کد خبر: 87784 - تاریخ: جمعه، 28 آگوست 2015 - 12:47

جمعه های انتظار با منتظران ظهور؛

مسیر عدالت در حکومت مهدوی چگونه است؟/ عدل؛ برجسته ترین ویژگی امام مهدی (عج)

در مقابل قسط و عدل، ظلم و جور قرار می گیرد. نقطه مقابل عدل، ظلم است و قسط نقطه مقابل جور است. فرق بين عدل و قسط اين است كه عدالت يعنى حقّ ديگرى گرفته نشود و قسط اين است كه بين افراد تبعيض نشود، پس ظلم به نفع خويشتن گرفتن و جور حقّ كسى را به ديگرى دادن است.

به گزارش خوبان به نقل از جهان نیوز، سلام بر تو اى سرورم اى صاحب الزّمان،سلام بر تو اى فرزند رسول خدا،سلام بر تو اى فرزند امير مؤمنان،سلام بر تو اى فرزند فاطمه‏ زهرا،سرور بانوان جهان،سلام بر تو اى فرزند امامان،آن حجّتهاى معصوم، و اى پيشواى همه خلايق،سلام بر تو اى سرورم،سلامى با كمال خلوص…

گواهى مي دهم كه تو با رفتار و کردار امام هدایتگری ،و تويى آن‏كه زمين را با عدل‏وداد پر كنى، پس از آنكه از ستم و جور پر شد.
پس خدا در گشايش كارت شتاب ورزد،و آمدنت را آسان نمايدو زمانت را نزديك فرمايد، و بر ياران و ياورانت بيفزايد،و به آنچه به تو وعده داده وفا كند،كه خدا راستگوترين گويندگان است كه در قرآن فرموده:«و ما مى‏خواهيم‏ بر كسانى كه در زمين ناتوان شمرده شده‏اند منّت نهيم و آنان را پيشوايان و وارثان قرار دهيم.»(۱۹)

 

حضرت مهدی

 

عدالت در حکومت امام مهدی (عج) ۱

عدل و قسط در مقابل ظلم و جور

عدل به عنوان یکی از اصول پنجگانه آیین ما به گفته راغب اصفهانی معنای مساوات را در بردارد . . .عدل تقسیم مساوی است . قسط[هم] دست یافتن به سهم و نصیب از روی عدالت است.(۲)

در مقابل قسط و عدل، ظلم و جور قرار می گیرد . (۳) نقطه مقابل عدل، ظلم است و قسط نقطه مقابل جور است. فرق بين عدل و قسط اين است كه عدالت يعنى حقّ ديگرى گرفته نشود و قسط اين است كه بين افراد تبعيض نشود، پس ظلم به نفع خويشتن گرفتن و جور حقّ كسى را به ديگرى دادن است.

به عنوان مثال، يك وقت خانه شخصی را براى خودم مى گيرم، كه اين ظلم است و يك وقت خانه او را مى گيرم و به ديگرى مى دهم كه اين جور است. نقطه مقابل اين است كه خانه زيد را نمى گيرم براى خودم كه اين عدل است و اگر به كسى هم ندهم اين قسط است، پس قسط عدم تبعيض و عدل عدم ظلم است.(۴)

عدل به معنای رعایت دقیق حقّ و حقوق مردم و برابری همه آنها در برخورداری از حقوق و منافع مشروع و معقول خویش است، چنان که «ظلم» زیر پا نهادن حق و حقوق دیگران و نابرابری و تبعیض است. (۵)

برپایی عدالت، هدف بعثت پیامبران

مسأله عدالت و پابرجایی آن در میان جامعه بشریّت ، آنچنان ضروری و مهمّ است که خداوند بزرگ بعثت همه پیامبرانِ مرسل و نازل کردن کتاب‌های آسمانی را به آنان برای اجرای عدالت در میان امّت‌ها و ریشه‌کن شدن ظلم و ستم از میان آنان بوده است.(۶)

همه پیغمبران و اولیا برای این آمدند که پرچمِ توحید را در عالم به اهتزاز درآورند و روح توحید را در زندگی انسانها زنده کنند. بدون عدالت، بدون استقرار عدل و انصاف، توحید معنایی ندارد. یکی از نشانه‌ها یا ارکان توحید، نبودن ظلم و نبودن بی عدالتی است. لذا شما می بینید که پیام استقرار عدالت، پیام پیغمبران است. تلاش برای عدالت، کار بزرگ پیغمبران است.(۷)

خداوند در سوره حدید می‌فرماید: همانا ما رسولان خود را با ادلّه و معجزات فرستادیم و برای‌شان کتاب و میزان نازل نمودیم تابا مردم به عدالت رفتار نمایند. (۸)

در آیه دیگری آمده است: خدا به عدالت و نیکوکاری فرمان می دهد ، و به بخشیدن مال به خویشاوندان ، و از کارهای پلید و ناپسند و ستمکاری نهی می کند؛ او به شما پند می دهد تا مگر پند پذیرید.(۹)

تاکید بر عدالت به این سبب است که «در جامعه عادل و نظام دادگستر ، انسان درست تربیت می شود ، و با آسایش و فراغت و امنیت به تکلیف تن می دهد و به مقررات و اصول اجتماعی و حقوق همگان احترام می گذارد و در پرتو چنین تعهدشناسی و مسئولیت پذیری است که به سعادت و خوشبختی دست می یابد و راه عروج به معنویت و خدا را در پیش می گیرد. در سایه سیاه ستم و اجتماع ستم بنیاد که هیچگونه امنیت اجتماعی و عدالت معیشتی نیست و خاطری آسایش ندارد نمی توان انتظار داشت مردمان وظیفه شناس باشند و از حدود خویش تجاوز نکنند و به احکام دین عمل کنند ، و احکام الهی در میان آنان زنده باشد و جریان یابد؛ اینها همه در سایه عدل تحقق می پذیرد. دین در سایه عدل زنده است و زنده می ماند.»(۱۰)

و این است که امام علی بن ابیطالب علیه السلام فرموده است: اجرای عدالت سبب زنده بودن و زنده ماندن (عمل شدن به ) احکام دین است.»(۱۱)

عدل؛ برجسته ترین ویژگی امام مهدی (عج)

در حديث ابىّ كه در كمال الدين روايت شده از رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله در وصف امام قائم عليه السّلام آمده:
«أوّل العدل و آخره. . .» ؛ اوّل و آخر عدل است.(۱۲)

(امام زمان در لحظات نخستین پس از تولد، دهان به سخن گشوده و فرمود:« خداوندا! به آنچه بر من وعده دادی وفا کن، و امر مرا به کمال برسان، و گام‌های مرا استوار بدار، و زمین را به دست من آکنده از عدل و داد ساز.(۱۳)

در دعای افتتاح نیز می خوانیم: «اللّهمّ و صلّ على وليّ أمرك القائم المؤمّل و العدل المنتظر» ؛ پروردگارا درود بفرست بر ولىّ امرت كه قيام كننده و اميد مردم و عدل منتظر است.

كم‌تر حديثى دربارۀ آن حضرت آمده كه عدلش در آن يادآورى نشده باشد.

در كمال الدين از پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله منقول است كه فرمود: به درستى كه خلفا و اوصياى من و حجّت‌هاى الهى بر خلق بعد از من دوازده نفرند، اوّلشان برادرم و آخرشان پسرم است. عرض شد: يا رسول اللّه! برادرت كيست؟ فرمود: على بن ابى طالب. گفته شد: پسرت كيست؟ فرمود: همان مهدى كه زمين را از قسط و عدل پر كند، هم‌چنان‌كه مالامال از ستم و ظلم شده باشد.(۱۴)

پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم):

شما را به ظهور مهدی(علیه السلام) بشارت می دهم; زمین را پر از عدالت می کند همان گونه که از جور و ستم پر شده است;… و دلهای پیروان محمّد(صلی الله علیه وآله وسلم) را پر از بی نیازی می کند، و عدالتش همه را فرا می گیرد.(۱۵)

باز در حدیث دیگری از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) می خوانیم:

زمانی فرا می رسد که زمین پر از ستم می شود و کسی نمی تواند (آشکارا) نام خدا را ببرد (و دم از حقّ و عدالت بزند); سپس خداوند عزّوجل مردی را از من و خاندان من، بر می انگیزد; که زمین را پر از عدل می کند آن گونه که پیش از او، پر از ستمش کرده اند.(۱۶)

و از حضرت سيد الشهدا عليه السّلام روايت شده كه فرمود: اگر از عمر دنيا باقى نماند مگر يك روز، خداوند-عزّ و جلّ-آن روز را آن‌قدر طولانى مى‌كند تا اين‌كه مردى از فرزندانم خروج كند، سپس زمين را پر از عدل و قسط سازد، هم‌چنان‌كه از ستم و بيداد پر شده باشد، شنيدم كه پيغمبر صلّى اللّه عليه و اله اين را مى‌فرمود.(۱۷)

حکومت عدل مهدوی ؛ آرزوی بشریت

درد بزرگ بشریت، امروز مساله فقدان عدالت است . همیشه دستگاه های ظلم و جور در سطح دنیا به شکل های مختلف بر مردم جفا کرده اند; بشریت را زیر فشار قرار داده اند و انسان ها را از حقوق طبیعی خود محروم کرده اند; اما امروز این معنا از همیشه تاریخ بیشتر است و رفع این را انسان از ظهور مهدی موعود می طلبد و انتظار می برد . مساله، مساله طلب عدالت است.(۱۸)

از همین روست که طبق روایت ، با ظهور آن بزرگوار«امت اسلامى به مهدى عجل اللّه تعالى فرجه الشريف مهر مى‌ورزند و به سويش پناه مى‌برند، آن‌چنان كه زنبوران عسل به سوى ملكه خود پناه مى‌برند.عدالت را در پهنه گيتى مى‌گستراند و صفا و صميميت صدر اسلام را به آنها بازمى‌گرداند.خفته‌اى را بيدار نمى‌كند(يعنى كسى مزاحم آسايش كسى نمى‌شود)و خونى را[به ناحق]نمى‌ريزد.(۱۹)

در شماره بعد به مدیریت و نحوه عدالت در حکومت امام مهدی (عج) می پردازیم.

منابع:
۱- ترجمه بخشی از دعای استغاثه به آقا صاحب الزمان (عج) ، مفاتیح الجنان
۲- عصر زندگی و چگونگی آینده انسان و اسلام (پژوهشی در انقلاب جهانی مهدی (عج ) / محمد حکیمی ص ۲۶
۳-ترجمه مکیال المکارم فی فوائد دعا للقائم آیت الله موسوی اصفهانی ، ج۱ ص۱۶۰
۴- بر گرفته از درس های آیت الله العظمی مکارم شیرازی
۵-حکومت حضرت مهدی علیه السلام در عصر ظهور، علی اصغر رضوانی
۶-دولت کریمه امام زمان (عج)، سید مرتضی مجتهدی سیستانی ص۳۱
۷-بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با بسیجیان ۱۳۷۸/۰۹/۰۳
۸-سوره حدید ،آیه ۲۵
۹-سوره نحل، آیه ۹۰
۱۰- عصر زندگی و چگونگی آینده انسان و اسلام (پژوهشی در انقلاب جهانی مهدی (عج ) / محمد حکیمی ص۳۲
۱۱-همان ص۳۲ به نقل از الحیاة ۶/۴۰۴
۱۲-مکیال المکارم ج ۱ ص۱۵۹
۱۳- حکومت حضرت مهدی علیه‌السلام در عصر ظهور به نقل ازکمال الدین ج ۲، ص ۴۲۸
۱۴-ترجمه مکیال المکارم ج۱ ص ۱۶۰

۱۵- حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) ص ۲۶۹ به نقل از نورالابصار فی مناقب آل بیت النّبی المختار، ج۱ ص ۱۵۶ و ۱۵۷
۱۶- همان ، ص۲۷۱به نقل از امالی طبق نقل منتخب الاثر، صفحه ۱۶۸
۱۷-مکیال المکارم ج۱ ص ۱۶۰به نقل از کمال الدین ج ۱ ص۲۸۰

۱۸-در انتظار ولی اعظم ص۲۲ به نقل بیانات مقام معظم رهبری ۳۰/۰۷/۱۳۷۷
۱۹-با جاری انتظار ج۱ ،ص۱۵۸ به نقل از منتخب الاثر ص ۴۷۸


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads