کد خبر: 8820 - تاریخ: چهارشنبه، 3 اکتبر 2012 - 19:51

واکنش تند تلویزیون سوریه به سخنان خالد مشعل

تلویزیون دولتی سوریه به شدت به خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی گروه فلسطینی حماس تاخت و او را “مقاوم آواره” توصیف و به “ناسپاسی” متهم کرد.

به گزارش خوبان به نقل از جام: «تلویزیون دولتی سوریه به شدت به خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی گروه فلسطینی حماس تاخت و او را “مقاوم آواره” توصیف و به “ناسپاسی” متهم کرد. خالد مشعل همپیمان نظام بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و دشمنی با اسرائیل محور پیمان آنها بود. مشعل اما پس از بالا گرفتن درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و معترضان مسلح، سوریه را ترک کرد.»

بنابر این گزارش، گوینده تلویزیون دولتی سوریه در برنامه‌ای که سه شنبه ۱۱ مهر پخش شد، گفت: «سوریه از عملکرد پیشین خود پشیمان نیست زیرا انتظار وفاداری، قدردانی یا سپاسگزاری نداشت؛ بلکه آنچه انجام داد وظیفه ملی و میهنی‌اش بود در برابر مقاومی آواره که برای او و دوستانش امکانان لازم را به منظور ادامه مقاومتشان فراهم آورد.»

او همچنین افزود: «سوریه خوشحال است زیرا کسی ترکش گفت که مقاومت را در مقابل قدرت فروخت. آنچه برای شما جایگاهی در نزد مردم فلسطین به وجود آورد، انتخاب مقاومت از سوی شما بود و نه هویت اخوانی (اخوان المسلمین) شما. روزی خواهید فهمید آن کس که در گورستان‌ها بخوابد، کابوس خواهد دید و روزی به خاطر خواهیم آورد که تصویر شما در کنفرانس اردوغان همچون سنگ‌های گورستان بود که یکی بر دیگری تکیه دارد و هر کدامشان نیازمند تکیه گاهی است.»

تلویزیون دولتی سوریه در اشاره به خالد مشعل ادامه داد: «ننگ بر آن چیزی که پشت تریبون حزب اردوغان به عنوان شریکی در ستاد انتخاباتی اردوغان گفت، آن هم پس از آن که دوستی‌هایش با همسایگان خود از ارمنستان گرفته تا ایران، عراق، سوریه و یونان را به صفر رساند. اردوغان متوسل به کمک گروهی طبل زن شده است که مرسی و مشعل را در بر می‌گیرد و این تاییدی بود بر آنچه که روزنامه‌های ترکیه از کاهش محبوبیت اردوغان از ۵۳ درصد تا ۲۷ درصد نوشته‌اند.»

برپایه پرونده‌های سازمان ملل متحد، سوریه از حدود نیم میلیون فلسطینی و فرزندانشان که در جریان جنگ ۱۹۴۸ از فلسطین فرار کرده‌اند، میزبانی می‌کند.

تلویزیونی دولتی سوریه خطاب به مشعل اظهار داشت: «روزی را به یاد بیاور که آواره شده بودی؛ آن هنگام که همگان به تو گفتند در صورت ورود به فرودگاه‌هایشان، تو را به دلیل توافقنامه‌هایمان، مجبور به دستگیری و تحویل به اسرائیل هستیم، رحمت شام به تو رسید. اکنون گشودن در‌هایشان برای تو را تنها می‌توان این گونه تفسیر کرد که دیگر تحت پیگرد اشغالگران نیستی و خطری برای امنیتش تشکیل نمی‌دهی.»

گوینده تلویزیون افزود: «در ضمن، تا زمانی که تو در حالتی عاطفی و رمانتیک نسبت به آنچه رنج‌های مردم سوریه می‌نامی قرار داری، چرا عاطفه تو در مقابله مردم فلسطین تحریک نمی‌شود. تو به چند دستگی فلسطینی و غنیمت‌ها و دستاوردهای ناشی از آن عادت کردی. به همین دلیل درباره مردم فلسطین از تو نمی‌پرسیم، مردمی که از سال ۱۹۴۸ سرزمینش در اشغال است. از بیت‌المقدس هم نمی‌پرسیم زیرا آن را از یاد برده‌اید. از کرانه باختری هم سئوالی از تو نمی‌کنیم. بلکه از رنج‌های مردم در محاصره نوار غزه از تو پرسش می‌کنیم.»

او ادامه داد: «چگونه در مقابل ادامه محاصره غزه از سوی مصر سکوت می‌کنی؟ آیا وعده‌هایی که به تو برای در دست گرفتن ریاست تشکیلات خودگران فلسطینی در صورت سازش با اشغالگران و دولت آمریکا داده‌اند، تو را ساکت کرده‌اند و عاطفه تو را نیز خاموش کرده‌اند.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads