کد خبر: 86997 - تاریخ: چهارشنبه، 19 آگوست 2015 - 15:15

بررسی یک شایعه؛

یوزپلنگ خیالی در جاده ماسوله چه میکند؟+عکس

طی چند روز گذشته تصویری در شبکه های اجتماعی تحت عنوان “مشاهده یک «یوز پلنگ» در جاده ماسوله /عکس” دست به دست میشود.

به گزارش خوبان به نقل از بهجت نیوز، همزمان با انتشار این تصویر در شبکه های اجتماعی یکی از سایت های خبری معروف و معتبر کشور در مطلبی به انتشار این تصویر تحت عنوان اینکه یک یوزپلنگ در جاده ماسوله مشاهده شده است، اقدام میکند.

در متن خبر غیر واقعی که توسط یکی از کاربران اینترنتی برای تحریریه سایت مشرق نیوز ارسال شده، آمده است : “برخورد یک دستگاه پراید با یک یوز پلنگ در جاده فومن به ماسوله باعث مجروحیت جزئی این حیوان زیبا شد. تصویر زیر را که یکی از شاهدان عینی برای سایت مشرق ارسال کرده می‌گوید این حادثه در روز جمعه ۲۳ مرداد ماه اتفاق افتاده و این یوزپلنگ پس از یک برخورد جزئی با یکی از خودروهای عبوری،سریعا خود را از محل حادثه و مردم دور کرد.”

انتشار این مطلب در این سایت خبری سرعت انتشار این شایعه را دو چندان کرد به طوری که این تصویر روزانه بصورت چند بار در بسیاری از گروه های شبکه های اجتماعی منتشر میشد.ناگفته نماند که این خبر در صفحه گوناگون روزنامه جمهوری اسلامی نیر چاپ شد.

1

اما واقعیت ماجرا چیست؟

عکسی که از این یوزپلنگ با عنوان حضور این حیوان در جاده ماسوله پخش شده است در واقع این تصویر مربوط به شلیک دو نفر که پدر و پسر و از اهالی یکی از روستاهای منطقه دوهزار تنکابن بودند در بهمن ماه سال ۱۳۹۲ میباشد.

2

(اصل تصویر از سایت دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران)

جزئیات ماجرا از که در سال ۹۲ در سایت های مربوطه انتشار یافت : «روز جمعه ۹۲/۱۰/۱۳ یک پلنگ نر بزرگ جثه در حاشیه رودخانه ای در منطقه جنگلی دوهزار تنکابن در حالی که قادر به حرکت دادن پاهای خود نبوده و خود را روی زمین می کشید، مشاهده شد. پس از انتقال حیوان به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران مشخص شد پلنگ به دلیل برخورد گلوله به ستون مهره ها دچار قطع نخاع کامل شده است.

پنجه دست این پلنگ عظیم الجثه که نامش را البرز گذاشتند در گذشته به دلیل گرفتار شدن در تله های سیمی کشاورزان قطع شده، بدنش پر از ساچمه های اسلحه شکاری و استخوان دستش نیز بر اثر برخورد گلوله شکسته بود.

با توجه به آسیب نخاعی برگشت ناپذیر و تشخیص تیم تخصصی دامپزشکان برای جلوگیری از تحمل رنج بیشتر در حیوان، پس از انتقال پلنگ تنکابن به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با روش یوتانایز (مرگ بدون درد) با استفاده از دوز بالای داروی بیهوشی به زندگی این پلنگ خاتمه داده شد.

دوستداران محیط زیست نام این پلنگ را البرز گذاشتند و البرز به نمادی از استقامت و مظلومیت حیات وحش ایران تبدیل شد.

پس از گذشت دو هفته از حادثه تلخ مجروح شدن یک پلنگ عظیم الجثه بر اثر اصابت گلوله که در نهایت منجر به قطع نخاع و مرگ دلخراش این پلنگ شد، با تلاش پلیس اطلاعات و امنیت شهرستان تنکابن، نیروهای یگان محیط زیست و همکاری مردم محلی، عاملین شلیک به این پلنگ شناسایی شدند.

رئیس اداره محیط زیست تنکابن در گفت و گو با خبرنگار دیده بان محیط زیست گفت: دو نفر که پدر و پسر و از اهالی یکی از روستاهای منطقه دوهزار تنکابن هستند، در این رابطه شناسایی و صبح روز شنبه ۱۳۹۲/۱۰/۲۸ تحویل مقامات قضایی شدند.

هادی منصور کیائی افزود: در جریان بازجویی ها و تحقیقات اولیه از متهمین مشخص شد که پلنگی که از سوی مجرمین هدف گلوله قرار گرفت هرگز به دام های آنها حمله نکرده بود و اصولا هیچ تلفاتی از دام اهلی در روستای محل سکونت آنها گزارش نشده است.»

سرانجام این خبر چند روز بعد از خروجی پایگاه خبری مذکور حذف شد.

3

انتهای پیام/962


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads