کد خبر: 8774 - تاریخ: چهارشنبه، 3 اکتبر 2012 - 11:41

از امسال در کتاب فارسی پایه ششم ابتدایی:

بیاییم دریاقلی سورانی را به جای پتروس فداکار بشناسیم.

درياقلي سوراني در بين ماشينهاي اوراقي در حاشيه آبادان نشسته بود كه ديد بعثي‌ها بي سر و صدا نخلهاي كوي ذوالفقاري را قطع كرده اند و بعد از پل زدن روي بهمين شير به طرف جاده خسروآباد دارند مي‌روند تا محاصره آبادان را تكميل كنند.

به گزارش خوبان به نقل از جهان، اگرچه دويدن 40 كيلومتري سرباز يوناني از ماراتن تا آتن افسانه و دروغ است اما ركاب زدن 9 كيلومتري درياقلي سوراني از كوي ذوالفقاري تا مقر سپاه آبادان در پاييز سال 59 در تاريخ ثبت شده است و شاهدش هم جز رزمندگان آن، حالا زير سنگ قبري در رديف 92 قطعه 34 بهشت زهرا(س) آرام خوابيده است.
درياقلي سوراني در بين ماشينهاي اوراقي در حاشيه آبادان نشسته بود كه ديد بعثي‌ها بي سر و صدا نخلهاي كوي ذوالفقاري را قطع كرده اند و بعد از پل زدن روي بهمين شير به طرف جاده خسروآباد دارند مي‌روند تا محاصره آبادان را تكميل كنند.
درياقلي فرمان دوچرخه‌اش را گرفت و تا مقر سپاه ركاب زد. بعد با هيجان سر حسن بنادري، فرمانده سپاه آبادان داد كشيد كه: از كوي ذوالقاري آمدند…
بچه‌ها به سرعت به سمت بعثي‌ها مي‌روند و نتيجه آن مي‌شود كه صبح عراقي‌ها بجاي جاده خسروآباد بر مي گردند پشت بهمن شير. دریاقلی به همراه مردم آبادان در «عملیات کوی ذوالفقاری» شرکت کرد و در حالی که این گروه سلاح و ادوات چندانی در دست نداشتند به جنگ با دشمن رفتند و توانستند نفوذ دشمن به آبادان را ناکام بگذارند. در جریان همین نبرد دریاقلی جراحت سختی پیدا کرد و در جریان انتقال به پشت جبهه به شهادت رسید.
حالا امسال درياقلي به كتاب بچه هاي پايه ششم دبستان راه يافته است تا آنها بجاي خواندن افسانه‌هايي مثل پتروس فداكار هلندي به رشادت و غيرت اين مرد آباداني ببالند. مردي كه در اين سالها نه تنها بايد ساكت يك گوشه مي‌نشست و فداكاري پتروس خيالي –كه حتي در هلند هم ناشناخته است- را در كتابهاي درسي تماشا مي‌كرد، بلكه حتي در ميان جوانان حزب اللهي هم غريب بود.
خيلي از جواناني كه پنجشنبه‌ها قطعه شهداي بهشت زهرا(س) را پاتوق خودشان كرده‌اند خبر ندارند كه درياقلي سوراني در گوشه‌اي از همين پاتوق آسماني آرام گرفته است. او تا همين چند وقت پيش حتي سنگ قبر درست و حسابي هم نداشت، چه برسد به زيارت كننده پر تعداد.
از اين دست اسطوره‌هاي ملي و مذهبي فراوان وجود دارد كه يا شناخته شده نيستند و يا اينكه راهي به كتابهاي درسي ما پيدا نمي كنند تا همچنان بچه‌ها از تصميم كبري بخوانند و براي كوكب خانم كف بزنند. كاري به ناشناخته‌ها نداريم، اينهمه كتاب دفاع مقدس، اينهمه خاطره شفاهي و… چرا نتوانسته جاي خودش را در مدارس ما باز كند؟
اما حضور درياقلي در كتابهاي درسي نشان داده است كه اين راه را مي‌توان ادامه داد و اين گنجينه‌ها را مي‌توان به خوراك فكر و دل مردم تبديل كرد. اما اگر آدمهاي خلاق و متعهدي پيدا شوند تا يكي مثل كامران نجف زاده در هلند درباره پتروس فداكار گزارش تهيه كند و ناشناخته بودن او براي مردم هلند را افشا كند، تا يكي مثل حبيب احمدزاده از درياقلي مستندي بسازد به نام «بهترين مجسمه دنيا» و بعد مجسمه يادبود درياقلي در آبادان نصب شود، تا يكي ديگر از او فيلم بسازد، تا بالاخره يك نفر پيدا شود و قبر خاك گرفته و غريب او را در بهشت زهرا(س) تا كسي مثل دكتر محمدرضا تركي داستان درياقلي را براي كتاب درسي پايه ششم بازنويسي كند، تا… .
اين مسير به اين افراد نياز دارد. بسم الله…

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads