کد خبر: 87195 - تاریخ: شنبه، 22 آگوست 2015 - 20:01

گفتگو با بانوی نخبه علمی- قرآنی:

هدفم این است محیطی همراه با رفاه و عدالت اجتماعی برای شهروندان فراهم کنم/همسرم مشوق و یاری گراصلی من بود

یک زن معمولی است، مثل همه زن های دیگر که درس می‌خوانند، کار می‌کنند، تلاش می‌کنند، خسته می‌شوند و… نه نابغه است و نه آدم فضایی، فقط یک تفاوت کوچک با بسیاری از آدم‌ها دارد، اراده قوی و ایمان محکم.

به گزارش خوبان به نقل از پرنیان گیل: موفقیت مثل رسیدن به هر خواسته دیگری در این دنیا برای خود مراحلی دارد و فقط کسانی که از این موضوع باخبرند می توانند به موفق بودن خود امیدوار باشند.

 مرضیه غنی پور بانوی نخبه گیلانی دارای رتبه ۴۳ کنکور سراسری دکتری و استاددانشگاه، اوعلاوه براینکه درعرصه علمی باعث فخرخانواده وگیلان است تاکنون توانسته درمسابقات مختلف قرآنی نیزحائزرتبه های برترشود.پایگاه خبری تحلیلی پرنیان گیل  گفتگوی اختصاصی بااین بانوداشته که ماحصل این گفتگو را در زیر می خوانید.

 *لطفا خودتان رامعرفی کنیدوبفرمائیددرچه خانواده ای تربیت شدید؟

مرضیه غنی پورتفرشی، متولد و ساکن لاهیجان، ۲۷ ساله ومتاهل هستم، درخانواده ای کاملا مذهبی و قرآنی متولد شدم. پدرم نظامی بازنشسته و مادرم معلم بازنشسته و هردوقاری قرآن هستند. برادرم مدرس و قاری قرآن و دارای رتبه های برتر کشوری است.

* لطفا ازسوابق علمی ازدوران دبیرستان ودانشگاه خودبگویید، وهمچنین از موفقیت هایی که درکنکورسراسری وزمینه قرآنی به دست آوردید، نام ببرید؟

رشته دیپلم، ادبیات وعلوم انسانی با معدل ۱۹٫۴۰است، با رتبه ۵۰۰ کنکور سراسری درمقطع کارشناسیِ حسابداری دانشگاه تهران قبول شدم. کارشناسی ارشد را دررشته برنامه ریزی شهری تحصیل کردم ورتبه ی ۸۸ کنکور سراسری را کسب کرده بودم و دکتری برنامه ریزی شهری را با رتبه ۴۳ کنکور سراسری و رتبه ۶ دانشگاه آزاد رشت قبول شدم. در حال حاضر دانشجوی دکتری برنامه ریزی شهری دانشگاه خوارزمی تهران هستم.

رشته های شهرسازی و برنامه ریزی شهری و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستانه اشرفیه دو سال سابقه مشغول تدریس هستم.
دارای مدرک سطح چهار تجوید و قرائت قرآن وحافظ جزء سی قرآن کریم هستم، رتبه اول رشته مفاهیم پیشرفته قرآن در سطح استان گیلان را به دست آوردم.

* شما ابتدا در رشته حسابداری تحصیل کردید، چه شد که وارد حوزه برنامه ریزی شهری شدید؟

با توجه به اینکه دیپلمِ رشته علوم انسانی داشتم و به حوزه ها و رشته های علوم انسانی بسیار علاقمند هستم، در مقطعی از دوران کارشناسی از طریق دوستانم با رشته برنا مه ریزی شهری آشنا شدم. با خواندن کتابهای این رشته علاقه خود را در این رشته یافتم و با تحقیق و مطالعه بیشترعلاقه ام به این رشته بسیار زیاد شد، چرا که هدف نهایی رشته برنامه ریزی شهری ساختن محیطی آرام تر، بهتر ودستیابی به رفاه بیشتر برای جامعه و توزیع عادلانه جمعیت و فعالیت ها در سطح شهر، منطقه و کشور است.

رشته ای که با توجه به میان رشته ای بودن و بهره گیری از علوم مختلفی چون سیاست، اقتصاد، جامعه شناسی و جغرافیا، هدفش بهتر کردن زندگی انسانها است وبا آرمانها و اهداف خودم برای جامعه ام نزدیکی بیشتری داشت.هدفم این بوده و هست که با ادامه دادن این رشته و به عنوان یک برنامه ریز شهر بتوانم در حد امکان محیطی همراه با رفاه و عدالت اجتماعی برای شهروندانم فراهم کنم و تمام سعیم بر این است که رسالت خود را چه از طریق تدریس در دانشگاه و چه از طریق محیط کار به بهترین نحو انجام دهم.

* برای خوانندگان ما جالب است که بدانند، یک دختر درشرایط فرهنگی- اجتماعی جامعه که گاهی دختران خود را درمسائل پیش پا افتاده محدود می کنند، شما چگونه همزمان درعرصه علمی وقرآنی فعالیت کردید و موفق هستید؟

دستورات دین ما بر توجه به هر دو جنبه زندگی دنیا و آخرت استوار است که این دو جنبه، جزاز طریق کسب علم و معرفت و پرورش ابعاد مذهبی میسر نخواهد بود . از طرفی ذات انسان در جستجوی کمال است و رسیدن به کمال برای خود و جامعه با علم آموزی و دین آموزی میسر خواهد شد.من نیز با تقویت جنبه های مذهبی بویژه قرآن سعی در خودسازی و با تقویت علم و کسب دانش سعی در جامعه سازی داشته و دارم.

مثالی در این زمینه خالی از لطف نیست، من مقاله ای را با عنوان مضرات درخت کاج نوشتم و مقاله ام را با حدیثی از رسول الله در ارتباط با آخرالزمان و پرورش درختان بدون میوه در شهرها آغاز کردم و در ادامه مباحث علمی در ارتباط با مضرات درخت کاج برای فضای سبز و شهر و اهمیت درختان میوه را یادآور شدم و این مثال، ارتباط علم و دین را بخوبی نشان می دهد؛ مساله ای که سالها قبل از نظر ائمه با اهمیت بوده و امروزه با دلایل منطقی و علمی به اثبات رسیده است و به لطف خدا شهرداری لاهیجان با الهام از این مقاله اقدام به از بین بردن درختان کاج و کاشت نهال نارنج در شهر لاهیجان کرده است و این نتیجه ی عملی، از برکات علم آموزی و مدد از قرآن در زندگیم است.

تکیه صرف بر نظریه های نظریه پردازان غربی و تدریس تئوری های کشورهای غربی و عدم بومی سازی نظریه ها، دلیل اصلی ضعف علوم انسانی درکشور است

* باتوجه به اینکه در دانشگاه تدریس می کنید، وضعیت وفضای علمی دانشگاه رو چطور می بینید؟

با توجه به حوزه ای که من تحصیل کرده ام علوم انسانی درایران و در دانشگاه های ما ضعیف تر از کشورهای پیشرفته است ودلیل اصلی این ضعف تکیه صرف بر نظریه های نظریه پردازان غربی و تدریس تئوری های کشورهای غربی و عدم بومی سازی نظریه هاست. درحالیکه جهت رسیدن به اهداف عالی در حوزه علوم انسانی نیازمند نظریات بومی و داخلی و متناسب با شرایط کشور هستیم .

تکیه بر مباحث نظری و توجه کم به مباحث عملی و کارگاهی و استفاده و معرفی نرم افزارهای تخصصی مربوط به هر رشته بویژه در علوم انسانی از دیگر ضعفهای سیستم دانشگاهی است. مساله دیگر ارتباط کم بین محیط آکادمیک و حرفه ای، بویژه در رشته هایی مثل برنامه ریزی شهری و عدم استفاده از افراد تحصیل کرده و متخصص در حوزه های کاری مربوطه است.

*دخترانِ جوان به دنبال الگو هستند و ازجاهای خاصی الگو برمی دارند، می خواهیم بدانیم الگوی شما چه کسی بوده والان کیست؟

از جنبه مذهبی الگوی من در زندگی پدر و مادرم بوده و هستند و سعیم بر این است که ضمن خواندن قرآن بتوانم عامل به قرآن نیز باشم و قرآن و تعالیم دین اسلام را الگو و سرمشق خوبی برای خود در زندگی می دانم. از نظر علمی با توجه به اینکه به لطف خدا در دانشگاههای معتبر کشور تحصیل کردم و شاگرد اساتید بسیار گرانقدری بودم، بعضی از اساتیدم را که هر کدام دنیایی از تجربه و علم شان را در اختیارم گذاشتند در زندگی علمی خود الگو قرار داده ام. اگر بخواهم فرد خاصی را نام ببرم جناب دکتر مجید یاسوری مدرس دانشگاه گیلان که از ایشان درس زندگی آموختم.

* قطعا کسب رتبه دو رقمی کنکور دکتری سخت بوده، وقتی باخبرشدید؟چه حسی داشتید؟

با توجه به زحماتی که کشیده بودم کسب رتبه خوب را خیلی دور از انتظار نمی دانستم ولی چون همزمان در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بودم و نقش یک زن خانه دار را نیز برای همسرم داشتم ، کسب این رتبه برایم خیلی خوشحال کننده بود و اولین کاری که توانستم انجام دهم سجده شکر بود و البته تشکر از همسرم که در تمام دوران تحصیل مشوق و یاری گر من بودند و نهایت همکاری را با من داشته اند، لازم است بگویم، من بعد از مقطع کارشناسی ازدواج کردم و دو مقطع بعدی را بعد از ازدواج ادامه دادم.

*آینده علمی خودتان وکشور را چطورمی بینید؟

آینده علمی خودم به لطف خدا و همت و تلاش و علاقه ام به رشته برنامه ریزی شهری امیدوارم بهتر و عالی تر از الان باشد. با توجه به اینکه خیلی زود وارد دوره دکتری شدم امیدوارم با تلاش و تحقیق در این رشته و تولید علم و نوشتن مقالاتی در حوزه برنامه ریزی شهری و هم چنین انتخاب موضوع رساله ام، متناسب با نیاز شهرم لاهیجان که با موضوع گردشگری شهری است، بتوانم به بهترین نحو رسالت خود را در این رشته به انجام برسانم.

واما آینده علمی کشور، با توجه به اینکه پیشرفت علمی در هر جامعه ای زمینه ساز رشد و تعالی درسایر مولفه های آن جامعه خواهد بود، هرچه دانشگاهیان و محققان در یک کشور فعال تر بوده و در مناسبات اجتماعی اثرگذارتر باشند، امید به آینده در آن کشور افزایش خواهد یافت. خوشبختانه در چند سال اخیر تولیدات علمی کشور ما رشد فزاینده و قابل توجهی داشته و ایران عزیز را در جمع کشورهای پیشرو در مرزهای دانش قرار داده است و امیدوارم در آینده بویژه در علوم انسانی شاهد تولیدات علمی بیشتر باشیم.

 

انتهای پیام/21


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

یک نظر ثبت شده است

  1. ناشناس
     | 2015/09/29 - 23:18
    پاسخ

    خیلی خوب بود و چه خوبه که معرفی افراد باتحصیلات بالا ودارای اعتقاد مذهبی مخصوصا تاثیر گذاردر جامعه بیشتر باشه

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads