واقعه هستند، که ارتباط و پیوند اصولی و جوهری با اجتهاد و حاکمیت دینی دارد.

 

حجت الاسلام معتمد با تأکید بر اینکه با توجه به اندیشه قرآنی، احکام دین وسیله و مقدمات رسیدن به اهداف دین هستند، تصریح کرد: امام رحمه الله علیه بر این باور بودند که، نبض تحولات، تصورات اجتماعی و مقتضیات زمانی و مکانی در هر عصر و زمانی باید در دست فقیه و مجتهد جامع الشرائط باشد ، چرا تنها با بیان احکام دینی آن هم احکام فردی نه تنها جامعه جهانی و اسلامی اداره نخواهد شد، بلکه اسلام و مکتب توحیدی به ناکارآمدی در عرصه های مختلف اجتماعی محکوم خواهد شد.

 

این مقام مسئول همچنین ادامه داد: اگر در مکتب توحیدی اسلام احکام فردی عبادی، مانند نماز و حج و غیره مطرح است در کنار عدالت خواهی، ظلم ستیزی و اهتمام به امور مسلمین مطرح است و الا عبادت بدون سیاست و سیاست بدون عبادت و اقتصاد منهای فرهنگ و اعتقاد دینی ، نه تنها اسلام ناقص است بلکه اسلام نیست.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اندیشه و تفکر قرآنی، جامعه همیشه از دو گروه حق و باطل و ظالم و مظلوم تشکیل شده است، گفت: اگر مجتهد در مقابل حق و باطل و ظالم و مظلوم موضع گیری نداشته باشد، اجتهادش مصطلح است، این اجتهاد به تعبیر امیرالمومنین علی (ع)، هیچ خیری، هیچ عزت و اقتداری برای هیچ ملت و کشوری ندارد. پس خداوند از علمای دینی و مجتهدین پیمان گرفته که نه پرخوری، نه قلدری و نه ستم ورزی ظالم را تحمل کنند و نه گرسنگی، محرومیت و تبعیض مظلوم را بپذیرند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم اجتهاد به معنای اولی ( یعنی اجتهاد مصطلح) را بپذیریم یعنی دین و اجتهاد دینی را با نظر به احکام دین آن هم احکام فردی بپذیریم، پس مواضع حضرت موسی در مقابل فرعون و قارون و مواضع حضرت رسول خدا (ص) در مقابل ابوسفیان ها و مواضع حضرت امیر (ع) در مقابل معاویه و مرتدین بعد از رحلت رسول خدا را چگونه باید توجیه کرد؟

 

حجت الاسلام معتمد در ادامه مباحث خود تصریح کرد: اگر نگاه اول درست می بود، چرا حسین بن علی (ع) از سفر بزرگترین عبادت یعنی حج، برگشت و برای تحقق اهداف دین به سرزمین کربلا رفت؟ آیا مسجدی در مکه و مدینه برای حسین بن علی (ع) یافت نمی شد که آن حضرت به اعمال عبادی فردی و تبلیغ احکام دین بپردازد؟ باید گفت اصولا، حرکت حسین بن علی (ع) برای اهداف دین بوده و احکام دین را مقدمه و وسیله ای برای تحقق اهداف دین می دانسته است.

وی بیان کرد: پس فهم درست از دین، اجتهاد دینی است که مبتنی بر اهداف دین باشد، نه صرفا” احکام فردی دین. و با پذیرش این نگاه درست و صحیح است که جامعه دینی به رهبری فقیه جامع الشرائط که حضور نیابتی از ائمه معصومین(ع) در عصر غیبت دارد، در خط توحید گرایی، ظلم ستیزی، استکبار ستیزی و جهانی سازی حکومت الهی حرکت خواهد نمود.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان اظهار کرد: بنابراین خبرگان رهبری باید دارای این ویژگی باشند تا بتواند منطبق با اهداف و اصول اسلام و مقتضیات زمانی و رسالت جهانی اسلام تصمیم سازی نمایند.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads