کد خبر: 86954 - تاریخ: چهارشنبه، 19 آگوست 2015 - 14:02

به بهانه سالگرد کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ در تهران

پاسخ قابل تأمل دیپلمات آمریکایی به یک سؤال؛ «چرا در آمریکا کودتا نمی‌شود؟»

یکی از مقام های وقت عراق در سال ۸۵ موضوعی را از نگروپونته نخستین سفیر امریکا در عراق نقل می کرد که اگر درست باشد بسیار درس آموز است.

به گزارش خوبان، شبکه عرب زبان العالم اوایل دهه ۸۰ شمسی راه اندازی شد. همزمان با شروع جنگ امریکا که منجر به اشغال سرزمین عراق شد.

العالم در آن روزها در زمره رسانه های تصویری سرآمد در عراق بود. زیرساخت تلویزیون رژیم صدام از بین رفته بود و دریافت شبکه های ماهواره ای هم فراگیر نشده بود. در این دوره اما العالم هم روی ماهواره پخش می شد و هم از طریق آنتن های زمینی رله. مخاطبان عراقی براحتی به شبکه العالم دسترسی داشتند.

کارشناسان و مقامهای عراقی روزانه اقدام به طرح دیدگاه هایشان از طریق آنتن العالم می کردند. هیات های عراقی که به ایران می آمدند اغلب بازدید از شبکه العالم را در برنامه سفرشان می گنجاندند.در این دوره مدتى مسئولیت خبر العالم را بر عهده داشتم.

خاطرات جالبی از آن دوران هست که شنیدن برخی از آن ها شاید خالی از لطف نباشد. شنیدم زبان فارسی در برخی نشست های مهم سران عراق رایج بود. جلال طالبانی رییس جمهور وقت ،‌سید عبدالعزیز حکیم رییس فراکسیون اکثریت پارلمان و زلمای خلیل زاد سفیر افغانی تبار امریکا در بغداد هر سه فارسی می دانستند. پس بدون مترجم به فارسی با هم گفتگو می کردند.

یکی از مقام های وقت عراق در سال ۸۵ موضوعی را از نگروپونته نخستین سفیر امریکا در عراق نقل می کرد که اگر درست باشد بسیار درس اموز است.

نگرو پونته پس از پل برمرنخستین حاکم کاخ سفید در عراق – سکان فرماندهی سیاسی نیروهای امریکایی را به عنوان سفیر در بغداد به دست گرفت.

نگرو پونته در دهه ۸۰ در کسوت سفیر ایالات متحده در هندوراس به قدرتمندترین فرد پشت صحنه امریکای لاتین شهرت داشت. سازماندهی جوخه های ترور در این منطقه به او نسبت داده می شود.

عملیات ترور و انفجار خودروهای بمب گذاری شده پس از ورود او به عراق شعله ور شد اما کمتر کسی در این ارتباط دستگیر شد. زمانی که حدود ۱۸۰ هزار جنگجوی امریکایی در عراق مستقر بودند که با ایجاد مقرهای ایست و بازرسی دست کم در شهرها هر حرکتی را تحت نظر داشتند.

نگروپونته پس از مدتی از سوی رییس جمهور جورج بوش فراخوانده شد و در سمت کلیدی هدایت جامعه اطلاعاتی و امنیتی امریکا که از ” سیا ” تا ” اف بی ای ” را شامل می شود منصوب شد.

نگروپونته پیش از پایان ماموریتش با زبان مزاح به یکی از از رهبران سیاسی عراق گفته بود که ایا می دانی چرا در امریکا کودتا نمی شود؟

مقام عراقی پاسخ داده بود که دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد از توزیع قدرت تا دمکراسی ریشه دار و … که نگروپونته بی درنگ می گوید : «زیرا امریکا در واشنگتن سفارت ندارد.»

نگرو پونته در زمره دیپلماتهای است که توامان مورد قبول‌ دموکرات‌ها و جمهوریخواهان‌ آمریکا است‌‌. ریچارد هولبروک‌، سفیر آمریکا در سازمان‌ ملل‌ در زمان‌ بیل‌ کلینتون می‌ گوید: جان‌ نگروپونته‌ دیپلمات‌ بسیار ظریفی‌ است‌ و متوجه‌ ابهام‌ و دوگانگی‌ می‌ شود.

هنری‌ کیسینجر، وزیر امور خارجه‌ اسبق‌ آمریکا نیز معتقد است نگروپونته‌ دیپلمات‌ صبور و ظریفی‌ است‌‌.

جان‌ نگروپونته‌ در سال‌ ۱۹۳۹ در لندن‌ به‌ دنیا آمد. او که از دانشگاه‌ ییل‌ فارغ‌‌التحصیل‌ شده‌ است‌‌ در اوایل‌ دهه ۱۹۶۰ به‌ عنوان‌ دیپلمات‌ شروع‌ به‌ کار کرد و هشت‌ سمت‌ در آسیا، اروپا و آمریکا داشته‌ است.

نگرو پونته با این پیشینه ،‌ قصد انتقال پیامی واقعی داشته یا صرفا مزاحی دیپلماتیک؟ دست کم ما ایرانیان البته سخن ولو مزاح گونه نگروپونته را ، با اعترافی که رییس جمهور اوباما همین چند روز پیش در باره نقش سفارت امریکا در کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ کرد ، جدی تلقی می کنیم.
* حسن عابدینی مجری ـ کارشناس سیما و کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی

انتهای پیام/413

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads